Vă
povesteam într-un alt articol despre galanteriile
din vremea lui Vodă Caragea. Dar după "galanterii" urmează nunta, nu-i așa? Iar organizarea unei nunți în București pe
la începutul secolului al XIX-lea “erea dandana mare”, după cum ne
spune Ion P. Licherdopol în “Bucureștii”.
Așadar, după pețitul cu “colăcerii
cu aldămaș” și după logodna cu “arhiereu, cu diaconi. cu preoți, cu
cântăreți, cu lăutari și cu zaiafet toată noaptea până la luceafărul de zi” urma
marele eveniment: nunta. Cu câteva zile înainte de nuntă, dacă mirele
și mireasa erau din neam de boieri, se făcea “cherofilima”, o festivitate
organizată la curtea domnească, unde tinerii logodnici erau duși cu alai “spre
a săruta mâna lui Vodă și a Doamnei, cerându-le binecuvântarea”.
După
obținerea binecuvântării, în timpul puținelor zile rămase până la nuntă
mahalaua, se împodobea cu brazi drumul de la casa ginerelui până la cea a miresei. Cu o
zi înainte de nuntă, “călțunăresele” - cucoanele cele mai alese dintre
rudele ginerelui - plecau cu alai și cu daruri la casa miresei "în trăsuri înhămate cu armăsari de preț". Călțunăresele parfumau casa miresei cu
“fum de odagiu” și o stropeau cu apă de trandafiri (semn al curățeniei).
Aduceau pe o tavă de argint florile care urmau să împodobească cununile și
dăruiau miresei peteală (semn al bogăției). Și aduceau bineînțeles tăvile
încărcate cu daruri pentru mireasă: șaluri, giuvaeruri, stofe scumpe, bani,
cofeturi. În tot timpul acesta lăutarii “ziceau din vioare și din gură
vechiu cântec":
"Astăzi
cu fetele...
Mâine
cu nevestele!”
Toate
femeile împleteau apoi cununile: “cruce întreagă pentru ginere și cruce
jumătate pentru mireasă”. Urmau apoi jocurile, împreună cu feciorii de
data asta, feciori care se adunau și ei la casa miresei: “ineluș-învârtecuș,
de-a baba mija, de-a gaia, de-a cârpa”. Ziua nu se putea încheia decât cu
o horă mare și cu o petrecere care ținea toată noaptea, până în zori. Dimineața
devreme începea cu adevărat... nunta. Mai întâi avea loc momentul “despărțeniei
de părinți”. Miresele lăcrimau în acest moment iar lăutarii cântau:
“Taci,
mireasă, nu mai plânge,
Căci
la măta te-i mai duce
Când
o face plopu pere
Și
răchita vișinele…”
Cununia
se celebra la prânz, la biserica parohiei din care era mireasa. După aceea,
alaiul ducea mirii într-o trăsură împodobită cu flori și ramuri de brad la casa
ginerelui, “cu așternuturi și cu zestre cu tot”. Trăsura era înconjurată de
călăreți: flăcăi, rude și prieteni ai mirelui. La casa mirelui se organiza și
marea petrecere. Petrecere care “la cei de jos, ținea trei zile, iar la boieri
ținea șapte zile și șapte nopți, după legea Domnilor și a împăraților”. Mesele
erau pline “cu zaharicale de la becerul Manolachi și cu cofeturi de la
vestitul Pascu; cu vin de Drăgășani, cu pelin de Dealu Mare și cu vutca de
vanilie și de cursă. Lăutari și horă toată noaptea, iar la ziuă se trimiteau
nunii, socrii și nuntașii pe la casele lor cu lăutari”.
Adevărat grăit-a cronicarul: “Pe atunci nunta erea dandana mare!”
Sursa: „Bucureștii” - Ion P. Licherdopol (1889)
Foarte interesant și pitoresc articolul !...Mulțumim de publicare !...
RăspundețiȘtergerePitoresc articolul, asemeni Țârii Românești în timpul domniilor fanariote !
ȘtergereNu era dandana decât în sensul bun. Lumea era fericită, se distra copios, mânca după plac și bea după cuviință, și miresele plângea cam de de ochii lumii, că nu e mare scofală să aștepți să împletești cosiță presărată cu argint. Nu, era frumos. Lumea se simțea bine și mai presus oricare mireasă era prințesă, măcar vreo trei zile. Restul lumii? Păi încuscririle erau făcute cu cap și dotele garantau fetei că o să fie primită cu respect. Mirele nu era nici el de lepădat, și neapărat avea oarecare însușiri care dădeau familiilor siguranța că nu vor trebui să își întrețină nepoții.. Și apoi era și a rămas lege : omul lasă pe tatăl său și pe mama sa și se face una cu muierea sa.. Da' e mai bine astăzi? Astăzi când părinții își cresc fiii ori fiicele, așa, măcar vreo treizeci de ani? Eu știu cazuri reale.
RăspundețiȘtergere