Tezaurul
de la Pietroasa - cunoscut și sub numele de „Cloșca cu puii de aur” – este
considerat ca fiind una dintre cele mai prețioase comori pe care antichitatea a
lăsat-o moștenire omenirii. Istoria tezaurului a fost una însoțită de mistere
neelucidate complet nici până azi: morți suspecte, furturi, incendii, înstrăinări.
Cele 22 de piese care compuneau inițial
tezaurul au fost descoperite, din întâmplare, în primăvara anului 1837 de doi
țărani din satul Pietroasa - Ion Lemnaru și Stan Avram - lângă muntele
Istrița din județul Buzău. Aceștia, crezând că este vorba de niște obiecte
banale din alamă, le-au ascuns în podul casei lui Stan Avram.
După aproape un an, tezaurul fost cumpărat cu 4.000 de lei (prețul unei perechi
de boi frumoși în acele vremuri) de la țăranii care îl descoperiseră, de un
antreprenor italian pe nume Verusi. Acesta știa bine ce târguise: un tezaur
de 40 de kilograme de aur cu o valoare inestimabilă (doar greutatea aurului
îi putea aduce 100.000 de lei). Din păcate, pentru a face piesele tezaurului mai
ușor de transportat, Verusi a zdrobit cu toporul unele dintre piese mai mari.
Comoara a luat apoi drumul Bucureștiului, unde câteva dintre piese au fost
topite.
Datorită unor indiscreții, autoritățile statului au aflat în vara
anului 1838 de prețioasa descoperire de la Pietroasa și, prin stăruințele
Banului Mihalache Ghica, piesele care mai rămăseseră din comoară (18 kilograme
de aur), au fost recuperate și depuse la Muzeul de antichități din București. Ancheta dosarului “Cloșca cu pui” a durat până în septembrie 1839. Ion
Lemnaru și Stan Avram au
murit în beciurile Agiei în
timpul interogatoriilor. Verusi însă a fost absolvit “de orice osândă”. Cel mai probabil pentru că mituise autoritățile cu ajutorul aurului
celor 10 piese cărora nu li s-a dat de urmă.
Al doilea furt al comorii
Anii
care au urmat au consolidat statutul de vedetă al Tezaurului de la Pietroasa. Acesta
a fost expus la Paris cu ocazia Expoziției Universale din anul 1867. Tot atunci
a fost comandată o vitrină specială care – datorită unui mecanism ingenios de
închidere - se putea transforma în seif pe timpul nopții. Iarna
anului 1875 aduce din nou faimoasa comoară pe prima pagină a ziarelor. Micii vânzători
de ziare strigau din toți rărunchi pe străzile Bucureștiului: “S-a furat
Cloșca cu puiiiiii !!!!!!!!!!” Constantin Bacalbașa menționa - în volumul “Bucureștii
de altă dată” - povestea furtului:
“Muzeul
de antichități era instalat în palatul Universității.
De cu ziuă un tânăr, numit Pantazescu, s’a ascuns într’una
din sălile Senatului, situată deasupra sălei în care se
afla vitrina Cloșcei cu pui. O santinelă se plimba întotdeauna în coridorul de
jos, pe dinaintea ferestrelor acestei săli. Pantazescu începu operația când
viscolul sufla mai tare; tăie tavanul și făcu o gaură atât de mare cât să poată intra o umbrelă
închisă. Din cauza viscolului sentinela
nu auzi căderea micilor bucăți de tencuială. Apoi deschise umbrela și lărgi
gaura atât cât să poată trece corpul său. Acum bucățile cele mari de tavan
cădeau în umbrelă și nu mai era nici un pericol să facă zgomot. Când
deschizătura fu destul de mare cât să poată trece un om, Pantazescu trase
umbrela sus, legă o frânghie de piciorul uneia dintre mesele cele grele, apoi,
fiind un bun gimnast, scoborî în muzeu. După ce luă toate piesele Cloșcei se urcă
din nou cu puterea brațelor, introduse piesele în ambii pantaloni pe care îi
legă jos, iar a doua zi dis de dimineață, ieși din palat. Lucrurile furate
le-a dus acasă la dânsul și le-a ascuns în pian."
Descoperirea furtului a pus autoritățile pe jar. În zilele următoare numeroase stampe, lucrate sub conducerea profesorului Alexandru Odobescu, au fost împrăștiate prin toată țara pentru a se putea da de urma făptașului (câteva dintre aceste stampe le puteți vedea înserate în articol). Descoperit din cauza unor indiscreții, Pantazescu a fost condamnat la 6 ani de închisoare. Tezaurul a fost recuperat doar în parte. Din păcate, una dintre piesele importante fusese deja topită de un bijutier-ceasornicar din strada Șerban Vodă. În numărul din 13 februarie 1876 revista “Albina” consemna:
Descoperirea furtului a pus autoritățile pe jar. În zilele următoare numeroase stampe, lucrate sub conducerea profesorului Alexandru Odobescu, au fost împrăștiate prin toată țara pentru a se putea da de urma făptașului (câteva dintre aceste stampe le puteți vedea înserate în articol). Descoperit din cauza unor indiscreții, Pantazescu a fost condamnat la 6 ani de închisoare. Tezaurul a fost recuperat doar în parte. Din păcate, una dintre piesele importante fusese deja topită de un bijutier-ceasornicar din strada Șerban Vodă. În numărul din 13 februarie 1876 revista “Albina” consemna:
“Din tesaurul de la Pietroasa s'au aflat prin poliția din București și
ultimele două bucăți ce lipseau de la tava cea mare. Ele s'au găsit la
argintariul din București, Costache Costandinescu, carele mărturisi că
brățara
cu inscripțiunea - care lipsește încă - ar fi topit'o și ar fi vândut'o la un
turc.
Din acestea se vede dară, că acest argintariu trebuiește să
fi fost complice furului Pantazescu, căci altcum el nu ar fi topit brățara cu
inscripțiunea, după ce toți argintarii fuseră avizați îndată după înstrăinarea
tesaurului, ca să nu topească nemica din el, dacă li-ar veni ceva la mână.”
Pantazescu și blestemul comorii
Condamnat
la doar 6 ani de închisoare pentru că a colaborat cu poliția în timpul anchetei
(gurile rele spun că datorită bunurilor furate în timpul unor jafuri
anterioare), Pantazescu a fost închis mai întâi în penitenciarul din
Bisericani. De unde a încercat (bineînțeles…) să evadeze:
“Vestitul
Pantazescu iar era să scape. Voind să evadeze
din penitenciarul Bisericani, unde era închis pentru a'și face pedeapsa, a
spart peretele din magazia spitalului, cu un singur cuțitaș mic. Spargerea
s'a efectuat în noaptea de 16-17 August curent. A doua zi a fost surprins asupra
faptului, găsindu-se făcută o spărtură de 1 metru lungime și un metru lățime,
cu ieșirea în pod. S'au găsit la d-sul șuvițe de pânză preparate, cu care avea
de gând să-și dea drumul din pod în câmp liber. “Corespondența provincială” din
Piatra, care relatează faptul, arată că
prinderea dibaciului fur al Cloșcei cu puii, se datorește în mare parte comandantului
garnisoanei, care a știut să dejoace toate planurile banditului.” (“România Liberă”
din 31 august 1878)
Pantazescu
este mutat pentru continuarea ispășirii pedepsei la
peniteniarul din Cozia. Aici este întâlnit în vara
anului 1884 de reporterul “Don Lorenzio” al ziarului “România liberă”:
“Între cei închiși aici, se află și renumitul Pantazescu,
cel cu Cloșca de la muzeul d’antichități. Pantazescu lucrează toată ziua; lucrează și ceilalți, dar el ține de lucrări fine. La toți vizitatorii
Pantazescu inspiră simpatii. Nimănui nu i se înfățișează ca un criminal.
Figura lui, purtarea lui, și chiar fapta pentru care a fost condamnat, te face
să vezi întrînsul
un fantezist cleptoman, dar nu un criminal. E ceva poetic, fin, măiestru în
firea acestui om. Eu l’aș grația.” (“România Liberă”
din 10 august 1883)
Autoritățile
chiar analizau în acea perioadă posibilitatea grațierii lui Pantazescu. Cu atât
mai mult pare neverosimilă tentativa lui Pantazescu de a evada din
penitenciarul Cozia din vara anului 1884, încercare de evadare în timpul
căreia a fost împușcat: “Nefericitul Pantazescu, împușcat când ar fi încercat să fugă din temniță, era tocmai să fie grațiat. Procurorul general, având în vedere buna lui purtare în penitenciar,
blândeța și stăruința cu care lucra la strungărie, ceruse grațierea lui de cele
9 luni ce’i
mai rămăsese din osândă. E într’adevăr de mirat, cum Pantazescu s’a hotărât să evadeze.” (“România Liberă”
din 23 august 1884)
Alte
legende încep
să se țeasă în jurul “nefericitului Pantazescu”: “O versiune foarte
acreditată a pretins că Pantazescu
a fost asasinat; unii spun din ordin superior, alții pretind de către directorul închisoarei căruia Pantazescu îi
încredințase secretul unor ascunzători unde s’ar fi aflat
produsul numeroaselor lui furturi.” (Constantin Bacalbașa - “Bucureștii
de altă dată”).
Varianta
oficială,
mult discutată în acea perioadă, a fost aceea că Pantazescu ar fi încercat
să evadeze pentru a-și întâlni iubita. Articolul “Omorul lui Pantazescu” - publicat în numărul din 9 iulie 1885 al ziarului “Voința Națională” - consemnează: “Șeful telegrafului din Cozia avea în serviciu său o doică anume Paraschiva
Ioan Vacii;
această femeie de un esterior foarte plăcut, trecea
adeseori pe dinaintea ferestrelor penitenciarului. Pe acolo o văzu
Pantazescu și se înamoră de dânsa. Lucrul merse astfel până ce într’o zi Pantazescu băgă de seamă că și doicii i se bătea inima la vederea lui; fericirea lui
Pantazescu era deplină acum dar, ca orice
lucru pe pământ, nu putea ține mult. Din momentul când se știu iubit Pantazescu
nu mai avu decât un singur scop: să se întâlnească cu doica. Vom vedea mai
la vale prin ce împrejurare își ajunse acest scop.
În penitenciarul Cozia se afla un
gardian anume Tudorache Ionescu; acesta din urmă nu putuse nici dânsul vedea pe Paraschiva fără a se simți mișcat
de grațiile sale;
relațiuni amoroase se stabilise între dânsul și doică, femeie
foarte darnică după cum se vede; lucrurile puteau urma liniștit astfel când deodată Ionescu, gardianul, băgă de seamă
că nu numai iubita lui avea aplicare pentru Pantazescu dar chiar i-l prefera lui; atunci o ură nebună îl îndemnă să piardă pe Pantazescu, rivalul său. Zilele treceau dulci pentru Pantazescu, amare pentru Ionescu.”
Dornic
să își întâlnească iubita, Pantazescu a apelat tocmai la
serviciile rivalului său neștiut. Acesta se pare că a găsit în rugămintea
deținutului oportunitatea de a-l înlătura din calea iubirii sale: “Printre
soldații atașați la penitenciar se afla un soldat anume,
Gheorghe Crivăț care trăgea foarte bine. Pe acesta’l corupe Ionescu
pentru suma de 50 lei. Ionescu și Crivăț se
înțeleg ca escortând pe Pantazescu, care era să fie scos din temniță sub
pretext de a scrie o scrisoare și apoi de a culege pietre de pe marginea
Oltului, să simuleze o evadare și să tragă într’ânsul;
astfel se și petrecură lucrurile.”
Pantazescu
a fost ucis în 19 august 1884 de soldatul Crivăț, pe un câmp aflat la câteva
sute de metri de penitenciar. Cei doi (gardianul Tudorache Ionescu și soldatul Gheorghe Crivăț) au declarat în timpul anchetei că
deținutul încercase să evadeze și că au fost nevoiți să-l împuște. Crima ar fi
putut să nu fie descoperită dacă o servitoare, Spiridoana Angheluță, nu ar fi
asistat în mod accidental la comiterea ei. Comandantul închisorii din Cozia,
bănuit și el că ar fi participat la înscenarea evadării
lui Pantazescu a scăpat de acuzațiile aduse. Curtea cu juri a pus asasinatul
doar pe seama gardianului Tudorache Ionescu și a soldatului Gheorghe Crivăț
care au fost condamnați la ani grei de închisoare.
Povestea continuă
Povestea Tezaurului de la Pietroasa nu se
încheie însă odată cu furtul din 1875. În primăvara anului 1884 – anul morții
lui Pantazescu – sala din Palatul Universității în care era expusă “Cloșca cu puii” a fost cuprinsă de flăcări. Pentru a fi salvate, piesele care compun tezaurul au
fost aruncate pe geam – de la etaj – de pompieri.
În
anul 1900, tezaurul este din nou cap de afiș al pavilionului României organizat
în cadrul Expoziției Universale Jubiliare de la Paris. În cele 6 luni cât a
fost expus au fost înregistrate zeci de incendii în acea aripă a palatului
Luvru. Se spune că celebrul arheolog și academician francez Edmond
Pottier, șef al Secției de Conservare a Muzeului Luvru ar fi spus după plecarea
tezaurului: "Am scăpat, Doamne, de piaza cea rea!". (articolul
“Un roman polițist:
Cloșca cu puii de aur” – publicat de revista “Formula AS”)
Citește și: Se va mai reîntoarce tezaurul de la Moscova?
În anul 1917, “Tezaurul de la Pietroasa” a fost trimis în Rusia, împreună cu tot tezaurul României. A fost recuperat parțial de statul român (10 piese din cele 12 rămase după nenumăratele peripeții prin care a trecut) în anul 1956. Începând din 1971, “Tezaurul de la Pietroasele” – așa cum mai este numit - este expus în cadrul expoziției “Tezaur Istoric” a Muzeului Național de Istorie a României.
Doua aspecte as aminti in legatura cu tezaurul. Primul ar fi ca Odobescu a fantazat cand a afirmat ca pe colanul cu inscriptie sunt rune germanice. Este evident vorba despre unul dintre multele alfabete grecesti, dar inca nu stim din ce epoca, stiut fiind ca toate suportau transformari destul de dese. Al doilea, referitor la reaparitia de la Moscova. In perioada interbelica, prin anii '30, un canadian si un finlandez s-au oferit sa negocieze cu sovieticii inapoierea tezaurului, fireste nu integral. Negocierile s-au incheiat cu succes relativ, daca ne uitam ca intermediarii au fost decorati ulterior de Ferdinand, dar ceea ce a plecat de la Moscova, nu se stie unde a ajuns. Nu cumva atunci s-a intors si tezaurul? Ca e greu de presupus ca rusii inapoiau doar 10 piese. Ori dadeau ce ramasese, ori deloc. Oricum, ar fi dat ceva mai consistent. Trebuie sa avem in vedere ca despre tezaur stiau istoricii romani, dar ei erau atunci in puscariile patriei, iar caloriferistii care le-au luat locul nu aveau nici o treaba cu subiectul.
RăspundețiȘtergereSunt multe necunoscute inca legate de Tezaurul de la Pietroasele. O parte dintre adevaruri sunt ascunse e documente nedesecretizate inca de prin arhivele noastre si ale fostului URSS. "Pierderea" celor doua piese din tezaur poate fi pusa si pe seama conditiilor din Rusia din acele timpuri tulburi - nu cred ca statul sovietic s-ar fii sfiit sa le expuna daca le detinea.
Ștergerefoarte interesant articolul si detaliile,multumesc
RăspundețiȘtergereTezaurul are un farmec aparte fiind insotit si de povestile lui, nu-i asa?
ȘtergereLa muzeul ERMITAJ (Eremitage) din St. Petersburg, ghida -de lb. Germană, şi fără orientări comuniste (am avut noroc să am asemenea Rara Avis), le spune vizitatorilor că există un Departament neaccesibil, unde sunt depozitate obiectele de valoare, luate din ţările cotropite. Nu sunt expuse ca să nu fie solicitată de către proprietarii de fapt, restituirea lor. Şi asta începând de la Ecaterina cea Mare, la porunca căreia s-a început ridicarea acestui impresionant edificiu de cultură (1764), lucrare continuată de ţarii Alexander I până la Nikolay II.
RăspundețiȘtergereSă fie PĂSTRAT acolo şi o parte din Tezaurul de la Pietroasa, nerestituit EVIDENT din pur ROMANTISM? Se ştie doar cât de SENTIMENTALI SUNT RUŞII, acceptă cu mare greutate DESPĂRŢIRILE...
Mulțumesc :)
RăspundețiȘtergere