De ieri și de azi: Reclame de Crăciun - de ieri, nu de azi

Recomandări:

Reclame de Crăciun - de ieri, nu de azi

Aud tot mai des voci care critică "Crăciunului comercial de azi" - punându-l întotdeauna în antiteză cu Crăciunul de altădată. Cu toate acestea, mrejele Crăciunului comercial nu s-au întins peste frumoasa noastră patrie, venind din hainul occident, doar în ultimele decenii. Ca să vă dovedesc că nu este deloc așa, am cules pentru voi câteva reclame drăguțe - mai mult sau mai puțin mascate printre versurile amuzante ale redactorilor revistei "Furnica". Pentru puțină culoare,am "presărat" prin articol câteva reclame de sezon culese din reviste interbelice.

Vulturul de mare

APEL NAȚIONALIST

De Crăciun vreți să mâncați
Cei mai delicioși cârnați ?
Eu declar că nu mă’mpac
Cu “kremvurștii” lui Pațac!


Eu găsesc doar la “Mercur”
Cârnați fără de cusur !...
Buni români gustați, insist:
Eu sunt câr-nați-onalist! 


(Nea Iorgu – "Furnica" – 26 decembrie 1913)


Reclame de CraciunSCRISOARE CĂTRE MOȘ CRĂCIUN


Cu daruri dacă vii iar, Moș Craciun,
Poți să-mi aduci și mie jucării
Și tatii o pereche de papuci...
Dar mamițichii, Moș Crăciun s’aduci
Neapărat ( fii moșulică bun !)
Vreo zece milioane de cutii
Cu pudră Cleo”, cremă și săpun!...
Fiindcă, de n’o avea aceste toate,
E supărată foc și... iar mă bate !


(Bubi Popescu, clasa I primară – Furnica – 22 decembrie 1911)


Reclame interbelice
SFAT MEDICAL


Să nu mâncați cârnați și caltaboși,
Oh, vă conjur căci sunt periculoși!
Dar dacă (mii de draci!)
Voi tot o să mâncați
Conform cu datina de moși strămoși,
Atunci să-i înecați
În vin de la Iordache din Covaci,-
Altminteri sigur vă întoxicați!


(Doctor Șprițeanu -  "Furnica" – 22 decembrie 1911)




FĂ-MĂ, DOAMNE, IAR FLĂCĂU !

De Crăciun, vai mie,
Reclame interbeliceRău mă plictisesc,
Rudele’mi sosesc,
Ș’a mea datorie
E să le hrănesc
Ca l’Arhondărie !
Le’ndopi cu mâncăruri…
Plictis… tevatură…
Și în schimb ?... Lumânări...
Pașci... cruci!... te înjură.
Jur pe mii de draci,
C’aș vrea să fiu unul
Dintr’acei burlaci
Ce’și petrec Crăciunul,
Fără musafiri
La birt în Covaci,
La Iordake, unde,
Se știe, pătrunde
Doar oameni „subțiri” !

(Nea Sake Familistul – "Furnica" – 26 decembrie 1913)

2 comentarii :

  1. Răspunsuri
    1. Astazi te-ai distrat. Dar vine Craciunul: https://deieri-deazi.blogspot.ro/2014/12/aromele-craciunului-de-altadata.html :)

      Ștergere