Presa
de tip tabloid nu este o inovație a zilelor noastre. Ziarele cu un preț mic, care
puteau să fie vândute la bucată, pe stradă și nu difuzate doar pe bază de
abonament, au apărut în România pe la sfârșitul secolului al XIX-lea.
Aceste publicații continuau să fie în primul rând o cronică a vieții politice, dar puneau din ce în ce mai mult accent pe publicarea știrilor locale, pe consemnarea întâmplărilor din categoria faptului divers și pe relatările de la evenimentele mondene. Nu lipsesc din paginile acestora "reportajele senzaționale" despre "evenimente șocante".
Am adunat pentru voi câteva "știri de primă pagină”
din anul 1912, publicate în săptămânalul „Universul Literar” – unul dintre suplimentele
cotidianului "Universul”. E adevărat, suplimentul era unul literar, dar trebuia totuși
să se vândă. Ca urmare prima pagina arăta cam așa:
"Cititorii “Universului” cunosc
în toate amănuntele marea nenorocire întâmplată în mijlocul oceanului, unde cel
mai mare transatlantic acum nou construit, “Titanic”, s’a scufundat cu peste
2000 de pasageri. Se știe că uriașul vapor s’a ciocnit în drum cu un bloc
enorm de ghiață, care a făcut ca vaporul, aproape înmormântat sub sfărâmăturile
ghețarului, să se scufunde în câteva ore, neîngăduindu-se a se salva decât un restrâns
număr de călători, vreo 700. Ceea ce este de notat e că întreg echipagiul,
împreună cu căpitanul, n’au părăsit puntea și s’au scufundat împreună cu
vaporul lor." (“Universul
Literar” – numărul din 9 aprilie 1912)
Naufragiul "Titanicului" |
Accidentul aviatic de la Balș
"Luni, pe teritoriul comunei Balș, s’a întâmplat un grav accident de aviație. Aeroplanul “H. Coandă-Bristol” pilotat de sub-locot. Paşcanu având ca pasager pe soldatul mecanic Const. Ion s’a răsturnat din cauza terenului desfundat din cauza ploilor. Rezervoriu de benzină, în care erau peste 100 litri luând foc de la scânteile motorului, a făcut ca aeroplanul să ardă complect, în câteva minute. Aviatorii au scăpat ca prin minune, alegându-se numai cu câteva răni nu tocmai grave. Ilustrația noastră colorată reprezintă aeroplanul cuprins de flăcări. În medalion: d-l sublocot. Pașcanu." (“Universul Literar” – numărul din 15 iunie 1912)
Accident aviatic la Balş |
Înfiorătoarea dramă din Fălticeni
"Ilustrația noastră colorată din prima pagină, este o reconstituire a unei înfiorătoare drame petrecută zilele trecute la Fălticeni. Măcelarul Nicolae Gr. Bucătaru, soldat în Reg. 13 din Iași, venind în permisie de Crăciun la Fălticeni, s’a dus la întreținuta lui, Maria Perju, servitoare a unui domn Wexler, și după un schimb de cuvinte i-a tras două gloanțe de revolver în cap și apoi și-a tras și lui unul. Amândoi eroii dramei au murit. Cauza e eterna dragoste." (“Universul Literar” – numărul din 16 ianuarie 1912)
Dramă la Fălticeni |
Un institutor român rănit în Macedonia
"Meglenia este singura regiune din Macedonia de unde grecismul a fost gonit. Mitropoliții greci fac mereu tot felul de intrigi contra românilor spre a le închide școlile. Neputând reuși cu intrigi, cu mari cheltuieli au stabilit 40 de familii în comuna românească Liumnița şș astfel au reușit să deschidă școală și biserică grecească. Dar nu s’au mulțumit cu atât, și prin teroare vor sa închidă școlile românești. Acum trei zile, institutorul român Dimitrie Ciota, pe când se ducea spre casă, a fost întâmpinat de doi cunoscuți antarți greci, Duma Nama și Stanu Cuza, cari apostrofându-l au scos revolverele și au tras trei focuri asupră-i rănindu-l grav. Fiind arestați, ambii antarți greci au fost trimiși în închisoarea din Ghergheli, dar a doua zi fură liberați pe cauțiune, în urma intervenției episcopului grec din Florida." (“Universul Literar” – numărul din 5 martie 1912)
Institutor român rănit în Macedonia |
Catastrofa vaporului "Regina Elisabeta" pe Dunăre
"O mare nenorocire s’a întâmplat zilele trecute pe Dunăre. Vaporul unguresc "Ersebet Kiralyne" care plecase din Sulina cu numeroși pasageri în susul Dunărei, ajungând în dreptul localității Rasova, în sus de Cernavodă, s’a aprins bucătăria, de unde focul a cuprins întreg vaporul. Numeroși pasageri surprinși în timpul nopții, au sărit în Dunăre ca să scape. Mulți dintre ei s’au înecat. Mecanicul și un chelner au fost carbonizați. Pasagerii cari au scăpat, și-au pierdut întreg avutul. Între cei înecați se află și Marin Dumitrescu, voiajorul fabricei de bere din Azuga și Bacruban, șeful ocolului silvic din Ostrov. Pasagerii salvați au intentat proces societății ungare de navigațiune cerând despăgubiri. Ilustrația noastră de azi reprezintă catastrofa vaporului "Ersebet Kiralyne"."(“Universul Literar” – numărul din 18 iunie 1912)
Catastrofa de pe Dunăre |
Moartea locot. aviator George Caranda
"O groaznică nenorocire s’a întâmplat miercuri dimineața pe câmpul de aviațiune de la Cotroceni. Locotenentul George Caranda din reg. 13 Ștefan cel Mare, care făcea parte din a doua serie de elevi aviatori, făcând mai multe sboruri, la un moment dat, fiind la o înălțime de 100 de metri, aeroplanul s’a răsturnat. La o distanță de 10 metri de pământ, nefericitul locotenent voi să sară, dar s’a împiedicat de lemnăria aparatului, astfel că motorul și toată greutatea mașinei a căzut peste el zdrobindu-l în chip îngrozitor. Corpul nefericitului locotenent, prima victimă a aviațiunei din România, a fost transportat la Iași și îngropat cu mari onoruri. Locot. Caranda s’a născut la 1884 în Iași. La 1906 a intrat în școala militară, ieșind sublocotenent la 1908. La 10 Mai a.c. a fost avansat locotenent…". (“Universul Literar” – numărul din 25 iunie 1912)
Moartea unui aviator |
Crima de la moara Ciurel
"O crimă pasională s’a săvârșit marți seara în dosul moarei Ciurel, de la marginea Capitalei. Victima aceste crime, fata Frusina Dânculescu, în vârstă de 18 ani, de fel din Sibiu (Transilvania), a fost omorâtă cu două focuri de revolver de către amantul ei Toma Niculescu zis Burghiu, în vârstă de 21 de ani, dezertor din reg. 4 Ilfov no. 21. Crima a fost săvârșită pe când cei doi amanți se aflau pe marginea unei râpe din dosul moarei Ciurel. Criminalul s’a predat singur poliției. Ilustrația noastră de azi reprezintă scena acestei crime pasionale." (“Universul Literar” – numărul din 30 iulie 1912)
Crima de la moara Ciurel |
Marea catastrofă de la Hârșova
"O mare catastrofă s’a întâmplat pe Dunăre, aproape de Hârșova. Șalupa militară a marinei noastre de răsboi "Trotuș", care avea pe bord pe ofițerii batalionului 3 de pionieri, cu garnizoana în Focșani, și mai mulți soldați, s’a ciocnit cu vaporul ungar "Groz Szechenyi". Șalupa s’a scufundat. 10 ofițeri și 16 soldați s’au înecat, ceilalți au fost salvați. Între ofițerii înecați se afla însuși comandantul batalionului 3 de pionieri, loc. colonel Lascăr Stoenescu și maiorul Grigorat." (“Universul Literar” – numărul din 24 septembrie 1912)
"Sâmbăta trecută o teribilă explozie a distrus garajul d-lui Marghiloman din str. Mercur. Explozia a fost atât de groaznică încât a ucis pe un șofer. Au fost și doi răniți." (“Universul Literar” – numărul din 16 decembrie 1912)
Explozie |
Sursa știrilor și a
ilustrațiilor: numere din anul 1912 ale suplimentului "Universul
Literar" - disponibile în colecția de periodice a Bibliotecii Digitale a Bucureștilor
Excelent!
RăspundețiȘtergereMulțumesc. Te mai aștept pe blog, Ioana!
ȘtergereCred că dincolo de aviditatea de senzațional,e și nevoia de a ști ce-o mai fi pe lume,cum anume reacționează un om într-o anumită situație. Și ziarul făcea ceea ce fac astăzi televiziunile : adunau știri care aveau impact la public. Mă tem că și pe internet începe să pătrundă senzaționalul,poate asta e mai ușor de citit,poate un referat sau o cronică nu ar vinde ziarul.
RăspundețiȘtergere