Pagini

Politica privind datele cu caracter personal:

O noapte la “Potcoava veselă"

“Birjarul care ne conduce este “simpatica amintire" a “Bucureștilor de altădată". Adică a Bucureștilor de viață liniștită și savuroasă, în care “muscalul” și șoseaua jucau un rol de căpetenie. Așa cum a rămas pe capră, cu telegarii care picură din ochii lor mari și frumoși toată melancolia unei splendori apuse, pare un solitar rămas să protesteze contra nebuniei vitezei și a prozei care se desprinde din sgomotul de claxoane, din fumul de benzină și din mirosul de ulei prăjit al Capitalei. De aceia, poate, ceata chefliilor l-a luat drept prieten și-l răsfață ca în vremuri bune când Ioșka, în livreaua lui de catifea albastră cu năsturei de aur, era un “personaj”.”
 
 

Nopți bucureștene

 
Articolul Nopți bucureștene” publicat în revista "Ilustrațiunea Română - numărul din 6 februarie 1935) nu își propune nimic senzațional: este doar povestea unei nopți pline de farmec petrecute într-unul dintre localurile ale Bucureștiului interbelic. Povestea unei petreceri nocturne ale cărei vedete au fost o delicioasă ciorbă de creier”, friptura căreia îi spunea “de unde suge ursulși – bineînțeles - vinul care curgea generos în pocale de pământ”. Farmecul evocării este completat de poveștile lui Ioșka – unul dintre ultimii muscali ai Capitalei:
 
Nopti bucurestene
Calea Victoriei, noaptea (1935)

Revărsatul zorilor la “Potcoava veselă"

 
“La “Potcoava veselă", în revărsatul zorilor – Ioska, călăuza noastră de noapte - ne-a purtat prin mai toate localurile imaginabile. În cele din urmă am poposit la această cârciumă periferică, unde părea să fie un congres al birjarilor...
- Toți câți au mai rămas în Capitală, adaugă Ioșka cu glasul melancolic
- Sunt în congres?...
Călăuza zâmbește cu înțeles.


 
- Ceva mai mult. Sunt la gustarea de dimineață...
- Așa mulți ?
- Toți birjarii de noapte. De altfel, ca să știi unde este vinul mai bun nu trebuie decât să te uiți unde staționează trăsurile fără conducători...
Cârciumarul, un roșcovan cu fața dolofană, servește dintr'un castron de pământ, tacticos, “ciorba de creier”: o zeamă cenușie, lipicioasă, pe care chefliii o savurează...
- Vedeți, boierior, ciorba asta n'o găsiți nicăieri. Este specialitatea lui Nea Niță, care pe vremuri a fost măcelar...
Nea Niță, măgulit peste măsură de o asemenea recomandație, ne oferă, în străchini cu smalțul desfundat, renumita lui ciorbă. Este desigur o favoare, pentru că nu oricine, “orice nou venit”, poate căpăta această delicioasă zeamă...

Interbelic

Lângă fereastra încărcată cu flori de toate neamurile, cântă pitpalacii... Nectarul lui Nea Niță curge generos în pocale de pământ... Ciudata împestrițare de oameni de toate categoriile, de la boerul pretențios cu gusturi rafinate, până la ultimul birjar fericit că-și poate sorbi aici, în fiecare dimineață, “kilul” lui de vin dumnezeesc, este simpatică, atracțioasă. Aceiași atmosferă de bună înțelegere, de veselie, de cântec și de glumă înfrățește pe acești întârziați la mescioarele “Potcoavei vesele". Chiar Ioșka, rubiniu și gureș, pare ceva mai puțin solemn decât este de obicei. Mulțumit că ne-a putut oferi un spectacol necunoscut al Bucureștilor de noapte, decanul birjarilor vorbește volubil și convingător:
- Hei, boierilor ! De câte ori poposesc cu mușteriii mei la localurile de lux din centru, cu lumini orbitoare, cu femei despuiate și cu băuturi proaste, mă gândesc cu jind la “Potcoava” lui Nea Nișă… la “potcoava" cu “nectarul” fără pereche, cu mititei, cu pitpalaci, cu specialități pe care nu le găsiți nicăieri...
 
Nea Niță nu prea știe ce-i aia “lumină indirectă"; nu știe ce-i jazz-ul asurzitor și nici ce-i aia “diseur”. Nu știe de coktail și cu atât mai puțin de cocaină. La el, cârciuma e cârciumă, vinul e vin, “guristul” e gurist și viața e viață adevărată, așa cum a lăsat-o Dumnezeu... Nimic din spoiala, prefăcătoria și perversitatea localurilor “șic" care înșală, amăgesc și ucid...

Bucuresti
Un popas nocturn la Halele Centrale
 
Apoi Ioșka, care-și poartă cu demnitate titlul de decan, își netezește fața lucie și începe să povestească întâmplări și isprăvi - din bunele timpuri dinainte de război - cele apuse pe vecie. Ca la un cinematograf de panorame din trecut, Ioșka face să ne răsară înaintea ochilor o întreagă epocă patriarhală, în care goana automobilelor, zgomotul de radio și clacsoane, nu goniseră încă tihna aceia atât de poetică, și nici sgârie-norii blockhous-urior nu umbreau căsuțele cu verandă pe care se urcau plantele cățărătoare, sau grădinițele smălțuite cu flori ce-ți veseleau inima.
 
Ioșka mai povestește de chefuri celebre, în care apar nume faimoase de prefecți galanți, cocote cu faimă apuseană, muscali sculptați parcă pe caprele faetoanelor dispărute, de lăutari care ziceau cântece cu cuvinte mai puțin meșteșugite decât cele de azi, dar care vorbeau direct inimii. Și lacrimi, pe care ochii se silesc să le ascundă, îneacă glasul bătrânului povestitor, care-și revarsă din nou urgia asupra blestemățiilor de astăzi, cu care nu se poate împăca, și care îi vor scurta viața... 
 

Delicatese interbelice


Pentru că Ioșka alunecase pe panta unui rechizitoriu, pentru unii supărător, cineva încearcă să schimbe subiectul:
- Ioșka, este adevărat că descinzi din cazaci?!...
Ioșka întrerupse brusc firul povestirii, făcu ochii mari, electrizat de un cuvânt magic...
 
Local interbelic
Într-un local de lux...
"cu femei despuiate și cu băuturi proaste"
 
- Cazaci? Da! De unde știi? Mă trag din cazaci. Străbunii mei au stăpânit Donul. Am rămas birjar pentru că iubesc caii... Așa suntem noi, cazacii, iubitori de cai. Iubim caii mai mult decât pe oameni. Ei sunt mai buni, mai blânzi și mai credincioși decât oamenii... Și sunt foarte mândru că am rămas birjar, în timp ce alții s'au făcut “șofeuri”...

 
Nea Niță, care tot timpul ținu să se găsesc în compania noastră, ne făcu o surpriză: ne aduse pe un taler de lemn o unică specialitate a grătarului, pe care de regulă o gustă doar el și cu intimii lui. O bucată de carne friptă căreia îi spune “de unde suge ursul”. Am gustat-o cu toții și-am înecat-o în alte câteva kilograme de “nectar”...”
 

3 comentarii:

  1. Poate nu am fi stiut niciodată cât de frumos era Bucureștiul noaptea .. Însă un gazetar talentat a făcut posibilă intalnirea cu Ioșka.. Eu aș fi zis că e ungur dar . Frumos trebuie să fi fost odată.. Cum o fi fost gustul faimoasei ciorbe ?

    RăspundețiȘtergere
  2. Într-adevăr, Bucureştiul a cunoscut o perioadă deosebită, imortalizată de cea mai frumoasă melodie - aş putea spune nemuritoare, respectiv: Mână birjar...
    Mână birjar şi du-mă-n noapte, Cât mai departe, Oriunde-ai vrea” compusă de Nell Martini şi P. Sabin pe versurile lui Dem. Dubal. Melodie care a devenit un evergreen, fiind preluată de atunci şi până acum în repertoriul celor mai celebri interpreţi.
    - Cum au fost acele vremuri ? Acum , în degringolada timpurilor noastre, când timpul ne este cel mai mare duşman în goana noastră prin viaţă, când tehnologia ne-a transformat în roboţi, ne este aproape greu de imaginat. Dar, vreau să le evoc citându-l pe Viorel Cosma „Amintiri din Bucureştii de altădată”
    „Să ştiţi că intreaga societate era marcată de o uşoară burghezie. Dupa Unire, agricultura mergea excelent in ţară. Oamenii se instăriseră. Ii vedeai frecvent in restaurante, cofetării şi baruri. Lumea nu stătea seara in casă. La 8 seara se pregăteau de ieşit. Mergeau cu familiile in câte doua locuri pe seară. Ieşeau, de exemplu, la restaurant, unde mâncau şi ascultau muzica, iar apoi intr-un bar, unde beau şi dansau. Vara mergeau la grădini. Duminica ieşeau toţi la plimbare, imbrăcaţi frumos. Pe Calea Victoriei mirosea a parfum franţuzesc. De la Palat până la CEC curgeau râuri de oameni. Unii se opreau la cofetării, să comenteze pe cine au vazut, descântau câte trei ore o cafea, alături de prieteni vechi. Şi nu costa o avere sa faci asta! Burlacii, pe atunci, mâncau numai in oraş! Nu trebuia să fii om bogat ca să-ţi permiţi.
    - Intre razboaie, Bucureştiul răsuna de muzică. Dă-i rusului vodca, francezului cafea şi ziare şi romanului muzica şi mâncare! Vor fi toţi fericiţi!
    - Muzica uşoară se asculta numai in restaurante. Existau in epoca şaizeci şi trei de restaurante cu muzică! Vă daţi seama ce pleiada de artişti la atâtea localuri ? Interpreţii cântau la cel puţin două, trei restaurante şi o grădină, pe seară. Făceau toţi tururi. In felul ăsta, la un restaurant vedeai mai mulţi artişti. Restaurantele erau frecventate şi ele, de clase sociale diferite.
    - Existau în jur de 50 de grădini, în diferite cartiere, pentru toate categoriile sociale. Iar mijlocul cel mai folosit de deplasare era folosirea trăsurilor: „La bulevard birjar !”

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Intr-un cuvant (in fine, vreo trei... ): Farmecul micului Paris!!!

      Ștergere