Cu
ocazia manevrelor regale de la Galați din toamna anului 1938 au fost
concentrate pentru întâia oară femei aviator în aviația militară română. Revista
“Ilustrațiunea Română” – în numărul din 25 ianuarie 1939 – consemna
evenimentul:
Primele femei aviator din armata română
“Pentru prima oară, la manevrele regale din toamna trecută,
cinci femei aviatoare au fost concentrate, încredințându-li-se
diverse misiuni, pe care le-au dus la capăt cu un deosebit succes. Conform noii
legi, pentru mobilizarea femeilor în caz de război, d-nele Marina Știrbey,
Irina Burnaia, Marioara Drăgescu, Virginia Duțescu și Nadia Russo au fost
concentrate, odată cu camarazii lor, bărbați.”
După
ce a zburat în timpul acestor manevre militare cu un avion de transport,
echipat sanitar, prințesa Marina Știrbey – cea care în anul 1935 zburase
singură la bord pe ruta București – Stockholm, devenind astfel primul român ce a
survolat în condiții de ceață deasă Marea Baltică - a avut inițiativa de a fi
creată o escadrilă sanitară militară, încadrată în exclusivitate cu personal
navigant feminin. Memoriul înaintat de ea a fost aprobat de Subsecretariatul de
Stat al Aerului din România și, în 25 iunie 1940, a luat ființă celebra
“Escadrila Albă” (numită astfel pentru că avioanele escadrilei au fost inițial
vopsite în alb, având însemnele “Crucii Roșii”) care a avut ca prime titulare
pe aviatoarele Marioara Drăgescu, Nadia Russo și Virginia Thomas.
Să continuăm
însă cu relatarea de la manevrele regale din anul 1938, publicată de revista “Ilustrațiunea
Română”:
Marina Știrbey |
“Marina
Știrbey a condus un avion militar și a lăsat o deosebită impresie în
rândurile aviatorilor militari pentru râvna deosebită ce a pus-o pentru a
executa la termen toate misiunile încredințate. În fiecare zi și uneori la ore
înaintate din noapte, conducea avionul cu medici, cu răniți, cu medicamente de
urgență. Niciodată obosită, totdeauna gata să se ofere pentru cele mai grele
obositoare misiuni. Marina Știrbey a cucerit admirația tuturor camarazilor
bărbați. Se crease pe aerodromul din Galați, unde își avea Marina Știrbey
baza avionului său sanitar, o enormă emulație printre aviatori, care au reușit
să dea cel mai înalt randament, unitatea de acolo primind laudele tuturor
șefilor ierarhici. Vă asigur, nu e lucru ușor să stai zilnic 10-12 ore
înțepenit la volanul mașinei de zburat, cu atenția încordată, din pricina
răspunderii atâtor vieți care depind numai de precizia reflexelor tale
nervoase. În ceață, pe furtună, avionul sanitar al Marinei Știrbey decola cu
regularitate, pornind indiferent de vreme să transporte medici, medicamente,
aparate medicale, acolo unde se anunțase că e nevoie de ajutorul lor.”
Notă: După instalarea regimului
comunist în România, familia Marinei Ştirbei a fost deposedată de toate
bunurile, soțul arestat în 1947, ea și cei doi copii ajungând să trăiască
din vânzarea puținelor bunuri pe care le mai dețineau și din ceea ce primeau de
la prieteni și de la Crucea Roșie. Au reușit să plece din țară cu
ajutorul Marthei
Bibescu, prin intermediul Crucii Roșii. Marina Știrbey a murit în Franța,
la 15 iulie 2001.
Irina Burnaia
Irina Burnaia |
Notă: După încetarea
războiului Irina Burnaia s-a întors în țară. Aici și-a găsit casa din
București rechiziționată – datorită faptului că a luptat împotriva
U.R.S.S. și pentru că la sfârșitul războiului escadrila ei a transportat în
țară diferite ”bunuri ale statului sovietic”. Irina Burnaia a părăsit România
în 3 ianuarie 1948 și s-a stabilit mai întâi la Teheran, apoi la Beirut.
Începând din anul 1958 familia Irinei Burnaia s-a stabilit în Elveția. Irina
Burnaia – “Regina văzduhului” – s-a stins din viață la Geneva în anul
1997. Un interviu acordat de Irina Burnaia în anul 1935 revistei “Realitatea
Ilustrată”
puteți
să citiți aici: Interviu cu “Regina
văzduhului”.
Virginia Duțescu
Virginia Duțescu |
Notă: După încetarea
războiului Virginia Duțescu – prima româncă instructor de zbor și singura
femeie care efectua în perioada interbelică zborul pe spate - a
fost la rândul ei este condamnată pentru spionaj la 10 ani de închisoare. A
fost închisă la Mislea.
Marioara Drăgescu
Marioara Drăgescu |
“Marioara
Drăgescu, în numeroasele
meetinguri din țară, ne-a arătat toată gama virtuozității d-sale de remarcabilă
aviatoare. Publicul nostru a asistat, cu inima strânsă de emoție la evoluțiile
îndrăznețe cu micul avion alb, care se mișca grațios și capricios pe întinsul
albastru al cerului, și aplauzele sincere răsunau pe câmpul meetingurilor de
câte ori publicul o vedea pe tânăra aviatoare descinzând teafără, după toate
îndrăznețele sale acrobații.”
Notă: Marioara Drăgescu a
făcut războiul din prima și până în ultima zi, fiind singura aviatoare care a
luptat atât împotriva U.R.S.S., cât și împotriva Germaniei naziste.
În timpul războiului escadrila a transportat peste 1500 de răniți. În anul
1955 Securitatea a încercat s-o recruteze, sub numele conspirativ “Antonia”.
După doar 6 luni a fost abandonată ca informatoare deoarece n-a furnizat nicio
dată “utilă”. După anul 1989 activitatea în aviație i-a fost recunoscută, fiind
considerată ofițer al Armatei Române, cu gradul de locotenent (r). În 2003 a fost decorată
cu Ordinul Național “Steaua României” în grad de Cavaler, “pentru
altruismul, curajul și spiritul de sacrificiu de care a dat dovadă ca pilot al
Escadrilei Albe în timpul celui de-al doilea Război Mondial, salvând viața a
numeroși militari răniți”. Cu ocazia împlinirii a o sută de ani a fost
avansată comandor (r).
Nadia Russo
Nadia Russo |
Notă: După război Nadia
Russo a fost închisă și deportată în Bărăgan. Implicată în procesul ofițerilor
aviatori care au avut contacte cu militarii englezi din Comisia Aliată de
Control, Nadia Russo a fost arestată și condamnată în 1951 la șapte ani de
închisoare, din care a ispășit doar șase și alți cinci ani de domiciliu
obligatoriu în Lătești (Bărăgan). În 1962 a scăpat de domiciliul
obligatoriu și a colindat România în căutarea unui post de lucru. S-a angajat
la Buftea, la o fabrică de ambalaj. Nedispunând de pensie, Nadia Russo și-a
petrecut ultimii ani din viață într-o mizerie neagră. Bolnavă de amnezie, a murit
la 22 ianuarie 1988.
“Decise
să ajungă, cu orice preț la ținta propusă, energice, pline de o voință
îndărătnică și de o perseverență demnă de remarcat, aviatoarele noastre au reușit,
după o muncă tenace, să-și afirme puternica lor personalitate. Ultimele
manevre, în care pentru prima oară cele cinci aviatoare au fost concentrate, a
fost un examen decisive pentru cariera lor. Un examen însă, pe care l-au trecut
summum cum laudae".
Notă: Patria le-a fost veșnic
recunoscătoare tuturor acestor eroine ale aerului...
Surse:
-
articolul “Românce - aviatoare militare” - publicat în revista “Ilustrațiunea Română” - numărul din 25
ianuarie 1939
:(
RăspundețiȘtergere...patria veșnic...
...uită?
Ștergereimi place! :)
RăspundețiȘtergereMă bucur. Te mai aștept pe blog, Paula!
ȘtergereIngeri pamanteni...
RăspundețiȘtergere