Claca
a fost întotdeauna
una dintre formele cele mai populare de întrajutorare din
lumea satului românesc. În vremea cositului,
a prășitului sau a seceratului, pentru deșfăcatul porumbului sau pentru torsul
lânii, pentru făcutul vălătucilor, când își ridicau sau acopereau
casele, românii apelau la ajutorul consătenilor organizând câte o “claca
plină de veselie și aducătoare de spor cu cheltuială puțină”. Clăcile erau întotdeauna
și un prilej de veselie, fie că cel care chema în clacă tocmea sau nu lăutari:
“La cele cu lăutari se strângea lume multă și după ce se găta de desfăcat
(porumbul), tineretul se dădea la jocuri. Ele țineau până despre ziuă, când era
găinușa drept în creștetul capului. La clăcile acestea fetele veneau însoțite
de mamele lor întotdeauna. Clăcile fără lăutari erau mai mici, cu mai puțină
gălăgie, dar la acestea se torceau poveștile cele mai mândre în care
năsdrăvanii sar călări printre stele până la cer.”
(1)
Claca nu era doar însă doar un prilej pentru a petrece. Era
în primul rând o sărbătoare a muncii făcute în comun, într-o atmosferă de voie
bună. Pentru că “lumea
adunată muncește cu mai mult spor și mai repede în gluma spumoasă a flăcăilor
ațâțați de râsetele fetelor, în snoavele povestite cu zâmbet de unchiaș hârșit
ascuns pe sub mustăți stufoase și cărunte de cei vârstnici, în cântecele de dor
și de dragoste ale fetelor, care răscolesc și înfioară pe cei tineri, în glasul
viorilor, când sunt țigani lăutari.” (2)
Vă invit acum să însoțim o mai veche cunoștință, pe Lory Panaitescu-Zătreni – redactor al revistei “Realitatea
Ilustrată”
în
anul 1937 – în curtea Măriei a lui Pătru al Babei, printre grămezile de păpușoi
înalte “de două ori cât omul”, în așteptarea clăcașilor:
“Pe
măsură ce lumina zilei se stinge în pânza înserării, pe latul drumului și pe
cărările înguste, oameni, femei, fete și copii suie dealul pe întrecute. Întâi
vin cei de mai departe, căci au plecat din vreme și s'au pregătit mai dinainte.
Vecinii mai robotesc încă, se spală, mănâncă, strâng vitele și trag cu ochiul
peste uluci din când în când.
-
Ce faci țață Lino, nu vii!?...
-
Viu, viuu!... răspunde femeia dinapoia gardului. Da să astâmpăr vițelu' ăsta,
fir'ar al drăstului!... Ptrru! Ptrru!... Nei! Net!... Cu-ti!... Cuti!...
Cu-tii!... Goian, fir'ai...
Flăcăii
încă nu s'au arătat. Sunt toți jos, la podul de pe Ududoiu, pe unde trece lumea
și nu lasă fetele să-și vadă de cale, până ce nu plătesc vama, cu o glumă, cu o
harță pentru o sărutare, că ajung sus gâfâind și roșii ca măcieșii sălbatici.
-
Din vreme o luarăți, maică, zice o bătrânică.
-
Nu făcurăm nimica, țață Smaranda, se apără una.
Și
toate's cu ochii devale, furnicate de plăcerea așteptării. Când s'a așezat
noaptea bine și bătătura e plină de suflete, s'a rânduit fiecare după pofta
inimii și plăcerea tovărășiei. La mijloc s'a ațâțat un foc zdravăn de crengi,
care pocnește și pârâie și taie negrul nopții, cu o pălălaie cât prunul de
mare, numai limbi roșii, cu vine vineții și sfârcuri galbene, din care se
desprind ochi de lumină ce se închid într'o clipire de viață scurtă. Și e mai
mare minunea să vezi cum s'a făcut așezarea, în așa fel încât focul nu
luminează decât bărbi țepoase ori mustăți dese ca beteala păpușoiului, ori basmale
negre, trase peste frunți încrețite de ani și de griji, dar în nici un fel vreo
față smeadă de flăcău sau vreun bariș albastru, alb ori galben. Tinerețea s'a proptit
în mușchiul nopții, ca bureții în umezeală. Numai gura i se aude. Când începe a
cânta Gena Radului pare că suspină isvorul de la poalele colinii mari…
Foaie verde
matostat
lonică plecași din
sat
Noaptea când ieșise
luna
Și când eu dormeam,
nebuna.
Of!... cum mă
lăsași tu friptă
Amărâtă și învinsă
Singură și
neajutată
Nici nevastă și
nici fată!
Glasul
subțirel care se vaită întins și suspinat, se face odată tare și-i pătrunde în
inimă pe toți:
Pentru ce făcuși
acum
Ionică, să mori pe
drum.
Să te plimbi în
București
Numa'n cântece
popești,
Tămâiat și'nțepenit
Cu inelul meu gătit!...
-
Aoleu, Geno, m'ai dat dracului! - strigă Pătru al Babei mulțumit. Vin la neica
să te pupe.
-
Ci mai stai nene, că nu ți s'o fi făcut foame deacuma...
Din
colțul focului, unde-a tras iar, ca să prăjească porumb, Moș Geantă prinde a
cârâi una de pe vremea lui:
Doamne, fă-mi Tu
mie dar
Niște țoale de
jandar,
Să umblu pe drum
stăpân
Să iau fetele de
sân!...
Din
toate părțile se înfiripă crâmpeie de cântece, strigăte de la vreun flăcău
gureș și iute, lălăite de vre-un moșneag colțos încă și în anii de dăruială, împletite
de una ori mai multe fete. Încep ghicitorile și snoavele.
-
Mă!... Care știe, mă?... Ce e lucru' dracului și stă'n capu'satului?...
-
O fi baba mea, mârâie Moș Geată.
Dar
bătrâna l’a auzit și începe a-l “mitocosi"
de se strică oamenii de râs.
-
Fir-ai al dracului de moșneag, că nu vrei să pui clanța la ticăloasa aia de
gură, pe care ai vărsat o Dunăre de țuică... Nu's eu bețivule, crâșma e... aia
de ți-a mâncat vitele și pământul!... Of, Doamne...
Dar
în timpul acesta mâinile n'au stat. Păpușoiul e jumulit și drugile cu boabe galbene,
ca picăturile de miere, se rostogolesc fără încetare în grămezi: atâtea mâini
ce se frământă fără preget, nu e puțin lucru. Înălțimile de păpușoi necurățat se
mistuie văzând cu ochii. Din când în când se mai oprește lumea, ca cei de-ai
casei să descotorosească locul de foi și de coceni. În răstimpul acesta, tinerețea
bate o săltată zdravănă și sucește niște roți de horă îndesată și aprigă. De se
află lăutari să cânte e bine de tot; de sunt lipsă însă, se găsește cine să
cânte. Și-apoi voie bună să fie...
-
Lasă-mă Doamne să joc/ Până oi muri pe foc! - strigă un flăcău.
-
Joacă tu în bătătură/ Eu joc cu muierea'n șură! - răspunde altul.
-
Măi, claca fără de jucat/ E ca mortul nespălat/ Pe la noi nu s'a aflat!... - încheie
al treilea.
O
fată sprințară și “duhoasă" strigă și ea
odată, în hohotele de râs ale tuturor:
-
Păi!... Flăcăi!... Gura vă merge/ Da' picerele's betege./ Decât să'nvârtiți
betegii/ Fetelor jucați moșnegii...
După
joc, Pătru al Babei trece cu o oală de țuică din om în om. Apoi cu alta și iar
cu alta, că e lume multă. Pe răcoarea nopții după joc, țuica încălzește și
răcorește și iar încălzește. Curățatul începe cu mai multă iuțeală și glumele
sar de pretutindeni, ca scânteile din foc. Se aud numai hohote de râs și
țipetele fetelor, îmboldite de vreun flăcău, strunit de gura de țuică și plin
de curaj pe întuneric.
Înainte
ca ziua să fi făcut ochi, porumbul a fost curățat și lumea începe să plece în
pâlcuri vesele și inimoase. Satul și-a făcut datoria și e sigur că cel ajutat și-o
va face la rândul lui. Pătru al Babei rămâne să-și orânduiască fișicurile
aurii. A cheltuit o vadră de țuică pentru obraz. Dar banul, banul lui puțin, nu
l-a scos din nodul făcut la cămașa muierii...” (2)
Surse:
(1) Tudor Pamfile – „Agricultura
la români – studiu etnografic” – Editura Librăriile Socec&Comp –
1913
(2) Lory Panaitescu-Zătreni – articolul “Vorbe de clacă”
– publicat în
revista “Realitatea
Ilustrată”
– numărul
din 28 iulie 1937
claca era personalizarea spiritului taranesc
RăspundețiȘtergereDoar una dintre acestea, cred...
Ștergeremai traiesc oameni care au participat la o claca de-acesta, de la tara, dinainte de cooperativizarea care a spulberat obiceiul. Unul din acesta este mama mea care are 81 de ani, ea mi-a povestit de claca care o faceau si iarna, cand noptile erau lungi, prilej de munca spornica, de socializare, fetele faceau schimb de modele de cusut pe ia cu care urmau sa apara la prima hora... hei, ce timpuri!
RăspundețiȘtergereAcolo se depanau povesti, se duceau mai departe cantecele, se uneau sufletele. Hei, ce timpuri! :)
ȘtergereNu colectivizarea a dus la dispariția obiceiului, ci industrializarea și aducerea în zona urbană a populației rurale. Au dispărut multe alte obiceiuri odată cu depopularea satului. Apariția radioului și a televiziunii a avut și ea aportul ei. Sunt multe alte cauze, dar fenomenul trebuie privit ca o etapă în evoluția socială, în modernizarea adusă de tehnologie. Acum nu mai este niciun „ țăran” fără telefon celular și cont pe facebook. O anume nostalgie după vremurile duse, însă, trece de la o generație la alta.
ȘtergereCu totul de acord. Revenirea la timpurile trecute nu este o opțiune. Dar păstrarea în memoria colectivă a datinilor, tradițiilor, obiceiurilr de altădată ar trebui să fie.
ȘtergereUneori ne gândim cu nostalgie la acele vremuri. Din cauza trecerii timpului, din cauza schimbărilor de după război, au fost lăsate, acoperite de praful uitării... Cred că erau obiceiuri frumoase, dar la ora actuală, când tinerii de la sate, și nu numai ei, pleacă pe alte meleaguri, greu s-ar mai putea reface acest frumos obicei,. Mulțumim pentru articol.
RăspundețiȘtergereCu toatea acestea, forme de claca se mai intalnesc si astazi prin satele romanesti. Poate cu mai putin farmec decat in vremurile trecute!
ȘtergereFrumos trebuie să fi fost.. Nu știu, îmi închipui doar. Vor fi fost oameni fericiți, se vor fi veselit, vor fi cântat.. Frumos și imposibil de întors din negura timpului.
RăspundețiȘtergere