Suntem în luna septembrie a anului 1940. România, încă
neutră, se pregătea de intrarea în război și românii erau conectați la
evenimentele care dădeau peste cap întreg mapamondul. Lumea era în război iar
preocupările legate de modă au trecut pe un plan secundar. Cu toate acestea, moda
nu a fost un subiect neglijat, nici de doamnele acelor timpuri și nici de
autorități. Și tocmai pentru că nevoile frontului erau cele care dictau, raționalizarea
consumului de materiale a devenit o prioritate națională în țările implicate în
conflict.
Reducând lărgimea bluzelor cu 60 de cm. se poate realiza, de la un milion de femei, o economie de 600 de mii de metri de material |
Articolul “Războiul
și moda” – publicat în numărul 24 – 30 septembrie 1940 al
revistei “Realitatea Ilustrată” făcea un succint și interesant sumar al
măsurilor luate în întreaga lume pentru raționalizarea consumurilor de
materiale:
Regula care dictează moda: raționalizare cu orice preț
“Prima dintre poruncile ceasului prin care trece astăzi
lumea, este economia cu orice preț în vederea intensificării efortului de
război. Acesta este sensul raționalizării articolelor de primă necesitate în țările beligerante. Națiunile care au participat la răsboi și pentru care
conflictul s’a terminat, cum este cazul Franței, nu s'au mai putut reface după
prăbușire și datorită lipsei căilor de comunicație cu coloniile și cu sursele
de materii prime, cunosc criza acută a celor mai importante dintre materiile
necesare vieții zilnice. Problema hainelor, a încălțămintei și în general a
tuturor veșmintelor a fost rezolvată de toate țările în sensul unor economii
realizate prin controlarea severă a consumului.”
Lelong – un dictator al modei franceze
„Franța, care a rămas cu un stoc extrem de redus de
materii textile, a creat o dictatură a modei. Și astfel moda a suferit
influența directă a războiului. Dl. Lelong, care a fost numit de mareșalul
Franței în postul de supraveghetor al rezervelor de textile, a devenit
dictatorul modei franceze. D-sa sugerează marilor case de confecțiuni din Paris
noile modele care au în vedere lipsa de materiale și nu gustul extravagant al
clientelor. După ce moda bărbătească a fost tipizată, a venit rândul modei
feminine, dintotdeauna rebelă influențelor exterioare.
Programul d-lui Lelong în ceea ce privește moda feminină a
fost rezumat astfel: femeile trebuie să renunțe la mânecile bufante, la cutele fustelor
și la pliuri, la pensele jachetelor, la rezervele de stofă prea mari cusute în
rochii. Pe de altă parte, bărbații au fost obligați să renunțe la manșetele
duble, la buzunarul pentru batistă (în vederea întoarcerii hainelor), la hainele
cu cute, pense și găici. Băieții sub 15 ani nu au voie să poate pantaloni
lungi, după cum bărbații maturi nu au voie să-și confecționeze pantaloni de golf.
Dar ca să revenim la moda feminină, trebuie să spunem că
s’au fixat următoarele dimensiuni pentru confecțiunile feminine: 3.50 m. pentru
o rochie și maximum 4 metri pentru un palton. Jachetele doamnelor care preferă
toamna și primăvara tailleurul nu vor putea avea nici buzunar și nici butonieră,
deoarece este interzisă tăierea stofei. De asemenea orice tăiere a stofei, fie
la rochii fie la mantouri, este interzisă. Tot odată s’a stabilit că o țesătură
de lână nu va putea acoperi o altă țesătură de lână. Croitorii parizieni trebuie
să depună eforturi considerabile pentru a reuși să-și mențină faima cu toate
restricțiile impuse.”
“O femeie prea bine îmbrăcată
este merită disprețul public”
“În America, unde marile case de modă făceau reclame
monstruoase pentru a determina tineretul feminin să cheltuiască milioane de dolari
pentru veșminte de multe ori inutile, s’a trecut de la o extremă la alta. Trezindu-se
în fața dureroasei realități a războiului, care nu se poate câștiga cu cuvinte propagandistice,
americanii au decis să raționalizeze la rândul lor consumul textilelor. Harold
Stanley, numit șef al aprovizionării cu textile, a atins în discursurile rostite
coarda patriotismului pentru a determina pe concetățenele sale să renunțe la
fast și la risipă. El a lansat lozinci ca acestea: “O femeie prea bine îmbrăcată este din punct de vedere patriotic inconștientă și merită disprețul public”. După ce s’a sfătuit cu reprezentanții caselor de modă,
acest dictator al modei americane a decis scurtarea rochiilor, recunoscând după
câtva timp că femeile au abuzat de recomandările sale purtând rochii atât de
scurte încât au scandalizat poliția.”
Timpul risipei de mătase a trecut
“Anglia, țara care se mândrea cu uzinele sale de textile și
cu lâna australiană, a ajuns să stabilească 50 de modele pentru confecțiile
feminine și 3 modele pentru cele bărbătești.
O rochie de lână care a fost interzisă în America
din cauza lărgimii (stânga)
admisă de autorități la o lărgime de 1.80 m. (dreapta)
|
În Japonia, chimonoul a fost înmormântat a doua zi după
intrarea în război. Femeile japoneze au înțeles singure, fără să li se spună, că
timpul risipei de mătase a trecut. Ele au adoptat într’un
consens general fustele-pantaloni. De asemeni toate femeile japoneze au început
să scoată din cuferele strămoșilor rochiile vechi și înflorate pe care le
adaptează nevoilor lor actuale. În timp însă ce în Japonia, patria mătăsii, ciorapii
de mătase nu lipsesc, în America se simte o lipsă foarte mare a acestui articol,
căutat de toate femeile de pe glob. În locul ciorapilor, pe care americanii îi
importau din Japonia, s’a introdus în cursul acestei veri moda vopsirii
piciorului în culoarea ciorapilor.
Despre acest al doilea război mondial se poate spune cu drept cuvânt că este total, deoarece în
afară de soldații care luptă pe front, îndurând lipsuri și greutăți, întreaga
populație trebuie să accepte restricțiile impuse în vederea raționalizării
consumului. Și femeile au fost la înălțimea momentului, sacrificându-și orgoliul
vestimentar și acceptând ca moda să se încline cerințelor momentului.
Multe din detaliile ornamentale ale toaletelor feminine au
suferit modificări cauzate de lipsurile inerente ostilităților. Astfel, în
Italia s'a lansat moda nasturilor în forme de cifre și litere japoneze,
confecționați din sticlă sau din alte materii prime existente. Artista de
cinema Alida Valli a apărut în ultimele ei filme purtând la toaletele ei
asemenea nasturi. Și moda a fost adaptată repede de toate femeile.”
"Alida Valli lansează în ultimele ei filme moda cifrelor și a literelor japoneze în loc de nasturi, modă care a fost adoptată cu repeziciune și de elegantele noastre" |
Sursa: articolul “Războiul și moda” –
publicat în revista “Realitatea
Ilustrată” - numărul 24 – 30 septembrie 1940
Foarte interesant articolul. E bine câteodată să cunoaștem și ce se întâmpla în spatele frontului. Mie mi se par destul de ușor de respectat acele impuneri. Deși nu înțeleg de ce le trebuiau patru metri de stofă pentru paltoane.. Poate erau lungi până în pământ, altfel nu-mi explic..
RăspundețiȘtergere