Fire-ai plop afurisit: legendele unui copac blestemat

În folclorul românesc, dacă busuiocul este asociat cu dragostea și norocul, plopul pare să fie cel mai "afurisit" copac. Este considerat un simbol al nehotărârii, al fricii și al ghinionului, existând o vorbă din popor care spune să nu ții plopi în curte, pentru că aduc pagubă. Aceste convingeri sunt profund înrădăcinate în legende și superstiții vechi, așa cum sunt ele consemnate de Simion Florea Marian în lucrarea „Botanica poporală română” (1879).
 

folclor romanesc, legende, plopul, superstitii, traditii. Farmece, descantece, deieri-deazi

Blestemul Maicii Domnului asupra plopului

 
Una dintre cele mai cunoscute legende povestește cum plopul înalt a fost blestemat chiar de Maica Domnului. În timpul patimilor lui Iisus, Maica Domnului, trudită și îndurerată, a căutat un loc să se odihnească. A vrut să se adăpostească sub un plop, dar copacul, de bucurie, și-a ridicat crengile în sus, refuzând să-i ofere umbră.


Văzând că plopul este "voios" în timp ce ea suferă, Maica Domnului l-a blestemat cu versuri pline de supărare:
 
Fire-ai plop afurisit,
Totdeauna nerodit,
Nerodit şi fără floare,
Că nu mi-ai lăsat răcoare,
Că tu'n sus crengile-ai tras
Şi umbră nu mi-a rămas
Şi de soare eu m'am ars.
Eu sunt foarte supărată,
Supărată şi'ntristată,
Iară tu eşti prea voios
Şi te-arăţi prea curajos,
De-aceea să nu'nfloreşti
Nici în veci să nu rodeşti!


O altă variantă a acestei legende, regăsită într-o veche colindă, descrie o scenă similară, în care Sfânta Maria și Iosif caută adăpost. Plopul își retrage umbra, lăsându-i în soare, iar Maria, mânioasă, îl blestemă:

"Iosife! mi-i greu
De drumul cel rău,
Vin să ne-odihnim
Şi să ne umbrim!"

După aceste cuvinte mai merseră o bucată de drum, până ce:

"De un plop dădură
Şi aici stătură
De-a se răcori…"

În zadar i-a fost însă toată aşteptarea şi bucuria pentru că:
 
"Plopul se clăti,
Umbra şi-o trăgea,
Soarele-i ardea."

Sfânta Maria se mânie pe arbore şi-l blăstemă zicându-i:

"Plop afurisit,
 Să creşti tu în sus,
Să nu fii rodit!
 Că umbra mi-ai dus!”

Legenda plopului tremurător 

 
De asemenea, există o legendă aparte legată de plopul tremurător. Se spune că Maica Domnului, stând sub un astfel de plop, a fost deranjată de freamătul necontenit al frunzelor. Ea l-a blestemat ca frunzele să-i tremure în veci, chiar și atunci când nu suflă vântul. O altă legendă, la fel de populară, susține că frunzele plopului tremură pentru că știu că din lemnul său a fost făcută crucea pe care a fost răstignit Mântuitorul. 
 

Frunzele de plop și farmecele de dragoste 

 
În ciuda acestor conotații negative, frunzele plopului tremurător erau folosite în farmecele de dragoste. O superstiție populară spune că dacă o fată fură o șuviță de păr sau un nasture de la cămașa iubitului și leagă de un plop, spunând un descântec, băiatul va tremura de dor după ea:
 
“Fata care voieşte să fie iubită de feciorul preferat de dânsa şi pe care voieşte să-l facă să tremure după dânsa cum tremură frunza acestui plop, fură o viţă de păr din capul alesului său sau chiotoarea de la cămaşa acestuia şi se duce să o lege de un plop tremurător. Apoi zice:
- Cum nu stă frunza plopului, aşa să nu stea nici N. (spune numele alesului) ci să umble ne'ncetat după mine!
Astfel, crede fata că a fărmecat pe alesul ei, care sigur o va iubi numai pe dânsa iar la altă fată n'are să se mai uite.”
 
Un alt descântec, care folosește frunzele ascuțite ale plopului alb, promite că tânăra va fi iubită de toți, dar mai ales de feciori: 

Într'o sâmbătă, dar mai ales în Sâmbăta Duminicii Mari, fata care voieşte să-şi facă de dragoste, se scoală de dimineaţă şi luând cu sine pâine şi sare se duce unde ştie că să se află acest soi de plop. Aici pune pâinea şi sarea la tulpina lui şi zice:

Cum se bate frunza'n plop,
Fără vânt şi fără ploaie,
Aşa să cate norodul
Şi toţi tinerii la mine!

Apoi rupe o creangă de plop cu frunze cu tot, o duce acasă şi o pune într'un cui, înfipt de-asupra uşii din lăuntrul casei. În Sâmbăta următoare, aceiaşi fată face lăutoare din aceasta creangă şi se spală cu dânsa; acum crede ea că va fi îndrăgită şi iubită de toţi oamenii, însă mai ales de feciori. Dacă pe timpul când aduce această creangă de plop fata întâlneşte vreun fecior care o întreabă ce aduce, atunci ea crede că cu greu va scăpa de acel fecior şi că sigur îi va fi nevastă. Lăutoarea de plop cu care se spală fata o aruncă apoi între vite, pentru ca vitele să fie la fel de curate ca şi capul.”

Sursa:
 
Simion Florea Marian – articolul “Botanica poporală română - Plopul” – publicat în “Albina Carpaților” - numărul din 15 noiembrie 1879
 


7 comentarii :

  1. Blogul acesta deosebit, pe care-l citesc cu multă plăcere, mä stimuleazä sä vin mereu cu câteva completäri
    În folclorul multor popoare (indo europene, siberiene, baltice, sau în unele triburi indu americane) plopul este un copac damnat. Fiind foarte inalt el atrage fulgerul, dar în lumea mitologică acest lucru firesc este atribuit credinţei că sub el s-ar afla demonii, pe care Zeii cerului (la popoarele baltice Perkunas), vor să-i omoare. El mai este considerat "Copacul spânzuraţilor” deoarece, o legendă creştină spune că de crăcile unui plop s-a spânzurat Juda, datorită remuşcărilor.
    În folclorul românesc este tot un arbore damnat, cu conotaţii negative: “Foaie verde de rogoz / Mult eşti plopule fălos/ Mult eşti nalt şi albicios / Dar n-aduci niciun folos. Foaie verde de susai / Poame n-ai, umbră nu dai / Pază mlaştinilor stai”. Prezenţa sa este considerată vestitoare de rău: Floricică, foi domneşti / Plopule de ce jeleşti / Au vreo pacoste cobeşti / Ori de moarte mă vesteşti ? (Antologie de lirică populară românească)
    Fiind un arbore damnat, din lemnul său se făceau ţăruşele care se băteau în inima morţilor consideraţi vampiri.
    În acelaşi timp, este arborele nostalgiei, motiv de inspiraţie “ Pe lângă plopii fără soţ” - M. Eminescu. Tremurul continuu al frunzelor sale este considerat de T.Arghezi neliniştea omului în faţă marilor taine, de nepătruns, de nedeslegat, ale existenţei – Viaţa şi moartea. El i-a dedicat 36 de poeme

    RăspundețiȘtergere
  2. Poetii au fost mult mai binevoitori cu acest copac decat ceilalti oameni. Acestia l-au considerat probabil "afurisit" pentru ca nu produce nici un rod, pentru ca lemnul lui nu poate fi folosit decat pentru a face cozi de unelte. Si pentru ca nici macar nu te poti odihni la umbra lui.

    RăspundețiȘtergere
  3. Da, mulţi poeţi au fost FERMECAŢI de freamătul plopului şi i-au dedicat versuri
    Cum sunt cele de mai jos scrise de poetul moldovean Mihai Codreanu (1876-1957)

    Plopul

    Sta drept in sus; - iar sobra majestate
    A ramurilor sale-n mladiere
    Vibreaza calm in magica tacere
    Din visatoarea lui singuratate.

    in crengi, usor tot mai usor, strabate -ncetinel zefiru-n adiere
    Si-un freamat lin, un freamat de mistere,
    Fosneste-n frunze-alene clatinate.

    Ce simtitor e plopul meu din vale:
    Cand razi, patrunde-n ramurile sale
    Un viu concert de rasete-n surdina;

    Iar daca plangi, in plop ecoul zboara
    Si, framantat de jale, se-nfioara
    Din varf de crengi si pan' la radacina.


    RăspundețiȘtergere
  4. DIN LEMNUL PLOPULUI SE FAC, TACANEAUA, POSTAVA, CIUPA.TOATE SE ASEAMANA CU COVATA.INTERESANT....PLOPUL FACE NISTE MATISORI CATE SUNT FLORI BARBATESTI SI FEMEIESTI SI CRED DE LA ACESTEA SE FORMEAZA SAMANTA. DE FAPT, VREAU SA INTREB DIN CE SAMANTA A RASARIT PRIMUL PLOP? NOI STIM CA SAMANTA ,DE OBICEI SE AFLA IN INTERIORUL FRUCTULUI.MA REFER LA COPACI, POMI,LEGUME.

    RăspundețiȘtergere
  5. Intr-adevar. Pentru ca lemnul de plop este usor si usor de prelucrat este o materie prima ideala pentru obiectele casnice pe care le-ai mentionat si tu. se mai foloseste si pentru a confectiona cozo de unelte. Dar tot "afurisit" este... :) Cred ca cel mai mare pacat al lui este acela ca nu face umbra.

    RăspundețiȘtergere
  6. Foarte interesant..mereu am fost fascinata de plopi..acum am aflat si semnificatia lor..Multumesc!

    RăspundețiȘtergere