O
prezență constantă în societatea românească - dar nu numai -
au fost întotdeauna pețitorii. Aceștia erau cei care se îndeletniceau cu
„potrivirea destinelor” și cu „facerea de căsătorii”. Ei erau de cele mai multe
ori „tocmiți dintre cei buni
de gură, veseli și care se pricepeau la pețit sau stărostit“. Intermedierea
făcută de ei era deosebit de importantă pentru că: “oricine știe că multe femei nu se pot mărita pentru că moravurile interzic femeii de a alege și de a se oferi ea însăși după plac. Ea trebuie să se lase pețită, adică aleasă, dar ea
singură nu trebuie să pețească. De nu o va cere cineva, ea intră în marea
oștire a bietelor femei care nu și-au atins scopul vieții și care din pricina
lipsei unei existențe sigure ajung în mizerie, ba de multe ori, de râsul lumii.”
(A. Bebel
- “Femeia
în trecut, prezent și viitor” - 1898)
În vizită la pețitoare ("Ilustrațiunea Română" - 12 iunie 1930) |
În
lumea satului “primul pas spre realizarea
căsătoriei este pețitul. Pețitul îl face feciorul și părinții săi printr'o
cunoștință sau rudă, de obicei o femeie, care este trimisă la familia fetii,
unde aduce la cunoștință dorința celor din partea cărora a fost trimisă, de a
lua pe fată în căsătorie. Pețitoarea mai expune care-i situația feciorului și
ia la cunoștință situația fetii precum și răspunsul părinților fetii la cererea
în căsătorie”. (Ilie Radu – “Monografia satului Belinți” – revista “Sociologie
românească” – 11 noiembrie 1936).
Pețitorii
erau o prezența indispensabilă și pentru aranjarea căsătoriilor celor din clasa
avută. O cronică de la sfârșitul secolului al XVIII-lea ne spune că “Gheorghiță Jianul, al doilea fiu al lui Hagi
Stan, se însoară în 1781 cu Zoița, fiica puternicului boier Ștefan Pârșcoveanu;
pețitoare fuseseră o Știrboaică și o Bengească.” (Constantin V. Obedeanu – articolul “Ceva despre Neamul Jienilor” – publicat în
“Arhivele
Olteniei” din iulie-august 1925). Pe la sfârșitul secolului al XIX-lea
intermedierea căsătorilor devenise deja o afacere: “nenumărate agenții de căsătorie, puternic organizate, pețitori și pețitoare de tot
felul, se îndeletnicesc cu negoțul și caută candidați pentru ‹‹ sfânta
căsătorie ››. Acest negoț e plin de câștig mai ales atunci când se ‹‹ lucrează
›› pentru membrii claselor înalte.”
(A. Bebel - “Femeia
în trecut, prezent și viitor” - 1898)
Nu îmi propun însă să fac o istorie a acestei îndeletniciri milenare. Vă invit doar să pătrundem împreună în lumea unei pețitoare din perioada interbelică. Numele ei era Clementina și era “o femeie fină, de un romantism exagerat, care-și ducea viața din greu, alergând de dimineața până seara pe vreme oricât de rea, de la un capăt la altul al Bucureștiului, predând lecții de franceză”. D-șoara Clementina a renunțat la ocupația de profesor “pentru că îi mergea prost de tot” – nimic nou sub soare, nu-i așa? – pentru a intra în lumea pețitoarelor:
Nu îmi propun însă să fac o istorie a acestei îndeletniciri milenare. Vă invit doar să pătrundem împreună în lumea unei pețitoare din perioada interbelică. Numele ei era Clementina și era “o femeie fină, de un romantism exagerat, care-și ducea viața din greu, alergând de dimineața până seara pe vreme oricât de rea, de la un capăt la altul al Bucureștiului, predând lecții de franceză”. D-șoara Clementina a renunțat la ocupația de profesor “pentru că îi mergea prost de tot” – nimic nou sub soare, nu-i așa? – pentru a intra în lumea pețitoarelor:
“Și începu a-mi povesti primul ei târg în
noua meserie. Cunoștea o familie cu o fată rahitică care se topea de dorul dragostei,
după un cămin al ei. Banii nu-i lipseau, era însă moale, timidă. Și unui
avocat, om bun dar fără noroc, căruia cu toate studiile strălucite nu-i ieșea în
cale nici urmă de client și se distrugea în mizerie cruntă, i-a dat putința să
se apropie cinstit de această ființă.
- Cinstit! Cum poți
avea sinceră credința că ai să porți alături toată viața o ruină a naturii?
- Nu era tocmai așa.
Fata avea chipul plăcut. Doar umerii îi erau aduși, de-ți făcea impresia că
poartă un mic gheb. Apoi nici el nu era cine știe ce frumusețe: dar dacă-i
vorba să ceri părerea ochiului, ce amarnic te mai poți înșela.
- Și ce ți-a ieșit
de aici?
- Bani și cadouri
cum n'am câștigat de pe urma a lunii întregi de muncă în cealaltă îndeletnicire. A fost, e drept, truda grea până am
reușit să vâr băiatului în cap ideea c’o soție care n'are tocmai o înfățișare
pe sprânceană, cu un suflet frumos, poate aduce înmiit mai multă fericire. Și-am
avut dreptate. Oamenii s'au înțeles și-o
duc și astăzi minunat de bine.
Câștigul ușor i-a
dat curaj. A început să colinde prin familii, să lege cunoștințe, să pătrundă
situații…
- Nici nu-ți dai socoteală ce întinsă e “pețitoria".
Femei tinere, bătrâne, mare parte de bună condiție social, nu trăiesc decât din
asta. M'am isbit și eu de văduva unui general care cu toată pensia rămasă de la
bărbat, se ocupa cu pețitul mai vârtos ca una care a apucat meseria de când e
ea. A fost înșelată într'un loc și nu s'a lăsat până n'a desfăcut tot ce
muncise.
- Și-ai încheiat târguri
multe până acum?
- Am lucrat ceva. Am avut dibăcia să mărit și-o babă.
- Ce spui!
- I se urâse cu
singurătatea și nu știa ce să mai facă cu banii. În timpul acesta un nenorocit
de inventator îmi tot bătea drumurile. Lucra, spunea el, la o motocicletă aeriană
și-i mai trebuiau ceva parale ca s'o poată pune la punct. Un caraghios, bătea
câmpii. Dar era bine ca bărbat. Asta-i trebuia și bătrânei. Aici la mine am
făcut “vederea" și ea își pierduse într’atât cumpătul, mai
dihai ca o fată mare.
Clementina de
altădată, doar cu o valiză jerpelită singura avere, avea acum interiorul ei cu
mobilă proaspăt cumpărată.
- Am și ceva
parale, căci vine câte o epocă când vlaga-ți slăbește și nu mai poți pune atâta
siguranță și căldură ca să poți convinge pe cineva. Și-atunci stau frumușel în
casă la gura sobei sau afară la soare, după cum e anotimpul, trăind numai
pentru mine. Ce vrei, trebuie să ne mulțumim cu viața așa cum e. Visurile îți
aduc numai distrugere. Poezia rămâne în cărți.
D-ra Clementina avu
un mic râs ciudat.... continuarea aici.....
- Ceea ce-i curios e că altădată, când aveam o meserie cu oarecare prestanță, treceam nebăgată în seamă de bărbați. Astăzi lucrurile s'au schimbat cu totul. Medici, profesori, avocați se întrec cu toții în curteniri. Eu le vorbesc de partida cu care vreau să-i încurc și ei mă privesc în ochi cu alte gânduri.
- Ceea ce-i curios e că altădată, când aveam o meserie cu oarecare prestanță, treceam nebăgată în seamă de bărbați. Astăzi lucrurile s'au schimbat cu totul. Medici, profesori, avocați se întrec cu toții în curteniri. Eu le vorbesc de partida cu care vreau să-i încurc și ei mă privesc în ochi cu alte gânduri.
- Și de ce nu te
oprești la unul care să-ți convină și ca situație și ca vârstă?
- Când după ani de
alergare am adunat o avere bunicică, fii sigură că pretendenții serioși n'au să
lipsească, numai că atunci are să fie prea târziu.” (extrase
din articolul semnat de Margareta
Nicolau - “Făuritoarele căsătoriilor” – publicat în revista “Realitatea
ilustrată” din 15 aprilie 1934).
Că
lucrurile nu se aranjau întotdeauna așa cum și-o doreau tinerii căsătoriți și… pețitoarele, ne-o spune cu umor Lepus – redactor al revistei „Furnica” pe la începutul secolului
trecut:
Îngerul Cucoanei Veta
Să mă’nsoare, zor nevoie
Coana Veta,
pețitoare,
Cu o fată cu avere,
Tânără și’ncâtătoare.
- Despre partea
frumuseții,
Poate chiar să fie
slută,
Principalul, Coană
Veto,
Cât se poate de
avută.
Dacă ai așa partidă
Gata sunt de’nsurătoare.
Însă cine’mi garantează
Că-i... pardon...
- Ce? Fac prinsoare!
- Faci prinsoare? De
minune
Vezi, ideea mă’nfioară
C’ar putea să fie altfel,
Cum am zice: Domnișoară!
- Las pe mine, duc
eu grijă,
Rău desigur n’o să-ți pară.
Nu te mai gândi la
asta
Că e parte
secundară!
Mâine chiar, nu mai
departe
Mergi cu mine la
vedere.
Vezi de fi charmant
cu soacra
Și gătit cum moda
cere.
Fata e un înger
candid
Cum nu cred altul să
fie.
Și modestă ca o ‹‹
maică ›› !
Și cuminte, lumea
știe.
***
Iată-mă’s și ginerică.
Tămbălău și
plictiseală,
Dragoste cu mama
soacră,
Și cu fata...
cheltuială.
Natural în contul zestrei!
Uf! Respir de astă-dată
Am scăpat de birt acuma
Și de casă mobilată.
***
|
Merg acum la fapt de-adreptul:
După nuntă’n timpul mesei
Uite-așa în timpul mesei
Îi veni rău – Cui? –
Miresei.
Toată lumea zăpăcită
Nu știa cum să se
poarte
Eu dau fuga după
doctor
Să scap zestrea de
la moarte.
La întors, altă
surpriză!
Găsesc lumea
consternată,
Coana Veta cu
mireasa,
Mama soacră
leșinată!
- Domnu-i doctor, zic miresei
Când văd gluma că se-ngroașă.
Coana Veta strigă’ntr’una:
- Adă tontule o moașă!
Iar alături două fete
Vrând s’arate că’s deștepte:
-
De – ziceau – copilul naibei
Nu
putea să mai aștepte !?
Când
văzui una ca asta
O
rupsei atunci la fugă
De
credea-i că vin din urmă
Turci,
tătari să mă ajungă.
Nu-i
nevoie de detaliuri,
A-ți
ghicit ce se’ntâmplase
Strânsă în corset mireasa
Și dansând mult... avortase.
Tot avui noroc la fine
Căci de nu-i venea miresei
Ca să nască’n
timpul mesei
Dădea
puiu peste mine.
Și
așa pierdu-i și zestrea
Când
n’aveam nici para chioară
Căci crezând că iau o fată
Dădu-i peste-o... Domnișoară!
De-ar fi să mă’nsor
vreodată
Am spus Vetei, ca să știe.
Că întâi consult o moașă
Și-apoi merg la primărie!
(Lepus – “Furnica” – septembrie 1905)
|
Clementină, Clementină
RăspundețiȘtergereUnde eşti finţă divină?
Să-mi găseşti mie bărbat
Numai bun de însurat
Nu-l vreau june ci... trecut
Să n-o iau dela-nceput
Cu bibiluri amoroase
Cu ochi dulci, figuri graţioase
Poate fi chiar surd şi chior
Să-i lipsească un picior
Să îl duc în cărucior
N-am nevoie de amor
Tot ce vreau, să aibă bani
Un morman de gologani
Vile, şi moşii, avere
Să îmi fac orice plăcere
Şi de o PLECA curând
Nu m-oi prăpădi plângând
Că-mi rămân toţi bănişorii
Să-mi ALEG din toţi feciorii
Ce-or dori să se însoare
Nu cu dulce Fată mare
Ci cu BANII căcălău
Ce-i am de la FOSTUL meu
Clementină, Clementină,
Doar tu ştii, nu e pricină
Că în lumea asta dorul
Nostalgia şi amorul
Izbugnesc nu din senin
Ci DE-I BUZUNARUL PLIN
:)) Dar dragoste cu buzunarul plin nu poate aduce Clementina?
RăspundețiȘtergerePăi chiar tu ziceai mai sus
RăspundețiȘtergerePeţitoarele-ntrebau
Cu averea cam cum stau
Mirii ce i-a presupus
De cădeau la înţeles
Cum se târguiau părinţii
Tinerii n-aveau de-ales
Chiar de se luptau cu dinţii
Unde-i dragostea să-mi spui
Pe tarabă, la Obor?
Că în inimi zău că nu-i
Nici pasiune şi nici dor
Poate-o fi, o rara avis
Şi iubiri fără lovele
Dar asta-i LA PRIMUL VIS
CU PARFUM DE VIORELE
De acord cu tine. Dar aici vad mai mult zestre decat... dragoste:))
RăspundețiȘtergereAu existat iubiri divine
RăspundețiȘtergereTzunami de trăiri, speranţă
Dar, dragostea – se ştie bine
Durează DOAR cât e romanţă
Cum au primit cei doi BELCIUGUL
Pardon... inelul cu pricina
Şi li s-a pus pe gâturi jugul
Se duce vraja...bat-o vina
Dar de rămâne ne-mplinită
Iubirea sapă grele urme
Arzând. Durerea e cumplită
Doar moartea poate să o curme
Şi-aşa, rămân în nemurire
Perechi celebre în iubire
De se-nplineau, căsătorite
Erau pierdute în neştire
Sau dacă cel ce le-a descris
Şi-ar fi trăit propriul său vis
De la-nceput, pân la sfârşit
...............................
Nu mai scria despre iubit
Ei bine... Poate ne dezvalui si cine sunt autorii?
RăspundețiȘtergere„Am pierdut pe Euridice
RăspundețiȘtergereCe mă fac eu fără ea”... cânta Orfeu cu jale în opera lui Christoph Gluck, pe libretul lui Francesco Maria de’ Calzabigi inspirat din Tragedia greacă
„Desdemona, ai dat tu batista aceasta? „întreabă Otello orbit de gelozie, apoi o strânge de gât crezând-o necredincioasă. Şi murind ea cântă balada salciei... cu capul aplecat peste marginea patului şi mîinile lui Otello pe gâtul ei... rol foarte greu pentru o cântăreţă... să cânţi în această poziţie. După ultimele cercetări făcute la University of Wales, în realitate lucrările actorului Shakespeare (printre care şi Otello) aparţin diplomatului Sir John Neville. Poveste veche, argumentată temeinic, dar... e păcat să fie distrusă de posteritate o legendă...
„Eu am iubit-o pe Ofelia şi dragostea a patruzeci de mii de fraţi, luată înpreună, nu cântăreşte cât a mea”, spuse Hamlet în prgul nebuniei, după ce a trimis-o la mănăstire iar ea s-a aruncat în baltă cu coroana de flori în păr. Săracul Will, câtă iubire i se atribuie
„O , nu jura Romeo pe luna-nşelătoare,
Ce-şi schimba discu-n fiecare lună,
Nu vreau sa fii şi tu din cei ce mint”… spunea cu patos Julieta, de la înălţimea unui balconaş, în realitate nu mai mare decât un uscător de rufe, că cei din Verona nu s-au ostenit să-l plaseze barăm pe faţada unui palat care se credea că aparţine unei familii nobiliare, de vază. De fapt subiectul este copiat după un vestit basm persan, dar, pe vremea lui Will nu exista copy right şi nici teze de doctorat plagiate ad integram.
„Ai avut dreptate Isolda. Nu ştiu dacă viaţa este mai bună decât moartea. Dar iubirea a fost mai bună decât amândouă." Se lamenta Tristan, eroul basmului din mitologia celtă, care l-a inspirat pe compozitorul Richard Wagner.
Cam 20 de ani a ţesut Penelopa la covorul ei aşteptându-şi soţul, pe Ulise, pentru a găsi pretext să-i refuze pe cei 108 pretendenţi la graţile ei. Şi aşteptarea i-a fost răsplătită, Ulise a renunţat la dragostea lui Calypso (cu care şi-a cam petrecut 10 ani de trai pe vătrai) a învins în războiul Troian – ce mai, un erou adevărat grec care a invins o mulţime de lucruri imposibile, şi în final s-a întors la Penelopa. Şi au trăit fericiţi şi de mii de ani au intrat în poseritate
„La asta mă voi gândi mâine” a spus Scarlet când a fost părăsită de Rett, ZBURAT PE ARIPILE VÂNTULUI...
Şi eu voi face la fel, mâine dacă vrei îţi voi umple blogul cu Poveşti de dragoste şi eroii lor nefericiţi... liru-liru-crocodilul...
REVIN. Ţi-am spus câteva cupluri celebre. Dar dacă te referi la versuri... ce să spun... nu cunoşti patentul?
RăspundețiȘtergereNu e TEZĂ DE DOCTORAT la modă...că nu sunt parlamentar...
Ei... Credeam ca e un autor nementionat. In cazul in care e poporul roman, se cheama folclor :))
RăspundețiȘtergereNU E FOLCLOR
RăspundețiȘtergereDA, AUTORUL ESTE NEMENŢIONAT căci nu consider că m-am autoplagiat. Şi nici că sunt aşa valoroase versurile pt. a-mi spune numele. La fel ca şi al altor VERSIFICĂRI, cu care am răspuns subiectelor interesante abordate de tine pe blog (ex. Vitrine cu păpuşi sau Toamnă aurie) N-am s-o mai fac...dacă asta îţi dă bătaie de cap... pieta Signore... Mă amuza... Şterge-le
Poezia despre toamnă pusă pe blogul tău anul trecut, când aveau loc alegerile, nu era menţionată cu un anume nume. Ţi-o reamintesc, tot aşa, fără să-mi spun numele. E doar o joacă de versificare:
RăspundețiȘtergereToamnä cu parfum de gutui în pârg
Toamnă zbuciumată cu revolte-n târg
Toamnă policromă, frunze –n agonie
Toamnă de alegeri, de preşidenţie
Toamnă cu căldură şi cu frig deajuns
Toamnă cu-ntrebări fără de răspuns
Toamnă, tu frumoaso, care-i rodul tău?
Un mesaj de BINE, sau cu mult mai RĂU?
E timpul pentru raspunsuri. Toamna a plecat de mult! :)
ȘtergereOK, asadar... Mi-au placut catrenele si tocmai de aceea am intrebat daca stii autorul, pentru a-l mentiona. Nu aveam de unde sa stiu ca iti apartin. Asadar - sa ramana Anonim autorul... Te astept sa revii cu comentarii pe blog, cand ai timp si chef (in versuri sau nu... ).
RăspundețiȘtergere- Apoi, dragă Mărioară,
RăspundețiȘtergereAm tot stat şi m-am gândit:
Io, duminică, pe seară,
Vin cu tata în peţit!
- Înainte de-a mă cere,
Musai, dragu' meu, să-ţi zic
Că nu-s fată, mi-s muiere...
Nu vreu rostu' să ţi-l stric
Raspunsul iubitului Marioarei ar trebui gandit si el. Tot in versuri !? :)
ȘtergereArticolul meu e din ce în ce mai... complet. :)
RăspundețiȘtergereMulțumesc Vasilica.
Nu am considerat că versurile mele merită o semnătură. Am postat mereu sub anonimat comentarile mele. Dar, de acum ele vor avea identitate... aidoma replicii celebre a lui Tache Farfuridi şi Iordache Brânzovenescu din piesa O scrisoare pierdută: “O semnăm, dar o dăm anonimă”.
RăspundețiȘtergereDe acord. Cu conditia ca sa votezi... si cu blogul! :)
ȘtergereDoamne! —ce de comentarii! Eu ce să mai zic? Am ajuns la vorba lui Nicolae Plopușor,,ni s-au închis gurile, c-am gătat minciunile! ". Mie una, mi-a plăcut povestea Clementinei, ba chiar o invidiez oleacă..! Auzi nene, să măriți o babă cu un inventator de vrăbii de carton și tablă! Și o soră de - a lui Quasimodo, sau cum îi spune corect, că eu și limba franceza încă nu am făcut cunoștință, cum ziceam o strâmbă lemne, cu un sfarmă.. talba legilor!
RăspundețiȘtergereFelicitări! Și ție și Clementinei și lui Anonim și la toată lumea. După principiul : toată lumea să trăiască! —numai noi, să nu murim!!!!!!
O meseria care cere talent sunt sigur. Multă psihologie și tact de asemenea...
ȘtergereCe fain ti-ai facut blogul. Cool!
RăspundețiȘtergereMă bucur că îți place. Și sper ca vei reveni pe aici...
Ștergere