Sfârşitul
secolului al XIX-lea a fost o
perioadă de occidentalizare a întregii societăţi româneşti, care pendula între modelul francez şi cel german mai cu
seamă, dar care prelua şi elemente din modelul englez sau din cel italian.
Bineînţeles că toată această frământare prezentă în societatea românească se
regăseşte şi în evoluţia modei acelor vremuri. Tot mai mulţi croitori şi
coafori din occident, în special francezi şi germani, îşi făceau simţită prezenţa
în marile oraşe ale Regatului. Tonul modei era dat tot de marile capitale
europene (Paris, Viena, Londra) - dar hainele
erau comandate tot mai des la sucursale ale marilor case de moda europene deschise la Bucuresti sau la Iaşi. Bineînţeles, Parisul era încă etalonul modei şi
al bunului gust. De fiecare dată când o doamnă admira într-un magazin o rochie sau
o pălărie, negustorul făcea precizarea că este vorba de “un model şic – din Rue de la Paix”. George
Costescu descrie în lucrarea sa “Bucureştii
vechiului regat”, cu lux de amănunte, moda de la sfârşitul secolului al XIX-lea:
Moda pentru doamne şi domnişoare
Rochiile
cu malankof (un schelet făcut din oase de balenă purtat sub jupe cu rolul de a le ţine înfoiate)
care se mai purtau încă pe la 1870 încep să fie înlocuite de “cucoanele mai tinere” cu fuste de pânză
scrobite puse câte două-trei, unele peste altele. Taliile rochiilor treceau
puţin peste cingătoare şi aveau mânecile lungi şi largi, iar la gât se încheiau
până sus cu un rând de nasturi. La gât
şi la mâneci rochiile erau “chenărite cu
dantelă îngustă”.
![]() |
Rochii de preumblare - "Moda parisiană" - 1898 |
Prin 1878
aceste fuste sunt reduse la una singură, îmbrăcată peste coapsa corsetului rigid, la care nu se
renunţase încă, iar “jupele rochiilor au
fost şi ele restrânse din croială, la atât cât cereau deschizăturile paşilor în
mersul întins. În schimb înfoiala a fost făcută
pe-afară prin două şorţuri de stofă la fel cu a fustei, drapate
în faţă şi în spate şi printr-un volan
de două palme, încreţit şi cusut peste marginea de jos a fustei.” Tot acum a crescut puţin şi “scobitura din dreptul gâtului”,
mânecile s-au strâmtat iar la talie se
purtau “şiruri spumoase de dantelă lată sau de mousselină plisată – podoabă ce se numea jabot“.
![]() |
Rochii de bal - "Moda parisiană" - 1898 |
Prin 1885 dispar şi şorţurile de jupe care sunt înlocuite cu volane, “cucoanele nevoind încă să renunţe nici la silueta înfoiată a vremurilor de mare
luxurie, nici la distanţa aceea respectuoasă pe care forma toaletelor o impunea încă
galanteriei bărbaţilor”. Toaletele aveau așadar și rolul de a ține bărbaţii la o
oarecare distanţă. Peste încă
vreo zece ani, volanele aplicate au rămas
specifice doar rochiilor de seară, tăietura costumului feminin “s-a
lipit şi mai mult de trup”, garniturile adăugate au dispărut şi ele, iar fustele
au început să fie croite drept şi au
fost scurtate “doar până aproape de glesne”. Talia era mereu accentuată,
fiind una dintre simbolurile frumuseţii, alături de coafură. Lenjeria feminină
era albă, din ţesături fine, împodobită cu broderii şi dantelă lucrată la igliţă (numită frivolites)
sau cu acul (points de Venice). Ciorapii se purtau la început până la genunchi, apoi până deasupra lor, şi erau susţinuţi de jartiere elastice, fastonate în “frou-frou” şi împodobite cu ghirlande mici de flori de câmp lucrate “în mătăsuri colorate sau cu câte un trandafir de catifea sau chou de panglică”.
Încălţămintea
la modă erau pantofii escarpins (scobiţi) – purtaţi la
rochiile de seară – şi ghetele cu carâmb înalt, cu 16-20 de nasturi şi cu tocuri de lemn
învelite în piele, înalte de doar 5 cm. Se purtau mânuşile lungi și perlele erau în mare vogă. Coafurile preferate de doamne seara erau cocurile clasice, “care niciodată nu se demodează”. Ziua
capul era acoperit cu pălării mici, cu rol mai mult de accesoriu. Evantaiele erau considerate încă un semn de distincţie.
Moda pentru domni
Bărbaţii,
asemeni celor de azi, erau mai conservatori. Stilul vestimentar al îmbrăcămintei pentru bărbaţi a rămas unul sobru şi demn. Fracurile sau regingotele şi
pantalonii bine croiţi caracterizau ţinuta oricărui domn la modă. Cele mai
întâlnite accesorii erau bastoanele subțiri din lemn şi pălăriile. Bărbaţii îşi lăsau de regulă mustaţă şi purtau favoriţi.
![]() |
Domni din înalta societate |
Moda masculină impunea purtarea redingotei negre sau albastre chiar şi în zilele de lucru, precum şi a pantalonului negru sau de culoarea oului de raţă. Pe cap se purta jobenul (țilindrul) sau melonul (cipagul). La gât se putau cravatele din mătase neagră, fără lustru, înnodate “cu nod de fundă, de plastron sau de regată”. Artiştii şi intelectualii purtau “La Valliere, pe care le înnodau în fundă mare şi moale, în jurul gulerelor albe, tari şi înalte, nerăsfrânte nici la colţuri şi care le ţineau gâtul înţepenit”. Se purtau doar cămăşi albe, cu “pieptul şi mânecuţele cămeşei întărite în scobeală şi lustruite”. Ciorapii purtați în zilele obişnuite erau de culoare gălbuie, iar cei pentrtu ţinutele de gală erau obligatoriu negri. Mânuşile purtate erau albe ca zăpada (glaceẻ).
Citește și: Războiul malancoavelor
“Din ţinuta domnilor mai făceau parte: ceasornicul cu capace care se purta în buzunarul vestei şi cu lănţişor petrecut prin chiotoarea nasturilor de pe piept, până la buzunarul opus unde la capătul lanţului se punea un creion mecanic, un medalion cu vreo fotografie dragă şi uneori cutiuţa cu tabac de tras pe nas; - apoi tabachera de tutun şi ţigaretul de fildeş, de chihlimbar, de abanos sau de sidef; în sfârşit, bastonul, neîncovoiat şi cu mâner de aur, de argint, de fildes, de baga ori de sidef, dacă nu chiar de vreun crâmpeiu de corn de cerb.” Uneori mânerul bastonului era detaşabil şi avea ataşată o lamă de stilet, fiind folosit pentru autoapărare (baston cu şiş).
Citește și : Rochia pantalon în Bucureștii anului 1911
Surse:
George Costescu - "Bucureștii vechiului regat” - 1944
Revista “Moda parisiană” - numere din anul 1898.
Din punctul meu de vedere, moda de astazi nici pe departe nu poate concura' cu acea de pe timpuri - eleganta in tot sensul cuvantului: in port dar si in tinuta, culori dar si comportament...
RăspundețiȘtergereFiecare epoca are farmecul ei.Dar unele epoci sunt mai...romantice decat altele, nu-i asa? :)
RăspundețiȘtergereAcest comentariu a fost eliminat de administratorul blogului.
RăspundețiȘtergereCe diferenţă este între desenul 1 şi 3 ??
RăspundețiȘtergereRemediat problema Anonimule. Multumesc!
RăspundețiȘtergereAzi, moda s-a schimbat, in detrimentul elegantei si pedanteriei, de altadata!
RăspundețiȘtergereProbabil ca nu regreti corsetele si malancoavele. Dar rochiile vaporoase de matase si palariile cu flori de camp si cu panglici?
Ștergere