Timpul
a trecut implacabil peste Bucureștiul de altădată și a dus cu el lumea
artiștilor de tot felul – scriitori, pictori, actori, muzicieni - care încă mai
“făceau artă pentru artă“ și care, “neavând alt mijioc de existență
decât arta lor, erau sortiți să ducă o viață de boemi”.
Pictorul Ilie Arjoca |
“Acum
zece ani - îmi povestește
pictorul Arjoca
(notă: pictorul Ilie Arjoca, n. 1896- d. 1967) - locuiam în cartierul Tei,
pe o stradă al cărei nume l-am uitat. Proprietareasa era foarte bătrână, putea
să aibă 70-80 de ani, și foarte țâfnoasă. În fiecare zi îmi cerea chiria și eu niciodată
n'aveam bani să o plătesc. Doar pentru țuică - tare-mi plăcea pe vremea aceia
băutura! – făceam rost de gologani. O invitam regulat pe proprietareasă și
cinsteam alături de ea. Băbușca naibii, Dumnezeu s'o ierte, nu mă slăbea de fel
din cântecul ei: “Foaie verde păpădie, ce te faci neică Ilie, c'am venit dupa
chirie?". Asta până'ntr’o zi când
s'a întins cu burta la pământ, a căscat de câteva ori din plin, a dat ochii
peste cap, mi-a cerut încă o dată chiria și și-a dat sufletul.
Ilie Arjoca Vas cu flori |
De
cum a'nchis băbușca ochii au și venit moștenitorii și fără să aștepte ca mătușa
să fie dusă la “Pătrunjel", m'au
și luat în primire: chiria, ori mutatul neîntârziat pe maidan. Eu “câr",
ei “mâr", și ne-a apucat ziua înmormântării. Mi-au
aruncat lucrurile în mijlocul străzii strigând la mine: “Se mută
mătușa, mută-te și d-ta!". Tocmai venise dricul. O idee genială îmi trecu
prin minte: îmi cărai bagajele lângă dric și începui să le încarc în el. Unul
dintre moștenitori, văzând sacrilegiul pe care eram pe cale să-l fac, mi-a
plătit un camion.
M'am
mutat astfel la un alt proprietar, care a fost tot atât de nenorocos. În schimb
eu am început să mă vâr pe ici, pe colo. Am fost admis la salonul oficial și la
Ateneu, ba am ocupat câtva timp câteva catedre ca profesor de desen. Azi am
ajuns în situația fericită de a nu mă mai muta cu dricul... Florile și compozițiile
mele m'au ajutat.”
Jerba de flori a pictorului Coman Ardeleanu
“
- O scenă veselă din viața mea? Mă pui în încurcătură. Așa ceva se găsește foarte
greu în arhivele trecutului meu. De aceea mulțumește-te cu ceva trist, trist ca
însăși expresia vieții, trist ca toamna ce'și scutură frunzișul. Cele ce-ți voi
povesti îți vor explica de ce și de când reușesc așa de bine florile și jerbele
de flori. E o poveste veche, din tinerețe.
Pictorul Coman Ardeleanu |
Abia
isprăvisem Bele-Artele și eram îndrăgostit lulea de cea mai fermecătoare blondă
din câte am văzut în viața mea. N'avea decât șaptesprezece ani și se numea Florica,
“Fleurette” cum îi spuneam eu. De
cum am văzut-o m'am îndrăgostit de ea. Nu concepeam viața fără Florica.Și ea
împărtășea în totul dragostea mea. Nenorocirea însă… Știi povestea Musetei lui
Murger? Ceva asemănător s'a întâmplat și cu Fleurette a mea: într’o seară,
când m'am întors acasă îmbătat de bucuria unui prim succes marcant (picturile
mele fuseseră foarte elogios apreciate - toate afară de flori - de criticii de
artă) am găsit cuibul gol. Florica fugise, luând cu ea toată bucuria vieții
mele. Pe colțul ferestrei un bilețel: “M'am săturat de sărăcie... Un domn bătrân
dar bogat...” Am scrâșnit
din dinți, am mototolit biletul în timp ce inima îmi plângea cu hohote. Luni de
zile dupa aceea n'am putut lucra nimic.
Coman Ardeleanu Vas cu trandafiri |
Am
revăzut-o peste un an, pe moarte, în spitalul Colentina. Și n'aveam un ban ca
să-i cumpăr o zaharica sau o portocală, cum se obișnuiește la bolnavi. Moartă -
în timp ce zorile tinereței mele vesele au murit odată cu ea - am condus-o doar
eu până la cimitir și în loc de coroană i-am pus în coșciug cea mai frumoasă
jerbă de flori pictată de mine vreodată. O făcusem noaptea, înfrigurat și îndurerat;
de aceea și astăzi încă, lucrez florile cu amintirea ei în gând și în suflet. Spiritul
ei recunoscător îmi conduce mâna, iar privirile ei azurii reconstituie fondul
compozițiilor mele.”
Amintirile pictorului Richard Mayol
Pictorul Richard Mayol |
“-
Să-ți spun una nostimă - îmi zise pictorul și
compozitorul R. Mayol (notă: pictorul Richard
Meinl Mayol, n. 1896 – d. 1937). Ședeam acum vreo zece ani într’o cămăruță
de pe Banu Manta; eram acolo cu soția și cu un cumnat al meu, poet de mare
viitor și student la litere și filosofie. Era însurat și el; nevestele noastre
urmau conservatorul. Ele ocupau câte un mic serviciu, așa că noi bărbații
trebuia să facem menajul. Camera o împărțisem în două printr’o linie cu creta.
Fiecare ne sileam să ne facem
apartamentul mai vesel: când găsea unul o floare, o punea într’un pahar. Celălalt,
ca să nu se lase mai prejos, făcea pe dracul în patru și procura și el o floare…
Pe urmă, cu toaleta: la o fereastră, singura de altfel, pusesem un lighean cu
perii, piepteni și săpun. Ăsta era cabinetul de toaletă. Și o placardă: “Nimeni
să nu-și mai facă toaleta într’altă
parte decât aici!”.
Richard Mayol Portretul unei copile din Sâmbăta de Sus |
D'apoi
cu rivalitatea nevestelor! Noi ședeam acasă și făceam
mâncare: eu curățam cartofi, cumnatu-meu îmi ajuta, iar la înapoierea soțiilor
era halima mare: fiecare căuta să pună mai multă ciorbă în farfuria bărbatului
său. De aici ceartă, apoi chihote nesfârsite de râs. Într’o zi însă, când m'am
înapoiat acasă, am găsit apartamentul “celorlalți"
plin de fulgi și de obiecte stricate: se certaseră în glumă, se bătuseră în
serios și își serviseră unul altuia câte-o porție de oale sparte în cap. Atunci
am pus capăt tovărășiei.”
Sculptorul Cristea Minea și “Vagabondul” său
Sculptorul Cristea Minea |
“-
Ai văzut “Vagabondul" meu? – mă
întreba acum câtva timp sculptorul Cristea Minea. Eu sunt foarte mulțumit de
felul cum l-am executat. Îl iubesc mult, și dacă vrei să știi de ce, apoi află că
lucrarea aceasta a mea are și ea povestea ei.
Era
într’o seară
de iarnă. Viscolul urla amarnic, îndesând zăpada până pe coșurile caselor.
Tocmai ieșisem de la scoală și asta, în primul an când am fost numit profesor
de modelaj și desen la Școala de Arte și Meserii din C.de Argeș. În drum spre
casă, mi-a ieșit înainte un vagabond: rupt și jerpelit. Era cocoșat și avea o
înfățișare oribilă.
-
Banii ori viața! - mi-a strigat
el pe un ton răgusit, punându-mi în piept o jumătate dintr'o potcoavă de cal.
M'am
uitat lung la el… și ideea “Vagabondului" mi-a venit deodată în
minte. De aceea, fără să ma sinchisesc de șansele lui și fără să stau mult pe
gânduri, i-am propus să-mi pozeze, iar eu să-l întrețin cu tot ce-i trebuie pe
timpul iernii. El, de bine de rău, a primit; dar, de îndată ce s'a văzut la
călduri, mai că nu vroia să se execute. Cu mare greutate l-am hotărât să-mi
pozeze. Acest lucru m’a costat însă foarte scump
căci, terminând târziu noaptea, am adormit buștean și nu m'am deșteptat decât
dimineața. N'am mai dat cu ochii de vagabond, care dispăruse cu banii ce-i
avusesem în sertarul mesei.”
Sursa:
articolul “Scene vesele și triste din viața
boemilor noștri”
– semnat “DETESTE” – publicat în numărul din 7 decembrie 1933 al
revistei “Realitatea
Ilustrată” – citită din colecția Bibliotecii
Digitale a Bucureștilor
Foarte frumos articol!.. Viața așa cum era ea odată.. Nici prea multă fericire, nici numai tristeți.
RăspundețiȘtergere