Astăzi
vă voi spune câteva din poveștile unei insule dispărute, altădată un loc plin
de farmec și de parfum oriental. Ada Kaleh – insula fortăreață numită cândva micul Gibraltar românesc – era așezată chiar în mijlocul
Dunării, la 3 km. de Orșova. Avea 1700 de metri lungime și o lățime medie de
500 de metri.
Povestea insulei s-a născut undeva în îndepărtatele
timpuri ale antichității și a apus brutal în anul 1971. Atunci insula a
fost dinamitată, iar mai apoi urmele ei au fost ascunse de apele lacului de
acumulare ale barajului de la Porțile de Fier. Să pornim așadar
la drum, însoțiți, asa cum v-am obișnuit deja, de un reporter al
revistei “Realitatea
Ilustrată”, ascuns din păcate pentru noi în spatele inițialelor “A.B.”:
“(…) Dincolo de Vârciorova,
unde trecea vechea graniță, pe dreapta drumului, se desface din șosea un
debarcader invizibil. Coborâm câteva trepte de piatră și ne aflăm pe un fel de
plajă îngustă, pe care sunt trase numeroase bărci și în fiecare din aceste
bărci doarme câte un turc.
În mijlocul Dunării se ridică, peisaj în verde și
roșu, insula Ada-Kaleh. Un turc tânăr, cu părul creț, figura frumoasă, dar
care se bâlbâie haotic, ne conduce cu barca până la micul debarcader al
insulei, unde ne întâmpină o firmă inestetică de tinichea: „Fabrica de
rahat". În adevăr, întreaga insulă e un fel de fabrică de rahat,
îndeletnicire din care locuitorii își câștigă în mare parte traiul.
Ne
aflăm în fața unui parc foarte bine îngrijit. Copiii în zdrențe dorm la soare,
iar pe o bancă, un grănicer, între doi turci, ne salută în același ritm. O
mare parte din insulă e formată din ziduri roșii și metereze năruite. În
unele din aceste ruini, ca niște bordeie săpate în pământ, locuitorii și-au făcut casele. Suntem conduși în fața unei asemenea locuințe
subterane, din care iese, îmbrăcându-și haina, un domn foarte brun, care se
prezintă:
- Emin Haşip,
primar.
Mai fusesem prin
insulă acum câtva timp și știam că era un alt primar.
- Eu sunt
primarul liberal — ne spune Emin Haşip — pe celălalt pe care-l știți
dv. și care a fost primar cinci ani, îl chema Imail Turham.
Așadar, politica a
pătruns și în această insulă musulmană, de pe teritoriul românesc. În
adevăr, s’au format și aici organizații ale diferitelor partide, dar un bătrân
turc din insulă mi-a suflat la ureche, că lupta politică e mai mult de
ochii domnilor de la Severin, fiindcă turcii de aici se înțeleg bine intre ei și primarii se schimbă numai ca să le facă pe gust boierilor de la Turnu.
Primarul
ne-a dus apoi să vizităm diversele fabrici de rahat, țigări și alte industrii
islamice. Și mi-a prezentat de asemeni pe domnul Ahmed Ale, hogea de
la moscheea din Ada-Kaleh, un bărbat tânăr și frumos, foarte cult, care se
ocupă cu studii istorice și reconstituie trecutul insulei. Domnul Ale poartă un
splendid turban și un zâmbet sub mustăcioara neagră. E foarte amabil și ne dă
ample explicații:
Ruinele cetății din Ada Kaleh
- Insula are una
dintre cele mai tragice povești istorice. Ruinele care se văd sunt ale unei
vechi cetăți, care se crede c’a fost construită de Maria Thereza, dar
după părerea domnului Ale trebuie să fie și mai veche. În orice caz, Maria
Thereza a întrebuințat această cetate contra turcilor, care apoi au dărâmat
întăriturile. Prințul de Savoya, de aici a pornit ca să facă o
expediție prin Oltenia. Câtă vreme insula era supusă austriecilor, erau
trimiși în garnizoana Ada-Kaleh, în această depărtată colonie, tot felul de prinți și ofițeri din nobilime, pedepsiți pentru cine știe ce aventură galantă.
Moscheea din Ada Kaleh |
Fost pașalâc
turcesc, insula conține până astăzi o populație pur turcească. Fatalitatea a
vrut ca ea să fie uitată de oameni și de Dumnezeu de două ori în cursul
istoriei și tocmai atunci când era în interesul ei ca istoria să-și amintească
de ea. A uitat-o Bismarck la 1778 și atunci, ca să se repare
această greșeală de la masa verde i s’a dat un fel de independență, rămânând cu
numele sub suzeranitatea turcilor. Și a mai fost a doua oară uitată, după
răsboiul mondial, la Geneva, când tratatul de pace a hotărât noua
formă a Europei.
Din negura vremurilor, primarii din Ada-Kaleh încărcau pe
măgari registrele și arhiva națională a insulei și porneau cu ea prin țări
străine, ca să amintească guvernelor de existența acestei pașnice populații.
Tot astfel, la 1919, bătrânul primar din Ada-Kaleh sosi cu hârţoagele la
București și mare fu uimirea politicienilor români când aflară că la
Geneva a fost omisă fixarea soartei acestei insule. Primarul aducea cu el o
jalbă nesfârșită, semnată de absolut toți locuitorii insulei, care cereau
Genevei să-i alipească la România, fiindcă ei nu voiau să devină sârbi.
Guvernul român transmise conferinței de pace cererea aceasta și de atunci
insula a devenit românească. În schimb s’au dat acestor oameni, cari în
virtutea principiilor de auto-determinare statuate de Wilson își
afirmaseră liber dorința de-a se alipi României, o serie de privilegii ca:
scutirea de-a face armata, scutirea de-a plăti impozite, etc.
Doi copii ai insulei - 1933 |
Armata nu puteau s’o
facă, fiindcă insula n’ar fi putut rămâne numai cu femei și cu copii, în timp
ce soții ar fi fost trimiși la oștire. Impozite nu puteau plăti, deoarece
insula nu producea altceva decât șerpi și cărămizi vechi, din dărâmăturile cetății
Mariei Thereza. În adevăr, alte bogății nu mai există în această insulă săracă.
Există, departe, la celălalt capăt al Dunării românești, în mare, Insula Șerpilor, pe care, oricât ai căuta, nu găsești nici urmă de șarpe. În schimb, adevărata
insulă a șerpilor este această Ada-Kaleh…
Locuitorii din Ada Kaleh
Locuitorii au dus
aici o viaţă foarte primitivă şi patriarhală. Până mai anii trecuţi, neavând
altceva de oferit, ei dăruiau vizitatorilor câte un mic şarpe, ucis de
copii printre bolovani. Copiii îşi prindeau singuri peştele şi-l frigeau
la focuri mici, în timp ce noaptea, contrabandiştii treceau spre malul sârbesc
în bărcile lor agile, tutun, chihlimbar, bijuterii orientale, uleiuri
parfumate, fructe exotice şi pistoale medievale. Din cauza mizeriei, în timpul
răsboiului, mulţi au fugit de pe insulă. Dar gazdele de contrabandişti,
tăinuite prin catacombele cetăţii medievale, puteau să câştige câte ceva. Toţi
erau în sdrenţe şi cerşeau. Ieşeau ca nişte piraţi ai mizeriei din văgăunile
lor ascunse în insulă şi cerşeau în şosea, oprind maşinile, sau în gări, la
Vârciorova şi Orşova, când soseau trenurile. Rar, vreun locuitor care să aibe o
capră: acesta era considerat chiabur.
Ei
au dus aici o viaţă în adevăr subterană, deoarece insula e plină de pivniţele
şi subteranele cetăţii vechi. Şi au dus-o cu mizeria aceasta, din jalbă in
jalbă, până ce într’o bună zi Regele Carol al II-lea, suit de curând pe tronul
României, a descins în insulă. Data aceasta a rămas pentru turcii din Ada-Kaleh
o dată memorabilă, istorică: 4 Mai 1931. Ei serbează până azi această
dată ca pe o sărbătoare naţională a insulei şi există chiar un restaurant şi
câteva prăvălii care se numesc „La 4 Mai". În adevăr,
această dată a însemnat în istoria mizerabilei insule începutul unei ere de
mare prosperitate, dacă nu pentru toţi locuitorii cel puţin pentru o parte din
ei. Regele, impresionat de aceasta teribilă mizerie, a dat noi privilegii
insularilor, şi s-au găsit câţiva dintre locuitori care au ştiut să valorifice,
la maximum, generozitatea regală. În definitiv, spiritul comercial este una din
calităţile turcilor. Pe lângă vechile lor privilegii de-a nu plăti
impozite şi de-a nu face armata, ei obţinură acuma o nouă serie de scutiri de
taxe, având dreptul să aducă şi să desfacă, fără a plăti taxe vamale, un vagon
de tutun, un vagon şi jumătate băuturi spirtoase, două de cafea, 1500
kilograme obiecte de amintiri şi 1500 de fesuri. Cu acest din urmă
articol nu prea au ce să facă turcii de la Ada-Kaleh deoarece influenţa lui
Kemal a ajuns până aici şi mulţi din ei au adoptat ţinuta mai sportivă, de-a
merge prin soarele dogoritor cu capul gol sau cel mult cu o bască sau o panama,
în locul cilindrului roşu de postav.
-
La ce vă servesc atunci atâtea fesuri câte importaţi?
-
Le vindem vizitatorilor, ca amintire.
Se
pare că femeile nu s’au lăsat tot atât de mult influenţate de teoriile
îndepărtatului Kemal. Cât timp am stat în insulă n’am văzut nici o femeie.
Toate fug de ghiauri şi stau ascunse prin subteranele cetăţii Maria Theresa. Abia
am putut să zăresc un obraz înfofolit în voaluri negre, apărut din greşeală,
printr’o crăpătură a zidului.
Interiorul moscheii din Ada Kaleh |
Gestul regal a avut o
urmare de neprevăzut: comerţul a luat pe insulă un avânt extraordinar. Cât ţine
aleea principală prăvăliile stau una lângă alta, expunând tot felul de obiecte
de amintire, coliere false, mărgele de toate culorile, brăţări de tinichea,
ţigarete, pipe, mai toate cu un vag aer turcesc. S’ar zice o mică parodie a
bazarului de la Constantinopol. În pragul unei astfel de prăvălii ne oprim,
pentru ca domnul Emin Haşip, primarul liberal al insulei, să ne prezinte pe
domnul Aii Kadri, preşedintele societăţi musulmane. Domnul Aii
Kadri, sever şi corpolent, nu e prea vorbăreţ. Totuşi, penibil, de parc’ar face
nişte extracţii dentare, reuşim să-i scoatem câteva informaţii:
- Societatea
musulmană este aceea care-a comercializat dărnicia Suveranului. Ea
administrează fesurile şi suvenirurile, cafeaua şi tutunul, scutite de taxe. A
pornit cu douăsutedemii de lei capital şi a dat vreo două milioane şi ceva
beneficiu anul trecut. E o societate în adevăr prosperă. Din cei 560 de
locuitori ai insulei, 180 sunt acţionari.
- Dar nu cumva
- îl intreb pe taciturnul preşedinte - de aceste râuri de lapte şi
miere profită numai câţiva din comitet? Îi văd pe ceilalţi locuitori cam
sdrenţăroşi...
- Deloc. Chiar şi cei
cari nu sunt acţionari iau 25% din câştig.
Aşadar un fel de
comunism sui-generis, în care acţionarii îşi împart partea leului şi mai dau şi
celor ce nu posedă acţiuni. Afacerea cea mai rentabilă se pare însă că o
face această societate cu zahărul. În adevăr, ea a obţinut dreptul de-a aduce
în insulă zece vagoane anual, fără a plăti taxele către stat şi totodată se
îngăduie oricărui vizitator să scoată 15 kgr. zahăr la plecarea din insulă.
Beneficiul realizat de societate e de 3,50 lei la kilogram.
Muezinul minaretului chemând la rugăciune |
O altă afacere este
aceea cu tutunul. Insularii au obţinut şi dreptul de-a fabrica ţigări, aşadar
li s’a cedat o parte din monopolul ce revine statului. Ei aduc tutun din
Bulgaria şi Turcia, fabrică ţigări chiar pe insulă, unde posedă instalaţiuni
speciale, le pun o banderolă a statului şi fiecare persoană care vine în insulă
are dreptul de-a lua cu ea o mie de bucăţi. În fine, e faimoasă fabrica de
rahat, din produsele căreia toţi vizitatorii se simt datori să cumpere
câte o cutie cu forme originale, de carte fără file, sau de hexagoane. Turcii
de la Ada Kaleh mai păstrează şi mareşalului Averescu o amintire de
recunoştinţă, fiindcă el a fost primul care după răsboi le-a cedat o parte din
monopolul statului de-a fabrica ţigări şi i-a îndemnat să construiască un parc,
care astăzi a luat fiinţă şi poartă numele mareşalului. Negustorii nu se
ţin după vizitatori, ca cei din bazarul de la Constantinopol. Turcii de la Ada
Kaleh fac invitaţii foarte politicoase şi discrete:
- Binevoiţi a vizita
şi magazinul meu!
Magazinul, de patru
metri pătraţi e încărcat cu tot felul de obiecte de souvenir cu cărţi poştale
ilustrate, cutii de rahat şi fesuri.
- Luaţi un fes,
vă rog, numai cincizeci de lei. Vă stă foarte bine.
Bazarul din Ada-Kaleh în anul 1905 |
Moscheea din Ada Kaleh
Cu hogea Ale vizităm
moscheea. Pe jos, un imens covor roşu, care e una din comorile acestei insule -
fiindcă vom vedea că la Ada Kaleh mai sunt şi alte comori. Se spune că acest
covor ar valora câteva milioane. Credem însă că e o exagerare care se datoreşte
unei glume pe care a făcut-o domnul Octavian Goga când a vizitat insula.
Totuşi, e cert că e un covor superb, de 480 kilograme greutate şi de 44 metri
pătraţi. E originar din Smirna. Lângă moschee se află cimitirul, un câmp arat
parcă, cu mici movile de pământ, fără nici o floare, fără verdeaţă şi numai în
mijlocul câmpului un monument de piatră albă.
Fruntaşii acestei
populaţii, de când insula lor e în plină prosperitate, visează lucruri mari: ei
vor să construiască o uzină şi un hotel. În acest timp, populaţia
sărăcăcioasă doarme încă în catacombele insulei unde scotocesc nopţi intregi şi
sapă, fiindcă domneşte credinţa că au rămas de la turci şi de la austrieci mari
comori, îngropate în pământ.
- Dar a găsit
vreunul din dv. vreo comoară?
- Cum să nu. Abdi
Mustafa a găsit o oală cu bani.
Se pare că marea
speranţă a acelei părţi din populaţie, care nu beneficiază prea intens de
scutirile de taxe, a rămas găsirea unei comori; partea care revine celor ce nu
sunt acţionari la „Musulmana” fiind uneori abia de 800 lei de persoană pe an,
după cum ne spun unii locuitori din insulă, fără să fi putut însă controla
acest fapt la societate.
Mormântul sfântului Miskin Baba
La plecare trecem din
nou prin parc şi ne oprim în faţa unui monument ciudat, o capelă mică:
- E mormântul
sfântului Miskin Baba.
- Dar ce-a făcut
acest sfânt?
- Mi se înşiră
minunile acestui sfânt musulman, venit din ţări depărtaţe pe Dunăre, până la
Ada Kaleh. Se pare că nu numai în timpul vieţii, dar şi după moarte, sfântul a
mai făcut o minune, fiindcă locuitorii ne povestesc că acum câţiva ani o femeie
bătrană a visat pe Miskin Baba spunându-i că în curând va veni un domn mare în
insulă şi apoi va curge lapte şi miere. În adevăr, peste câtva timp avea să
vină Regele Carol al II-lea şi să reverse augusta sa bunătate asupra
credincioşilor lui Allah. Totuşi, populaţia aceasta care adoră filigeana
de cafea şi orele de îndelungă inactivitate în pragul prăvăliilor, are oarecum
nostalgia vremurilor aspre de odinioară. Cei câţiva conducători însă, văd
viitorul în aspecte americăneşti:
- Ar trebui să ni se
mai dea încă un privilegiu: acela al jocurilor de noroc. Noi suntem gata să
construim un mare casino pe insula şi atunci va avea şi România, Monte-Carlo al
ei.
- Şi voi veţi fi un
fel de Monaco, de capul vostru?...
Mormântul Sfântului Miskin Baba |
- Noi am studiat
chestiunea construirii unui mare casino, cu un mare palas, care să atragă nu
numai pe turiştii romani, dar şi pe străini. Dar am auzit noi că severinenii
vor să ceară pentru ei acest drept. Cum s’a acordat Băilor Herculane ni s’ar
putea da şi nouă şi dacă facem marea uzină electrică, hotelul şi casinoul,
atunci bogăţia care-ar veni la noi s'ar răspândi asupra întregii ţări... “
Frumos...
RăspundețiȘtergereSa multumim reporterului "Realitatii ilustrate" pentru reusita..."fotografie" a insulei.
RăspundețiȘtergereAmintiri care nu se pot spune in cuvinte. A fost un loc minunat.
RăspundețiȘtergereUn loc pierdut din pacate printre amintiri.
RăspundețiȘtergereinteresant
RăspundețiȘtergereMultumesc Anto wants freedom. Te mai astept pe aici!
RăspundețiȘtergereinedit si extrem de bine documentat!...ca de obicei...frumos articol!
RăspundețiȘtergereSa-i multumim reporterului... "A.B." al revistei "Realitatea Ilustrata".
ȘtergereFoarte interesant
RăspundețiȘtergereFrumos articol. Tristă soarta insulei.. Ce putem face? – câteodată progresul nu e benefic. Nici măcar din punct de vedere al teritoriilor unui stat. Mi-ar fi plăcut să fi fost mai inteligenți cei cu hidrocentrala, dar e târziu și chiar urând progresul, chiar făcând una cu pământul hidrocentrala, insula s-a pierdut pentru întotdeauna. Urmașii acelor oameni și-au uitat rădăcinile, statul i-a strămutat din locul lor de veacuri.. Și gata: Destinul a decis: atât va exista acest loc. Rămân povești.. Multe. Reviste care au câte un reporter interesat de ce a fost odată, caută urmașii acelor oameni, caută fotografii, hârtii oficiale și iese un nou articol. Lumea citește avidă de povești. Lumea nu-și pune mintea să scoată dramele celor siliți să-și părăsească locul de baștină. Cine e vinovat? Nimeni: așa a fost scris în cartea Destinului...
RăspundețiȘtergereDrame locuitori siliti sa paraseasca locul de bastina un loc istoric
RăspundețiȘtergere