Practica magică a stinsului cărbunilor
PARAGRAFE:
În
trecut, în conștiința poporului era adânc înrădăcinată credința că răul “ne
este dat” de spiritele cele rele. Românii credeau de asemenea că acest rău
poate fi îndepărtat cu ajutorul farmecelor și al descântecelor. Oamenii au născocit
farmece și descântece despre care credeau că ar putea să îi ajute în aproape
orice situație: pentru
alungarea bolilor (de brâncă, de bubă, de gălbenare, de gâlci etc.), pentru
alungarea spiritelor rele (de iele, de smeoaică, de samcă etc.), pentru aducerea
dragostei (de ursită, de scrisă) sau pentru invocarea ajutorului în situații
din cele mai diverse (secetă, caniculă, furtună, pentru paza recoltelor sau a
animalelor etc.).
“Zilele când la sate baba Anghelușa era cea
mai temută au trecut. Acum descântecele, vrăjitoriile, datul cu ghiocul și făcătura
de dragoste sau de boala seacă au rămas numai de atât bune ca să le scriem în
cărți” - nota în 1907 un redactor al revistei “Țara Noastră”. Cu toate
acestea, deși a trecut de la data publicării articolului mai mult de un secol,
unele dintre vechile practici magice mai sunt prezente în lumea noastră.
Stinsul cărbunilor este unul dintre obiceiurile cele mai întâlnite chiar și în
vremurile de azi:
“Dacă
un om sau o vită deodată se bolnăvește rău, fără să se știe din ce pricină, atunci
crede poporul că omul sau vita respectivă trebuie să fie deochiat sau pocit de
cineva. Pentru a vindeca pe cel bolnav cât mai degrabă, pentru a-l scăpa de o
boală mai mare sau chiar și de moarte, româncele îi ‹‹sting cărbuni››.
Stingerea cărbunilor, fiind după credința poporului vindecătoare ori și de ce
boală grabnică, mai fiecare româncă de la țară o știe și se folosește totdeauna
de dânsa când cere trebuința."
"Descântătoarea
care vrea să stingă cărbuni, aduce mai întâi apă ne'ncepută de la vreun isvor
sau fântână sau și de la un râu apropiat. Apoi toarnă puțină dintr'ânsa într'un
pahar, ia nouă cărbuni aprinși și-i aruncă pe rând în apa din pahar numărându-i
de-a dindărătelea adică: 9, 8, 7, 6, 5, 4, 3, 2, 1 și rostește în taină
cuvintele:
Eu
sting pociturile
Și
săgetăturile,
Sting
toate strigările,
Toate
diochierile
Și
toate căscările;
Toate
mincicurile'
Și
habaticurile.
Sting
pe toți ochii cei răi
|
Și
gurile cele rele.
Să
n'aibă ochi a'nholba
Și
gură a striga
Asupra
mea…
Potolesc,
Osândesc,
N'aibă
grija mea!
|
Dacă
omul sau vita bolnavă e deocheată sau pocită, toți cărbunii aruncați în apa
ne'ncepută se așează sfârâind pe fundul paharului; iar dacă omul sau vita
bolnavă nu e deocheată sau pocită, atunci cărbunii stinși plutesc pe de-asupra
apei. După ce descântătoarea a stins cărbunii, dă să bea celui bolnav puțină
apă descântată, îi spală cu ea tâmplele și ici-colea corpul, toarnă puțină pe
la țâțânile ușilor, iar rămășița, cu cărbuni cu tot, o aruncă pe streșina casei. (1)
Un
ritual asemănător se practica pe la începutul secolului trecut în Văleni –
Prahova. Cuvintele descântecului erau acestea:
“Cum
s’a potolit vântul
Și
pământul
Și
ploaia din cer,
Focul
din cuptor
Potolească
deochiul săgetat
Tâmpinat
Din
creierii capului,
|
Din
fața obrazului lui… (se spune
numele
celui căruia i se descântă)
Din
sgârciul nasului,
Dintr’o
sută două de oase,
Să se topească toată
deochietura!”
|
“Se iau trei cărbuni și se pun în apă
neîncepută. Dacă se lasă la fund, atunci omul e deocheat. După ce bolnavul bea
de trei ori din apa descântată, se mai spălă la cap, ochi, inimă etc. și apoi
după ce se scot cărbunii, se aruncă apa pe un câine. Dacă acesta se scutură,
atunci e semn că bolnavului îi va trece; dacă nu, nu-i trece. Cărbunii apoi se împrăștie în răspântii, semn ca și
deochiul să fugă și să se împrăștie, cum se împrăștie cărbunii.”(2)
Citește și: Fugi deochi, dintre ochi…
Cărbunii și farmecele de dragoste
Practica magică a stinsului cărbunilor se făcea nu doar pentru alungarea deochiului ci și în timpul săvârșirii “farmecelor de dragoste”: “Se descântă în apă neîncepută cu busuioc; în apă se sting cărbunii din vatra focului și se zic vorbele: Cum nu poate frigurosul fără foc, secetosul fără apă și flămândul fără mâncare, așa să nu poată (cutare) fără cuvântul, chipul și dragostile (cutăruia).” (2)
Descântec de dragoste la fântână |
Cărbunii
erau stinși de femeile pricepute în a face farmece și pentru a le aduce
tinerilor ursita (scrisa):
“Voi nouă cărbuni,
Ca nouă gărgăuni,
Eu vă aprinsei,
Și la scrisa (cutăreia) vă
trimisei;
|
Să
vie la noapte’n vis,
Aievea
s’o văd,
Mâine la revărsatul zorilor,
În glasul cântătorilor,
Cu ea să vorbesc.”
|
Incantația era însoțită de următorul ritual: “Se descântă cu un resteu (un lemn de la jug) găsit în noaptea lui Sfântu
Gheorghe sau în noaptea de Ispas. Se mai descântă cu un țăruș de la ieslea
calului și se repetă cuvintele: Cum găsii eu resteiul ăsta și cum trage calul la ieslea de fân, așa să-și
găsească scrisa (cutare) și s’o tragă la casa, la averea, olabul (cutăruia). Resteul și țărușul de la ieslea calului se bagă în foc și dacă se aprinde și arde
se zice că scrisa (ursita) este bogată; dacă este săracă scrisa, țărușul și resteul se sting.”(2)
Citește și: Cântece și descântece de dragoste
Surse:
(1) Simion Florea Marian – articolul “Descântece din Bucovina”
- publicat în revista “Albina
Carpaților” - numărul din 30
septembrie 1879
(2) Grigore G. Tocilescu – “Materialuri folkloristice” – 1900
Îmi place!! Așa de mult, că mă gândesc, cum aș putea să letînvăț pe derost! Cine știe?! —poate sunt chiar folositoare! Ce faci dacă te îndrăgostești, și lui ăla, sau lui aia, după caz, îi pasă de tine, exact cum îți pasă ție de câte fire de păr sunt în coada lui Grivei!... Cum am zis, trebuie învățate, neapărat!
RăspundețiȘtergereTe rog, din tot sufletul, să nu crezi că e o ironie, la naiba! —chiar cred că sunt folositoare, de aceea îți mulțumesc.
Ce sa spun... Daca "lui îi pasă de tine exact cum îți pasă ție de câte fire de păr sunt în coada lui Grivei" nu cred să te ajute prea mult descântecele. După cum spuneam și în articol, cred că "zilele când la sate baba Anghelușa era cea mai temută au trecut". Cred însă că vechile descântece, fiind o parte importantă a folclorului nostru, nu trebuie uitate.
Ștergerea descanta este un dar...il ai ..ai leac ..nu l ai ..te chinuii degeaba....nu trebuie sa fii intors de la tata, trebie sa fii cununata la biserica ...fara divort fara recasatorie ..sau nemaritata niciodata...daca traiesti cu cineva in pacat ...nu ai leac ...iar descantecele se fura din ce auzi ...nu poti sa le inveti scrise. spor.
ȘtergereAici nu e o școală de descântece. Sunt doar povești de demult! :)
ȘtergereEu n-as fi chiar atat de sigur ca au trecut zilele alea ! Ma apropii de varsta de 50 de ani si zilele trecute pt. prima oara in viata mea am vazut o persoana matura scuipand peste umar si facand 3 pasi inapoi deoarece o pisica neagra ai taiase calea ...La tara fantasticul e reintronat ca acum 100 de ani si povestirile cu strigoi si farmece sunt luate 100% in serios.
RăspundețiȘtergereDe acord cu tine. Într-un alt articol am scris mai multe despre: Superstiţiile şi prejudecăţile de ieri si de azi
Ștergerehttps://deieri-deazi.blogspot.ro/2014/04/superstitii-si-prejudecati-de-ieri-si.html
Povestile astea cu vrăjile și cu descântecele sunt atât de vechi! Și totuși, și în zi de azi, te înspăimântă când le auzi sau mai ales, dacă crezi în ele.
RăspundețiȘtergereEu cred ca trebuie sa le privim ca pe niste povesti. Ele fac parte din folclorul nostru - de eceea nu trebuie pierdute.
Ștergere