Primele decenii ale secolului al XVIII-lea au fost anii de început
ai occidentalizării societăți românești, care renunța - încetul cu
încetul - la modelul fanariot de organizare și de viață. Moda se adapta și ea la această
schimbare. Românii renunțau să mai poarte șalvari, anterie, giubele sau binișuri, locul
acestora fiind luat de sobrele costumele bărbătești croite “pe model german” și
de vestitele rochii cu malankoff (sau malacov) - un schelet făcut din oase de balenă purtat
sub jupe cu rolul de a le ține înfoiate, purtate cu mândrie de domnițele vremii.
Zoe Em. Florescu |
Se crede îndeobște că moda și croiala franțuzească au
fost impuse în Țările Române de generația
“bonjuriștilor de la 1848” (“Ai noștri tineri la Paris învață/La gât cravata cum se leagă, nodul...”, nu-i așa?).
Cu toate acestea, se
pare că momentul începând cu care moda pariziană a izbutit să se impună în
lumea protipendadei bucureștene a fost un
bal organizat la începutul iernii anului 1830 în salonul d-nei Zoe Em. Florescu,
“mama generalului Florescu, născută Faca,
și care, în acele vremuri, uimise Bucureștii cu eleganța casei și cu toaletelor
sale.” Povestea acelei seri este redată în articolul “Războiul malancoavelor”, publicat un
secol mai târziu, în numărul din 11 ianuarie 1939 al
revistei “Ilustrațiunea Română”):
“În salonul frumoasei gazde, în după
amiaza acelei zile, e o mulțime veselă și gălăgioasă. Sunt cucoane tinere,
unele purtându-se legate la cap cu turban, zăbranic sau marabu meșteșugit adus,
cu coadele cu pamblice și urmuz, împănate cu stele și fulii de diamante,
îmbrăcate în rochii de mătăsărie, marțelin sau poplină fără cute, mâneci cu
bufanturi, ciupag scurt, încă pe moda imperiului.
Eufrosina Calimachi |
Fetele, codane
ochioase sau smerite, mândre în boiu și gingașe în apucături și mers, au capul
gol, cu pamblici și cu flori și rochii garnisite pe poale cu fionguri și
pamblice de stofă. Cucoanele mai în vârstă păstrează încă fesul alb, legate cu
testemel cu bibiluri, paftale de aur cu pietre scumpe și cu șal pe spate. Și
toate sunt numai grație și gângureală, ca hulubițele, râzând repede și fără
motiv, șoptindu-și între ele fleacuri și nimicuri. Sosirea lui Nicolae Ipătescu, la braț cu Eufrosina Calimachi,
tandra și gingașa mlădiță de Domn, a provocat o cuvenită și respectuoasă tăcere. Nicolae Ipătescu reprezintă eleganța masculină “după
ultimele strigăte", iar Eufrosina Calimachi pleacă în fiecare primăvară și
toamnă la Viena, de unde se întoarce cu butca plină de cele mai alese modele,
de la marile croitorese din capitala Austriei.
Nicolae Ipătescu |
Cei doi dictatori ai modei în București sunt, pe drept
cuvânt, priviți cu admirație și imediat
îmbrăcămintea lor este copiată în toate amănuntele de tineretul de ambele sexe. Dar abia s'a potolit
rumoarea produsă de apariția celor doi arbitri ai eleganței și tocmai se
prezenta în fața oaspeților o țigancă bine îmbrăcată și purtând o scurteică
îmblănită, cu gulerul ridicat în sus, ținând o tavă cu mai multe păhăruțe de
vutcă de izmă, câteva farfurii cu migdale curățate și cu năut prăjit, când se
produse o mișcare ca de mare panică. Toți își îndreptară privirile spre ușă și
toate conversațiile încetară. Cleopatra Ghica, într'o rochie din cel mai ales brocart,
de o culoare roșie, ca vișina putredă, cu garnituri îndrăznețe și de o tăietură
cu totul nouă, își făcuse apariția. Imediat
toate privirile începură să judece rochia noii venite. Se auzeau șoapte de
admirație și femeile spuneau:
-E mai frumoasă decât rochia Eufrosinei Calimachi !!!
Cleopatra Ghica (bunica lui I.G. Duca) |
Era Cleopatra Ghica,
de o mare frumusețe și prestanță fizică. Privirea ei știa să domine și să
poruncească, tot așa cum portul ei mândru provoca o neprecupețită admirație.
Miniatura lucrată pe pânză de Hape, care ne-a rămas de la ea, nu poate reda
nici pe departe farmecul acestei minunate femei. Rochia ei a devenit imediat obiectul atenției tuturor cucoanelor
și duducilor. Până și bătrânele
d-re Hartulari, ursuze și cari nu se mișcau din fotelele lor niciodată, au
venit mai aproape să admire rochia Cleopatrei Ghica. Eufrosina Calimachi,
în acest timp, stătea cu totul retrasă. Suferise o amarnică înfrângere. Până
chiar și Nicolae Ipătescu o complimentase pe rivala sa pentru rochia frumoasă
ce purta.
Pentru prima oară în Țara Româneasca, moda Parisului
dădea o fatală lovitură modei de la Viena. Cleopatra
Ghica sosise de curând dintr’o călătorie la Paris și își adusese câteva
toalete, care în acea iarnă i-au adus mult râvnitul titlu de “Regină a eleganței". Imediat Eufrosina
Calimachi a plecat la Viena să-și aducă un nou transport de toalete. Dar nu a
isbutit să-și detroneze rivala. Moda Parisului s'a introdus definitiv printre
doamnele și domnișoarele noastre, cari încercau, care mai de care, să imite
rochiile Cleopatrei Ghica. “Madmoiselle Francoise", o bătrână franțuzoaică ce și-a deschis
un salon de modă cu modele de la Paris, a cucerit imediat întreaga clientelă
feminină a Bucureștilor. Eufrosina Calimachi și câteva prietene au rămas însă
până la moarte în crunt război cu rivalele lor, mult mai numeroase: s'au îmbrăcat
numai la croitoresele din Viena. A fost prima victorie a latinității în Principate!”
Eufrosina oricat probabil incerca sa tina pasul cu moda, tot modesta ramane, pana si privirea ei denota modestia si naturaletea. Cleopatra denota dominarea, chiar daca e mult mai draguta decat Eufrosina! Modestia sigur nu e cuvantul forte pentru caracterizarea acestei tinere doamne!
RăspundețiȘtergereFrumos articolul!
Privind atent chipurile celor doua frumoase domnite inclin sa iti dau dreptatea. Experienta insa m-a invatat ca nu intotdeauna "prima impresie" pe care ne-o facem privind chipul unui om este obligatoriu si cea mai corecta...
RăspundețiȘtergereAcest comentariu a fost eliminat de autor.
RăspundețiȘtergereAi dreptate, Elvira. Modestia era una dintre calitatile ei..
RăspundețiȘtergereSuperbă istorie! Așa ceva, te întoarce fără voie în vremuri de mult apuse... Poate e prea mult, dar trebuie să mărturisesc, acolo era vremea când aș fi vrut să trăiesc. De aceea, asemenea articole, mi se par superbe. Felicitări! Chiar, am amuțit. Nu găsesc nimic să spun... E prea frumos articolul, prea ca un film de altădată!!!
RăspundețiȘtergereO poveste adevărată găsită frunzărind presa veche românească. Se pare că merită efortul... :)
Ștergere