Alexandru Papană - un as al aviației - campion mondial la bob
Paragrafe:
- Alexandru Papană - primii ani (între sport și carte)
- Alexandru Papană – campionul mondial
- Alexandru Papană – un as al aviației
- România - Campioană Mondială la bob
“Pământul
românesc a trimis în lume, ca ambasador extraordinar, pe George Enescu și cu
arcușul lui a câștigat inimile tuturor iubitorilor de artă. Oameni care o viață
întreagă n'au știut unde se află România, care nici n'au avut curiozitatea s'o
caute pe hartă, au aflat că există și că avem bogății sufletești ce pot culmina
într'un geniu ca Enescu. Pământul acesta a trimis apoi în lume pe Nicolae Titulescu,
și cu el a câștigat inimile diplomaților și al bărbaților de stat. România a
fost și mai bine cunoscută și stimată ca factor de propășire pe continentul
european. Dar dincolo de diplomați, de oamenii de stat și de artiști, mai
există mulțimea cea mare. În ochii ei cine ne reprezintă? Ani de zile această
ambasadă a fost liberă. Astăzi, ea este ocupată, cu deosebită strălucire, de al
treilea mare ambasador internațional al pământului românesc, căpitanul Papană.
Numele lui, legat de splendide fapte de vitejie sportivă a fixat România în
mintea sportivilor de pretutindeni, și mai ales din America. Marile servicii pe
care le-a adus astfel țării lui nu pot fi trecute cu vederea.”
Acestea sunt
primele rânduri ale unui articol publicat în anul 1937 de revista
“Ilustrațiunea Română” (numărul din 2 iunie), articol dedicat primului mare ambasador
al sportului românesc: Alexandru Papană. Veți crede poate că aprecierile
reporterului interbelic sunt ușor exagerate. O să vă contrazic citându-l în
continuare pe marele istoric Nicolae Iorga: “E sigur că propagandistul cel
mai mare pe care-l avem în momentul de față e locotenentul Papană. Acest
îndrăzneț ostaș nu scrie cărți și nu ține discursuri, nu se prezintă în adunări
internaționale... Dar el e stăpânul indiscutabil, cu neputință de a fi bătut,
al mașinei cu care zboară." (“Neamul Românesc” - decembrie 1936)
Sperând
că v-am stârnit curiozitatea, voi încerca în cele ce urmează să rezum biografia
marelui nostru polisportiv: campion mondial la bob, campion național la
automobilism, campion național de aviație și campion al celor două Americi la
acrobație aeriană.
Alexandru Papană - primii ani (între sport și carte)
Alexandru
(Alex) Papană s-a născut la București, în 18 octombrie 1906. A fost fiul
generalului Ion Papană – comandant al Diviziei a 14-a - Bălți. Amănunte despre
această perioadă din viața marelui campion am găsit în articolul “Papană mic și mare
– documente inedite”, publicat în revista “Ilustrațiunea Română”
- numerele din 2 și 9 iunie 1937:
Alexandru Papană - copilul grav și... războinic |
“Căpitanul
Alexandru Papană s'a născut acum treizeci de ani, la București, dintr'o familie
de militari. Fiul generalului Papană, fost inspector general tehnic al armatei,
a început antrenamentul pentru marea cursă a vieții încă de la 7 luni. La
vârsta aceasta a trecut hotarul țării și a fost instalat în Germania, unde
tatăl său se afla într'o misiune mai îndelungată. A doua sa limbă maternă a
fost deci germana. Înapoiat în țară, antrenamentul a continuat, mai serios de data
aceasta. În loc să frecventeze școala primară și gimnaziul, învață acasă cu profesori
de specialitate tot ce poate învăța un copil de vârsta sa, de la engleză și
franceză la desen și pian. Fost în tinerețe profesor de matematici la Liceul
Militar din Iași, tatăl viitorului sportiv a găsit un elev ideal în fiul sau.
Dar lecțiile nu mergeau totdeauna fără mici fricțiuni - tot ce poate fi mai
natural. Implacabil, tatăl profesor găsise metoda cea mai bună de a-și stăpâni
fiul-elev: nu-l lăsa să se culce decât atunci când era convins că lecțiile sunt
în adevăr știute.
Alexandru Papana la 14 ani |
Elev
al Liceului Lazăr, începând din clasa IV-a, Alexandru Papană își continuă cariera
de elev sârguincios. Desprinde cu ușurință premiile școlare, se clasează
întâiul la toate șampionatele didactice și se apropie vertiginos de poarta Școlii
Politehnice. Dar în fața acestei porți se petrece evenimentul hotărâtor al
vieții sale. La Bălți, unde se afla atunci, generalul Papană primește o
telegramă care-l face să ia primul tren spre București. Elevul său se retrăsese
din examenul de admitere în Politehnică.
‹‹Dacă vrei sa fiu un om cu care să
te mândrești, am să mă fac aviator››. La atât s-a redus toată
apărarea vinovatului și s'a făcut nevăzut. După câteva ceasuri apărea tuns, în
uniforma de elev al Școalei Militare de Aviație.
Papană - elev la Liceul Militar |
Diplomele sale elogioase au
convins fără greutate pe comandantul școlii și actul său de indisciplină
familiară a fost repede iertat în fața rezultatelor obținute: al
treilea la absolvirea școlii, al doisprezecelea din 65 de elevi francezi și
străini ai școlii franceze de aplicație, brevetul de observator francez. N'am
adăugat la succesele sale la învățătură succesele sportive obținute de
pe-atunci, pentru că ele sunt prea cunoscute: foot-ball, rugby, săniuță,
bicicletă, tennis și motocicletă au reprezentat tot atâtea prilejuri și
instrumente pentru ca micul matematician și premiant să arate că între sport și
carte nu există nici o nepotrivire, atunci când și una și alta sunt bine dozate
și nu degenerează în excese.”
Alexandru Papană – campionul mondial
În
timpul anilor petrecuți în “Școala Militară de Aviație” își descoperă și alte
pasiuni: fotbalul (a fost portarul echipei “Colțea” București), automobilismul
(a deținut un record național pe ruta București - Brașov cu un automobil BMW
328), motociclismul și “bobsleigh-ul”.
Alexandru Papană și Dumitru Hubert la stratul cursei de la Schreiberhau la finalul căreia deveneau campioni mondiali |
Bobul
avea însă să fie sportul care avea să îi aducă primele mari succese. La prima
participare la Campionatele Naționale de bob (Sinaia – 1927) lui Alexandru
Papană I s-a decernat “Cupa pentru cel mai cutezător și mai destoinic bober”.
Un an mai târziu, secondat de colegul lui de la clubul “Adriatica” Dumitru
(Mitică) Hubert, Alexandru Papană a cucerit titlul de
campion național la proba de bob 2 persoane. Succesele naționale le-au deschis
celor doi sportivi români drumul spre marele eveniment sportiv al epocii:
Olimpiada de iarnă de la Lake Placid (SUA) din anul 1932.
Drumul spre Lake
Placid nu a fost unul lipsit de obstacole: datorită fondurilor insuficiente
alocate din partea statului, concurenții români au fost nevoiți să obțină banii
necesari prin organizarea de baluri și de colecte publice și să contribuie fiecare
cu câte 25.000 de lei. Echipele noastre au fost obligate
să concureze pe boburi învechite, din lemn, improprii pentru o pârtie de
gheață de mare viteză, ca cea de la Lake Placid. Organizatorii jocurilor au
imputat boberilor noștri echipamentul neadecvat și lipsa căștilor de protecție.
Cu toate acestea: “Calendarul arată 1932. Olimpiada din America,
pregătită cu mijloace americane și promițând să fie un spectacol de primul rang
pentru cei din noul continent, care cultivau speranța secretă de a-și asigura
toate recordurile. Printre alte echipe care concurează la Lake Placid, pentru
sporturile de iarnă, ia parte și echipa unei țări despre care nu prea mulți
americani au avut prilejul să audă: România.
Concurenții pornesc în proba de bob-sleigh. Americanii se freacă la ochi, nu pot
se creadă, dar totuși aceasta e realitatea: echipa țării necunoscute, de pe
cealaltă parte a pământului, compusă din căpitanul Hubert și locotenentul
Papană bate recordul pistei. Triumful a fost imens. A doua zi toți românii din
America s'au simțit cu două palme mai înalți, iar zecile de milioane de
cititori ai presei sportive au învățat să cunoască și să respecte o țară care
nu are nevoie decât de doi reprezentanți spre a doborî un record mondial”. Recordul
stabilit de echipajul Papană – Hubert nu a fost suficient pentru a cucerii
prima medalie olimpică pentru România – concursul se desfășura în 4 manșe.
Bobul de 2 persoane (Alexandru Papană, Dumitru Hubert) s-a clasat pe locul 4,
iar echipajul de 4 persoane (Alexandru Papană, Alexandru Ionescu, Ulise
Petrescu și Dumitru Hubert) pe locul 6. Datorită acestor rezultate România a
obținut 4 puncte și s-a clasat pe locul 10 în clasamentul pe națiuni, aceasta
fiind cea mai bună clasare a României la Jocurile Olimpice de Iarnă din
istoria participărilor.
Consacrarea
definitivă avea să vină un an mai târziu: în 1933, la Schreiberhau, Papană și
Hubert au cucerit titlul de campioni mondiali în cursa de bob două persoane.
Interesant este faptul că Alex Papană a folosit în locul volanului, fișele, și
că echipajul României a luat startul “lansat”, aceasta reprezentând o
premieră. Evenimentul avea să fie
consemnat de toate marile jurnale – scrise sau cinematografice – europene:
Bobul României condus cu ajutorul fișelor |
Genericul unui jurnal de știri British Pathe |
Moartea
într-un accident de aviație al colegului său, Mitică
Hubert, a dus la retragerea lui Alexandru Papană din activitatea de bober.
Cariera lui sportivă nu s-a încheiat însă aici.
Alexandru Papană – un as al aviației
Revista
“Realitatea Ilustrată” consemna: “De acum înainte,
Papană își consolidează gloria. Și cum nu poți avea decât o singură pasiune
covârșitoare, alege aviația - și realizează minuni. În țară,
peste hotare, la olimpiada aeronautică, e totdeauna în lotul așilor, e totdeauna
omul de care se vorbește. America îl cheamă din nou, ca să-i dea consacrarea
definitivă. La Miami, într’un meeting în care avea concurenți tot ce era
aviator mai îndrăzneț și mai bun în cele două Americi, românul Papană vine să arate
ce înseamnă îndrăzneala și priceperea. Lecția este usturătoare pentru ceilalți:
lui îi aduce titlul de campion de acrobații aeriene al
celor două Americi. Micul Papană este acum marele Papană. ‹‹Vreau să
văd și eu țara în care s'a născut un astfel de om!›› – exclama un mare ziarist
sportiv care a asistat la triumful locotenentului român.
"Realitatea Ilustrată" din 4 septembrie 1935 |
În
clipa când apar aceste rânduri, peste ocean, la uzinele Bellanca din New Castle
este gata avionul “Alba Iulia” și eroul nostru începe
să facă cele dintâi probe de sbor cu această splendid mașină cu trei motoare.
Fie că autoritățile americane vor da permisiunea de sbor pentru cupa Lindbergh,
peste Atlantic, fie că vor cere pe bordul fiecărui avion un pilot, un navigator
și un radiotelegrafist (și în acesta caz Papană întrunește într'o singură
persoană toate aceste trei calități) sburătorul român va fi în august la
București cu “Alba lulia" și va trece oceanul de
la New-York la Paris, iar de la Paris va fi dintr'o bătaie de aripă la București.
Odată între ai săi, va prinde destulă putere ca să se urce din nou la bord și
să pornească într-o cursă record în jurul globului, pe care o visează de mult. Visurile
eroilor devin totdeauna realități. Nu se poate să nu se întâmple astfel și de
data aceasta.”
În
anul 1936, Alexandru Papană a câștigat cursa aviatică de zbor între New York și
Los Angeles la bordul unui avion Bücker Bü 133 B Jungermeister. Câteva
luni mai târziu a terminat pe locul II cursa aviatică dintre Miami și Havana.
În anul 1937 l-a învins pe contele Hagenburg într-un miting aviatic ținut la
Cleveland (concurs care s-a terminat cu zdrobirea avionului contelui).
Alexandru Papană era deja considerat un as al aviației mondiale, iar aventurile
lui erau consemnate de jurnalele din întreaga lume.
În
anul 1938, în timp ce pregătea un zbor transatlantic, avionul lui Papană a fost
avariat pe pista aeroportului din Chicago (avionul său este astăzi expus
la muzeul din Chantilly al celebrului Institut Smithsonian). Revista “Realitatea
Ilustrată”
consemna în numărul din 3 august 1938: “Primim acum fotografiile din America
cu accidentul aviatorului nostru, căpitanul
Alexandru Papană. Dânsul se pregătea să treacă Oceanul, venind spre țară de la Bennet
Field, lângă New-York. Cu câteva zile mai înainte de a încerca această
performanță, a zburat spre Hartfort, spre a pune la punct motoarele. O furtună
puternică l-a silit să aterizeze la Newhaven. Când vremea s'a mai potolit și-a luat
din nou sborul, dar furtuna pornită iar, mai puternică, l-a silit să coboare la
Norwalk. Avionul, la aterizare s'a izbit de zidul de piatră de la marginea
aeroportului, trenul de aterisare s'a sfărâmat, s'au rupt elicele și s'au îndoit
aripile. Din fericire aviatorul a scăpat neatins. Căpitanul Alexandru Papană își
face reparațiile avionului său și continuă să se pregătească pentru sbor. În fotografiile
noastre, avionul după accident și aviatorul care e gata să facă zborul
transatlantic.”
În
anii ce au urmat Papană a fost pilot de încercare pentru compania Northrop și a
fost implicat în testarea avioanelor P-61 Black Widow - aparate
folosite de către US Air Force în cel de Al Doilea Război Mondial.
Citește și: România - Campioană Mondială la bob (1934)
Din
păcate viața privată a marelui nostru sportiv nu a fost una fericită. Dina Papană,
prima lui soție, a murit la nașterea fetiței lor în 5 septembrie 1938. Alexandru
Papană s-a recăsătorit în anul 1945, la Beverly Hills, cu Jean Hacker, dar
acest mariaj nu a fost unul fericit. În 17 aprilie 1946 Alexandru Papană s-a
sinucis în apropiere de Las Vegas.
"Adevărul" din - 22 iunie 1937 Alexandru Papană - primul din stânga jos Dina Papană - a patra de jos |
Surse:
-
articolul “Papană mic și mare – documente inedite” - publicat în revista
“Ilustrațiunea Română” - numerele din 2 și 9 iunie 1937
-
revista “Realitatea Ilustrată” – numărul din 3 august 1938
Foarte interesant,mi-a plăcut,mai ales că am aflat lucruri deosebite. Nu am auzit de boberul Alexandru Papană. In transmisiile sportive de la Olimpiadele de iarna nici un comentator sportiv nu a pomenit de acest sportiv. Mulţumesc
RăspundețiȘtergerePoate că a venit timpul să ne reamintim trecutul. Și să ne mândrim cu el.
ȘtergereDa este foarte adevarat.Felicitări pentru tot ce faceţi.
ȘtergereMulțumesc. Te mai aștept pe blog!
ȘtergereNu știut prea multe.. Doar tatăl meu, născut prin '36, avea un mare respect pentru bob.. Mi se părea ciudat, fiindcă în vremea copilăriei mele, nu se știa, sau nu se făcea prea multă discuție pe seama acestui sport. Rareori era dat la știrile sportive la TV, câte o știre despre campionatele de bob.. Eu nu înțelegeam prea mult, dar erau fascinante istoriile tatei, cu amănunte despre cum trebuie să arate o sanie de bob..
RăspundețiȘtergereDespre recordurile aviatice, iar știam puțin. Iar de aici aflu că Smithsonian Museums, are o astfel de comoară expusă.. Cred că era frumos, să fii român și lumea să își dorească să îți cunoască țara din cauza ta.. Hm! —ce lucru frumos! Ce sentiment înălțător! Se cheamă că e bine să fii român, atâta timp cât sunt și oameni ca Papană.
Mi-a plăcut enorm articolul!! Mulțumesc pentru că am putut citi asta
Mi-a luat ceva timp să culeg informații despre Alexandru Papană. Sper că a meritat.
ȘtergereSigur că a meritat reconstituirea vieții și personalității unui român care a făcut cunoscută România în lume! Felicitări!
ȘtergereMulțumesc. Te mai aștept pe blog!
ȘtergereSi cate alte personalitati de mare valoare inca n-au apucat sa fie descoperite sau nu li s-au acordat suficiente credite...
RăspundețiȘtergerePentru că au ales varianta exilului !?
ȘtergereARPIA "Smaranda Brăescu" Cluj intenționează să scrie o carte despre Alexandru Papană. Aș dori să comunicăm pe această temă.
Ștergere0730588090
Cel mai simplu: deierisideazi@yahoo.com
Ștergere