Povești, locuri, întâmplări pline de farmec din România de ieri
Urmărește pe Twitter:
Urmărește pe Facebook:
Pagini:
Citește și:
-
Claca a fost î ntotdeauna una dintre formele cele mai populare de î ntrajutorare din lumea satului românesc. Î n vremea cositului, a pră...
-
Poate că vă amuză credința românilor în farmece, descântece și blesteme . Ea era prezentă însă în conștiința populară la începutul secolulu...
-
Cocoșii - ceasornicelele de altădată În vechime, atunci când mijloacele de măsurare a timpului nu erau la îndemâna tuturor oamenil...
Contact:
Politica privind datele cu caracter personal:
Recomandări:
-
Un furnicar de negustori mărunți își ofereau mărfurile înghesuite în coșurile purtate pe umeri pe străzile târgurilor românești de la înc...
-
Alexandru Ioan Cuza (n. 20 martie 1820 – d. 15 mai 1873) a fost primul domnitor al Principatelor Unite ale Moldovei și Țării Românești...
Din carnețelul străbunicii: Sfaturi cosmetice
Câteva
sfaturi cosmetice, "furate" din carnețelul secret al străbunicelor noastre (mai precis din numerele publicate în lunile ianuarie-martie 1904 de revista "Moda nouă ilustrată"):
Câteva
sfaturi cosmetice, "furate" din carnețelul secret al străbunicelor noastre (mai precis din numerele publicate în lunile ianuarie-martie 1904 de revista "Moda nouă ilustrată"):
Fard
inofensiv
"Multe ați dori
să dați peste un fard roșu (suliman) care să nu fie defel vătămător. Mai
buzele, mai obrăjorii, - nu-i vorbă, mai bine e dacă le aveți de la
natură roșii după poftă. Dar, în sfârșit, iată cea mai bună
preparație a unui fard inofensiv : Disolvați 80 grame de carmin în puțină apă
caldă, tocmai cât să obțineți soluția; amestecați aceasta cu 30 grame osânză
topită și cu 10 grame de ceară albă fină; puneți totul în oală, lăsați să se
răcească și acoperiți cu hârtie de cositor. Acest fard se întrebuințează
mai ales pentru buze."
Interbelic news
Vă propun să vă transpuneți pentru câteva minute în România interbelică, citind un set de știri interesante culese din presa acelor ani: Regele tuturor românilor în provincia de peste Prut, Paris-București fără escală, Osemintele lui Dimitrie Cantemir au fost aduse țară, Groaznica nenorocire aviatică de pe Șoseaua Colentina, Un Lourde românesc, Regina Maria a asistat la botezul arhiducesei Alexandra, Călușarii la Albert Hall,
Petrache Lupu care a vorbit cu Dumnezeu.
Două trădări
Hotine, Hotine,
Păzește-te bine,
Că muscalul vine,
Cu oaste pe tine!
(Cântec vechi)
Două
trădări au făcut ca două străvechi provincii românești – Bucovina și Basarabia
- să fie înstrăinate. Povestea acestor trădări este astăzi foarte puțin cunoscută.
Tocmai de aceea, cred că un articol publicat în numărul din 21 mai 1912 al revistei „Universul Literar” merită să fie citit chiar și după ceva mai mult de un secol de la
prima lui apariție:
Pentru o tabacheră de aur și 5000 de
galbeni
“La 1775, pentru o tabacheră de aur și
5000 de galbeni, generalul rus Rumanzof și-a trădat țara; a retras trupele ce
comanda și a lăsat ca Bucovina să fie ocupată de trupele austriace. Trei tratate și
ticăloșia unui domn al Moldovei - Grigore Ghica Vodă – au întărit furtișagul Bucovinei,
ca fiind vorba numai de ocuparea unei fâșii înguste de pământ, unui drum de
comunicație între Ardeal și Pocuția, după cum fuseseră păcăliți sau după cum se
lăsaseră a fi păcăliți miniștrii turci. Și astfel istoria a avut să înregistreze
smulgerea de către austriaci din pământul țărei românești a unui teritoriu care întrecea în
îmbelșugare și valoare toată cealaltă parte a Moldovei, a peste 300 de orașe și
sate care mai toate spuneau câte un fapt sfânt din istoria Moldovei lui Ștefan
cel Mare și a lui Petru Rareș.”
Poveștile “Maialului” (de ieri și de azi)
“Maialul” era - în Transilvania de altădată - una dintre cele mai așteptate sărbători ale primăverii. Adusă pe meleagurile noastre de sașii stabiliți în Ardeal (“Maifest” sau “Majalis”), sărbătoarea a fost adoptată atât de români cât și de maghiari. Manifestarea dedicată primăverii era organizată – așa cum de altfel îi arată și numele - în primele zile însorite ale lunii mai, cu precădere în orașe și în târguri. Elevii școlilor transilvănene sărbătoreau Maialul cu mult fast, momentul de maxim interes fiind marșurile pe muzică de fanfară până în locurile de agrement din pădurile de la marginea localităților (“Stejăriș” la Brașov, “Hoia” la Cluj, “Dumbrava” la Sibiu, “Breite” la Sighișoara). Aici erau organizate numeroase jocuri și spectacole de elevii celor mai importante școli din oraș.
Allo! Aici circul de purici!
O atracție aproape nelipsită din bâlciurile de odinioară organizate în orașele
occidentale era… circul de purici. O relatare de la un astfel de “spectacol select” am citit în articolul “Allo! Aici circul de purici!” publicat de revista „Realitatea Ilustrată” în numărul din 12 octombrie 1933:
“Când intri în cortul strâmt, găsești totdeauna un număr mare de oameni, stând în
jurul unei mese și privind atenți pe o farfurie de ipsos. Unii dintre ei țin în
mână lupe măritoare, întrucât cu
ochiul liber nu se poate urmări câteodată nimic din instalația originală.
În
timp ce domnul director începe savanta sa conferință și își conduce pensetele în
cercuri, aproape magice, deasupra mesei, observi deodată că arena în miniatură învie. Pe această
arenă turnată din ghips lucios și care strălucește sub lumina crudă a lămpilor
electrice, vezi trăsurele de lux, care
de curte, tunuri, pompe de incendiu, alte lucruri asemănătoare, care sosesc
la început încet și apoi tot mai repede. Trăsurelele ușoare au doi purici
înhămați la ele, tunurile și tancurile, șase purici. Cu o putere uimitoare și
cu iuțeală mare, puricii minunat dresați, trag povara lor, cu ajutorul unor firișoare subțiri de aur, care le lasă liberă
orice mișcare."
Intrarea "artiștilor" în arenă |
„Și
la purici ca și la oameni, dintre toți cei cari se produc puțini sunt talente
excepționale, majoritatea nu fac decât să tragă tunuri, căruțe, pompe de
incendiu etc.”
După
numerele obișnuite cu trăsurele, tunuri și tancuri trase de purici, în scenă
intrau adevăratele vedete: “ Printre
purici există și soliști cari se produc în numere speciale. Iată bunăoară într’una din fotografiile noastre pe Andrei,
un exemplar excepțional al rasei sale, într'un număr foarte periculos de
echilibristică pe sârmă. Reprezentația are mare succes.”
“Ștefan, unul dintre cei mai talentați
purici din companie, mișcă cu multă plăcere un carusel.”
“Dar
și când intră în scenă Adela,
puricele femelă, care știe să jongleze cu o bucățică de plută, pe vârful unui
ac, publicul nu-și precupețește aplauzele.”
Bănuiți
cred că dresatul puricilor nu era deloc o treabă ușoară: “Numai cei mai talentați dintre dânșii pot fi utilizați și dresați.
Când expertul în purici, după lungi încercări își alege indivizii potriviți,
dintre numeroșii candidați, el înfășoară în jurul gâtului micilor animale o
sârmă foarte subțire de aur, care-i ține totodată în mod permanent drepți. Încetul
cu încetul se obișnuiesc apoi să îndeplinească ceea ce li se cere și pe cât se
pare nici nu le vine vreodată gândul să evadeze. Adăpostul de noapte îl au
totdeauna într’o cutiuță căptușită bine
cu vată. E
foarte interesant că puricii nu numai că suportă foarte bine viața de
prizonieri, dar trăiesc până la o vârstă mult mai înaintată decât în viața liberă,
veșnic amenințată de pericole, a puricelui liber. Hrana lor constă din sânge proaspăt de om, pe care au voie să-l
sugă de două ori pe zi, din brațele directorului de circ. În schimbul acestui
sacrificiu mic directorul își câștigă
existența.”
Spectacolele
în care artiștii erau puricii au dispărut. Poate pentru că puricele uman este pe cale de-a dispărea din
regnul insectelor… europene!?
Sursa: articolul “Allo! Aici circul de purici!” – semnat Keystone - publicat în revista „Realitatea Ilustrată” – numărul din 12 octombrie 1933
Obiceiuri și farmece de Paști
Marile sărbători ale anului au fost
considerate întotdeauna cele mai potrivite prilejuri pentru a face farmece.
Sărbătoarea de Paște, simbol al renașterii și al reînvierii nu putea să
reprezinte o excepție. Am găsit descrierea câtorva dintre aceste vechi
ritualuri și obiceiuri într-un număr special de Paști al revistei “Ilustrațiunea română” – numărul din 27 aprilie 1932:
“În
ajunul sărbătorilor, fiecare fată își pregătește o cămașă nouă după ultima
modă, care după dorința și râvna ei… “va fi cea mai frumoasă din sat”. Cămașa trebuie lucrată nu numai cu
mare îngrijire dar și cu multă curățenie, căci nu are voie s’o spele trei săptămâni și în tot acest interval
trebuie să rămâie “tot ca nouă”. Fata care și-a cusut o astfel de cămașă ia în seara de
ajun o cofă și trei fire de busuioc și merge să scoată apă din râul care curge
prin apropiere. Se întoarce apoi acasă, recitând pe drum versurile unui farmec
care îi va asigura succesul la joc. În pragul ușii, ea bea de trei ori apă din cofă și
încheie farmecul astfel:
Cum nu poate
popa face aghiasmă
Făr’de busuioc,
Așa să nu poată începe feciorii
Făr’ de mine
nici un joc !
A
doua zi de dimineață, adică în ziua de Paști, pe când cântă cocoșii a treia
oară, fata pornește în faptul zilei la râu pentru a-și lua “apă de dragoste și frumusețe”. Pe drum ea rostește cuvintele
farmecului, care se termină astfel:
Cum e mai ales
grâul de sămânță din toate buruienile,
Așa să fiu eu mai
aleasă și mai frumoasă dintre toate fetele !
Cum e mai ales
păunul decât toate păsările,
Așa să fiu eu mai
aleasă și mai frumoasă dintre toate fetele !
După ce se închină spre Răsărit, ea ia
cu mâna dreaptă apă și-o aruncă peste cap. Apoi își umple cofa din nou și se
întoarce repede acasă, să n’o vadă nimeni. Ajungând acasă ia o strachină mare, nouă, toarnă
apă într’ânsa, ia apoi cele trei fire de busuioc
cu care a fost seara la râu și le pune împreună cu un ou roșu și cu câțiva bănuți
de aur sau argint în apa din strachină. Cu această apă fata se spală apoi pe
obraz, învârtind în același timp oul pe umerii obrajilor.
Adunând apă de dragoste și frumusețe |
Farmecul acesta va
trebui să înfăptuiască următoarele minuni: să fie sănătoasă și roșie la obraz ca
oul, plăcută, iubită și atrăgătoare ca busuiocul, curată ca aurul sau argintul,
să aibă bani mulți în timpul anului, să fie jucată la horă și – bineînțeles –
să se mărite cât mai curând. După ce s’a spălat și închinat, se pregătește să se
înțolească în cel mai frumos costum al ei. Înainte de a pune cămașa cea nouă ea
trece prin ea un cărbune aprins, întovărășind gestul cu o formulă, și ea făcătoare
de minuni:
Precum este cărbunele acesta aprins și viu,
Tot așa să fiu și
eu sprintenă,
Și precum pică
cărbunele de iute și nu se oprește în haină,
Tot așa să fiu și
eu văzută și luată în seamă de toți!
În loc de cărbune se poate trece prin
cămașă și lumânarea aprinsă în noaptea Învierii. Fata care îndeplinește cu
strictețe toate punctele farmecului intră plină de voie bună și speranță în
sărbători. Dar cu toate acestea încă nu s’a terminat îndeplinirea farmecelor de Paști.
Înroșind ouăle de Paști |
Fata când se scoală de la masa
Învierii, se închină și recită încă vreo câteva strofe care trebuie să o facă “regina horei”;
pe acestea le sfârșește când
pășește pragul casei, pornind spre adunarea fetelor și a flăcăilor.
Fiecare fată mare are obiceiul în
fiecare sărbătoare, dar mai ales de Paști, ca după ce și-a scos hainele de joc,
din locul unde au fost păstrate, să le atârne pe ușă înainte de a le îmbrăca.
După cum ușa trebuie să fie atinsă de oricine vrea să intre în casă, tot așa și
fata să fie văzută și cântată de feciori, neputând s’o treacă nimeni cu vederea (...).
Multe fete își fac în ziua de Paști “de dragoste”
prin flori, legături de flori
numite de dragoste, culese de pe patru dealuri sau patru câmpuri, pentru ca tot
astfel să vie la ele flăcăii din cele patru zări.
Afară de aceste farmece, fetele de la
țară își mai fac „de parte” sau „de ursită” pentru a-și cunoaște sau a-și
hotărî viitorul, cu ajutorul fermecătoarelor sau a vrăjitoarelor. Drumul spre
căsătorie și-l deschid cu tort tors de o fetiță de șapte ani.
Pe lângă cele înșirate până aici, o
seamă de fete mai obișnuiesc ca în ziua de Paști, la biserică, să-și puie un ou
roșu în sân ca să fie totdeauna roșii în obraji. Peste zi ele lipesc găoace de
ouă roșii la ușile caselor lor ca să vie mai degrabă pețitorii.
La joc în zilele de Paști |
Există și alte
farmece, legate de binele casei: iarba verde se împrăștie pe pragul ușii pentru ca toți ai
casei să calce pe ea și să devie sănătoși, plăcuți și frumoși ca iarba.
Plugarii și meșteșugarii își pun unealta lor principală sub pragul ușii, unde o
lasă să stea trei zile, călcând pe ea, pentru a avea mai apoi spor la lucru. Prin
unele părți se pune după ușă un răsad proaspăt de iarbă, lăsându-l acolo să se
uște trei zile; apoi se afumă cu el bolnavii de junghiuri
pentru ai însănătoși.
Altă datină curioasă e aceea ca "toți
oamenii dintr-o casă să puie în noaptea Învierii câte un pahar cu apă și pe
pahar o bucățică de pâine. Când se întorc de la biserică fiecare cercetează
paharul său. Dacă a secat apa înseamnă că va muri mai înainte de un an, iar
dacă apa n’a scăzut ei cred că vor trăi încă mult
timp.”
Sursa: articolul “Obiceiuri și farmece de Paști” – numărul special de Paști din 27 aprilie 1932 al revistei “Ilustrațiunea română” – citit din
colecția Bibliotecii Digitale a Bucureștilor
Un provincial în vizită prin Bucureștiul interbelic
Prima
jumătate a secolului trecut a fost fără îndoială perioada în care Bucureștiul a
înflorit cu adevărat, devenind capitala europeană pe care o numim chiar și azi
cu mândrie “Micul Paris”. În perioada interbelică transformările urbei au devenit
cu adevărat spectaculoase. Chiar și vizitatorii străini ajunși în Capitala
României apreciau “frumusețea și eleganța Bucureștilor” (citește aici articolul:
Bucureștiul
interbelic văzut prin ochii unui reporter străin).
Cu atât mai mult românii – bucureșteni
sau veniți în vizită din “provincie” – erau mândri
de Capitala lor. Vă
invit acum să aflați care au fost impresiile unui provincial ajuns în anul 1936
- după “treizeci de ani de lipsă” - în
Capitală. Este vorba despre “Conu’ Iorgu” – un prieten (poate imaginar, dar ce
contează?) al reporterului Alex F. Mihail, o mai veche cunoștință de-a noastră.
De ce venea Conu’ Iorgu la București? Motivul ne este dezvăluit chiar de el: “Acu’ nu vreau să mor, mon cher, până ce n'oi vedea și eu Turnul Telefoanelor
- mi-a scris el – că am auzit că al Colții s'a dărâmat. M’aș urca și în Foișorul de foc, o dorință de-a mea din copilărie, pe
care n'am putut-o realiza până acum. Aș vrea să văd toate minunățiile Bucureștilor
vostru, preschimbat de nu-l mai cunoști. Dar pun rămășag că tot am să mă simt
ca acasă la mine. Pentru asta nu-ți scriu când vin, ca să nu mă aștepți la gară.
Vreau să mă descurc singur..."
Abonați-vă la:
Postări
(
Atom
)
Caută pe blog:
Cele mai citite articole:
-
Un furnicar de negustori mărunți își ofereau mărfurile înghesuite în coșurile purtate pe umeri pe străzile târgurilor românești de la înc...
-
Alexandru Ioan Cuza (n. 20 martie 1820 – d. 15 mai 1873) a fost primul domnitor al Principatelor Unite ale Moldovei și Țării Românești...
-
Barbu Lăutaru (pe numele adevărat Vasile Barbu, n.~1780 - d. 18 august 1858) a fost un celebru cântăreț și cobzar din Moldova și star...
-
Între creaturile supranaturale imaginate de poporul român, Cățelul pământului ocupă un loc aparte. De ce aparte? Pentru că, spre deosebire...
-
" Pe când vaporaşul nostru se apropia de dealurile Turtucăii apăru, pe neașteptate întreaga panoramă a oraşului: case şi căsuţe cu ...
-
Hanul cu Tei este unul dintre puținele vechi hanuri bucureștene care – după o viață plină de glorie dar și după lungi perioade de decăder...
-
Poate că vă amuză credința românilor în farmece, descântece și blesteme . Ea era prezentă însă în conștiința populară la începutul secolulu...
-
Un loc aparte în istoria Bucureștiului îl au casele și grădinile de pe Podul Mogoșoaiei – Calea Victoriei de azi - care au aparținut lu...
-
Cocoșii - ceasornicelele de altădată În vechime, atunci când mijloacele de măsurare a timpului nu erau la îndemâna tuturor oamenil...
-
Voi încerca să creionez profilul unei " Miss România " din perioada interbelică. Un cu totul alt tip de profil decât cel cu care s...