Pagini

Politica privind datele cu caracter personal:

Foaie verde de pelin (leacul minune de altădată)

Pelinul, asemeni usturoiului, busuiocului sau mătrăgunei, era una dintre plantele des folosite de români pentru a alunga spiritele malefice, pentru a descânta sau pentru a vindeca diferite boli.



Pelinul - leacul minune de altădată

 
Pelinul a fost folosit în vechime cu succes pentru îndepărtarea frigurilor: când pelinul este “verde și mustos”, babele pricepute “iau nouă fire de pelin, le pisează bine, le pun în horincă și, când frigurile îi scutură, bolnavii beau horincă de aceasta și se zice că frigurile îndată-i lasă.” 
 
Același leac era folosit pentru a trata și “alte boli din lăuntru”. Uneori pelinul se punea în vin, iar vinul-pelin obținut se folosea pentru tratarea acelorași “vătămături”. Pelinul era întrebuințat și pentru a alunga durerile de cap: “când te doare capul și te afumi cu pelin cules la Rusalii, îți trece”. 
 
Tinerele fete foloseau apa de pelin pentru subțierea obrazului”. Gospodinele puneau rămurele de pelin în așternuturi pentru că: “purecii neputând suferii mirosul cel greu și îmbătător al pelinului fug și astfel scapă oamenii de mâncărimea lor.” O veche doină din Transilvania spunea că:

Pelin beau, pelin mănânc,
Pe pelin seara mă culc;
Dimineața când mă scol
Cu pelin pe ochi mă spăl.

Ceaiul de pelin este folosit chiar și astăzi pentru tratarea durerilor de cap sau pentru scăderea febrei. De asemenea arsurile, rănile sau tăieturile pot fi tratate cu ceai de pelin, datorită proprietăților sale antiseptice. Acest ceai este de asemenea folosit în tratamentul unor tulburări gastrice precum balonarea, flatulența, indigestia, lipsa poftei de mâncare sau în formele ușoare de gastrită.

Proprietățile magice ale pelinului în credințele populare


Românii aveau credința că pelinul are proprietăți magice. Despre rămurelele de pelin se credea că “au puterea” de a alunga spiritele rele, precum Vântoasele sau Frumoasele, Rusaliile sau Cel-rău, ființe magice care stricau vitele” și care “luau oamenii care n’au ținut cum se cuvine sărbătorile”. Pentru a se proteja pe sine și pe cei apropiați, dar și vitele din gospodărie, româncele iau mai multe rămurele de pelin, dintre care o parte le leagă mai cu seamă pruncilor la cheutoarea cămășii, o parte o pun și o poartă în sân”. De asemenea, femeile ungeau vitele din gospodărie cu pelin pentru ca spiritele cele rele  să nu se mai poată apropia de oameni sau de vacile cele mulgătoare ale acestora ca să le facă vreun rău”.
 


Pelinul în cântecele românilor

 
Pelinul este probabil cea mai amară dintre plantele cunoscută pe la noi. “Prin urmare poporul nostru, care multe și nenumărate neajunsuri, neplăceri, nevoi, batjocuri și maltratări au avut să sufere din partea străinilor, n’a știut nici n’a putut afla altă plantă mai amară cu care să asemene casa străinului, ca Pelinul... “. Și atunci, când românii care își părăseau meleagurile natale își simțeau inima cuprinsă de jale, făceau referire la pelin în cântecele lor:

Că străinu-i tot străin
Ca și mursa de pelin,
Dulce-i mursa de zahar,
Dar pelinu-i tot amar,
Și străinu-i tot dușman
Și la inimă tiran.
N’a fost frate, nici va fi,
Pân ce lumea va trăi
Și soarele va luci!

Mamele rămase acasă își cântau dorul de copiii plecați în lume pomenind tot amarul pelinului:

Foaie verde de pelin,
Mi-a plecat puiul de Luni,
Mi-a lăsat dorul prin pruni
Și dragostea prin alun,
N’am batistă să le-adun!”

Tocmai de aceea, pelinul era folosit în descântece pentru alungarea dorului de casă. Babele descântătoare luau nouă pietre de râu și nouă rămurele de pelin pentru a descânta de dor:

Cum spală apa toate pietrele,
Așa să spele și dorul de la cutare,
 (se spune numele celui decântat).
Cu pelinu-i împelinat,
Cu pietrele îi împietrit,
Și cutare-i potolit!
 

Citește aici despre mai multe datini, obiceiuri și tradiții românești: DATINI

 
Surse

Simion Florea Marian – “Botanica poporală română - Pelinul” – “Amiculu Familiei” - numerele din 8 februarie/20 ianuarie 1881 și 22 februarie/6 martie 1881
Gr. G. Tocilescu – “Materialuri folkloristice” – Tipografia “Corpului didactic” C. Ispăsescu și G.R. Bătănescu – București – 1900.



6 comentarii:

  1. Amărăciunea pelinului simbolizează în folclorul românesc, durerile, suferinţele şi necazurile vieţii.

    „De amar mi-e suflet plin
    Ca o frunză de pelin.
    Pelin beau, pelin mănânc
    Seara pe pelin mă culc
    Dimineasţa când mă scol
    Cu pelin verde mă spăl
    Foaie verde mărăcine
    Şi-aoleu frate peline
    Amărâtă-i frunza-n tine
    Ca şi inimioara-n mine” (folclor)

    În textul Apocalipsei lui Ioan se vorbeşte despre steaua Pelin (Absint) care căzând din cer a otrăvit apele. Istoric simbolizează pe Regele Babilonului care va devastat Israelul iar profetic – instalarea în lume a lui Satan (Ivan Evseev)
    Un smoc de pelin e prins de vârful Steagului Căluşarilor (e vorba de vestitul joc popular ritual românesc, înscris în Patrimoniul Culturii Universale.) Etnologii presupun că a fost cândva ofrandă rituală făcută morţilor. Dar nu orice fel de pelin e prins de steag ci doar cel cules în ziua de Rusalii, sau de Marină (17 iulie) Acesta se păstrează un an întreg până la altă recoltă, este bun de afumat împotriva strigoilor şi strigoaicelor, şi altor duhuri rele care iau mana laptelui de la vite (T. Pamfilie – Duşmani şi prieteni) E folosit în medicina populară: „bun de afumat pe cel apucat de CEAS RĂU, sau Ducă-se pe pustii. La calmarea durerilor de cap, pus în apa de spălat la subţierea obrazului. (A. Gorovei)
    Este o plantă cu multiple proprietăţi în medicina naturistă:
    foarte bun tonic, detoxifiant, vindecă diverse afectiuni ale vezicii urinare, rinichilor, dermatite, ale tractului digestiv, ficatului, bilei si pancreasului, tratarea parazitilor intestinali a gastritei hipoacide, asmului bronşic. DAR, folosit necorespunzător este otrăvitor.

    RăspundețiȘtergere
  2. Ca de obicei, interesante completarile tale la articol, JMC. De retinut si avertismentul privind toxicitatea pelinului, atunci cand este folosit in exces. Multumesc!

    RăspundețiȘtergere
  3. Ca să fie mai completă expunerea: este INTERZIS femeilor gravide - poate provoca avort spontan, precum şi celor care alăptează - face laptele mamei amar şi copilul refuză să sugă.
    Felicitări Marcel pt. faptul că abordezi subiecte atât de interesante legate de etnologia poporului nostru, să fie cunoscută şi de orăşenii generaţilor actuale. E păcat să intre în uitare, sau, în acest proces actual de globalizare să se piardă... sau, mai ştii ce ne rezervă viitorul... să se omogenizeze cu credinţele SĂRMANILOR care, INVADEAZĂ cu un anume scop Europa...

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. M-am linistit. Nu mai am motive sa ocolesc pelinul. :) Cat despre uitare, dupa cum stii, e scrisa-n legile omenesti!

      Ștergere
  4. Puscha Becker Brindea30 ianuarie 2016 la 00:56

    O delectare sa va citesc din nou. Nici nu stim ce bogatii detine acest popor minunat!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. O sa te mire poate, dar si eu am despoerit multe lucruri nestiute de mine din traditia poporului nostru... scriind articolele de pe blog!

      Ștergere