În trecut, în conștiința poporului era
adânc înrădăcinată credința că bolile “ne sunt date de spiritele
cele rele”. Românii aveau convingerea că majoritatea „beteșugurilor” pot fi îndepărtate cu ajutorul farmecelor și al
descântecelor. Oamenii au născocit farmece și descântece despre care credeau că
ar putea să îi ajute în aproape orice situație: pentru alungarea bolilor
(de brâncă, de bubă, de gălbenare, de gâlci etc.), pentru alungarea spiritelor
rele (de iele, de smeoaică, de samcă etc.), pentru aducerea dragostei (de
ursită, de scrisă) sau pentru invocarea ajutorului în situațiile limită (secetă,
caniculă, furtună, pentru paza recoltelor sau a animalelor etc.).
“Zilele
când la sate baba Anghelușa era cea mai temută au trecut. Acum descântecele,
vrăjitoriile, datul cu ghiocul și făcătura de dragoste sau de boala seacă au
rămas numai de atât bune ca să le scriem în cărți” - spunea pe la 1907 un
redactor al revistei “Țara Noastră”. Dar, cu toate acestea, trei decenii mai
târziu, reporterul Lory Panairescu-Zătreni consemna în revista “Realitatea
Ilustrată”:
"Al doilea dușman al medicului comunal o constituie ceata - de multe ori inteligentă - a lecuitoarelor. O lecuitoare nu e numai decât o femeie bătrână, o babă: poate fi și mai tânără. Se cere, însă, să fi fost negreșit măritată și să fi îngropat, dacă nu mai mulți, cel puțin un bărbat. Și negreșit - e mai deșteaptă decât mulți dintre ceilalți - altfel nu ar putea fi lecuitoare. Știe de toate: să moșească, să ajute la lepădat, să tragă, să descânte: de rău și de bine, să facă de spart o bubă rea, să spele mortul, să-l îmbrace, să-i ia măsura cu o creangă de alun, să dea peste groapa proaspăt astupată o găină neagră groparului, să facă colivă și să bocească cu viers.
Citește și: Viața medicului de la țară
(...) Lecuitoarea
are marele avantaj de a fi și ea țărancă: ea trăiește și muncește în mijlocul
celorlalți, la fel cu ei, și - de multe ori - e înrudită cu mare parte din
săteni. Dar, cel mai de seamă avantaj, e că ea nu dă numai consultații, ci și
medicamente. Aici se plasează veșnicul deziderat al medicilor rurali. Ei cer
medicamente, cer veșnic medicamente. Ceea ce li se trimite de la depozitul
central sanitar al regiunei, față de cerințele reale, e pur și simplu ridicol.
Sunt medici care dau din buzunarul lor, pentru pansamente, alcool, tinctură de
iod, etc. Dar numai puțini pot face acest gest și numai în mică măsură. Țăranul
pleacă de la dispensar, de foarte multe ori, cu o fițuică de hârtie, o “rițeptă”, care nu-l satisface deloc. Farmacia poate fi la 30-40 de
km. de satul lui, medicamentele nu prea sunt ieftine de obicei, cu atât mai
vârtos cu cât farmacistul rural are de plătit, în plus, un transport
costisitor, care se adaugă firește, în unele cazuri, la prețul “rițepte”. În schimb lecuitoarea Cocoșoaica, lelea Maria ori țața
Constandina, ia o pasăre omului, ori o oca de țuică, ori două oare (pui) mai
mici dar îi dă și leacul. Fie el untură de câine pentru ofticoși, fie buruieni
pentru tuse, fie că îl trage cu cărbune, îl calcă, îl măsoară cu cuțitul.
(Femeia Constandina lui Radu Stoica din comuna Z., măsoară cu cuțitul pentru
orice boală, dar mai ales de răceală ori de junghi). Chiar dacă pacientul se
prăpădește, închide ochii mulțumit c'a încercat lumea, în tot felul, să'l “întoarcă" (să-l însănătoșeze).
Însă, ca și la
oraș, clientela cea mai de seamă a lecuitoarelor o formează femeile și fetele.
Omul - adică bărbatul - e oricum mai puțin credul, mai merge la oraș, după “o nevoie", e scuturat, trezit, desmorțit, ca un
arbore'n furtună, de serviciul militar. Femeile și fetele însă, se duc la
bunele țațe sau lelițe știutoare și pentru fermece, adică fie pentru a momi pe
cineva din dragoste, fie pentru a-i pierde sufletul din ură. În satul meu, sat
oltenesc, departe de oraș, departe de calea ferată, țăranii spun că cutare fată
sau cutare flăcău bolește din dragoste, ori din ură. Și cât adevăr în această
expresie... De aici nevoia lecuitoarei de a fi medic sufletesc, de a ostoi
sentimentele sau resentimentele. Câte fete, câte mame nu vin la ele pentru a
curma o jale, pentru “a aduce un om" (soțul) la vatra lui, o cununie la o
fată mai coaptă, ba chiar și moartea unui dușman. Descântecele și “fermecele" se fac în secret. Riturile sunt scabroase
uneori, de aceea se fac cu mare fereală. Îmi propun ca, foarte curând, să dau
în paginile “Realității
Ilustrate" câteva exemple de farmece. Iată totuși, pentru ca cititorii
noștri să’și
poată face o idee, cum putem să ne vindecăm, fără Javol, Capol, Testa ori alte
medicamente, de durere de cap, fără dentist de dureri de dinți, fără Gomenol de
guturai și așa mai departe.
Lecuitoarea ia
apă din nouă ciuturi și o bate cu nouă fire de busuioc, luate din nouă sacsii
(ghivece), de la nouă case. Bate apa și spune de nouă ori așa:
Cuțit, cuțit,
cuțitat și alămat,
De nouă țigani
lucrat,
De nouă popi
cununat,
De nouă foi
suflat
De nouă muieri
descântat,
Fă-te naiba
împelițat,
Și ieși de la
(cutare) din creierii capului,
Din fața
obrazului,
Din sgârciul
nasului,
Din limbele capului,
Din dinți,
Din măsele,
Și du-te unde oi
ști,
Pe ale pustii,
Și să nu mai vii.
Bolnavul asvârle
în apa astfel descântată nouă cărbuni, aprinși sau numai încinși și spune, la
rândul lui, odată cu lecuitoarea:
Eu cu apa asta,
când m'oi uda,
Durerile, junghiurile,
cuțitele, frecările, acele, undrèlele,
Mi-or ieși din
creierii capului,
S'or potoli
durerile,
Cum a potolit
Dumnezeu vacile în oboare,
Porcii în cotețe,
Cum a potolit
Dumnezeu vântu' pe tot pământu'.
O frecție bună,
cu apa asta și bolnavul nu mai are cuțite în creier sau în măsele. E medieval?
Posibil, dar e real. De altfel descântecele sunt în mare cinste și la
București, pe la mahalale, ba uneori chiar în sâmburele orașului. Reamintiți-vă
procesul Tiței Cristescu (notă:
Tița Cristescu, Miss România 1926, a murit în anul 1936 otrăvită cu cianură de
potasiu ascunsă în bomboane; asasinul a fost descoperit la mai bine de un
deceniu, acesta mărturisindu-și crima la
spovedania de pe patul de moarte), cu amănuntul scabros al unei vrăji, în care escrementul amestecat în
cafeaua neagră avea un rol de seamă. Dacă așa ceva s'a putut petrece în
Capitală, într’o
lume din pătura zisă cultă, de ce să ne mire practici asemănătoare într’un sat, sau mai multe, pierdute între coline nărăvașe? E
un subiect asupra căruia vom reveni. Și
totuși trebuie să ia un sfârșit aceste obiceiuri. Sunt oameni cari zâmbesc, dar
săteanul crede în ele, ca în mama lui și moare cu zile. Cel care luptă din
răsputeri în această direcție e medicul de la țară. Dar cât de puțin e ajutat!
Ce
s-a schimbat? Ce a rămas aproape la fel ca și acum 80 de ani – atunci când
redactorul Lory Panaitescu-Zătreni își publica articolul în revista “Realitatea Ilustrată”? Vă las pe voi să
răspundeți…
Sursa:
- articolul “Satul românesc - Viața medicului de la țară” – semnat Lory Panaitescu-Zătreni – publicat în numărul din 17
martie 1937 al revistei “Realitatea Ilustrată”
Vechi descântec de dragoste din Ardeal, FĂCĂTURĂ a unei doftoroaie (descântătoare). pentru întoarcerea bărbatului fugit cu altă muiere.
RăspundețiȘtergereSeara, după apusul soarelui, nevasta părăsită pune peste cămaşa bărbatului EVADAT aşternută pe jos, o oală de pământ, în care descântătoarea stinge nouă cărbuni. Apoi, îndeamnă femeia să-şi pună mâna pe inimă: „ Pune mâna pe stânga aşa, să meargă la inimă, că uite se arată în umbra de plop o surată de-a ta, să-l înceluiască cu ochii şi sufletul”
Urmează apoi descântecul:
„”Ptiu ochioaso / să se desfacă de urâtură, / de făcătură. Măr găunos / măr frumos / drum cu praf / drum de întors / că se cerne şi s-aşterne / umbra lui / pe unde nu-i / Ochi de vântoase / ostoase, nesetoase / de-i adunaţi / să-i dezlegaţi / Nuieluşe de-alun / sâmbure de prun / apă de fântână / ce-l tot duce şi-l tot mână? / Arată-te ochioaso / duso şi nen-toarso / sloboade-l / întoarce-l / lasă-i mâinile / nu-i goli fântânile / lasă-i ochii / ce-l apropii ? / fugi de el / are inel / nu-l mai strânge / nu-l mai frânge / că-i acrit / că-i nărăvit / rău la suflet / e sucit /
Ptiu ochioaso / de griji roasă / griji pustii / de ele să fii bătută / durută / Ochi de ţi-s făcătură / să te prindă urâtură / Ptiu ochioaso / fă de-l lasă / slobozeşte / nu opreşte
Tu cărbune / arde-i să nu s-adune / rupe-i / să pleznească ură / desfacă-se ferecătură / gându-i toarce / şi-l întoarce / uită-i glasul / piară-i pasul / uită-i locul / aducă-l norocul.
(sursă Viziuni Străvechi - Gherasim Rusu Togan)
O lectura interesanta - amuzanta pe alocuri. Ce se intampla insa daca rostim vorbele descantecului cu voce tare. Sper ca nu !!!!???....
ȘtergereAi dreptate, dar e nevoie de o specificare; La sate nu existau pe vremuri COLORATELE. Doar ÎN TRANZIT cu căruţele. Şi în lumea patriarhală a satului românesc, unde tradiţile erau respectate cu sfinţenie, alcătuiau o notă discordantă, de neconceput
RăspundețiȘtergereȘi în acest caz te înșeli. Te asigur!!!
RăspundețiȘtergereToate sunt vechi si nouă toate acum e timpul să invingem ..
RăspundețiȘtergere