Alexandru Papană - un as al aviației mondiale - campion mondial la bob
Primele rânduri ale unui articolul dedicat lui Alexandru Papană, primul mare ambasador
al sportului românesc, publicat în numărul din 2 iunie 1937, al revistei "Ilustrațiunea Română" consemnau:
“Pământul românesc a trimis în lume, ca ambasador extraordinar, pe George Enescu și cu arcușul lui a câștigat inimile tuturor iubitorilor de artă. Oameni care o viață întreagă n'au știut unde se află România, care nici n'au avut curiozitatea s'o caute pe hartă, au aflat că există și că avem bogății sufletești ce pot culmina într'un geniu ca Enescu. Pământul acesta a trimis apoi în lume pe Nicolae Titulescu, și cu el a câștigat inimile diplomaților și al bărbaților de stat. România a fost și mai bine cunoscută și stimată ca factor de propășire pe continentul european. Dar dincolo de diplomați, de oamenii de stat și de artiști, mai există mulțimea cea mare. În ochii ei cine ne reprezintă? Ani de zile această ambasadă a fost liberă. Astăzi, ea este ocupată, cu deosebită strălucire, de al treilea mare ambasador internațional al pământului românesc, căpitanul Papană. Numele lui, legat de splendide fapte de vitejie sportivă a fixat România în mintea sportivilor de pretutindeni, și mai ales din America. Marile servicii pe care le-a adus astfel țării lui nu pot fi trecute cu vederea.”
Veți crede poate că aprecierile
reporterului interbelic sunt ușor exagerate. O să vă contrazic citându-l în
continuare pe marele istoric Nicolae Iorga:
“E sigur că propagandistul cel mai mare pe care-l avem în momentul de față e locotenentul Papană. Acest îndrăzneț ostaș nu scrie cărți și nu ține discursuri, nu se prezintă în adunări internaționale... Dar el e stăpânul indiscutabil, cu neputință de a fi bătut, al mașinei cu care zboară." (“Neamul Românesc” - decembrie 1936)
Sperând
că v-am stârnit curiozitatea, voi încerca în cele ce urmează să rezum biografia
marelui nostru polisportiv: campion mondial la bob, campion național la
automobilism, campion național de aviație și campion al celor două Americi la
acrobație aeriană.
Alexandru Papană - primii ani (între sport și carte)
Alexandru
(Alex) Papană s-a născut la București, în 18 octombrie 1906. A fost fiul
generalului Ion Papană – comandant al Diviziei a 14-a - Bălți.
Amănunte despre
această perioadă din viața marelui campion am găsit în articolul “Papană mic și mare
– documente inedite”, publicat în revista “Ilustrațiunea Română”
- numerele din 2 și 9 iunie 1937:
“Căpitanul Alexandru Papană s'a născut acum treizeci de ani, la București, dintr'o familie de militari. Fiul generalului Papană, fost inspector general tehnic al armatei, a început antrenamentul pentru marea cursă a vieții încă de la 7 luni. La vârsta aceasta a trecut hotarul țării și a fost instalat în Germania, unde tatăl său se afla într'o misiune mai îndelungată. A doua sa limbă maternă a fost deci germana.Înapoiat în țară, antrenamentul a continuat, mai serios de data aceasta. În loc să frecventeze școala primară și gimnaziul, învață acasă cu profesori de specialitate tot ce poate învăța un copil de vârsta sa, de la engleză și franceză la desen și pian. Fost în tinerețe profesor de matematici la Liceul Militar din Iași, tatăl viitorului sportiv a găsit un elev ideal în fiul sau. Dar lecțiile nu mergeau totdeauna fără mici fricțiuni - tot ce poate fi mai natural. Implacabil, tatăl profesor găsise metoda cea mai bună de a-și stăpâni fiul-elev: nu-l lăsa să se culce decât atunci când era convins că lecțiile sunt în adevăr știute."
"Elev al Liceului Lazăr, începând din clasa IV-a, Alexandru Papană își continuă cariera de elev sârguincios. Desprinde cu ușurință premiile școlare, se clasează întâiul la toate șampionatele didactice și se apropie vertiginos de poarta Școlii Politehnice. Dar în fața acestei porți se petrece evenimentul hotărâtor al vieții sale. La Bălți, unde se afla atunci, generalul Papană primește o telegramă care-l face să ia primul tren spre București. Elevul său se retrăsese din examenul de admitere în Politehnică.
‹‹Dacă vrei sa fiu un om cu care să te mândrești, am să mă fac aviator››.
La atât s-a redus toată apărarea vinovatului și s'a făcut nevăzut. După câteva ceasuri apărea tuns, în uniforma de elev al Școalei Militare de Aviație."
| Papană - elev la Liceul Militar |
"Diplomele sale elogioase au convins fără greutate pe comandantul școlii și actul său de indisciplină familiară a fost repede iertat în fața rezultatelor obținute: al treilea la absolvirea școlii, al doisprezecelea din 65 de elevi francezi și străini ai școlii franceze de aplicație, brevetul de observator francez. N'am adăugat la succesele sale la învățătură succesele sportive obținute de pe-atunci, pentru că ele sunt prea cunoscute: foot-ball, rugby, săniuță, bicicletă, tenis și motocicletă au reprezentat tot atâtea prilejuri și instrumente pentru ca micul matematician și premiant să arate că între sport și carte nu există nici o nepotrivire, atunci când și una și alta sunt bine dozate și nu degenerează în excese.”
Alexandru Papană – campionul mondial
În
timpul anilor petrecuți în “Școala Militară de Aviație” Alexandru Papanăî și-a descoperit și alte
pasiuni: fotbalul (a fost portarul echipei “Colțea” București), automobilismul
(a deținut un record național pe ruta București - Brașov cu un automobil BMW
328), motociclismul și “bobsleigh-ul”.
![]() |
| Alexandru Papană și Dumitru Hubert la stratul cursei de la Schreiberhau la finalul căreia deveneau campioni mondiali |
Bobul
avea însă să fie sportul care avea să îi aducă primele mari succese. La prima
participare la Campionatele Naționale de Bob (Sinaia – 1927) lui Alexandru
Papană I s-a decernat “Cupa pentru cel mai cutezător și mai destoinic bober”.
Un an mai târziu, secondat de colegul lui de la clubul “Adriatica”, Dumitru
(Mitică) Hubert, Alexandru Papană a cucerit titlul de
campion național la proba de bob 2 persoane. Succesele naționale le-au deschis
celor doi sportivi români drumul spre marele eveniment sportiv al epocii:
Olimpiada de iarnă de la Lake Placid (SUA) din anul 1932.
Drumul spre Lake
Placid nu a fost unul lipsit de obstacole: datorită fondurilor insuficiente
alocate din partea statului, concurenții români au fost nevoiți să obțină banii
necesari prin organizarea de baluri și de colecte publice și să contribuie fiecare
cu câte 25.000 de lei. Echipele noastre au fost obligate
să concureze pe boburi învechite, din lemn, improprii pentru o pârtie de
gheață de mare viteză, ca cea de la Lake Placid. Organizatorii jocurilor au
imputat boberilor noștri echipamentul neadecvat și lipsa căștilor de protecție.
Cu toate acestea:
“Calendarul arată 1932. Olimpiada din America, pregătită cu mijloace americane și promițând să fie un spectacol de primul rang pentru cei din noul continent, care cultivau speranța secretă de a-și asigura toate recordurile. Printre alte echipe care concurează la Lake Placid, pentru sporturile de iarnă, ia parte și echipa unei țări despre care nu prea mulți americani au avut prilejul să audă: România.Concurenții pornesc în proba de bob-sleigh. Americanii se freacă la ochi, nu pot se creadă, dar totuși aceasta e realitatea: echipa țării necunoscute, de pe cealaltă parte a pământului, compusă din căpitanul Hubert și locotenentul Papană bate recordul pistei. Triumful a fost imens. A doua zi toți românii din America s'au simțit cu două palme mai înalți, iar zecile de milioane de cititori ai presei sportive au învățat să cunoască și să respecte o țară care nu are nevoie decât de doi reprezentanți spre a doborî un record mondial”.
Recordul
stabilit de echipajul Papană – Hubert nu a fost suficient pentru a cucerii
prima medalie olimpică pentru România – concursul se desfășura în 4 manșe.
Bobul de 2 persoane (Alexandru Papană, Dumitru Hubert) s-a clasat pe locul 4,
iar echipajul de 4 persoane (Alexandru Papană, Alexandru Ionescu, Ulise
Petrescu și Dumitru Hubert) pe locul 6. Datorită acestor rezultate România a
obținut 4 puncte și s-a clasat pe locul 10 în clasamentul pe națiuni, aceasta
fiind cea mai bună clasare a României la Jocurile Olimpice de Iarnă din
istoria participărilor."
Consacrarea
definitivă avea să vină un an mai târziu: în 1933, la Schreiberhau, Papană și
Hubert au cucerit titlul de campioni mondiali în cursa de bob două persoane.
Interesant este faptul că Alex Papană a folosit în locul volanului, fișele, și
că echipajul României a luat startul “lansat”, aceasta reprezentând o
premieră. Evenimentul avea să fie
consemnat de toate marile jurnale – scrise sau cinematografice – europene:
![]() |
| Bobul României condus cu ajutorul fișelor |
![]() |
| Genericul unui jurnal de știri British Pathe |
Moartea
într-un accident de aviație al colegului său, Mitică
Hubert, a dus la retragerea lui Alexandru Papană din activitatea de bober.
Cariera lui sportivă nu s-a încheiat însă aici.
Alexandru Papană – un as al aviației
O altă publicație interbelică, revista
“Realitatea Ilustrată” consemna în numărul din 3 august 1938:
“De acum înainte, Papană își consolidează gloria. Și cum nu poți avea decât o singură pasiune covârșitoare, alege aviația - și realizează minuni. În țară, peste hotare, la olimpiada aeronautică, e totdeauna în lotul așilor, e totdeauna omul de care se vorbește.
America îl cheamă din nou, ca să-i dea consacrarea definitivă. La Miami, într’un meeting în care avea concurenți tot ce era aviator mai îndrăzneț și mai bun în cele două Americi, românul Papană vine să arate ce înseamnă îndrăzneala și priceperea. Lecția este usturătoare pentru ceilalți: lui îi aduce titlul de campion de acrobații aeriene al celor două Americi. Micul Papană este acum marele Papană.
‹‹Vreau să văd și eu țara în care s'a născut un astfel de om!›› – exclama un mare ziarist sportiv care a asistat la triumful locotenentului român."
| "Realitatea Ilustrată" din 4 septembrie 1935 |
"În clipa când apar aceste rânduri, peste ocean, la uzinele Bellanca din New Castle este gata avionul “Alba Iulia” și eroul nostru începe să facă cele dintâi probe de zbor cu această splendid mașină cu trei motoare. Fie că autoritățile americane vor da permisiunea de zbor pentru Cupa Lindbergh, peste Atlantic, fie că vor cere pe bordul fiecărui avion un pilot, un navigator și un radiotelegrafist (și în acesta caz Papană întrunește într'o singură persoană toate aceste trei calități) sburătorul român va fi în august la București cu “Alba lulia" și va trece oceanul de la New-York la Paris, iar de la Paris va fi dintr'o bătaie de aripă la București. Odată între ai săi, va prinde destulă putere ca să se urce din nou la bord și să pornească într-o cursă record în jurul globului, pe care o visează de mult. Visurile eroilor devin totdeauna realități. Nu se poate să nu se întâmple astfel și de data aceasta.”
În
anul 1936, Alexandru Papană a câștigat cursa aviatică de zbor între New York și
Los Angeles la bordul unui avion Bücker Bü 133 B Jungermeister. Câteva
luni mai târziu a terminat pe locul II cursa aviatică dintre Miami și Havana.
În anul 1937 l-a învins pe contele Hagenburg într-un miting aviatic ținut la
Cleveland (concurs care s-a terminat cu zdrobirea avionului contelui).
Alexandru Papană era deja considerat un as al aviației mondiale, iar aventurile
lui erau consemnate de jurnalele din întreaga lume.
În
anul 1938, în timp ce pregătea un zbor transatlantic, avionul lui Papană a fost
avariat pe pista aeroportului din Chicago (avionul său este astăzi expus
la muzeul din Chantilly al celebrului Institut Smithsonian). Revista “Realitatea
Ilustrată”
consemna în numărul din 3 august 1938:
“Primim acum fotografiile din America cu accidentul aviatorului nostru, căpitanul Alexandru Papană. Dânsul se pregătea să treacă Oceanul, venind spre țară de la Bennet Field, lângă New-York. Cu câteva zile mai înainte de a încerca această performanță, a zburat spre Hartfort, spre a pune la punct motoarele. O furtună puternică l-a silit să aterizeze la Newhaven. Când vremea s'a mai potolit și-a luat din nou sborul, dar furtuna pornită iar, mai puternică, l-a silit să coboare la Norwalk. Avionul, la aterizare s'a izbit de zidul de piatră de la marginea aeroportului, trenul de aterisare s'a sfărâmat, s'au rupt elicele și s'au îndoit aripile. Din fericire aviatorul a scăpat neatins. Căpitanul Alexandru Papană își face reparațiile avionului său și continuă să se pregătească pentru sbor. În fotografiile noastre, avionul după accident și aviatorul care e gata să facă zborul transatlantic.”
În
anii ce au urmat Papană a fost pilot de încercare pentru compania Northrop și a
fost implicat în testarea avioanelor P-61 Black Widow - aparate
folosite de către US Air Force în cel de Al Doilea Război Mondial.
Citește și: România - Campioană Mondială la bob (1934)
Din
păcate viața privată a marelui nostru sportiv nu a fost una fericită. Dina Papană,
prima lui soție, a murit la nașterea fetiței lor în 5 septembrie 1938.
Alexandru
Papană s-a recăsătorit în anul 1945, la Beverly Hills, cu Jean Hacker, dar
acest mariaj nu a fost unul fericit. În 17 aprilie 1946 Alexandru Papană s-a
sinucis în apropiere de Las Vegas.
| "Adevărul" din - 22 iunie 1937 Alexandru Papană - primul din stânga jos Dina Papană - a patra de jos |
Surse:
- articolul “Papană mic și mare – documente inedite” - publicat în revista “Ilustrațiunea Română” - numerele din 2 și 9 iunie 1937
- revista “Realitatea Ilustrată” – numărul din 3 august 1938
- http://www.bobsanie.ro/pagini/FRBS/istoric.html




Foarte interesant,mi-a plăcut,mai ales că am aflat lucruri deosebite. Nu am auzit de boberul Alexandru Papană. In transmisiile sportive de la Olimpiadele de iarna nici un comentator sportiv nu a pomenit de acest sportiv. Mulţumesc
RăspundețiȘtergerePoate că a venit timpul să ne reamintim trecutul. Și să ne mândrim cu el.
ȘtergereDa este foarte adevarat.Felicitări pentru tot ce faceţi.
ȘtergereMulțumesc. Te mai aștept pe blog!
ȘtergereNu știut prea multe.. Doar tatăl meu, născut prin '36, avea un mare respect pentru bob.. Mi se părea ciudat, fiindcă în vremea copilăriei mele, nu se știa, sau nu se făcea prea multă discuție pe seama acestui sport. Rareori era dat la știrile sportive la TV, câte o știre despre campionatele de bob.. Eu nu înțelegeam prea mult, dar erau fascinante istoriile tatei, cu amănunte despre cum trebuie să arate o sanie de bob..
RăspundețiȘtergereDespre recordurile aviatice, iar știam puțin. Iar de aici aflu că Smithsonian Museums, are o astfel de comoară expusă.. Cred că era frumos, să fii român și lumea să își dorească să îți cunoască țara din cauza ta.. Hm! —ce lucru frumos! Ce sentiment înălțător! Se cheamă că e bine să fii român, atâta timp cât sunt și oameni ca Papană.
Mi-a plăcut enorm articolul!! Mulțumesc pentru că am putut citi asta
Mi-a luat ceva timp să culeg informații despre Alexandru Papană. Sper că a meritat.
ȘtergereSigur că a meritat reconstituirea vieții și personalității unui român care a făcut cunoscută România în lume! Felicitări!
ȘtergereMulțumesc. Te mai aștept pe blog!
ȘtergereSi cate alte personalitati de mare valoare inca n-au apucat sa fie descoperite sau nu li s-au acordat suficiente credite...
RăspundețiȘtergerePentru că au ales varianta exilului !?
ȘtergereARPIA "Smaranda Brăescu" Cluj intenționează să scrie o carte despre Alexandru Papană. Aș dori să comunicăm pe această temă.
Ștergere0730588090
Cel mai simplu: deierisideazi@yahoo.com
Ștergere