Zilele acestea se desfășoară o competiție sportivă de mare anvergură: Turul Ciclist al Franței. Spectacol total, eveniment care stârnește patimi și care naște rivalități sportive – dar nu numai
– pe tot mapamondul.
Din punct de vedere istoric, Turul Franței este o competiție născută cu aproape trei decenii înainte de organizarea primului
Campionat Mondial de Fotbal. Anul 1903 este punctul de referință din istoria ciclismului fiind anul
în care a
avut loc primul Tur al Franței, cursă care este considerată și în zilele noastre “competiția regină” a acestui sport.
Din păcate,
nu ne putem mândri cu o participare
românească în Turul Franței. Din câte știu - dacă ma înșel îi rog fanii acestui sport să mă corecteze – singura participare a românilor
în această
competiție a
avut loc în
anul 1936. Am fost reprezentați atunci de patru cicliști care, din păcate, au fost descalificați pentru depășirea timpului limită la
sfârșitul etapei a treia.
Dar iată cum era reflectat “LE TOUR DE FRANCE” acum 80 de ani în presa de la București:
“Iulie e luna sporturilor în Franța, iar sportivii din
toate țările Europei, în această epocă
a anului, au ochii ațintiți asupra Franței, unde se dispută faimosul
„Tour de France", cea mai importantă cursă ciclistă, nu numai din Franța,
dar și din lumea întreagă. Aproape o lună
de zile - căci durează trei săptămâni și jumătate - turul acesta formează
subiectul de preocupare generală nu numai în oraș, dar și la țară, la cel bogat și la cel sărac, și chiar oamenii cei mai refractari la sport,
fără voie, se însuflețesc și dânșii, aflând - și uneori chiar ducând mai
departe - svonuri despre această întrecere.
Concurent gata de plecare în Turul Franței 1936 |
Cât
privește pe sportivii, pentru dânșii e un punct de onoare să fie sau să pară că
sunt (ceea ce adesea e cam același lucru)
cei mai bine informați. Politica, știința, evenimentele de toată ziua chiar
cele mai grave, trebuie să lase locul „turului” iar
presa întreagă se preocupă la loc "de frunte” de problema cea mai
importantă: „cine va fi învingătorul etapei următoare?" - „echipa 30-a își va păstra oare forma?” și altele de felul acesta. Iar între
timp, de- a lungul etapelor, concurenții străbat șirurile de admiratori al căror entuziasm
nu cunoaște margini și care au pentru favoriții lor tot felul de îmbărbătări. Și
zilnic auditorii la radio așteaptă, cu
înfrigurare ultimele știri date de postul lor, în timp ce difuzoarele, așezate
cam peste tot proclamă în cele patru vânturi situația echipelor, iar
microfoanele culeg impresiile oarecum gâfâitoare, ale învingătorilor.”
George Speicher speranța Franței în 1936 dă un autograf |
Turul Franței - un reportaj interbelic
Vă voi reda acum un dialog dintre
reporterul “S.“ al săptămânalului “Realitatea Ilustrată” și reporterul francez Jean Antoine, unul dintre cei mai reputați reporteri
sportivi ai Franței, cel care împreună cu colegul său Levitan, realizau în anii ‘30 radio-reportajele turului:
„- Raportăm de patru ori pe zi cele întâmplate: mai întâi, dimineața pe la 7, apoi
la 10 sau la 11, de la punctul de plecare sau de la unul din punctele din parcurs. Apoi un
alt reportaj
la sosirea în fiecare etapă, care, de obicei se întâmplă cam la 5 după
amiază, și în sfârșit, ultimul reportaj, către orele 8 seara.
- Nu credeți că e
puțin cam... mult?
- Nu, nu. Deloc!
Aceste ceasuri le-am ales cu multă chibzuință, căci nu trebuie să uităm că
există numeroși auditori cari nu pot să asculte radio în timpul zilei, din
cauza ocupațiilor lor, dar cari doresc totuși să fie
informați. Alții, dimpotrivă, cari n'au putut să ne
asculte seara vor fi foarte mulțumiți să afle dimineața un rezumat al
evenimentelor din ziua precedentă, precum și proiectele din
timpul zilei.
Concurenți purtând pe umeri cauciucuri de schimb |
- Câte
reportaje socotiți să dați în total în timpul
parcursului?
- Probabil mai mult de o
sută.
- Numai pentru posturile
de emisiune franceze?
- Nu numai pentru posturile de stat, dar și
pentru Radio-Paris și Radio-Luxembourg. Reportajele vor fi dealtminteri
difuzate și de către stațiunile de emisiune spaniole, belgiene și elvețiene,
când turul va trece în apropierea acestor frontiere.
- Ce personal comportă
acest reportaj?
- Trei reporteri și patru
ingineri în afară de ceea ce vor vorbi concurenții.
- Dar nu vi-e teamă că
reportagiile dv. se vor asemăna oarecum și astfel interesul publicului va
slăbi?
- Dacă ați ști ce înseamnă Turul Franței
nu ne-ați pune o asemenea chestiune. Fiecare etapă - aduce o nouă surpriză; se poate spune că evenimentele variază în aceeași măsură ca peisagiu! Țineți seama
numai de diferențele de teren dintre câmpiile de la nord,
bunăoară, și masivii Alpilor sau ai Pirineilor și vă veți putea face o idee de
surprizele care așteaptă pe concurenți precum și asupra pronosticurilor care se
pot face asupra rezistenței sau slăbiciunei probabile a lor, după cum sunt
originari din cutare sau cutare ținut. E talentul radio-reporterului, demn de acest nume,
să știe să prezinte reportajul său cu maximum de amănunte amuzante.
Post de control asaltat de curioşi |
Eu, care am făcut de opt ori Turul Franței, vă pot asigura
că nu numai că nu-mi lipsesc subiectele, dar mi-a fost adesea foarte greu să
povestesc în cele câteva minute cât timp am microfonul la dispoziție, tot ce-am putut
observa în cursul zilei, căci nu e vorba numai de a relata în mod arid ce s‘a întâmplat unuia sau
altuia dintre concurenți; nu, ceea ce e necesar este de a prezenta publicului atmosfera circuitului, de a-i povesti cele câteva amănunte
care-i vor da impresia că a fost cu noi, de a-i vorbi
despre camaraderia cicliștilor, despre entuziasmul mulțimii, într’un cuvânt, de a-l face să trăiască... “turul".
Popas la Champagnoles în Turul ciclist al Franței - 1934 |
- Dar care este lungimea
parcursului?
- Ceva mai puțin de 4.000 km . Viteza, care era altădată intre 28 și 29 km . pe oră, a fost pentru
prima dată anul trecut de 30 km . și 600 metri , datorită învingătorului
Romain Maes, care a îndeplinit parcursul în 141 ore, 82 minute și 39 secunde.
- N'ați putea să ne
spuneți ce câștigă concurenții?
- Aceasta variază mult. În principiu, fiecare
ciclist angajat de către direcțiune primește o sumă fixă. Dar mai ales primele
date de către amatorii de sport, înseamnă adesea partea cea mai importantă. Anul trecut, bunăoară, s'a dat o primă de
10.000 franci învingătorului pe etapa Pau-Bordeaux. Cel
mai bun ciclist de munte - belgianul Werwaecke - a câștigat și el o primă specială de 10.000 franci. De altminteri, echipa fiecărei țări își constituie o casă comună și-și împarte câștigul la sfârșitul parcursului.
Jean Antoine (stânga) își pregătește radio-reportajul |
Astfel, în anul trecut, belgienii învingători au
putut să-și împartă o sumă destul de importantă, așa încât fiecare să primească
circa 50.000 franci (aproape 500.000 lei), în timp ce echipa
oficială franceză nu avea la sfârșitul parcursului decât 20.000 franci de concurent. Cât privește pe
concurenții izolați, și ei câștigă sume interesante, cum a fost bunăoară Charles
Pelissier, care a primit anul trecut 35.000 franci. În general, Turul Franței nu este o afacere prea proastă
pentru concurenți".
Afară de cazul unei
echipa care abandonează - cum a fost din păcate, a noastră - anul acesta.”
Sursa: articolul “Turul Franței – cea mai importantă cursă
ciclistă din lume” – publicat de “Realitatea Ilustrată” – numărul din 15 iulie
1936 răsfoit în Biblioteca Centrală Universitară "Lucian Blaga" Cluj-Napoca
Si Brasovul are multi ciclisti ...,nu ma satur privindu-i.
RăspundețiȘtergereDe 2-3 ani incoace imi pare si mie ca sunt tot mai multi ciclisti care se antreneaya pe sosele. Poate ca asa se vor naste si viitorii participanti la Tour de France...
RăspundețiȘtergereAr trebui mai mult respect pentru ciclism. Dar prea puține piste mai sunt. În orașul meu nu există nici o pistă pentru cicliști. Sportul aceasta nu este prea de actualitate. Și este mare păcat. Din nefericire pentru noi, nu cred să avem prea curând reprezentanți la competiții.
RăspundețiȘtergereMulțumim pentru articol. Poate ar trebui făcut ceva pentru acest sport.
Turul Sibiului poate fi un inceput. Dar mai sunt multe de facut!
Ștergere