România se numără printre puținele țări în
care opereta are o puternică și valoroasă tradiție. în anii 1830-1831, în
principalele centre culturale ale țării, viața artistică era dominată de
vodevil – formă a teatrului muzical, iar primele companii de teatru de operetă și-au început activitatea încă de acum 130 de ani, demonstrând astfel
longevitatea și frumusețea unui gen muzical care îmbina armonios libretul
dramatic, cupletele cântate de soliști, dansul și mișcarea scenică cu muzica
interpretată de o orchestră. Un adevărat animator al genului a fost
tenorul Constantin Grigoriu care, începând cu anul 1904, împreună cu trupa sa, a
prezentat în vestita Grădină Oteteleșanu, aproape tot repertoriul important de operetă.
Dezvoltarea gustului marelui public pentru operetă a făcut să crească ținuta
spectacolelor și mai cu seamă valoarea interpreților. Așa au apărut artiști de
primă mărime, ca Nicolae (Nae) Leonard, Florica Cristoforeanu, Mara d’Asti, Florica
Florescu, Ion Băjenaru, Alexandru Bărcanescu, George Niculescu-Basu,
V. Maximilian, N. Ciucuretti, G. Carussi, Constantin Tănase, A. Popescu ș.a., unii dintre aceștia reușind să se impună și peste hotare, pe importante scene europene.
Florica
Florescu şi-a început cariera (alături de Maria Ciucurescu) în trupa lui Burienescu –
trupa pe care Caragiale adesea mergea să o vadă pe scenele grădinilor de vară din
Bucureşti (a debutat pe scena Grădinii Mitică Georgescu din str. Câmpineanu). La sfârşitul lui iunie 1905 stagiunea
Grădinii Rașca a fost deschisă de trupa de operetă şi comedii condusă de Nicu
Poenaru. S-au jucat: Greva minerilor, Vânzătorul de păsări, Clairetta în
concentrare, Perichola, Mascotta, M-selle Nitouche, Fata
tamburului major. S-a remarcat, în ultimele două operete, Florica Florescu - viitoarea stea a operetei româneşti.
În anul 1909 o regăsim pe Florica Florescu în trupa lui
Constantin Grigoriu, care deschide stagiunea la Lyric cu „1001 de nopți”, în
care Florica Florecu a jucat alături de Elena Apateanu, celebrul Leonard,
Maximilian și Ciucurette. În același an a jucat și în Prințesa dolarilor, împreună cu Leonard și cu Virginia Miciora (spectacol dirijat de Robert Franck).
Florica Florescu a jucat de asemenea, la Oteteleșanu, tot cu trupa Grigoriu, în opereta lui Kalman – Husarii la manevră. Din presa vremii: ”Premiera are mare succes datorită duetului Florica Florescu, delicioasă în travestiul unui teterist și
Ciucurette, savuros într-un plutonier de cavalerie.”
În 1910 o regăsim în Contele de Luxemburg de Lehar și în Orfeu în infern de Offenbach – opereta jucată la Teatrul
Modern.
Alte roluri:
1910 – Pompierul de serviciu de Cottens şi Gavault; muzica de Varney;
distribuţia: Gogu Carussy, Vera Molea, Elena
Leonard, Florica Florescu, Velimir Maximilian, Gogu Carussy, Nae Ciucurette;
1912, 29 mai – Păpuşica, muzica Leo Fall; distribuţia: Ionel Cigallia, Velimir Maximilian, Nae Ciucurette, Alexandru
Gheorghiu, Ion Bidescu, T. Dioghenide, N. Stănescu, Theo Teodorescu, D.
Marinescu, P. Pagu, C. Stoienescu, Elena Teodorescu, Marietta
Ionaşcu-Dorna, Florica Florescu, S. Angelescu, C. Catziky, Theodora Vasilescu
şi d-ra Maria Filotti;
1913 – Femeia modernă de Jean Gilbert;
distribuţia: Gheorghe Carussy, Velimir Maximilian, Jean Niculescu, Ionel
Cigallia, D. Marinescu, T. Teodorescu, Anna Grand, I. Stoenescu, Florica
Florescu, Ecaterina Orban, Elena Mavrodi;
1916, 25 mai – Când doi se iubesc, muzica:
Ed. Eysler; libretul: Wilner Bodausky; distribuţia: Jean Niculescu, Florica
Florescu, Anna Grand, Nae Ciucurette, Mişu Ştefănescu, Luiza Bărcănescu, Ion
Petrescu; regia: Dumitru Mitu; dirijor: Alexandru Bărcănescu.
Niciun comentariu :
Trimiteți un comentariu