Pasiențe de altădată: jocuri de cărți pentru minte și suflet

O iubire veche pentru pasiențe


VARIANTE:


 

Avem cu toții în minte imaginea domnișoarelor de altădată, grăbite și îmbujorate, care făceau pasiențe. De reușita acestora își legau împlinirea unor dorințe, șoptind parcă: „Mă iubește?... Nu mă iubește?...”. Sau imaginea severelor doamne în vârstă, așezate la măsuța din fața șemineului, savurând un ceai și „făcându-și pasiențe”, în timp ce supravegheau cu o privire dominatoare salonul.

pasiențe, jocuri de cărți, jocuri de logică, provocare

   Mulți dintre noi cred despre pasiențe că sunt doar îndeletniciri destinate pierderii timpului sau pentru recreere. De cele mai multe ori este așa. Însă, unele pasiențe necesită multă răbdare și logică. Iar celor care cred că vorbim despre un joc destinat exclusiv doamnelor, le vom dezvălui un secret: marele Napoleon însuși își petrecea timpul în timpul prizonieratului rezolvând pasiențe, și se spune chiar că unul dintre aceste jocuri a fost „inventat” de împărat!

   Am cules pentru voi din presa de la începutul secolului trecut reguli pentru câteva pasiențe – unele mai ușoare, altele mai grele. Cu gândul că cine nu a făcut încă niciodată pasiențe ar trebui să facă măcar o încercare, vă invităm să descoperiți aceste jocuri de cărți pline de farmec și provocare.



     Variante și reguli ale pasiențelor de altădată

Vă recomand o selecție de pasiențe populare la începutul secolului XX, cu regulile detaliate, așa cum au fost ele publicate în „Gazeta Ilustrată”: 


CADRILUL

(cu un joc complet de 52 de cărți)

  1. Pregătirea: Se amestecă jocul de cărți, se taie și apoi se trag cărțile una după alta până se ivește o Damă. Aceasta se așează într-un loc prestabilit (imaginați-vă o figură unde sunt indicate locuri pentru Dame).

  2. Așezarea Bazei: După ce toate Damele au fost așezate în modul indicat, se procedează la fel cu plasarea cărților de 6 și 5, în locurile de asemenea indicate în figură.

  3. Construirea Seriilor:

    • Pe cărțile de 6 se așează, pe măsură ce se ivesc, în ordine ascendentă și după culoare, cărțile de 7, 8, 9 până la Valet.

    • Pe cărțile de 5 se așează, în ordine descendentă și tot după culoare, cărțile de 4, 3, 2, As și Rigă.

  4. Reușita: Pasiența este reușită când Rigii și Valeții sunt dispuși în cerc în jurul Damelor.

  5. Încercări Adiționale: Dacă după trei încercări succesive cu cărțile (stosurile) rămase nu se ajunge la acest rezultat, pasiența nu a izbutit.

(Sursa: „Gazeta Ilustrată” – 10 noiembrie 1912)

pasiențe, jocuri de cărți, jocuri de logică, provocare

CEASUL

(cu un joc complet de 52 de cărți)

  1. Pregătirea: După ce s-au amestecat și tăiat cărțile, se fixează culoarea din ale cărei cărți urmează să se facă primul cerc (de exemplu, caro, ca într-o figură imaginată).

  2. Formarea Cercului Inițial: Se trag cărțile una după alta și cele de culoarea aleasă (ex: caro) care se ivesc se așează pe locul indicat în cerc.

  3. Alternarea Culorilor: Îndată ce se ivește o carte de altă culoare de aceeași valoare cu una din cărțile din cerc, ea se pune peste aceasta din urmă. Este esențial să se respecte regula alternanței culorilor: întotdeauna o carte neagră (pică sau treflă) să vină peste una roșie (caro sau inimă); adică: pe un 6 de caro vine un 6 de pică sau de treflă; pe un 6 de pică sau treflă, vine un 6 de inimă.

  4. Reușita: La sfârșitul jocului, trebuie să se afle câte 4 cărți pe fiecare din locurile însemnate în cerc, toate 4 cărți de aceeași valoare și alternând în culoare, așa cum s-a arătat. Atunci pasiența este socotită ca reușită.

  5. Încercări Adiționale: După prima tragere a cărților, se poate face, la nevoie, o a doua, dar nu mai mult.

  6. Varianta cu Două Jocuri: Pasiența se poate juca și cu două jocuri de câte 52 de cărți. Pachețelele formate în cerc trebuie să fie din câte 8 cărți, tot în ordine alternantă în ce privește culoarea. Pentru reușita ei se pot face două trageri suplimentare a cărților din stosul eventual rămas.

(Sursa: „Gazeta Ilustrată” – 24 noiembrie 1912)

pasiențe, jocuri de cărți, jocuri de logică, provocare

SUBSTITUIREA

(cu un joc complet de 52 de cărți)

  1. Aranjarea Inițială: Din pachetul de cărți amestecate și tăiate se formează întâi două rânduri de câte 6 cărți. În primul rând, se numără de la 1 la 6, iar în al doilea rând de la 7 la Damă (conform unei figuri imaginare).

  2. Cartea a 13-a: Cartea a 13-a, acoperită, se pune deoparte.

  3. Continuarea Formării Pachețelelor: Apoi, se pune peste fiecare din cele 12 cărți ale celor două rânduri câte una nouă, iar cartea a 26-a se pune acoperită, peste a 13-a așezată în dreapta. Se urmează așa până ce se formează 13 pachețele a 4 cărți.

  4. Mutarea Cărților: Din pachețelul numerotat cu 1 se ia cartea de deasupra și se pune cu figura în sus sub pachețelul care, după numerație, corespunde valorii ei; de exemplu, un 6 sub pachețelul care poartă numărul 5, un As sub pachețelul indicat cu numărul 1, o Damă sub pachețelul 12.

  5. Lanțul de Mutări: Din pachețelul sub care s-a așezat cartea luată de la alt pachețel, se scoate cartea de deasupra care se așează, în modul deja arătat, la locul corespunzător valorii ei.

  6. Rigii: Dacă se ivește un Rigă, el se așează deoparte, în stânga, iar în locul lui se ia o carte din pachețelul de 4 cărți acoperite din dreapta și se pune sub pachețelul corespunzător valorii ei.

  7. Reușita: Pasiența nu este socotită ca reușită decât atunci când cărțile de deasupra ale celor 12 pachețele din cele două rânduri sunt dispuse în ordinea consecutivă de la As la Damă, fiecare pachețel conținând patru cărți de aceeași valoare, iar Rigii formează al 13-lea pachețel din stânga.

(Sursa: „Gazeta Ilustrată” – 17 noiembrie 1912)

pasiențe, jocuri de cărți, jocuri de logică, provocare
 

(cu două jocuri complete de 52 cărți)

  1. Pregătirea Bazei: Din unul din cele două jocuri scoți Asul, 5, 9 de caro; 2, 6, 10 de treflă; 3, 7, Valetul de inimă; 4, 8 și Dama de pică. Aceste cărți le așezi după cum arată o figură specifică (probabil un cadran de ceas).

  2. Scopul Jocului: Scopul acestei pasiențe este de a forma cu aceste cărți de bază familii în ordine ascendentă, care să se încheie cu cărți având valoarea însemnată cu cifre romane pe marginea figurii (cadranului).

  3. Desfășurarea Jocului: Ca la toate pasiențele, se taie pachetul și se scot cărțile ce se potrivesc. Este de observat că Rigii sunt excluși din seriile ascendente, așa că după Damă urmează imediat Asul. La ivirea Rigilor, aceștia se așează înăuntrul cadranului, așa cum este însemnat pe figură cu cărți albe.

  4. Încercări Adiționale: Cărțile se pot trage de trei ori.

(Sursa: „Gazeta Ilustrată” – 7 septembrie 1913)


pasiențe, jocuri de cărți, jocuri de logică, provocare

CASTELANA

(cu două jocuri de câte 52 cărți)

  1. Pregătirea Bazei: Se scot Așii și se așează pe două șiruri orizontale, pentru a servi de cărți de bază.

  2. Aranjarea Inițială: Blocul de cărți se amestecă, apoi se formează 4 pachețele a 12 cărți, care se așează, deschis, deasupra șirului superior al Așilor.

  3. Semicercul de Pachețele: Restul cărților se dispune în semicerc, grupate în 12 pachețele. În primul pachețel de la stânga trebuie să se afle toți de 2, în al doilea toți de 3, în al treilea toți de 4 și așa mai departe, astfel că al doisprezecelea pachețel să cuprindă toți Rigii.

  4. Scopul Jocului: Scopul acestei pasiențe este de a forma, cu cei opt Ași de bază, 8 familii ascendente, terminate cu Rigii.

    pasiențe, jocuri de cărți, jocuri de logică, provocare
    Cărți de joc

  5. Utilizarea Cărților:

    • Se servesc întâi cărțile din cele 4 pachețele mai mari dispuse deasupra șirurilor de Ași. Se întrebuințează întâi cărțile de deasupra, iar prin asta devin utilizabile cărțile care urmează.

    • Numai după ce nu se mai ivește, în cele 4 pachețele, nicio carte care să poată fi întrebuințată, se face uz de cele 12 pachețele așezate în semicerc.

  6. Reușita: Pasiența este reușită, dacă am putut întrebuința toate cărțile din toate pachețelele așezate deasupra șirurilor de Ași și în semicerc, iar cu Așii am putut constitui 8 familii ascendente încheindu-se cu Rigii.

(Sursa: „Gazeta Ilustrată” – 7 septembrie 1913)

pasiențe, jocuri de cărți, jocuri de logică, provocare

Sper că aceste reguli detaliate vă vor inspira să redescoperiți plăcerea și provocarea pasiențelor, așa cum o făceau doamnele, domnișoarele și domnii de altădată!




4 comentarii :

  1. Unde è timpul liber de alta data...

    RăspundețiȘtergere
  2. Prin liceu aveam sesiuni de pasiente......ne distram copios, desi nu stiam chiar asa de multe feluri cate ai descris tu aici!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Nici eu nu le stiam. Tocmai de aceea m-am jucat putin adunand cateva pasiente din presa de la inceputul secolului trecut. :)

      Ștergere