Teatrul de altădată
Paragrafe:
- CÂND SE TRĂGEA CU TUNUL
- CU TRĂSURA LA SCARĂ
- BILETELE LA CONTROL
- DARURI ÎN BANI
- DOAMNELE NU MERG LA STALURI
Obiceiurile
existente într-o societate la un moment dat pot să devină în timp curiozități
pentru generațiile următoare. Lumea teatrului românesc nu a fost nici ea
scutită de asemenea moravuri pe care astăzi le-am putea considera ca fiind
ciudate. Cu ajutorul omului de teatru Ioan Massoff și a articolului “Curiozități din lumea teatrului” - publicat
de în numărul din 15 august 1939 al revistei “Realitatea Ilustrată”
- vom descoperi câteva dintre aceste obiceiuri și întâmplări amuzante:
CÂND SE TRĂGEA CU TUNUL
“Nu
e vorba de nici o exagerare. La Teatrul din Craiova a dăinuit acest obicei de
pe vremea lui Theodorini. De câte ori se juca o piesă istorică, pe la ora 7
seara se dădeau trei lovituri de tun din curtea teatrului. Craiovenii știau
astfel că în seara aceea vor apărea pe scenă fie Mihai Viteazul, fie Radu
Calomfirescu sau alți eroi de fel din Oltenia. Bine’nțeles că nu aduceau în curtea teatrului chiar tunuri; în realitate era
vorba de două piulițe care se umpleau cu iarbă de pușcă și, cu ajutorul unei
lumânări pusă în vârful unui băț, se aprindea iarba de pușcă. Piulițele mai
aveau câte un dop mare de lemn la gură. Sgomotul stârnit era o adevărată salvă
de tun.”
CU TRĂSURA LA SCARĂ
“La
Iași, vechiul teatru – așa zisul “Teatru de varietăți” - era înghesuit și nu avea
piață, așa că la ieșirea de la reprezentație era mare înghesuială. Boierii,
veniți cu trăsuri, nu înțelegeau că trebuie să se ducă și să ia trăsura
dintr-un anumit loc, ci pretindeau să tragă vizitiul la scară. Toate bune,
numai că nici nu vroiau să aștepte prea mult, astfel că vizitii se înghesuiau,
fiecare doritor să-și servească stăpânul mai repede pentru ca acesta să nu
aștepte prea mult. Neexistând pe vremea aceea garderobă – suntem pe la 1845 –
boierii veneau însoțiți și de slugi care țineau hainele. În înghesuiala trăsurilor
se amestecau și slugile, care apucau caii de căpestre și începeau să înjure.
Și, deseori, era nevoie de intervenția poliției, căci era bătaie în toată
regula între slugi și vizitii. Câteodată se băgau și stăpânii și atunci țigănia
se întețea…”.
BILETELE LA CONTROL
“Cei
din lumea zisă mare se simțeau ofensați dacă la
intrarea în teatru li se cereau biletele la control. Nu că nu își cumpărau
bilete și că voiau să intre prin fraudă. Bilete își cumpărau, dar nu le arătau
în ruptul capului:
voiau să fie crezuți pe cuvânt. Și într’adevăr, controlorii salutau pe acești spectatori simandicoși care se duceau
de-a dreptul la locuri.
Lucrul acesta a durat până la venirea lui I. L.
Caragiale la direcția Teatrului Național. Caragiale, pornit pe reforme,
cunoscând meteahna boierilor, a dat dispoziții șefului controlor: ‹‹Dumnezeu să vie și nu-l lași fără bilet!››. Șeful controlor – în speță fostul actor
și prieten al lui Caragiale, Vasilache Siderescu - și-a muștruluit în sensul
acesta oamenii. Seara își face apariția și dă să intre de-a dreptul unul
San-Marius, matahală de om, care zice-se luptase ‹‹mascat›› la circ.
Controlorul fuge după el:
-
Biletul, vă rog!
- Ce vrei, domnule?
- Biletul!
- Care bilet?
- Biletul de intrare.
- Nu mă cunoști?
- Ba da.
- Atunci?
- Așa e ordinul!
Și San-Marius a luat-o spre
garderobă. Controlorul s’a dus să raporteze
șefului. Vasilache Siderescu revoltat întreabă:
- Care-i ăla?
- Uite, ăla spătosu’!
Siderescu ajunge pe San-Marius din
urmă și, fără multă vorbă, îi plesnește două palme. Când și-a dat seama pe cine
pălmuise, șeful controlor a rămas trăsnit. Dar San-Marius, foarte calm, uitându-se
la slăbănogul care îl pălmuise, îl întrebă disprețuitor:
-
Dumneata n’ai vreo rudă, vreo cunoștință?
- De ce?
- Ca să mi-l trimiți aici să-i dau
palmele înapoi. Dumitale dacă ți le dau mi-e teamă că te omor.
Când a aflat cum stau lucrurile,
Caragiale a renunțat la proiectata reformă. Și, cu timpul, ‹‹boierii›› au
început, fără să se revolte, să arate biletele de intrare.”
DARURI ÎN BANI
A fost o epocă nu prea lungă – fericită epocă vor spune actorii – când
publicul recunoscător interpreților nu se mulțumeau numai să aplaude, ci
asvârleau cu bani pe scenă. Ba sunt cazuri, mai rare ce-i drept, când unii
actori – în special străini – s’au ales cu câte o pungă plină cu aur. Cu timpul aceasă primire a dispărut. Publicul
românesc a ales calea de mijloc: nici nu oferă bani, dar nici nu fluieră.”
DOAMNELE NU MERG LA STALURI
„Asta mai mult la Iași. Până pe la
1875 doamnele nu veneau la staluri, socotind aceasta ca fiind un lucru
înjositor. La staluri nu se duceau decât femeile de rând, nu cucoanele din
lumea mare care ocupau numai lojele. Când cucoanele s’au hotărât să se coboare
în staluri, faptul a însemnat o mică revoluție.”
Dar
acest lucru a adus o altă belea: cucoanele nu își scoteau pentru nimic în lume
pălăriile din cap. Nu trebuie uitat că în acea vreme acoperămintele capetelor
erau deosebit de opulente: pălării imense, decorate cu pene lungi, exotice,
flori și dantelă din belșug. Elegantele - dar și mult prea voluminoasele creații vestimentare - limitau accesul neîngrădit al onoratului public la cultură: spectatorii care
aveau norocul de a nimeri în sălile de teatru pe locurile din spatele unor
doamne care purtau pălării la modă asistau la o reprezentație - care ar
putea fi asemuită azi cu “teatrul radiofonic” - pentru că nu puteau să
vadă sub nici o formă scena. Rezolvarea aceste mari probleme a fost ea în sine
o mare problemă.
Citiți despre aceasta articolul:
Sigur e nevoie să citim și completarea articolului. Știm și noi că teatrul era într-o oarecare măsură, locul unde vezi și ești văzut, locul unde te duci îmbrăcat elegant, un pic sofisticat, nu fiindcă ai fi snob, dar parcă așa crezi tu că o cere eticheta. Sigur era locul de socializare în foaier, între acte, cu o cafeluță ori un pahar de lichior.. Sigur lumea comenta după ce se lăsa cortina... Eu nu pot decât să sper că va trece toată această perioadă, ori mascaradă, teatru ieftin în care ești oarecum obligat să crezi, să respecți reguli, să...... Multe. Așa de multe că pălăria de o jumătate de metru, părea un moft. Sper să treacă. Să râdem, să plângem, să putem trimite flori actorilor talentați!
RăspundețiȘtergere