Bătrâna
Stradă a Colței a fost una din cele mai importante artere comerciale ale
vechiului București. În vremurile ei de glorie, micuța
stradă croită în prelungirea luxosului Bulevard al Colței, traversa Piața
Universității și se termina în Piața Sf. Gheorghe. Necesitatea modernizării orașului a făcut ca și acest vechi colț de București să fie azi șters de
pe harta capitalei: ”Partea ei nordică, spre Str. Clemența, a fost
desființată, cu prilejul croirei primei părți a Bulevardului Brătianu, care
prin mărimea lui, prin block-hausurile impunătoare și recenta prelungire, e
menit să devină artera principală a Bucureștilor moderni.
Vestita stradă a Colții
a fost osândită definitiv, fără nici un drept de recurs. Târnăcoapele cad
nemiloase peste ultimile clădiri, rămase pe mica porțiune dintre spitalul Colții
și biserica Sf. Gheorghe. Casele bătrânești privesc cu jale și neputincioase cum
li se smulg din țâțâni ușile și ferestrele. Dispare un trecut glorios. Numele
“uliței Colții" e menit să fie uitat, poate mai repede
decât credem, fiind aruncat în grămada străzilor vechiului București despre
care se va pomeni doar prin cronici.”
Reporterul
Alex F. Mihail a consemnat în articolul “Bucureștii cari se duc”
publicat de revista “Realitatea
Ilustrată” în numărul din 14 august 1935
câteva dintre poveștile acestei străzi:
“Ulița
Colții a avut pe vremuri o importanță deosebită pentru negoțul bucureștean,
care se făcea mai cu seamă în “Târgul-din-Năuntru”, în afară
de comerțul mai puțin important din “Târgul de Sus”. După cum
spun bătrânii, era o adevărată sărbătoare pe piețele Bucureștilor sosirea
carelor cu marfă de la Lipsca.
Abia în primul an al descălecării domnitorului
Carol I, s'a construit cea dintâi linie ferată, București-Giurgiu, care pe calea
Dunării ne punea în legătură cu Apusul. Până atunci călătorii veneau la
București cu poștalionul, iar mărfurile se aduceau cu carele cu boi. Pe vremea
lui Cuza Vodă nu era nici un kilometru de cale ferată în țară. Bătrânul morar
Assan, tatăl cunoscuților frați Assan, a trebuit să construiască diferite
poduri solide peste râuri când a adus în țară primul motor greu, cu aburi, pentru moara
întemeiată de dânsul pe șoseaua Ștefan cel Mare. Toate aceste care cu mărfuri
ale toptangiilor, ca și vaporul minunat al lui Assan (de la care a rămas până
azi numele unei străzi de prin partea locului, “Strada
Vaporul lui Assan"), toate aceste vehicule erau aduse mai întâi
la Carvansaraua domnească, pentru vămuire.
Vechile prăvălii din strada Bărăției |
După
cum ne spune V. A. Ureche - citat de Gion - Carvansaraua, înainte de 1778, era
vagaboandă, mutându-se din loc în loc, pe diferite maidane dimprejurul Târgului-de-
Sus și Târgului-din-Năuntru. Egumenul de la Colțea, om deștept, avea pe aceea
vreme un maidan, destul de întins, pe locul ocupat azi de aripa dreaptă a
Spitalului, cam pe unde e expoziția de fructe. Un maidan care se întindea poate
și dincolo de Bulevardul ce-a fost croit după răsboiul din 1877. Egumenul a clădit
acolo niște odăi, pe care le-a închiriat Marelui Vameș, care-a hotărât
că din acel moment, Carvansaraua să nu se mai strămute mereu pe toate
maidanele, ci să rămână aici stabilă, unde-și rânduiseră și slujbașii condicile
lor, prin rafturile din odăile egumenului.
De
la Carvansaraua din str. Colții, carele cu mărfuri erau aduse la Hanul Sfântului
Gheorghe-Nou, unde toptangiul - boier mare față de cei cari vindeau cu paralâcul
– dădea sfoară în târg că în cutare și cutare zi se vor desface lăzile cu marfă
aduse de pe maidanul Carvansaralei, după vămuirea lor.
Era atunci o adevărată
bursă în jurul carelor. Toptangiul, cu catastiful în mâini, era înconjurat de
negustorii cei mici. Se vindea marfa cu prețul pe care-l hotăra el, toptangiul,
după învoiala ce făcuse cu ceilalți toptangii, pentru care-și deteseră și
zapise la mână, unii altora. Un adevărat cartel, după cum observă Gion în “Istoria
Bucureștilor". De crâcnea negustorașul și zicea că e cam scump, toptangiul nu-i mai dădea de
loc marfă, ba îl făcea “mojic ori budală”, cuvânt
de origine turcească (prostănac sau năuc). După asta, vechiul angrosist își muia
pana de gâscă în călimara de la brâu, fără să-i pese de văicărelile și de rugămințile
celor refuzați de dânsul, și scria lăzile pe numele altor negustori, grav și
impasibil ca un judecător de la Divanul Sultanul".
GÂRLIȚA BUCURESCIOARA
"Bătrânii
spun că în vremea veche, Bucureștii erau plini de fel de fel de bălți
mocirloase, unele făcute de capricioasa Dâmboviță, care-și muta cursul din loc
în loc, precum și de gârla dispărută Bucurescioara, sau de murdarul pârâu Colentina.
Prin secolul al XVIII-lea, una dintre aceste bălți era pe lângă Carvansaraua
din str. Colții și se numea “Lacul Șuțului” sau “Balta de la Carvansarai”. Gârlița
Bucurescioara,
atât de iubită de săpunarii, măcelarii și pescarii veacurilor trecute, isvora
din “Lacul Icoanei”, trecea pe lângă actualul spital
Colțea, spre a forma balta arătată mai sus, și apoi se despărțea în două: o
parte o lua spre podul Târgului-de-afară, pe lângă Hotelul
Londra de azi.
Un meșteșugar ambulant |
Cealaltă ramură curgea spre Sud-vest, prin Târgul Cucului,
trecea pe lângă o moară de apă, vestită pe vremuri, și cobora apoi prin Bazaca,
spre Dâmbovița. Balta era înconjurată cu trestii și sălcii. Aproape de dânsa -
cam în coasta grădinii Sf. Gheorghe de azi - se făcea târgul sau piața. Acolo
se vindeau rogojine, osii și spițe de roate; iar pe de laturi se înșirau
scaunele de pescării, măcelarii precum și tarabe cu manufacturi. Din sălcii,
bucureștenii auzeau, în fiecare primăvară cântecul cucului până pe la 1800. De
aici numele de Târgul Cucului".
STRĂZILE BĂRĂȚIEI, BAZACA ȘI ȘEPCARI
“Vechile
ulițe Bărăția și pitoreasca
Bazaca sunt azi de asemeni sortite pieirii cu prilejul prelungirii
Bulevardului Brătianu. Prin Bazaca trecea odinioară, după cum am arătat mai sus
– gârlița Bucurescioara, spre a se arunca în Dâmbovița, râu carpatin care-și
croise albia neregulată în spatele Hanului Manuk ale cărui ziduri
bătrâne, aproape nemodificate, alcătuiesc în zilele noastre “Hotelul
Dacia", din str. Carol, fosta “Uliță
franțuzească”.
Strada Bazaca în anii '30 |
Chiar în
dosul lor, curgea Dâmbovița cu maluri noroioase, pe locul unde cum sunt străzi
pavate și prăvălii multe. Albia ei a fost mutată și canalizată după 1877, fiind
tăiata în apropiere de biserica Brâncoveanu, unde o știm cu toții. O vor căuta
însă zadarnic strănepoții noștri, căci a fost înmormântată și ea acum, sub
stratul de beton recent turnat, planșeu care a unit și nivelat ambele splaiuri
ale gârlei.”
"(…) Necesitățile urbanistice fac ca labirintul alcătuit de prăvăliile și
pavilioanele acestor bătrâne străzi să-și trăiască acum ultimele zile, urmând
ca peste trupul vechilor și glorioaselor ulițe să se croiască în zilele noastre,
bulevardul larg de cincizeci metri, care va contribui împreuna cu celelalte
modernizări, să facă din București o metropolă a peninsulei balcanice și poate
a Orientului European.
Citește și: Din
Bucureștii care s-au dus: strada Bazaca
Am
crezut potrivit să ilustrăm rândurile noastre cu fotografii luate prin casele și
curțile condamnate. În paginile “Realității Ilustrate"
privim la Bucureștii vechi, care se duc și cu care nu ne vom mai întâlni niciodată.”
Doamne! Câte amintiri! De multe ori, uitam cât de frumos era București - ul de altădată.! Am înțeles că din Moara lui Asan, nu a mai rămas nici o urmă. Urmează Hanul lui Manuc, și, cine știe cate bijuterii ale arhitecturii de altădată. Citesc, cu uimire, spaimele înaintașilor. Da noi, strănepoții lor, habar n-avem de câte ori trecem peste istorie, călcăm, la propriu peste istorie. Am o vecină, nou venită, cetățean nou, din Moldova, îmi povestea despre acasa ei, și despre"saraiuri", și mă întrebam ce vrea să spună, m-a lămurit chiar ea cuvântul înseamnă magazii. Îmi place arhaismul din acest articol. Vă mulțumesc pentru acest documentat articol.
RăspundețiȘtergereMa incanta si pe mine povestile din vechiul Bucuresti. De aceea poate ca exista acest blog... :)
ȘtergereNostalgie... Într-un oraș sufocat de nevoia de aer și modernism, căutăm printre amintiri Bucureștiul interbelic ce se alinia cu brio celorlalte capitale europene... Așa cum astăzi încercăm să redefinim satul arhaic și originea sănătoasă a poporului român și atunci, când istoria scria o nouă pagină, contemporanii desenau această frumoasă amintire...
RăspundețiȘtergereDe-a lungul timpului prea multe lucruri frumoase au fost distruse de dragul modernismului. Poate ca vom gasi si noi o cale de a ne moderniza orasele fara a distruge urmele trecutului. Semne bune ar mai fi, pe ici, pe colo...
Ștergere