Ziua Marinei Române în perioada interbelică: un fotoreportaj istoric inedit

Pentru că în zilele acestea Forțele Navale Române sărbătoresc Ziua Marinei, cel mai important eveniment al verii de la Constanța, vă propun un “fotoreportaj interbelic” cu aceiași temă:
 
Fotoreportaj Ziua Marinei interbelice la Constanța



Începuturile marinei românești se pierd în legendă

 

“Realitatea Ilustrată” – 21 august 1930: 

 
‹‹La 15 August s’a sărbătorit Ziua Marinei. Începuturile marinei românești se pierd în legendă. S’ar fi găsit urmele unei corăbii a lui Ștefan cel Mare... Printre primele unități ale marinei noastre moderne, se numără canoniera „Fulgerul” și vasul „România”, care au cooperat cu forțele de uscat în războiul de la 1877. Marinarii noștri fuseseră atunci debarcați, căci vasele românești erau trecute rușilor. Șalupa „Rândunica” a scufundat tot atunci un vas turcesc, iar bateriile noastre de coastă scufundară un monitor. La 1880 s’au comandat crucișătorul „Elisabeta”, - care era pe vremea aceea cel mai modern vas de război din Marea Neagră, bricul școală „Mircea”, pe care și azi elevii de la marină învață meșteșugul navigației, precum și trei torpiloare. Dăm alăturat fotografia echipajului acestui bric, care a ocupat și-a făcut paza cuirasatului rus „Kneaz Potemkin”, abandonat în raza portului Constanța, la 7 Iunie 1905, de către marinarii ruși.

Bricul Mircea, istoria marinei, Cuirasatul Potemkin, 1905
Echipagiul român de pe bricul „Mircea”, 
care la 7 Iunie 1905 a ocupat cuirasatul rus
„Kneaz Potemkin" abandonat da marinarii ruși, rebeli

La 1908 s’au comandat 15 vapoare și 8 vedete, iar după război 4 canoniere din Franța și 2 distrugătoare din Italia, „Mărăști” și „Mărășești”. Între timp - acum vreo câțiva ani - Serviciul Maritim și-a lansat confortabilele sale vapoare de pasageri, spre mările Sudului și Orientului. Peste vreo două luni, ne vor sosi contratorpiloarele “Regina Maria” și „Regele Ferdinand”, precum și submarinul „Delfinul".
 
În timpul răsboiului din vasele S. M. R., cu echipaje sub comanda ofițerilor români, au fost prevăzute cu tunuri de mare calibru, după cum se vedeți și în curioasa fotografie alăturată, la pe bordul „Daciei”. Aceste vase deveniseră vase de luptă. Tunul de pe „Dacia”de 303 m.m. era comandat de căpitanul Păun. (fotografii și date puse la dispoziție de dl. căpitan în marină Tonegaru).››

vaporul Dacia, istoria marinei, 15 august
Vaporul „Dacia“ care sub comanda
 d-lui căpitan V. Păun a fost armat în timpul războiului

Serbarea navală de la Constanța (1932)


“Realitatea Ilustrată” – 25 august 1932: 

 
‹‹La 15 August a avut loc la Constanța, o mare serbare navală la care a participat Regele Carol, Voevodul Mihai și membrii guvernului. Fotografiile pe care le publicăm aici reprezintă:

1) Voevodul Mihai discutând cu domnul ministru Eduard, în timpul unei pauze, la bordul vasului „Constanța”:

Ziua marinei, interbelic, istoria marinei, Regele Mihai, 15 august


2) „Neptun" călătorind pe valuri, o frumoasă performanță nautică a unui marinar:

Ziua marinei, interbelic, istoria marinei, 15 august, 1932

3) O barcă, participantă la un concurs nautic:

Ziua marinei, concurs nautic, istoria marinei, 15 august

4) Regele Carol, Voevodul Mihai și marii comandanți participând la celebrarea serviciului religios:

Ziua marinei, Regele Caril al II-le, Voevodul Mihai, istoria marinei, 15 august

5) Regele Carol, Voevodul Mihai și dl general Samsonovici, noul ministru al armatei, urmărind desfășurarea concursurile nautice:

Ziua marinei, Regele carol al II-lea, istoria marinei, 15 august

6) Seara, vasele de război și cele comerciale cele comerciale au fost splendid iluminate.››:

Ziua marinei, interbelic, istoria marinei, 15 august

Sărbătoarea marinei (1933)

 

“Realitatea Ilustrată” – 24 august 1933: 

 
‹‹În ziua de 15 August a fost sărbătoarea marinei. Fotografiile noastre au fost luate la Constanța, cu acest prilej:

1) Defilarea vaselor de război:

Ziua marinei, defilarea vaselor, istoria marinei, 15 august, 1933

2) În memoria marinarilor căzuți în război sau în luptă cu valurile, au fost aruncate în mare ancore de flori:

Ziua marinei, interbelic, ancore de flori, istoria marinei, 15 august, 1933

3) Tot în ziua de 15 august și în prezența Suveranului s’a inaugurat gara maritimă a portului Constanța››:

Ziua marinei, interbelic, gara Constanța, 15 august, 1933


“Realitatea Ilustrată” – 19 august 1934: 

 
‹‹Serbările marinei s’au desfășurat săptămâna aceasta la Constanța cu un fast deosebit. Au asistat Regele, Principele Nicolae, Voevodul Mihai și membrii guvernului.

Ziua marinei, interbelic, istoria marinei, 15 august, 1934

Cu prilejul prezenței Înalților demnitari în localitate s’a dezvelit bustul marelui poet Mihail Eminescu. Regele a ținut cu acest prilej un discurs impresionat proslăvind memoria lui Eminescu.››

Dezvelirea bustului lui Mihai Eminescu la Constanța, cu ocazia Zilei Marinei 1934

Festivități maritime de Sfânta Maria (1935)


“Realitatea Ilustrată” – 21 august 1935: 

 
‹‹De Sf. Maria s’au desfășurat și anul acesta mari festivități maritime la Constanța. În port a avut loc o pioasă solemnitate pentru comemorarea eroilor marinei noastre regale căzuți în războiul pentru întregirea neamului. Un număr imens de cetățeni a ținut să asiste la desfășurarea solemnităților onorate de prezența Suveranului și a întregului guvern.
 
Ziua marinei, vasul Regele Ferdinad, istoria marinei, 15 august, 1935
Slujbă religioasă la bordul vasului “Regele Ferdinand”

Imediat după sosire Suveranul a trecut la bordul distrugătorul „Regele Ferdinand". După punerea în mișcare a vaporului s'a oficiat serviciul religios, Apoi s'a scufundat în apă o imensă coroană de flori în formă de ancoră, având pe panglici următoarea inscripție „Marina Regală Română. Recunoștință eroilor marinari“. Cu prilejul aceleiași zile s'au inaugurat Casa Bărcilor, un minunat loc pentru sporturi nautice.››

Ziua marinei, Vasul Regina Maria, istoria marinei, 15 august, 1935
Defilarea vapoarelor “Nava bază” și “Regina Maria”

Ziua Marinei în 1938: muncă și voie bună


“Realitatea Ilustrată” – 24 august 1938: 

 
‹‹Muncă și voie bună – acesta este numele noii organizații, în care muncitorii din fabrici și lucrătorii manuale de tot felul vor găsi posibilitatea să-și utilizeze în mod plăcut și folositor timpul liber. Activitatea noii organizații a și început și sub auspiciile ei, un grup de peste o mie de muncitori minieri din Ardeal au făcut o excursie întâi la București și apoi, de Ziua Marinei, la Constanța. Publicăm câteva instantanee din vizita făcută la Constanța de acești excursioniști.

1) Sosirea trenului cu excursioniști în gara Constanța:

Ziua marinei, interbelic, gara Constanța, 15 august, 1938

2) La masa comună prezidată de dl. Stavri Cunescu din Ministrul Muncii:

Ziua marinei, interbelic, 15 august, 1938

3) Excursioniștii au făcut o excursie cu vaporul - momentul îmbarcării:

Ziua marinei, interbelic, excursioniști, 15 august, 1938

4 comentarii :

  1. Toate au fost odată. Ca în povești, nimeni nu pare să conștientizeze că sărbătorile ne-au fost interzise, luate în stăpânire de guvernanții care ne opresc de la puținele momente de bucurie, de care au avut parte străbunicii noștri, poate și bunicii pe vremea când erau copii. E o durere fără margini să îți dai seama că cineva acolo sus nu ne iubește, se preface doar că are grijă de noi, îndepărtându-ne ca pe niște plebei de rând, ce suntem.

    RăspundețiȘtergere