"" DE IERI ȘI DE AZI: Primul "pod de sticlă" din România

Recomandări:

Primul "pod de sticlă" din România

O comună din județul Călărași (situată la 58 de kilometri de București) ascunde o poveste mai puțin cunoscută chiar și de către locuitorii de azi ai localității: în Sărulești (în trecut Pârlita-Sărulești) a fost construit în perioada interbelică primul pod de sticlă din România.

Utilizarea materialelor compozite în construcția podurilor – al fibrei de sticlă în special – este considerată chiar și astăzi o soluție de proiectare modernă, în principal datorită durabilității mari a acestor construcții și al cheltuielilor reduse de întreținere pe care le impun. Tocmai de aceea cred că un articol publicat în anul 1938 de revista “Ilustrațiunea Română”, în care se semnalează “construirea primului pod de sticlă din România”, merită consemnat:
 
Podul din Sărulești
Podul de sticlă de pe șoseaua Pârlita-Sărulești
 
"Aplicațiile sticlei sunt extrem de numeroase și… din cele mai ciudate. Acest material, pe care în general îl credem foarte fragil, servește în alte țări și mai ales dincolo de Ocean, la construirea caselor, a podurilor, a conductelor de petrol și a majorității uneltelor de laborator și bucătărie. Se află în America numeroase case construite în întregime din sticlă și toate podurile de pe faimoasa autostradă Pittsburg-Washington sunt și ele din sticlă. Dar ceea ce nu știam până deunăzi e că și pe la noi în țară, pe o modestă șosea, puțin frecventată, se află un asemenea pod de sticlă, importat de probă din America. Într'adevăr puțină lume care trece pe șoseaua Pârlita – Sărulești, știe că unul dintre poduri este în întregime din sticlă.
 


Adus de niște specialiști americani, podul a fost instalat într'un loc deosebit de periculos. Aici, în fiecare primăvară, când apele veneau mari, inundau o vâlcea și… luau podul. Cu lipsa de inițiativă pe care o arată adesea administrația, în fiecare an se făcea alt pod - tot din lemn - ca în fiecare primăvară să fie luat de ape. De când s'a instalat podul de sticlă, apele se umflă ca în fiecare primăvară, dar spre mirarea sătenilor, podul rămâne pe loc. Construit din acest material elastic și mai rezistent decât oțelul, podul rezistă puhoaielor, fără a necesita în fiecare an noi reparații. Sub pod, dacă pătrunzi, e o rezonanță unică. Pereții de sticlă transmit fiecare sunet, ca o orgă și în aerul limpede al câmpului vocile omenești capătă o amploare nemaipomenită.

Sticla nu se vede la suprafață, deoarece este apărată de un înveliș de tablă ondulată, care o preservă. Acest pod minune, se poate construi într'un timp record, grație unui procedeu special. lată deci că ne putem mândri și noi cu un pod de sticlă. Deci, în ceea ce privește drumurile noastre, avem alte nevoi din cele mai urgente cari nu sunt satisfăcute, totuși nu ar fi rău dacă, pe măsura posibilităților, s'ar înlocui toate podețele de lemn de pe șoselele noastre, cu aceste poduri de sticlă, care se pare că reprezintă ultima expresie a tehnicei și… igeniozității.”



 
Sursa: articolul “Primul pod de sticlă din România” – publicat în revista Ilustrațiunea Română” - numărul din 26 octombrie 1938 – citit din colecția Bibliotecii Digitale a Bucureștilor



16 comentarii :

  1. Intotdeauna astept cu interes subiectele abordate;cu multumiri!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Nu pot decat sa ma bucur, Viorica. Te mai astept asadar pe blog! :)

      Ștergere
  2. Răspunsuri
    1. Stiri de nota 10. Interbelice, din pacate... Te mai astept pe blog, Constantin.

      Ștergere
  3. Wow, multumesc pentru aceasta informatie absolut inedita pentru mine!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Inedita si pentru mine. A fost o surpriza articolul din “Ilustrațiunea Română”.

      Ștergere
  4. Si inca ceva: primul si probabil singurul, cel putin pentru urmatorii 100 de ani!

    RăspundețiȘtergere
  5. De luat aminte. Foarte interesant. Mulțumesc pentru prețiosul material.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Să mulțumim și reporterilor "Ilustratiunii Române" fără de care aceste informații ar fi rămas pierdute.

      Ștergere
  6. Incredibil! Bine că a avut cineva ideea să scrie, altfel nu am fi știut niciodată! Cine știe dacă o mai fi!.. Mi-ar plăcea să cred că mai există, dar numai locuitorii din Sărulești trebuie să știe adevărul! Ce bine că există cineva care caută, și ne spune și nouă. Mulțumesc pentru toate aceste inedite vești!

    RăspundețiȘtergere
  7. Oo! Multumim înca o data ptr minunatele si interesantele articole.
    Pusa BB

    RăspundețiȘtergere
  8. Dar podul mai exista ? Si daca da, ceva fotografii ?

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Acesta ar fi și apelul meu către cei din Sărulești: poate primim informații suplimentare și fotografii (deierisideazi@yahoo.com)

      Ștergere