“Sunt milioane de refugiați.
E o problemă mondială care interesează toate țările. Încotro se îndreaptă acești
vagabonzi ai tuturor drumurilor? Deocamdată nu există, aproape, nici un răspuns.
Pentru că lumea e preocupată de probleme mult mai grave, a căror soluție întârzie
să vină. Sunt vremuri de bejenie, nu numai pentru refugiați, ci pentru întreaga
omenire, care este în căutarea unei soluții, pentru durerile care o frământă de
aproape două decenii.”
Deși are un conținut atât de actual, textul citat este “decupat” dintr-un
articol publicat de revista “Realitatea Ilustrată” - numărul 1 noiembrie 1938. Noi, cei de azi, am uitat că valuri de emigranți -
fugari din calea războaielor, a sărăciei sau a ororilor regimurilor totalitare
de tot felul - au străbătut mereu drumurile lumii. Avem impresia că lumea
noastră de azi e prima care se confruntă cu această problemă. Nu e deloc așa.
Un colaj de articole cules din presa românească din perioada interbelică o să vă
arate că nu e deloc așa:
Nu se terminase încă Primul Război Mondial și primele
valuri cu refugiați asaltau deja România și celelalte statele europene. Doar în
România s-au refugiat – pentru a se stabili aici sau pentru a emigra mai
departe către statele din Europa occidentală sau către S.U.A. – aproape 100.000
de oameni (cei mai mulți dintre ei ruși, ucraineni și evrei) alungați din Rusia
de ororile revoluției bolșevice. Mulți dintre aceștia au trăit adevărate drame
în încercarea lor de a se integra în societățile țărilor în care au emigrat -
țări cu economiile sărăcite în urma Marelui Război (citește și: Povestea unui cerșetor-milionar):
Costinețki - un avocat rus fugit din Rusia bolșevică garderobier la restaurantul "La urs" din București |
“Mulți refugiați ruși, ajunși în pragul mizeriei negre, căutară să-și
câștige pâinea zilnică prin orice mijloc. A fi angajat la un cabaret, în
calitate de servitor sau portar, însemna culmea traiului bun. Totuși lipsa era
atât de mare încât majoritatea refugiaților se văzu nevoită să se deprindă cu
îndeletniciri mai puțin profitabile și plăcute. Câte un ofițer din garda
imperială, închis într’un costum caraghios de “om-sandwich", cutreiera
resemnat noroiul orașului purtând în spinare reclamele vreunei creme de ghete,
iar un fost senator, în livreaua galantă de portar, staționa în fața ușii unei
asociații suspecte primind cu plecăciuni respectuoase pe toți escrocii și
răufăcătorii matriculați.” (revista “Realitatea Ilustrată” – numărul din 24 ianuarie 1934)
Refugiați în propria lor țară
Primii români care au avut parte de “binefacerile”
colectivizărilor forțate au fost moldovenii din Transnistria. S-au lămurit însă
repede că între promisiunile propagandei sovietice și realitate este o diferență
uriașă. Și s-au opus, atât cât au putut. Unii dintre ei, încercând să scape de
deportarea în ținuturile înghețate ale Rusiei sovietice, au traversat Nistrul
înghețat pentru a se refugia în România Mare (vezi și articolul “Nistrul
– al doilea Styx”):
Nistrul - al doilea Styx |
“Un fenomen
sângeros și-a făcut apariția de câtva timp la Nistru. În fiecare noapte,
familii de români transnistreni sau oameni izolați din Republica Moldovenească,
încearcă să treacă fluviul înghețat spre noi, dar sunt ciuruiți de gloanțele
grănicerilor bolșevici. Uneori, soția e împușcată și cadavrul ei rămâne
acolo, în mijlocul Nistrului, pe când soțul reușește să se refugieze la
noi. Copiii sunt despărțiți de părinți și îngheață în zona neutră. Alteori, gheața
se rupe, înghițind pe refugiați. În
zori la spitalele din Tighina și Chișinău, sunt aduși răniții.” (articolul
“Nistrul – al doilea Styx” – semnat Sandu Vornea – publicat în revista “Realitatea Ilustrată” - numărul din 7 aprilie 1932).
Tragedia refugiaților spanioli
“Grozăviile războiului
civil au gonit peste frontieră zeci de mii de refugiați spanioli, din ambele
tabere ale beligeranților, care au găsit azil în Franța, unde de aproape un
secol și-au aflat adăpost toți refugiații, din toate țările unde revoluții sau războaie
schimbaseră ordinea lucrurilor. Emigranții aceștia, dușmani de moarte în patria
lor, odată ajunși pe teritoriul francez, își lasă deoparte ambițiile politice, asistând
ca spectatori la sângeroasele bătălii ale fraților lor.
(…) Tragedia cea mare a
refugiaților spanioli e însă că marea majoritate au venit în Franța fără să
aibă nici o resursă de trai. Ce e de făcut? Deși, până în prezent nu sunt mai
mult de 100.000 de refugiați spanioli, au fost luate toate măsurile pentru adăpostirea
lor, deoarece se crede că la terminarea actualului război, oricare va fi partea
victorioasă, un număr foarte mare de emigranți din partea învinsă vor veni
să-și găsească o nouă patrie pe pământul ospitalier al țării vecine. Scoși din mediul
lor, de pe peticul de pământ unde ei și strămoșii lor și-au câștigat de veacuri
pâinea, refugiații spanioli nu se pot adapta atât de ușor mediului francez, unde
trăiesc din mila statului. Deocamdată, până se limpezesc lucrurile în țara lor de
origine, emigranții spanioli acceptă să facă orice ca să-și câstige existența. (“Ilustrațiunea Română” – numărul 23 septembrie 1936)
Fugarii din Regiunea Sudetă
“Ultimul convoi de refugiați
s'a ridicat din țările sudete, ocupate de germani, după acordul de la München.
Sunt mii de cehi și de cehi-germani, care au rămas credincioși statului și
spiritului cehoslovac. Oamenii și-au părăsit casele și caută adăpost în mica
Cehoslovacie. Trăiesc în cazărmi, bărăci, mănâncă în ospătăriile publice și
așteaptă să-și creeze, undeva, un cămin nou. Problema acestor refugiați nu e
atât de simplă.
Fugari din Regiunea Sudetă la Praga - 1938 |
Pe vremea revoluției franceze, omul călătorea mai ușor, pentru
că era mai ieftin și apoi era destul loc în Europa. Cu diligența, cu căruța, călare
sau pe jos, refugiatul ajungea dincolo de frontieră și se putea ușor aciui în orice
provincie. Astăzi, în toiul crizei mondiale, cu diversele probleme care se pun,
problema refugiaților pare să nu aibă soluție. Țările sunt sărace și nu sunt în
stare să susțină mii de refugiați, nici cu bani, nici cu lucru. Șomajul a lovit
pe proprii locuitori. O vreme, refugiații din toată lumea, erau ajutați de
fondurile Crucii Roșii. Dar numărul prea mare al refugiaților a secat toate
fondurile și de curând s'a putut citi în gazetă o știre care anunța că fondurile
Crucii Roșii sau epuizat. Și sunt milioane de refugiați…” (“Realitatea Ilustrată” – numărul din 1 noiembrie 1938)
Criza refugiaților polonezi
Începutul celui de Al Doilea Război Mondial a adus cu
sine și un prim val de refugiați. Exodul polonez a început încă din 10
septembrie 1939:
“Situația internațională
- și așa destul de încărcată în urma invaziei armatei germane în Polonia - s'a
înrăutățit și mai mult în a doua jumătate a lunii trecute. Nemții, sprijiniți
de formidabilele lor unități motorizate, de diviziile blindate și de aviație,
au ajuns după două săptămâni de lupte crâncene la porțile Varșoviei. Guvernul polonez,
după ce și-a mutat de câteva ori sediul, la Lublin și în alte părți, a trebuit
să se refugieze în România, împreună cu Președintele Republicii, dl Ignat
Moscicki și cu mareșalul Rydz Smigly.
Zeci de mii de oameni, precum și un număr
important de trupe, au căutat adăpost în țările vecine, România, Ungaria și
Lituania. Era și timpul. Căci Rusia, care până aci se menținuse în espectativă,
a atacat armata polonă pe la spate, sub pretextul că vine să apere interesele ucrainenilor și rușilor albi din Polonia.” (“Viața Ilustrată” –
numărul din octombrie 1939).
Statisticile spun că numărul total al refugiaților
polonezi în România a fost de cca. 100.000 de oameni, dintre care 60.000 de
militari, restul fiind civili. Deși nu exista o înțelegere oficială între
România și Polonia, refugiații au fost primiți cu ospitalitate – un rol
important avându-l atunci și reprezentanții Bisericii Ortodoxe Române.
Ziarul
“Kurier Polski”, în numărul din 19 octombrie 1939 consemna în articolul “Nu vom uita”:
“Pe minunatul pământ românesc ne întâlnim în fiecare zi și la fiecare
pas cu manifestări de ospitalitate cordială. Nu vom uita niciodată primele
clipe după trecerea graniței. Copleșiți de îngrozitoarea nenorocire a
întregului popor, condamnați la soarta grea a pribegiei, am înțeles de la
început că ne aflăm pe pământul unor prieteni, că inimile românilor bat în
ritmul prieteniei sincere pentru toți polonezii, că ei trăiesc nefericirea
noastră.” (Ion Constantin – “Din istoria Poloniei și a relațiilor
româno-polone").
Și povestea refugiaților continuă, din păcate:
Toți acei refugiați erau creștini, cei de azi sunt musulmani și aici este problema
RăspundețiȘtergereAici sunt de acord cu tine. Diferentele culturale si religioase creaza azi o problema serioasa. Cu toate astea ramane problema strict umana. Poate si una morala: unele dintre problemele din lumea araba de azi sunt create de marile puteri ale lumii, in goana lor dupa petrol, in cautarea de piete pentru vanzare de armament, in razboaie sustinute de-a lungul timpului - unii de o parte altii de cealalta. Eu nu vreau sa spun ca refugiatii ar trebui adoptati si integrati in totalitate in lumea noastra. Dar nici nu sunt pentru inchiderea totla a granitelor si oprirea tuturor, fara discernamant. Aici probabil ca toate serviciile de informatii europene - consumatoare de multe fonduri dar ineficiente se pare - ar trebui sa isi faca cu adevarat treaba. Iar liderii politici ai lumii sa contribuie cu adevarat la rezolvarea problemelor din lumea araba. Doar asta ar opri migratia si ar permite repatrierea. Nu spun ca asta ar fi simplu, dar cred ca daca cei mari ar dori asta cu adevarat - in interesul lumii intregi si nu doar al catorva state - nu ar fi ceva imposibil.
RăspundețiȘtergereCred că-ți trebuie o doză de curaj să pleci în necunoscut. Aveam un fel de strămătușă, venită de la Cernăuți, verișoară de al doilea a bunicii, mi se părea ceva interesant când auzeam că tante Milița a venit cu fiica ei în refugiu. Nu puteam cuprinde sensul cuvântului *refugiu*, nu însemna nimic. Îmi închipuiam cu mintea copilului care eram, că au venit fiindcă așa au crezut că trebuie să stea între granițele unei țări căreia îi aparțineau. Astăzi refugiu înseamnă altceva, sensul refugiatului de astăzi, nu-mi place. Dar eu nu pot spune nimic, unii văd în refugiat o armă îndreptată împotriva religiilor creștine alw Europei.. Așa că sensul cuvântului *refugiat* se tot schimbă, și mintea mea de adult nu vrea să îl definească. Nu vreau, pur și simplu nu vreau să înțeleg, nu vreau să-mi fie milă, nu vreau să-i urăsc, și nu îi pot ajuta. Iar de-aș putea s-o fac, m-aș abține.
RăspundețiȘtergereMacar esti sincera..Ce pacat, in caz de raboi, de calamitate, multi se vor astepta sa fie ei si familiile lor, protejati, ajutati, adapostiti, hraniti, consultati si tratati.....De ce ? De ce sa ceri de la altul cand tu nu oferi...? Oare cate persoane, dintre cele care umplu bisericile, dintre cele care se declara crestine, cunoscatoare ale , macar, principiilor de baza din Biblie, macar gandesc ceva de bine, despre oamenii aia, care nu au, nici ei, nicio vina ca s-au nascut, nicio vina ca traiesc in tari conduse de corupti,hoti, dictatori ?
Ștergere