Una dintre primele forme de teatru practicate în Țările Române a fost teatrul de păpuși. Artiștii ambulanți din secolele trecute străbăteau
bâlciurile organizate la marginea târgurilor și dădeau “reprezentații de
teatru” cu ajutorul unor personaje-păpuși care “jucau” într-o lădiță – numită
“chivot” în Muntenia și “hârzob” în Moldova - care se prefăcea în “scenă”:
“O
cutie mare de scânduri, numită lada păpușilor sau hârzob (cu lungimea cam de-un
metru, înălțimea și lățimea de 50 cm.) era scena teatrului. Înlăuntru era
îmbrăcată în piele de iepure iar pe dinafară cu hârtie, în spatele căruia jucau
păpușile, trase de sfori de păpușari. Aceștia erau de obicei doi și cu țiganul
lăutar, trei. Ei cutreierau străzile lașului sau ale Bucureștilor, strigând:
Păpușe, păpușe!
Păpușele
franțuzești,
Tot să stai să le
privești!”
Lăzile
păpușarilor ascundeau personaje precum celebrul Vasilache, Marioara (sau
Gacița) – soția lui, Ileana – ibovnica, țiganul, turcul, evreul sau… Napoleon
Bonaparte (greu de crezut, nu-i așa?). Scenetele jucate cu ajutorul acestor
păpuși cu fața intens colorata ironizau obiceiuri sau metehne ale societății. Spectatorii se amuzau de asemenea și pe seama autoritățile vremii – poliția, preoții, boierii sau
domnitorii. Tocmai de aceea au fost emise la începutul secolului al XIX-lea
chiar “norme” care limitau drastic “libertatea de exprimare” a păpușarilor
(spun asta fiindcă tot e la modă să vorbim despre asta în zilele noastre):
„Păpușile
nu vor purta haine militare și nu vor fi asemănătoare unei persoane, ci
obișnuite, și nici nu vor întrebuința vorbe murdare sau atinse de guvern ori de
vreo persoană“. În spațiul public era așadar interzisă folosirea
vorbelor murdare. Dar la reprezentațiile date prin casele boierilor, nu…
Vasilachi și Gahița - zilelor noastre |
Teatrul de păpuși - „de-a dreptul” sau „pe înconjuratele”
“Și
apoi, de-i chema vreun boier în curte - la zile mari, de Crăciun, de Paște, la
nunți și la botezuri, privea firește și Vodă la păpușe, uneori chiar Doamna și
Domnițele ei - de erau poftiți să intre zic. Păpușarii întrebau întâi cum vreau
boierii să joace păpușile: cu perdea sau fără perdea, adică să le fie
vorba „de-a dreptul” sau „pe înconjuratele”. Ferească Dumnezeu, nu se
poate spune ce auzeau boierii și chiar Vodă la chefuri, când cereau
păpușarilor să vorbească fără perdea”.
Dragi îmi sunt oițele / Dar mai dragi fetițele
Îl
voi lăsa acum pe scriitorul Constantin Gane să vă povestească o scenetă jucată în
“hârzobul păpușelor”. Una în care se vorbea “pe încojuratele”, bineînțeles:
“Mai întâi,
păpușile acestea erau multe, vreo 15 - 20. În afară de animale (șoarecele, pisica și oaia) și în afară de personagiile care nu puteau lipsi: Vasilachi țiganul, Gahiţa,
nevasta lui, și Ilenuța, ibovnica, apoi mai veneau tipurile reprezentative
ale epocei, care sub Vodă Callimaki erau Turcul și Muscalul, Țiganul și Evreul... și Napoleon Bonaparte!
-
Lăutar, ia prinde a zice! - spunea
păpușarul scripcarului. Și pe dată începea să cânte „ciobanul cu oaia":
Bună vreme la
boieri,
La boieri și la
cucoane!
Dragi îmi sunt
oițele,
Dar mai dragi
fetițele,
Dragi îmi sunt oile
lăi
Și copilele bălăi.
Măi ciobane de la
oi
Tu n’ai grijă nici
nevoi
Bâr, oiță, bâr!
Intra
pe urmă Vasilachi, care începea să strige:
Ilenuță, Ilenuță,
Ia poftim din
cămăruță!
Și
Ilenuța venea zicând:
lată-mă’s, bădiță!
Urma un dialog glumeț, uneori chiar deșănțat, și apoi se prindeau amândoi la joc. Se întâmpla să mai intre și „fata Ciubăroaiei". În culmea fericirei, Vasilachi le apuca atunci pe amândouă de după gât, zicând:
Între două
Nu mă plouă,
Dar cu una
Totdeauna!
Cum
ieșea Vasilachi, intra Gafiţa cu un copil în brațe, se uita în toate părțile și
întreba dacă n’o fi văzut cineva pe răul ei de bărbat. Ieșea apoi în grabă să și-l caute, și se întorcea cu Ilenuța, pe care o găsise la cârciumă, bând cu
Vasilachi. Începea apoi între femei o zdravănă păruială, care nu se curma decât
la sosirea „cioclului", care le despărțea. Venea
Turcul:
Iese Turcul din
cetate
Să-i dea babei
sănătate
Neder, neder,
bacalâm
Evet, evet, hoş
ghioldâm,
Ia mai vino la
bădița,
Gheli, Moscove,
ghel!
Era
o provocare la luptă, făcută de Turc Rusului. Acesta intra zicând:
lacă-tă-l și pe
Hassan
Cel cu pielea în
suman!
Turcul
striga:
Aman, bre, aman!
și
apoi se apucau la bătaie, până ce Rusul omora pe Hassan, jucând o căzăcească pe
trupul mortului:
Idi, idi, Marișca
Nina, nina,
parișca.
Cine joacă
căzăcește,
Vara pânza nu
ghilește.
Raz, dva, tri,
cetire,
La hazaica na
cvartire
Nu-i găină, nu-i
cucoș,
Tare ași mai mânca
un borș!
Și
apoi deodată îl apucă mila:
A răpozat Hassan,
Ca și cel din an!
Dascălul
vine de-l prohodește, cioclul îl îngroapă, ...și hop și Leiba Badragan din
Târgul Cucului!
Iese dracul dintr’o
bortă
Cu'n papuc și c’o
ciubotă
Iese dracul din
urechi
Iese dracul din
curechi,
Iese dracul de sub
gheață
Cu jidanul de
musteață!
Și’n
adevăr, vine și dracul, și-l înșfacă pe Leiba să-l ducă la baltă să-l înece.
Dar îl scapă cioclul, care intră spunând:
Treabă-ți cată
altă,
Diavole! La baltă!
După
intrarea „calicului", a șoarecului, care deși șoarece, cântă și el:
Unde-i mâţa să mă
vadă
Să-i dau coada să
mi-o roadă!
intră și pisica, luându-l la goană. Și în sfârșit, reprezentația se încheia cu
sosirea lui Napoleon:
Napoleon Bună-Parte
Stă colo, la el,
departe,
Ochii sus a ridicat
Și spre lume a
cătat.
Își
cântă biruințele, în fața boierilor moldoveni, Împăratul-Păpușă. Iar când mai
târziu fu trimis în insula Sfânta Elena, el se tânguia, din cutie, lui Vodă
Callimaki, seara, la Curtea Domnească din Iași:
Ah! Franță, țară
bună,
Bună și blajină,
Ai încăput pe-a
Rusului mână!
Nu mă duceți așa
departe,
Că eu vă sunt
Bună-parte!
Iar
Vodă Scarlat, mângâindu-și barba, s’o fi gândit la acel: „Il suis avec le plus
profond respect, de Votre Majesté, Sire, le tre humble et trés obeissant
serviteur!”.
Hârzobul zilelor noastre |
Timpul
a trecut. Societatea s-a modernizat. Spectacolele cu păpușele ascunse în hârzob țin
de domeniul trecutului. Sau să le fi luat locul “spectacolele politice” care se
întâmplă în hârzobul zilelor noastre – televizorul?
Sursa:
articolul “Doamna Smaragda Callimaki” - semnat de C. Gane - publicat
în revista “Realitatea
Ilustrată” - numărul din 15 iulie 1934 – disponibil în colecția Bibliotecii Digitale a Bucureștilor
Deși îl putem numi teatru de păpuși, el nu era destinat copiilor, prin tâlcul poveștilor.
RăspundețiȘtergere”Spectacolele politice” de la televizorul zilelor noastre sunt, cred eu, grețoase.
Acest comentariu a fost eliminat de autor.
RăspundețiȘtergereSpectacolele acestea nu mai sunt necesare ...niciun gen de spectacol ,ca act de cultura ,nu mai face educatie, suntem imuni.
RăspundețiȘtergereSau poate ca oamenii de cultura au devenit mecantili si nu ii mai intereseaza cu adevarat sa.... faca spectacol!?
RăspundețiȘtergereSuperb
RăspundețiȘtergereFascinant!
RăspundețiȘtergereInainte de Vasilache si Marioara, papusi de lemn, pe vremea fanariotilor era Karagoz, teatru de umbre. Papusile nu se vedeau, doar umbrele lor pe ecranul luminat cu lumanari. De acolo vine Nastratin Hogea, Karagoz, aga si raiaua...
RăspundețiȘtergereO completare interesantă. Mulțumim!
Ștergere