"" DE IERI ȘI DE AZI: Usturoiul în descântece, farmece şi vrăji

Recomandări:

Usturoiul în descântece, farmece şi vrăji

Usturoiul: superstiții, credințe, obiceiuri, descântece

 

Paragrafe:

 

 

Usturoiul - sau aiul după cum mai este numit prin Banat și Transilvania – este una dintre plantele cele mai des folosite de români pentru a se lecui de boli, pentru pentru alungarea spiritelor necurate sau pentru “prinderea farmecelor, a descântecelor sau a vrăjilor". Este întrebuințat în aceste scopuri atât usturoiul de toamnă cât și cel de vară. “Femeile știutoare” folosesc însă cu precădere usturoiul de toamnă pentru a face vrăji sau pentru descântece.

Usturoi de toamnă

 

Superstiții: Usturoiul alungă spiritele necurate

“Usturoiul, după credința Românilor, e cel mai bun mijloc de apărare nu numai în contra boalelor lipicioase ci și a spiritelor necurate, precum sunt: Strigoii și Strigoaiele, Moroii și Moroaiele, Solomarii și Vântoasele. Drept aceea în serile spre Sân-Vasile, Sân-Gheorghe sau Sânt-Andrei, când se zice că umblă mai tare spiritele necurate, cu deosebire Strigoii, pe la casele și grajdurile oamenilor, apoi în sâmbăta Săptămânii mari, când vin Vântoasele, românii ung în tot anul cu usturoi în forma crucii ușile și ușorii, ieslele și obloanele grajdurilor și vitele ce locuiesc într'ânsele, mai ales vacile de muls, la pulpă și printre coarne. De grajdurile și de vitele care s'au uns astfel cu usturoi și cu păcură sau dohot, nu se pot apropia spiritele necurate ca să le facă vreun rău.” 

“Ungurean cu suman scurt, Moghior, Moghiorlan! Nu ședea'n Moldova mult Moghior, Moghiorlan! Și te du în țara ta De-ți mănâncă slănina, Și-ți fă casă pe gunoi Și-o freacă cu usturoi Ca s'o aperi de strigoi.” Strigoii și solomonarii nu suportă mirosul de usturoi și “numai dacă le vine mirosul lui la nas fug încotro apucă”. De aceea, pentru a îndepărta din preajma lor spiritele rele sau bolile, în aceleași zile, "românii se ung cu usturoi chiar pe ei înșiși". Un obicei interesant se întâlnea prin Bucovina: atunci când mergeau desculți la cules de mure sau de zmeură, oamenii își ungeau cu usturoi tălpile picioarelor “ca să nu îi muște șerpii.”

 



Credințe: Usturoiul vindecă bolile

Utilizarea usturoiului în scop profilactic este și astăzi o practică uzuală. În vechime însă întrebuințarea lui era mult mai răspândită. Se știa că “în timp de epidemii e bine să afume omul casele cu fâștiul și babiile usturoiului de toamnă (notă: tuleiul usturoiului de toamnă împreună cu măciuliile care conțin semințele); atunci nu se poate apropia de dânsele nici un rău."

"Când bântuiește holera, românii moaie usturoi în oțet și se freacă cu dânsul peste tot corpul. În timpul din urmă, de când difteria sau „boala de grumaz", după cum o numește poporul, a început a secera și'n Bucovina o mulțime de vieți tinere, româncele înșiră pe-o ață babii de usturoi (notă: măciuliile cu semințe de usturoi) și le anină copiilor la grumaz. Ele cred că de copilul care le poartă nu se apropie difteria sau cel puțin copilul nu se poate umple așa degrabă de acesta boală urâcioasă și periculoasă.” 

Usturoiul era folosit pentru vindecarea unei game largi de boli. Vă voi spune acum doar că “dacă cineva avea vreo bubă pe trup, descântătoarea bănățeană punea praf de pușcă și ai (notă: usturoi) la inima bolnavului și după aceasta îi descânta de „bubă"

 

Usturoiul în descântece

Usturoiul de toamnă era folosit de descântătoare într’o multitudine de ritualuri magice. O să descriu acum două dintre aceste practici, care se făceau pentru vindecarea celor “pociți pe timp de noapte” și pentru vindecarea celor “cuprinși de ceas rău”:

“Dacă vreun om e pocit în timp de noapte, adică are „pocitură de noapte", descântătoarea, care voieșce să-l vindece ia un fir de usturoi și străpungându-l pe toate părțile cu vârful unui ac descântă zicând:

De la casă,

De la masă,

N.(se spune numele celui descântat) s;a sculat

Și s’a luat

Sănătos

Și voios,

Pe cale

Și cărare.

Când a fost la mijloc

De cale

Și cărare,

Pe N. l’au întâlnit:

Nouă Strigoi,

Nouă Moroi,

Nouă Strigoaie,

Nouă Moroaie,

Nouă diochitori,

Nouă pocitori.

Și cum l’au întâmpinat

Prin inimă l’au săgetat,

În pat de moarte l’au culcat,

Bun de nimica l’au lăsat.

N. a prins a se văita

Și a se văera.

Nimeni nu l’a auzit,

Nimeni nu l’a văzut,

Cum se văieta,

Și cum se văera,

Fără Maica Domnului

Din poarta cerului…

Ea l’a auzit,

Ea l’a văzut,

De mâna dreapta l’a luat

Spre soare l’a înturnat,

Sănătate’n trup ia dat.

După ce rostește cuvintele acestea și străpunge cu vârful acului cățelul de usturoi, cu o parte a cățelului descântat și străpuns descântătoarea unge pe omul cel pocit peste tot trupul, iară cealaltă parte i-o dă s'o mănânce. 

La vatra focului
Descântec la vatra focului

Unele descântătoare, voind a vindeca un om pocit, iau trei sau nouă căței de usturoi și-l pisează bine până ce se face dintr'ânșii mujdei, cu care ung pe omul pocit. Dar înainte de aceasta îl descântă de pocitură, dacă știe; în caz contrar îl unge și fără descântec și se zice că bolnavului îi trece boala de care este cuprins. După alte descântătoare omul pocit se descântă mai întâi de pocitură și după aceea se unge cu un cățel de usturoi, iară pe altul îl mănâncă. Apoi se pune în pat, se'nvelește bine și dormind un răstimp se vindecă. Când se scoală i se pare că nu-i cel de mai înainte.” 

Pentru vindecarea bolnavilor de ceas rău se folosea de asemenea cu precădere usturoiul de toamnă. Descântătoarea, care vroia să vindece pe cel cuprins de „ceas rău", lua un cățel de usturoi și îl descânta astfel pe cel bolnav:

“Nouă voinici ne’nsurați

Pe nouă cai învățați

Au încălecat

Și la drum au plecat,

Din pinteni galbeni zurăind,

În spete drepte tăind,

Tot tăind

Și încercând,

Ceas greu,

Ceas rău,

Din fața obrazului,

Din creierii capului,

Din inimă,

De sub inimă,

Din ciolane,

De sub ciolane,

Din ficați,

De sub ficați,

Din carne,

De sub carne,

Din toate ciolanele,

Din toate’ncheieturile…

Nouă fete despletite

Cu paharele umplute,

Pe N. să îl părăsiți

În ăst ceas să vă despărțiți

În munți pustii să vă duceți

Acolo să ședeți,

Acolo să locuiți,

Și-acolo să viețuiți.”

Se credea că după ce zicea descântătoarea spunea aceste versuri și după ce ungea bolnavul de „ceas rău" cu usturoiul descântat de tot corpul acesta își va reveni foarte repede."

 

Usturoiul în vrăji

O plantă cu calități miraculoase precum usturoiul nu putea să nu fie folosită și în practicile vrăjitoarelor:

 “Adeseori am auzit istorisindu-se că se află o mulțime de oameni răutăcioși și mai ales femei care prinzând ură asupra cuiva sau crezându-se a fi urâți și pismuiți de către cineva, caută fel de fel de mijloace ca să se desbăreze de aceasta ură și pizmă și s'o'ntoarcă înzecit asupra respectivului. Unii dintre acești oameni iau lut din urma contrarilor lor și prin diferite vrăji sau prin alte mijloace caută să le facă rău, să-i nefericească. Alții aruncă în calea contrarilor lor diferite necurățenii vrăjite și dacă din întâmplare aceștia calcă în ele se umplu de bube rele, de fapt și de câte altele de care nu se pot curăți ani întregi. Cum se face aceasta, se vede din cele următoare: 

Vrajă
Descântătoare

Omul rău ia trei fire de usturoi de toamnă, nouă fire de piper, trei sau nouă fire de tămâie, precum și o mulțime de necurățenii, ale căror nume nu mă iartă buna cuviință a le'nșira aici. Pe toate acestea, cum înserează, le pune în mijlocul casei. Apoi ia o mătură și măturând casa din toate părțile, ungherele și cotloanele asupra acestor obiecte, vrăjește zicând:


Eu mătur ura
Și făcătura,
Și urgia
Și pizmuirea,
Și datul,
Și faptul,
Din toate părticelele,
Din toate unghiurelele,
Din toate colțurelele,
Din toate gozurelele…
Toată ura
Și făcătura,
Toată urgia,
Și pizmuirea,
Tot datul
Și faptul
Pe capul celui ce mi-a făcut
Și mi-a dat
Toată urgia înapoi i-am înturnat!

 

Citește și: Pelinul - un leac minune de altădată

După ce rostește cuvintele acestea, strânge toate măturăturile dimpreună cu obiectele amintite într'un petec de pânză, care e mai murdar, mai urât și mai cotrențos. Apoi se duce cu dânsele și le aruncă în calea contrarului ei adevărat sau presupus. Vrăjitoarea crede că dacă contrarul ei va călca în ele, îndată se molipsește, se umple de diferite bube rele, se îmbolnăvește și numai prin ajutorul altei vrăjitoare se poate curăți și vindeca. Iară cel ce le-a aruncat se curăță.

De toată ura
Și făcătura,
De toată urgia
Și pismuirea,
De tot datul
Și faptul
Și rămâne curat
Și luminat
Cum D-zeu l'a lăsat.”

Credințe

 

Sursa:

- articolul “Usturoiul la poporul român” – semnat Simion Florea Marian – publicat în revista “Albina Carpaților” – numărul din 15 mai 1888

 


8 comentarii :

  1. Se crede că usturoiul este una dintre cele mai vechi plante cultivate de om, de peste 5000 de ani. Egiptenii au folosit-o în proporţie de masă pt. a hrăni sclavii care lucrau la piramide, deoarece s-a constatat că le dă forţă şi putere de muncă. În sarcofagele faraonilor se punea întotdeauna usturoi.
    La Romani – Plinius Cel Bătrân (24 e.n.) scria că usturoiul nu numai că alungă şerpii, dar fereşte şi de nebunie. Mai târziu, la români, datorită faptului că apăra de muşcătura viperelor era numit AIUL ŞERPILOR. Legionarii romani aveau întotdeauna cu ei 9 căpăţâni de usturoi şi nouă de mac, pe care le puneau pe masă înaintea lor şi astfel se rugau înaintea unei lupte.
    La greci se credea că doar pronunţarea numelui plantei ferea omul de deochi
    Indienii consideră că are o origine sacră, el s-ar fi născut dintr-o picătură de AMRITA (ambrozia divină) pe care Pasărea Sfântă – GARUDA, fiind obosită, a lăsat-o să cadă pe pământ.
    La germani există credinţa că el te apără de vrăji, de farmece, de deochi şi pt. ca să fie casa păzită era îngropat sub prag.
    Popoarele slave din sudul Europei, credeau că oamenii care nu mănâncă deloc usturoi sunt strigoi care umblă pe pământ.
    La români, G. Ciauşanu relatează că : în noaptea dinaintea de Sf. Andrei fetele şi flăcăii „păzesc usturoiul”. Ei stau toată noaptea şi petrec în jurul unui vas de pământ plin cu usturoi, care apoi este folosit împotriva bubelor, vrăjilor şi altor boli”
    În Transilvania se punea usturoi în gura morţilor, care erau bănuiţi că s-ar face strigoi.
    Printre obiceiurile practicate frecvent la sate este ungerea ugerelor şi cozilor vacilor cu usturoi, pt. a le feri de vrăji şi a nu li se lua laptele.

    Amintesc poezia lui Gh. Coşbuc – „Strigoii”, care relevă credinţa românilor că usturoiul apără de strigoi
    „Creştinii câţi nu dorm, cu spaimă cheamă
    Pe Maica lui Hristos şi-aprind grăbit
    Tămâie ş-usturoi, pe-un vas de-aramă
    Ea singură-n căscioară, biata mamă
    Stă chip, inmărmurit”...


    RăspundețiȘtergere
  2. Ca de obicei completari interesante la tema. Multumesc mult, Anonimule!

    RăspundețiȘtergere
  3. este foarte interesanta practica facuta cu lumanarile
    este traditionala

    RăspundețiȘtergere
  4. ce stiau sa faac femeile astea iar despre practica caesta cu aruncatul la tara eram mai mica o vecina a aruncat peste gard la vecina exact intr-o panza matura si mizerii frunze uscate mizerie de la oi toate intr-o panza si vecina mia spus bunika a pus mana pe ele si lea desfacut
    a venit si i-a arata panza si lui bunika si bunika mea ia spus sa o arda
    degeaba peste o saptamana s-a imbolnavit de plamani grav si era sa moara de febra a scapat dar foarte greu

    RăspundețiȘtergere
  5. bunica mea citea Psaltirea si nu se lega niciodata nimic si daca se lega nu avea efecte mari pentru ca citea Pslamii ea m-a invatat si pe mine.
    Mi-a spus care sunt Psamii de protectie Psalmii pentru sanatate Pslamii de dusmanie si Psalmii de lauda si mereu mi-am facut obieciul din a-i spune.

    RăspundețiȘtergere
  6. de mine nu se leaga nimic niciodata pentru ca puterea acestor pslami este binecuvantata si puterea lor tine la distanta dusmanii
    eu sincera sa fiu n-as putea sa faca astfel de pracici mi se par ciudate sau sa blestem sau altele
    Eu spu din Pslami si cine vrea sa-mi faca rau sa se tina bine.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Traditiile noastre vechi nu trebuie uitate. Despre eficienta farmecelor si a descantecelor prefer sa nu ma pronunt...

      Ștergere