“Facă
Dumnezeu ce-a vrea!
Chiar
pe toți de ne-ți tăia,
Nu
mă las de legea mea!”
“Vreme
de douăzeci și cinci de ani cârmuise Țara Românească Domnul
Constantin Brâncoveanu, și se arătase vrednic de domnie: drept, pios și bun
cunoscător al trebilor țării, atât a celor dinăuntru cât și a celor din afară.
Vreme de douăzeci și cinci de ani știuse el prin buna înțelegere a timpului său
și prin marea lui înțelepciune să strecoare țara prin primejdiile de tot felul
care o pândeau, și mai ales prin primejdia aceea de a fi înghițită. Dar tocmai
această purtare a sa, căreia putem să-i zicem mântuitoare de țară, credem noi
că l-a făcut să ajungă la sfârșitul lungii
sale domnii pradă a iataganului turcesc.” (1)
Povestea martiriului domnitorului –
omorât de turci împreună cu toți fii lui – este una dintre cele mai emoționante
din întreaga noastră istorie. Tocmai de aceea, concluziile cercetările
arheologice desfășurate în luna decembrie a anului 1932, care atestau în mod
cert că osemintele lui Constantin Brâncoveanu au fost înmormântate în taină
într-un colț al Bisericii Sf. Gheorghe Nou din București, au provocat o vie emoție
printre români. Până atunci exista convingerea că osemintele Domnitorului ar fi
fost aruncate după execuția de la Constatinopol în apele mării Marmara: “E
încă doar în amintirea tuturor frământarea ce a cuprins toate straturile
societății prin descoperirea osemintelor marelui martir Constantin Brâncoveanu,
în cripta bisericii Sf. Gheorghe. Cu ocazia unor săpături ce se făceau, s'a dat
peste o lespede veche, care ascundea un mormânt. Procedându-se la ridicarea
pietrei, s’a dat peste un coșciug ce conținea înfășurate într’o stofă de
preț, din care mai rămăseseră bucăți. Controversele iscate de această
descoperire erau din ce în ce mai interesante. Cu cât se înainta în examinarea
osemintelor și a postavului găsit, cu atât se preciza mai evident că cel care
odihnea în cripta bisericii Sf. Gheorghe era domnitorul Constantin Brâncoveanu,
ucis mișelește de către turci.” (2)
Un an mai târziu, în 21 mai 1934,
Biserica Ortodoxă Română a ținut să reînhumeze cu mare cinste rămășițele celui
ce a fost martirul Brâncoveanu.
Istoria
martiriului familiei lui Constantin Brâncoveanu este una foarte bine cunoscută:
bănuit că s-ar fi aliat în secret cu alte țări creștine și că uneltea împotriva
turcilor, dar și pentru că sultanul vroia să pună mâna pe marile averi ale
acestui domn, pe care îl numeau “Altin-Bey" (“Prințul de aur”), Constantin Brâncoveanu a fost
arestat în anul 1714, cu o zi înainte de Buna Vestire. A fost dus la Țarigrad
(Constantinopol) și închis în închisoarea Edicule (“Cele șapte turnuri”).
Martiriul Brâncovenilor - Constantin Lecca |
“Ziua
de 15 August 1714, o duminică, a fost hotărâtă
pentru omorârea nefericitului Brâncoveanu și a copiilor săi. Încărcați de
lanțuri și păziți de slujitori turci, ei au fost duși înaintea sultanului Ahmet
al III-lea, care aștepta într'un foișor împodobit lângă mare. În jurul său erau
toți miniștrii puterilor europene aflați la Țarigrad, și căpeteniile turcești.
În apropiere sta călăul, cu iataganul scos din teacă. Din porunca sultanului,
imbrohorul cel mare întreabă pe Brâncoveanu să răspundă unde și-a ascuns
averile și dacă se leapădă de legea creștină și trece în legea turcească. Numai
așa puternicul padișah îl va lăsa cu zile; altfel îl va ucide și pe el și pe
copiii lui. În acest timp, Doamna Maria, soția lui Brâncoveanu, și fetele,
plângeau de ți se rupea inima. Brâncoveanu răspunse atunci sultanului:
-
Împărate, altă avere decât aceea ce mi-ai luat-o nu mai am; cât pentru legea
creștinească, de ea nu mă leapăd; în această lege m'am născut și am trăit, în
această lege vreau să mor eu și feciorii mei. D-zeu să răsplătească fiecăruia
după faptele lui!
După aceea sultanul îl mustră pe Brâncoveanu pentru necredința lui față de Poartă, și dete poruncă să înceapă uciderea. Osândiții la moarte îngenunchiară și făcură o scurtă rugăciune. Un cronicar al vremii spune că atunci când călăul s'a apropiat de ei, cu iataganul în mână, Brâncoveanu crezând că pe dânsul îl va tăia mai întâi, zise fiilor săi cu glas tremurător:
-
Fiii mei, iată, toate averile și orice am avut am pierdut, să nu ne pierdem încai
sufletele! Stați tare și bărbătește, dragii mei! Și nu băgați seama de moarte,
priviți la Hristos mântuitorul nostru, câte a răbdat pentru noi, și cu ce
moarte de ocară a murit. Credeți tare întru aceasta și nu vă mișcați nici nu vă
clătiți din credința cea pravoslavnică pentru viața și lumea aceasta. Feții
mei, încă o dată vă zic: stați cu curagiu! Am pierdut tot ce aveam în această
lume; cel puțin să ne mântuim sufletul și să ne spălăm păcatele cu sângele
nostru!
Dar
hainul de împărat poruncise ca întâi să fie uciși copiii, ca astfel chinul
părintelui lor să fie si mai grozav. Pieriră unul câte unul: Enake Văcărescu,
cumnat și credincios boier al lui Brâncoveanu, și cei patru copii ai Domnului: Constantin,
Ștefan, Radu și Mateiu, acesta din urmă în vârstă numai de 16 ani. Când a fost
să taie pe Mateiu, bietul copil, înspăimântat, rugă pe sultan să-l ierte,
făgăduindu-i că se va face turc. Dar nefericitul său tată îi dete curaj să
înfrunte moartea și-i zise:
-
Mateiaș, Mateiaș! Mai bine de o mie de ori mori în legea ta creștină decât să
te faci păgân turc!
Copilul,
încurajat de aceste inimoase cuvinte, strigă gealatului:
- Vreau sa mor creștin. Lovește!
Omorâtorii
trecuseră prin toate chinurile pe sărmanul nostru domn Brâncoveanu: chinuri
pentru mărturisirea de averi închipuite; chinuri pentru lepădarea de legea
creștină; chinuri ca părinte și om. Îi venise și lui rândul acum să scape prin
moarte de această viață amară și să le arunce în obraz chinuitorilor săi tot
disprețul său. Brâncoveanu își roti ochii în jurul său și văzând aproape pe
soția cu fetele și cu un nepoțel, începu să strige de mânie:
-
Aceasta e soarta tuturor acelora care au nenorocirea de a se naște ca să
slujească unui tiran!
Înălțându-și
ochii rugător spre cer, de unde vine mila și îndurarea, el își puse liniștit capul
pe tăietor. Și călăul sbură dintr'o lovitură acel îmbătrânit cap, care vreme de
25 de ani strecurase prin toate furtunile mult încercata noastră țară. O
priveliște mai tristă dar și o pildă mai vie de tărie și de curaj în fața
morții ca uciderea lui Brâncoveanu nu cred să mai fie, oricât de bogată este în
crime și în fapte de tărie istoria omenirii. Brâncoveanu și fiii săi ar fi
putut să scape cu viață, dacă ei s'ar fi turcit, așa cum le cerea cu stăruință
sultanul; dar ei au păstrat până la sfârșit sufletul neîntinat de legea turcească
și au murit ca niște adevărați martiri ai credinței strămoșești. Capetele celor
uciși au fost purtate în sulițe prin oraș și apoi au stat trei zile la poarta
cea mare a seraiului; iar trupurile fără viață au fost aruncate în mare, din
porunca marelui vizir Ali-bașa.” (1)
Povestea osemintelor Sf. Martir Constantin Vodă Brâncoveanu
“Trupurile
morților au fost pescuite de niște pescari greci și
îngropate la mănăstirea Calhi (notă: Mănăstirea cu hramul Adormirii
Maicii Domnului din Insula Halki), nu departe de Țarigrad. Doamna Maria cu
nepotul său, cu nora și cu ginerii au scăpat cu viață, plătind
vizirului 50 mii taleri, împrumutați cu camătă prin prieteni credincioși casei
lor, și au stat în surghiun în Asia Mică trei ani, și de abia după moartea
veninosului Ali-bașa s'au întors în patrie. În 1720, Doamna Maria a adus în
țară și osemintele soțului ei, în biserica Sf. Gheorghe Nou; deasupra
mormântului său este o candelă, pe care cuvintele săpate în metal prețios
amintesc piosului creștin că acolo jos, sub lespedea de piatră împodobită cu flori,
zace trupul aceluia care a fost odată
Brâncoveanu
Constantin,
Boer vechi și Domn
creștin,
a
cărui viață bogată în fapte bune a stins-o răutatea de fiară a oamenilor.” (1)
Într-adevăr,
era cunoscută existența în Biserica Sf. Gheorghe Nou din București a unei
lespezi de marmură albă, împodobite cu un chenar format din ghirlande de flori
și pe care erau săpate o reprezentare alegorică înfățișând moartea având coasa
în mâna dreaptă și un fir de crin cu trei flori în mână stângă, pe care este
săpată stema Țării Românești. Lespedea nu avea însă nici un însemn care să
dovedească că sub ea ar fi fost înmormântate osemintele domnitorului Constantin
Brâncoveanu. Descoperirea din anul 1914 a unei candele din argint filigranat pe
care este inscripționat cu litere chirilice textul: ”această candelă, ce s-a
dat la Sveti Gheorghie cel Nou, luminează unde odihnesc oasele fericitului domn
Io Constantin Brâncoveanu Basarab Voievod… iulie, în 12 zile, leat 7228 (1720)”
a constituit o primă dovadă că în mormântul din Biserica Sf. Gheorghe Nou au
fost depuse osemintele domnitorului. Expertiza osteologică făcută în decembrie
1932 de către prof. dr. Mina Minovici și de prof. dr. Francisc Rainer - au
atestat faptul că sub lespedea de marmură fără pisanie se află osemintele voevodului
Constantin Brâncoveanu. (4)
Reînhumarea osemintelor
În
21 mai 1934, conform unei hotărâri a Sfântul Sinod al Bisericii Ortodoxe Române,
a fost organizată în București o ceremonie impresionantă cu ocazia reînhumării
osemintelor voevodului martir Constantin Brâncoveanu. Fastul evenimentului a
fost consemnat - în cuvinte și în imagini - într-un articol publicat de revista “Ilustrațiunea Română”
(numărul din 30 mai 1934):
“Națiunea, recunoscătoare, a ținut să
reînhumeze rămășițele celui ce a fost martirul Brâncoveanu, după cum se cuvenea.
Rămășițele fostului domnitor au fost transportate la Patriarhie, unde s'a
oficiat un serviciu religios la care au luat parte M. S. Regele Carol al
II-lea, Marele Voevod Mihai, principele Nicolae și întreg guvernul. Biserica
era reprezentată prin Î.P.S. Patriarh Miron Cristea, înconjurat de episcopi,
arhierei, protopopi, precum și de toți preoții, călugării și călugărițele din
București și delegați din întreaga țară. După oficierea serviciului religios,
Patriarhul Miron Cristea a evidențiat într’o impresionantă
cuvântare, marele sacrificiu făcut de Constantin Brâncoveanu pentru creștinism.
Pe tot cuprinsul cortegiului se găseau piedestale pe care se aflau talgere în
care ardea tămâie, ce înmiresma drumul pe care trecea cortegiul cu rămășițele
martirului creștinătății. Și astfel, după mai bine de trei sute douăzeci de
ani, poporul român a cinstit cu recunoștință memoria unuia dintre cei mai
nobili domnitori, care de s’ar fi lepădat
de credința strămoșească, nu ar fi avut de suportat chinurile de nedescris, ce i-au
fost hărăzite lui.”
În
încheierea discursului rostit cu ocazia ceremoniei Î.P.S. Patriarhul Miron
Cristea spunea: “Ne închinăm deci și ne vom închina vecinic în fața
osemintelor lui, ce acum stau în fața noastră. Și vom urma în veci îndemnul
sufletului său, care în aceste clipe zburând deasupra noastră, ne conjură pe
toți, tineri și bătrâni, bărbați și femei, boieri
și țărani și toate generațiile următoare, zicându-le: Să știți c’a murit creștin
Brâncoveanu Constantin. Deci creștinească și românească să rămână această țară,
pentru care s’au adus atâtea jertfe, în frunte cu un rege bun român, bun
creștin și fiu al Bisericii sale, acum și pururea și în veci vecilor Amin!” (3)
Câteva
luni mai târziu, în ședința Sfântului Sinod din data de 30 noiembrie 1934, prezidată de Patriarhul Miron Cristea, a fost
lansată ideea canonizării domnitorului Constantin Brâncoveanu.
Acest act de
canonizare avea să fie finalizat în anul 1992. Candela
originală a Mariei Brâncoveanu, care s-a aflat 45 de ani în custodia Muzeului
Național de Istorie a României, a fost reașezată deasupra mormântului fără nume
al lui Constantin Brâncoveanu în 9 august 2016.
Surse:
(1)
articolul “Uciderea lui Vodă Brâncoveanu” – semnat Gr. Teodossiu – publicat în revista
“Albina” – numărul din 17-24 August 1914
(2)
articolul “Reînhumarea osemintelor lui Constantin Brâncoveanu” – publicat în revista
“Ilustrațiunea Română” – numărul din 30 mai 1934
(3)
articolul “Solemnitățile comemorării lui Constantin Brâncoveanu” - publicat în ziarul
“Adevărul” – numărul din 22 mai 1934
(4)
articolul “Mormântul cu
moaştele Sfântului Martir Constantin Brâncoveanu” – semnat de Preot
Paroh Dr. Emil Nedelea Cărămizaru
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu