Românii și seceta
Țăranii români
au considerat întotdeauna că seceta este unul din cei mai mari dușmani al lor. Ei credeau că “seceta este o pedeapsă a lui Dumnezeu pentru
necredința și feluritele răutăți ale oamenilor”. Dar, tocmai de aceea, uneori “seceta-i binefăcătoare,
căci mai aduce lumea la calea adevărului, deschizându-i ochii asupra căilor
rătăcite și a deșertăciunilor lumești aduse de toată îmbuibarea și huzurul.”
Seceta nu era privită
însă doar ca o posibilă pedeapsă divină. Se credea și că “de cele mai multe ori
ploile
sunt legate de oameni care au interesul să nu ploaie; între aceste soiuri de
oameni se numără cărămidarii, care
au nevoie de soare spre a li se usca cărămida, și care trebuie izgoniți ca să
înceteze seceta, - negustorii de pe la târguri, care vor vreme frumoasă pentru facerea negoțului lor și care,
pentru împiedicarea ploilor, se slujesc de strigoaice.” (1)
Pentru că ploaia era
cea care aducea bunăstare în gospodăriile țărănești, practicarea ritualurilor
de aducere a ploi erau importante în viața satului românesc. Pentru dezlegarea
cerului și aducerea ploilor se practicau
o multitudine de obiceiuri. Vă voi spune doar câteva dintre ele:
- prin Banat femeile trebuiau să fure o cărămidă
nearsă de la țiganii cărămidari și să o arunce în apă;
- prin Bucovina,
pentru aducerea ploilor, femeile tăiau câteva pene din coada unui cocoș și le
aruncau în fântână sau în foc; de asemenea ele curățau fântânile din hotarul
satului și le stropeau cu aghiazmă;
- prin Apuseni era
obiceiul de a se fura noaptea din cimitir crucea de la capul vreunui bețiv,
cruce care trebuia mai apoi aruncată într-o apă curgătoare;
- prin Moldova
oamenii credeau că pe vreme de secetă trebuie să arunce o icoană furată sau
chiar toaca bisericii pe o apă curgătoare;
- tot pentru aducerea
ploii trebuia să zgândărești mușuroaiele furnicilor sau
să omori câteva broaște.
Dintre ritualurile practicate pentru aducerea
ploilor cele mai cunoscute sunt Paparudele, Caloianul și Udătoarea.
Paparuda
Paparuda (numită și păpăruda, păpăluga, dadaloaia sau babaruga) este unul dintre cele mai răspândite ritualuri magice practicate pentru alungarea secetei. Este „jucat” de fete tinere de cele mai multe ori, dar și de băieți prin unele locuri. Iată descrierea unui astfel de ritual, așa cum era el practicat în Banat:
"Tinerele țigane
își împletesc cununi de bosii pe cap, se împestrițează cu panglice rosii, cu
salbe de firfirici, și merg să joace din casă în casă. O țigană mai în vârstă
cântă din gură - pe o arie monotonă, pe note scurte, stacate și pe un tact
repede – un șir de invocațiuni pentru aducerea ploii:
Dodoloaie,
loaie
Dă,
Doamne, să ploaie,
Ploiță
curată
Pe
rană vărsată!
Pe
cea vale sacă
Norii
mi se lasă.
Ploaia
mi se varsă.
Să
se facă spicul
Mare
ca voinicul
|
Și
rodu’
Până-n
podu,
Cucuruzele
Cât
grădinele!
Păpărugă,
rugă
Ia'n
ieși de ne udă
Cu
olcuță nouă,
S’o umplem cu rouă!” (2)
|
După ritmul cântecului, două sau mai multe “paparude" joacă în mod săltător, bătând din palme, plesnind din degete,
imitând sunetul castanietelor spaniole și repetând alternativ exlamațiunea Ha! Ha!
În timpul acesta stăpâna casei ia o cană cu lapte dar mai cu seamă o găleată, o
doniță cu apă și o aruncă pe dânsele, udându-le de sus până jos. Zărind’o, paparudele se prefac că fug; uneori fug în realitate, mai ales când apa e rece. Însă cele din urmă
sunt ajunse și tot nu scapă de botezul, de ploaia ce invocă. Apoi, după
diferite urări de viață fericită, primesc sau o monedă, sau o strachină de grâu,
de mălai, de făină, de fasole, ori un caier de lână, o rochie etc. În același mod
purced din casă în casă, și aceluia la care nu joacă “paparudele", există credința că nu-i va merge
bine vara ce urmează". (3)
Caloianul
Caloianul era un alt ritual practicat pentru curmarea
secetei. Era o datină care se ținea de obicei în a treia zi de marți de după
Paști, dar care se repeta de-a lungul anului atunci când seceta pustia ogoarele:
„Când seceta durează mai multe săptămâni, e obiceiul
ce fetele și femeile de la țară, frământând pământ galben, să modeleze un om în
miniatură – numit Caloian sau Șcaloian
– pe care’l pun într-un
mic coșciug ca pe mort, îl plâng, îl tămâie și îl îngroapă, sau între bosii,
sau la fântână, sau la puțul satului cântându-i versurile:
Caloiene, iene
Caloiene, iene
Du-te’n cer și cere
Să
deschidă porțile
Să
sloboaze ploile
Să
curgă ca gârlele
Zilele
și nopțile,
Ca
să crească zilele.
|
(…) Caloiene, iene
Caloiene, iene
Du-te’n cer la Dumnezeu,
Ca să plouă tot mereu
Zilele
și nopțile,
Să dea drumul roadelor
Roadelor, noroadelor,
Ca să fie’mbelșugată
Țara toată, lumea toată.
|
Ca să poată plânge, căci plânsul este
obligatoriu, se freacă cu ceapă la ochi. După trei zile dezgroapă Caloianul și’l aruncă pe gârlă, ca să
tulbure norii și apele, cum se întâmplă înainte de ploaie. Bărbații ară numai
până la prânz în ziua Caloianului, iar de la amiază până seara beau și joacă la
cârciumă.” (3)
Udătoarea
Prin Oltenia, pentru a porni ploile se
practica o datină numită udătoarea sau fierăritul. Iată cum se desfășura acest ritual la Bârca pe la
sfârșitul secolului al XIX-lea:
Udătoarea |
“Mare zgomot era și
atunci când Dumnezeu nu vrea să dea ploaie! Numai ce vedeai dănacii, oameni în
toată firea, în mijlocul nopții, unii mugind ca boii, alții bătând clopotul de
la biserică, pe când alții luau căldări, hârdaie și dau fuga la Dăsnățui, le
umpleau cu apă și apoi tăbărau mai întâi pe la Țigani, iar apoi plecau mai pe
la toți oamenii din sat, de alegeau mai ales pe fete, le descoperiau și le
făceau leoarcă de apă. Te uitai bine la ei cum fugeau bieții oameni, înecați de
răcoreala apei.
După aceea puneau mâna pe cară, căruțe,
sănii, le luau târâș și le duceau de le aruncau în Dăsnățui. Alătrau câinii de
ziceai că au tăbărât turcii! Auzeai oamenii șoptind în cergă:
- I-auzi fierașii
!
Și se închideau în casă. Așa li se făcea dacă
dormeau pe-afară! Și dimineața numai ce vedeai oamenii că se duceau de-și luau
carăle cu proțapele frânte, cu leucile rupte, cu roțile pierdute și nu ziceau
nimic! Ba:
- Ploaie
să dea Dumnezeu!“ (1)
Surse:
(1) Tudor Pamfile – Văzduhul după credințile poporului român – București, 1915
(2) Enea Hodoș - Cântece bănățene – Caransebeș, 1898
(3) G. Dem.
Teodorescu – Poezii populare române – București, 1885
(4) T. Gherman - Ploaia în credințele poporului – articol
publicat în revista “Comoara
satelor” - numerele din februarie și aprilie 1924
Excelent articol !
RăspundețiȘtergereMultumesc Claudia. sper ca ve reveni pe aici... :)
RăspundețiȘtergereO altă invocaţie a ploii folosită de paparude în Ardeal: "Paparudă -rudă / vino de ne udă / cu găleata-leata / peste totă ceata / cu ciubăru-băru /peste tot poporu / Dă-ne Doamne cheile / să dezlegăm cerurile / să pornească ploile / să curgă şiroaiele / să umple pâraiele / Hai ploiţă hai / udă pământurile să crească grânele / mari cît porumbele / Hai ploiţă hai / să facem covrigi / pentru cei mai mici / să facem păpuşi / şi pentru mătuşi / din cela pănuşi / Să facem colaci / pentru cei săraci / hai ploiţă hai"... (cules de G.Dem. Teodorescu - Poezii populare române)
RăspundețiȘtergereAcest joc de provocare magică a ploii, se întâlneşte sub denumiri diferite la aproape toate popoarele balcanice: peperuga - la bulgari; prăporuşe, dodola - la sârbi; peperona - la albanezi; pripiruna - la greci. Ba ar exista şi în India, la unele triburi din Africa şi la câteva popoare din Caucaz. Unii etnografi îi atribuie o origine tracă, alţii îl consideră că ar fi o moştenire indo-europeană
De unde se vede ca ploaia cea binefacatoare e invocata de toate popoarele pentru a aduce binecuvantare si.... bogatie !
RăspundețiȘtergereEvident, cum e si vorba: "Ploaie de mai aduce mälai". Doar cä agricultura nu se face "la grija cerului" ci cu irigarea câmpurilor. Că de... trăim în sec. XXI nu XVIII...Din päcate, dupä cum spun specialistii, la ora actualä nici 10% din câmpurile semänate nu beneficiazä de sisteme de irigare. Pot să joace tontoroiul paparudele si să fie invocat caloianul, că recolta depinde nu de cer ci de GRIJA, INŢELEPCIUNEA şi HĂRNICIA oamenilor. Pe vremurile de tristză amintire (CICĂ) gospodăriile colective erau TOATE irigate. Pe bani statului. Acum, trebuie să bage fiecare mâna ADÂNC ÎN BUZUNAR...SI NU LE CONVINE, si speră că vremea va fi bună, şi vor avea recoltă şi câştig GRAS. De fapt, pierd şi investiţia făcută. Cine se scumpeşte la tărâţe vinde făina ieftin!
RăspundețiȘtergereDe acord, in parte, cu tine. Mai ales in privinta faptului ca vaste sisteme de irigatii si de imbunatatiri funciare au fost furate sau distruse in anii '90. Cred ca toate tevile sistemului de irigatii s-au transformat in stalpi de garduri sau au ajuns la firmele de fier vechi.
RăspundețiȘtergereAsta nu inseamna totusi ca trebuie sa ne uitam traditiile, legendele, vechile obiceiuri - care fac parte din esenta noastra nationala. Fara ca asta sa insemne ca trebuie sa credem ca paparudele aduc ploaia...