Serbarea
"Junilor" - 1929
|
Începând
de vineri, 21 aprilie, Braşovul îmbracă din nou straie de sărbătoare:
Festivalul oraşului, “Zilele Braşovului”, ajunge la ediţia a XIV-a. Duminică 23
aprilie – în Duminica Tomii – este programată coborârea “Junilor” în cetate. Obiceiul
Junilor braşoveni a interesat de-a lungul timpului nu numai pe români. Saşii brașoveni
s-au procupat de această datină atât de originală si de pitorească. Unul dintre
primele documente care descrie acest obicei este un manuscris al lui Wilhelm
Kamner (d.1901), fost profesor de desen la Liceul “Johannes Honterus” din
Braşov. Conţinutul acestui manuscris este redat de Luiza Netoliczka în
articolul “Contribuţiuni la obiceiul Junilor braşoveni: o veche descriere
săsească”, publicat de revista “Ţara Bârsei” (numărul din martie-aprilie
1935) şi ne descrie amănunţit acest obicei, aşa cum se desfăşura în
secolul XIX:
"Taraful Junilor" - 1929
|
"Deja
cu câteva săptămâni înainte de Paşti, invită conducătorul flăcăilor
(Altkneht) pe flăcăi cu scopul de a se înţelege cum să-şi aranjeze festivalul
cu ocaziunea sărbătorilor de Paşti. Sărbătorile încep de sâmbătă având loc atât
după masă cât şi seara anumite solemnităţi bisericeşti (Învierea Domnului),
care durează până la miezul nopţii. În Dumineca Paştilor dimineaţa se ţine
înc'o dată o mare slujbă bisericească. După masă - iarăşi după un
serviciu divin mai scurt - preotul botează pe feciori (pe Juni), după
aceea aceştia părăsesc curtea bisericii cântând din gură şi se duc până la crucea
din Prund. Acolo, prinzându-se de mâini, fac un cerc şi încep hora,
acompaniaţi de muzicanţi ţigani. După ce feciorii au jucat câtva timp,
conducătorul părăseşte şirul şi intrând în mijlocul horei aruncă în sus
buzduganul adus cu sine, cât se poate de drept, cu scopul să-l prindă când
cade jos. Aceasta o mai repetă de două ori şi dacă a reuşit să-l prindă de
fiecare dată, se întoarce în şirul dansatorilor fără să plătească amenda şi
predă buzduganul vecinului său. Acesta aruncă şi el buzduganul de trei ori
ca primul June şi apoi îl predă vecinului. Acest lucru se repetă de atâtea ori
până când fiecare şi-a făcut rândul. Atât hora cât şi muzica şi aruncarea
buzduganului par cam monotone. Singura întrerupere a acestei monotonii se
întâmplă atunci când unul, din neîndemânare, nu arunca drept buzduganul,
ci oblic. În cazuri de acestea publicul fuge exclamând şi ferindu-se dinaintea
greutăţii buzduganului. După ce şi-au terminat jocul, flăcăii înşiraţi frumos
se duc împreună cu muzicanţii la localul lor de adunare unde apoi se despart.
Seara are loc un chef aranjat din banii celor amendaţi.
Un june din 1929
în costum tradițional |
În
a treia zi se ţine mai întâi slujba bisericească. După masă Junii se duc pe
Coasta Prundului (Kreutzberg) unde iarăşi petrec cu jocuri, cu aruncarea
buzduganului, cu mâncări, băuturi şi cu împuşcături, până se înserează. Seara
se duc din nou la crucea din Prund, unde continuă jocul şi aruncarea
buzduganului. Pe urmă se duc la vătaf, unde petrec cu vin cumpărat din
suma adunată din amenzi. În ziua de Miercuri după Paşti atât tinerii cât şi
bătrânii se duc fie călare fie cu căruţa între Pietrele lui Solomon (Salamonsfelsen).
Acolo împodobesc brazii cu cruci şi cu foiţe aurite pentru cortegiu; şi în
acest timp se joacă hora şi se aruncă buzduganul. După masa încep pregătirile
pentru reîntoarcerea în oraş într-un cortegiu frumos. Înaintea cortegiului
pornesc cimpoierul (surlaşul) şi muzicantii, călări. Apoi urmează brazii
împodobiţi, care sunt duşi de feciori călări, apoi toţi Junii vin călări. În
urmă se înşiră căruţele cu neamurile Junilor. Cortegiul îşi ia drumul pe Strada
Ecaterinei până la crucea Moskaliu. Brazii se împărţesc în modul următor:
câte doi la fiecare cruce pe unde trece cortegiul, dar la crucea din Prund se
lasă patru; ceilalţi brazi se pun la casa vătafului, armaşului şi la casele
membrilor din comitetul bisericesc (Kirchenvater). Joia dupa masă, Junii merg
la Grader (sub Tâmpa), unde iarăşi petrec cu mâncare şi băuturi.
Vineri şi sâmbătă se întrerupe această serbare, iar Dumineca se mai duc odată
sub Tâmpa. Inaintea casei lui Muller joacă hora şi apoi se duc la
vătaf, unde fac socotelile. Cu aceasta se termină serbarea.”
Cortegiul Junilor în drum
spre Brașov - 1929 |
În timp, acest obicei a suferit modificări. O descriere a serbării şi câteva
fotografii am găsit în săptămânalul “Realitatea Ilustrată” – numărul din 30
aprilie 1929: “A doua zi de Paşti se ţine obicinuitul serviciu divin.
După masă, Junii merg împreună cu părinţii, cu neamurile şi cu alţi tovarăşi în grădina
lui Zeimen, unde se așează în diferite grupuri, ospătându-se cu fripturi,
prăjituri şi vinuri aduse cu ei, petrecând în
discuţii vesele, muzică şi împuşcături. Către seară Junii pleacă din grădină şi
se duc în Prund, jucând hora şi aruncând buzduganul la fiecare cruce, atât la
ducere cât şi la întoarcere. La crucea din Prund se repetă jocul şi
aruncarea buzduganului".
Cortegiul Junilor - 1937
|
“(…)Și
anul acesta, cu tot timpul nefavorabil, au avut loc de Paşti la Brașov
cunoscutele serbări ale „Junilor", la care au luat parte pe lângă un
numeros public braşovean, d-nii miniştri I. Mihalache, Mihai Popovici, Voicu
Niţescu şi I. Lugoşanu. Serbările „Junilor" la Paşti sunt unele din
cele mai frumoase obiceiuri româneşti,
caracteristice numai feciorilor din mahalaua Scheiul Braşovului. Ele ţineau
altădată opt zile, începând din prima zi de Paşti şi pană’n Dumineca Tomii. Se
compun din jocuri şi excursiuni, la care ia parte toată populaţia Braşovului,
fără deosebire de naţionalitate. Există
obiceiul ca feciorii braşoveni, “Junii”, să se ducă înainte de Paşti în zilele
de Buna Vestire şi Florii, împreună cu Surlaşul, pe Coasta
Prundului, anunţând începutul serbărilor prin Surlă (un fel de fluier).
Surlaşul e un fel de trubadur al junilor, care ia parte la toate serbările,
rămânând neschimbat în această funcţie toată viaţa. Cu surla nu se cântă
însă decât la Buna Vestire, la Florii şi de Paşti când încep adevăratele
serbări ale junilor.
Vrei, nu vrei... (1929)
|
Începutul
serbărilor se face după un anumit protocol, totdeauna acelaşi. În celelalte
zile se fac excursiuni la Scheiu şi în jurul lui, cea mai de seamă fiind
cea de Miercuri (a 4-a zi de Paşti). Locul de petrecere în această zi e în
capătul de sus al Scheiului - la „Între Pietre" - de unde se
desfăşoară o minunată privelişte spre Braşov. Junii merg toţi călări, având în
frunte vătaful şi armaşii, urmaţi de publicul din Braşov care vrea să ia parte
la escursiune. La „Între Pietre" se întinde o horă mare, cu cântece de
lăutari şi focuri de pistoale şi se petrece până’n spre seară. Atunci junii se
întorc spre oraş trecând prin Groaveri în sunetul muzicilor, pe lângă
porţile cetăţii şi oprindu-se apoi la Crucea Moşicoiului, sub poala Tâmpei,
unde petrecerea se încheie, cântându-se în cor “Hristos a înviat!”
Alaiul Junilor în anul 1935
|
Evenimentele
care au trecut peste oraşul Braşov şi peste România în ultimul secol au adăugat
şi alte elemente acestei frumoase sărbători. Iată cum s-a desfăşurat ea acum câțiva ani
– conform relatării făcute de www.brasov.ro:
“În dimineaţa sărbătorii junii coboară călare în cetate, trec pe la vătaf,
armaşul mare şi armaşul mic (serje), după care în jurul orei 10 se îndreaptă
spre Piaţa Prundului (azi Unirii) din faţa bisericii Sf. Nicolae.
Aici înconjoară Statuia eroului necunoscut, nu înainte ca preotul paroh să
le sfinţească steagurile printr-o scurtă slujbă. Urmează încolonarea grupurilor
după o ordine bine stabilită şi devenită tradiţională: mai întâi Junii Tineri,
urmaţi de Junii Bătrâni, Curcani, Dorobanţi, Braşovecheni, Roşiori şi Albiori.
Coloana este deschisă de fanfară. Fiecare grup are în frunte vătaful, urmat de
stegar, încadrat de cei doi armaşi. Vătaful poartă banderola roşie pe piept,
iar armaşii mare şi mic, albastră şi galbenă, formând astfel tricolorul, ca pe
vremea când aceasta era interzis. Plecând din Prund, Junii fac un popas la Troiţa
Căpitanului Ilie Birt, unde cântă "Hristos a înviat!", fiecare
grup în parte. Apoi coboară pe strada Mureşenilor până la Bulevardul
Revoluţiei, după care urcă, ocolind pe str. Nicolae Bălcescu, trec de "Poarta
Schei", în sus pe str. Căpitan Ilie, str. Tocile spre "Capul
Satului" pe str. Podul Creţului şi de aici la Pietrele lui Solomon.
Un grup de juni cântând
,,Christos a înviat" - 1935
|
Pe
tot parcursul călătoriei, junii sunt întâmpinaţi de locuitorii Braşovului cu
urale şi aplauze, cărora junii le răspund prin a-i invita să-i însoţească "la
Pietri" ca să petreacă în natură alături de ei. Odată ajunsi la
Pietrele lui Solomon, într-un splendid amfiteatru natural, junii serăspândesc
pe cele două platouri, la locurile amenajate din moşi strămoşi, la mesele lor.
Petrecerea începe prin ieşirea la horă şi aruncarea buzduganului, pe melodia
cunoscută ca "Hora junilor". Urmează
şi alte jocuri: sârba, brâul, breaza, bătuta s.a., fiind invitate la joc
şi fetele. După o zi de petrecere cu jocuri, cântece şi veselie, grupurile se
încolonează aşteptând să coboare de pe platoul ce domină amfiteatrul. Junii
Tineri îşi ocupă locul de frunte, ca adevăraţi iniţiaţi şi păstrători fideli ai
obiceiului. Alaiul părăseşte locul plin de legendă de la Pietrele lui Solomon,
reluându-şi traseul de la urcare. Junii ajunşi în Piaţa Prundului nu se mai
opresc la Poarta Schei (ca altadătă), ci pătrund în Cetate, fiind
primiţi cu "porţile deschise", ocolesc Casa Sfatului (azi Muzeul
Judeţean) şi se îndreaptă spre cimitirul bisericii "Sf. Paraschiva",
în Groavei, unde se află mormântul marelui poet Andrei Mureşianu (ale
carui oseminte sunt aduse de Pe Tocile în anul 1925) şi în faţa mormântului
cântă "Hristos a înviat!" şi un pasaj din imnul "Deşteaptă-te
Române".
Hora mare de pe tăpșan
jucată de Juni în anul 1935 |
Aplaudaţi
de mulţime, grupurile de juni se despart, îndreptându-se fiecare pe străzi
diferite, nu înainte ca mulţimea să le adreseze vătafilor urarea "Să ne
traiești, vătafe!". Documentele atestă că în anul 1931 existau şapte
organizaţii ale junilor, cea mai veche fiind cea a Junilor Tineri. Ultimul grup
înfiintat este cel din 1924 grupul Junilor Braşovecheni, format numai din
bărbaţi căsătoriţi.”
Aşadar, trei relatări din trei epoci diferite ale acestei tradiţii frumoase
păstrate de braşoveni. Sper că peste decenii cineva să povestească
contemporanilor săi despre serbarea “Juniilor Braşovului”, aşa cum era ea prin
anul… 2018.
Surse:
- articolul “Contribuţiuni la obiceiul Junilor braşoveni: o veche descriere săsească” semnat Luiza Netoliczka – publicat în revista “Ţara Bârsei” – numărul martie-aprilie 1935
- articolul
“Serbarea junilor la Braşov” – publicat în revista “Realitatea Ilustrată” –
numărul din 20 aprilie 1929
- articolul
“Junii” de pe site-ul: www.brasov.ro
Ritualuri de initiere barbatesti din vremuri ancestrale,schimbate putin in functie de diferite perioade dar conservate cel putin in forma daca nu si in spirit...E o bogatie de informatie in folclor de care putini isi dau seama, chiar si in "basmele de adormit copiii" -cred ca trebuie reconsiderat totul,studiat din nou si privit din alte perspective-poate ca zmeii erau reptilieni,de exemplu,"apa vie si apa moarta" se pot intelege in sfarsit,stiind acum ca apa isi schimba structura primind vibratia unor cuvinte pozitive...Am citit candva "Creanga si creanga de aur" de Vasile Lovinescu si m-a fascinat chiar daca la ora aceea nu aveam cunostinte din fizica quantica ,de exemplu -nu stiu daca cineva a continuat pe drumul deschis de el... am divagat putin dar ,in definitv, toate se leaga in univers...
RăspundețiȘtergereMa alătur doamnei Iordache, și eu cred că obiceiul este mult mai vechi, poate din vremea când eram daci, nu români... Dar el se menține și asta e un lucru bun.
RăspundețiȘtergereUn exemplu ca se poate. Si ca traditiile pot aduce turisti...
Ștergere