Modificarea
moralei societății românești de la începutul secolului al XX-lea a fost una
spectaculoasă. Dacă la începutul secolului simplu fapt ca o doamnă să
se îmbrace cu pantaloni sau să fumeze
în public erau considerate ca fiind niște extravaganțe indecente, în anii
’30 societatea românească – în special prin generațiile tinere - adoptase deja
tipare noi de comportament, mult mai liberale și mai lipsite de prejudecăți.
În
acei ani dezbaterile privind “problema sexualității” erau din ce în ce mai
prezente în spațiul public. Ca urmare, articolele care aveau ca temă nudismul sau naturismul
erau considerate ca fiind total inofensive. Ce m-a surprins în acest articol?
Descrierea unei experiențe pariziene precum și ale unor precepte pe care le
consideram proprii mișcării hippie de mai târziu. O să le regăsiți și - cu siguranță - o să vă surprindă și pe voi:
“S'a
discutat atât de mult în jurul nudismului, încât nimic nu mai e nou și totul e
perimat. S'au format grupuri pro și contra nudismului și ca și orice
manifestare la început, nudismul a scandalizat pe unii și pe alții. Foarte
puțini însă, au văzut lucrurile de aproape. Chestiunea merită să fie
aprofundată.
În
Germania a fost luată în serios și am văzut realizări admirabile în această
direcție. Buni organizatori, germanii n'au rămas mai prejos nici în convocarea
unor întruniri nudiste, într'un cadru cât se poate de adecvat. În
Franța am văzut ceva foarte primitiv la Marsilia, o mica înjghebare în
împrejurimile Nissei și acum în urmă am fost invitată la “Sărbătoarea
Soarelui", la Vilaine. Doctorul Durvile a reușit să facă ceva foarte
frumos în această localitate binecuvântată de Dumnezeu. Sărbătoarea e un mic
omagiu adus Soarelui, care ne gratifică din belșug în ziua aceasta. Se dansează
sub cerul liber. Se fac tablouri vivante, se formează grupuri plastice, se
ridică un imn Soarelui, darnic și cald, care bronzează trupurile și
întărește organismul; care înveselește și luminează fețele cele mai întunecate."
"Diferența
între nudism și naturism e mică; totuși există o diferență! Nudiștii își
cultivă mai mult trupul, pe când naturiștii acordă o mare importanță
spiritului. Nici unii, nici alții, nu urmăresc un scop erotic. S'ar putea spune
chiar că lipsa de pudoare, în viața aceasta colectivă, unde falsa
ipocrizie a făcut loc francheței, taie orice apetit sexual. Toți formează o
familie vastă, în care fratele, sora, părinții și copiii se arată așa cum sunt,
nedeformați de civilizație, “fără mănuși" cum s'ar spune în limba lui
Molière.
Întra’devăr,
ce poate fi mai frumos ca nudul clasic al femeii, al bărbatului, al copilului?
Numai îmbrăcămintea, invenție drăceasca a croitorilor, pervertește gândul cel
mai curat, deschide orizonturi și ațâță poftele. Nudiștii se prăjesc în
soare, fac exerciții fizice sănătoase, mănâncă cu poftă și dorm fără vise. La
naturiști e altceva. Frecventez
un cerc de naturiști care au trăit până acum câteva luni într'o mică insulă,
în apropiere de Nissa. Șeful grupului, Paul, poartă plete, umblă desculț, în
sandale, cu o toga țesută de el. E un fel de apostol care predică distrugerea
convenționalismului. Ar vrea să reorganizeze societatea, să desființeze
cuvântul. Trăim într'o epocă în care se vorbește prea mult.
Acum
a pus stăpânire pe un castel părăsit la Meudon și a adunat în jurul lui un
număr destul de impozant de adepți. Sunt studenți, funcționari, muncitori,
oameni cu profesii libere, care vin să locuiască în castel, sau se
mulțumesc să petreacă numai Duminica în parcul minunat al castelului, să
mănânce la masa comună, fără față de masă și fără forme: fructe și legume,
preparate de Paul și de femeia care trăiește alături de el, fără nici o
obligație legală și fără nici un titlu. Femeia aceasta i-a dat și doi copii: un
băiat și o fată! Ambii cresc, aproape goi, în mijlocul naturii și se
desvoltă, intelectualicește și trupește, normal, fără nici o influență
străină. Citesc, fără să fi învățat la școală, cântă, pictează, dansează și
lucrează, ajutând pe părinții lor la țesutul pânzelor, la facerea bucatelor și
la tăiatul lemnelor.
Dacă
vrei să te recreezi, cu drept cuvânt, de zgomotul vieți pariziene, găsești la
Meudon odihna trupului și a sufletului. În domeniul lui Paul nu trebuie să se
găsească urmă de “stârv" cum numește el orice vietate ucisă, pentru a
umple stomacul. Hrana în castel, e formată din legume crude, sau fierte, din
fructe sau orez. Am mâncat adesea din prăjiturile sau bucatele lor și nu m'am
simțit deloc rău. Totul e chestie de obișnuință."
Nudismul în România
"În
România, în special, avem gusturi pervertite. Ne plac mâncărurile cele mai
vătămătoare stomacului, piperate, acre, iuți și băuturile tari. O cură severă
la castelul din Meudon ne-ar dezintoxica, pregătindu-ne pentru o bătrânețe fără
gută, fără dispepsii și fără arterio-scleroză.”
(articolul “Nudism și
naturalism – Aspecte pariziene – Sărbătoarea soarelui” – semnat Sarina
Cassvan – publicat în săptămânalul “Ilustrațiunea
Română” - numărul din 19 octombrie 1932)
În
România interbelică gusturile erau încă “pervertite”. Dar nu atât de mult pe cât am putea fi tentați să credem.
O să transcriu în continuare câteva extrase din presa vremii care au ca temă acest “sensibil” subiect:
Moda picioarelor goale
“Moda picioarelor goale. A început sfioasă. Doar
“câteva excentrice" care nu sau sfiit să parcurgă Calea Victoriei în
numele higienei și al unui început de nudism care are avantajul ca poate fi
tolerat chiar așa, în combaterea rochilor scurte. Vom avea, așadar, pe
Bulevard, Calea Victoriei, Lipscani, Smârdan, o expoziție permanentă și
ambulantă de picioare groase, slabe, albe, galbene, negre, o infinită gamă
care va absorbi atenția acelora care până cum admirau fața sau corpul
elegantelor noastre. Un progres sau un simptom bolnăvicios?” (“Ilustrațiunea Română” – numărul din 24 iunie 1931)
Plajele pentru nudiști în România interbelică
“Techirghiolul
se compune din patru plaje, care de care mai frumoase dintre care amintim
Plajele Oficiului Național de Educație Fizică separate pentru bărbați și femei,
unde respectând toate regulele decenței, se poate practica „nudismul" care
a dat rezultate terapeutice atât de cunoscute.” (articolul “La mare, la Techirghiol” - publicat în “Gazeta Ilustrată” - numărul din mai 1934)
“Dar
prietenul meu, surâzând ștrengărește, vrea să-mi arate altceva. Într'adevăr, la vreo 3 - 400 m. pe malul Limanului, nămolul probabil că are calități
miraculoase pentru sănătate. Aici bolnavii și bolnavele uită să uzeze de
îmbrăcăminte, și așa, în costumele lui Adam și Eva, se simt minunat, îmi
închipui că nămolul ar putea să le strice costumele de baie, și de aceea,
spiritul practic al economiei șterge orice jenă.” (articolul “Vâlcovul - Veneţia României”
- semnat Serafim Cadan - publicat în revista “Universul Literar”
- numărul din 17 septembrie 1938)
“Razele
ultra-violete sunt ultima justificare a renunțării la orice sentimente
de
pudoare, renunțare care a urmat de la răsboi încoace o singură direcție.
Direcția care duce spre cele două extremități ale plajei, spre cele două
porțiuni „rezervate nudiștilor”. Adică tot la dreapta, femei și la
stânga, bărbați.
Atât că, dacă pentru cabine ai nevoie de un bilet și există un controlor
care
să trieze sexurile, nici un interdict nu ocrotește izolarea „Solarium"-urilor, cum au fost pompos intitulate porțiunile de
nisip pe care oamenii stau cu tricourile de baie alături. Oare să depindă, într'adevăr, fericirea și
sănătatea de pigmentarea și a acestei ultime fâșii de piele? Sau e numai un pretext? Dar pentru ce pretext? Pentru
că, slavă Domnului, de multe ori tricourile nu ascund destul din ce-ar trebui
să ascundă...” (articolul “Trei
zile la mare” - semnat Gh. Tari - publicat în revista “Realitatea Ilustrată” - numărul din 11 septembrie 1935)
Foarte interesant blogul! Felicitări! O să revin să mai citesc. :)
RăspundețiȘtergereMultumesc. Te mai astept !
RăspundețiȘtergereai adunat aici multe si variate informatii reusind, din nou, sa creionezi o imagine a epocii vis-a vis de acest tabu, nuditatea....
RăspundețiȘtergeremi-a placut cum a trecut timpul peste aceasta intrebare : "un progres sau un simptom bolnăvicios?" :))
Si totusi schimbarea "dramatica" a mentalitatilor a avut loc in acea perioada. Ce s-a schimbat de atunci pana azi imi pare mai degraba o gluma sau ... variatiuni pe aceiasi tema.
RăspundețiȘtergereimi place,interesant articolul
RăspundețiȘtergerePutin altfel despre perioada interbelica, nu-i asa?
ȘtergereFelicitări!
RăspundețiȘtergereMulțumesc. Te mai aștept pe blog, Ioana!
ȘtergereAm văzut plaja nudiștilor, pe undeva pe la Cap Aurora, mai la sud de Neptun.. Nu mai țin minte sigur când, poate puțin înainte de revoluție.. Plină de turiști de toate națiile. Nu știu dacă mai este plaja aceea închisă. O fi fost bun Soarele pe vremea comunismului? – păi altfel nu-mi explic de ce doctorii tună și fugeră împotriva statului la Soare, că poate Soarele s-o fi schimbat... Sau noi am devenit mai plăpânzi? Nu, nu aș ști care e adevărul. Parcă nu erau atâtea cancere de piele și parcă o aluniță era considerată semn distinctiv și care aducea noroc. Eh, nu sunt pro nudism, nici contra.. Am citit undeva, ba am văzut și la știri : cică ar fi un fel de cult religios, și la biserica aia nu ai voie să intri dacă nu te dezbraci de haine. Eu am rămas nelămurită fiindcă în Biblie scrie că Dumnezeu le-a făcut haine oamenilor înainte de izgonirea din Rai..
RăspundețiȘtergere