Lisette Verea - una dintre cele mai apreciate artiste de cabaret din perioada interbelică - a fost una dintre puținele actrițe din
România care, după ce a debutat și a jucat pe scenele românești, a avut șansa să
joace în mari producții cinematografice americane.
Lissete Verea în anul 1933 pe scena Teatrului Cărăbuș (coperta revistei "Realitatea Ilustrată" - 11 mai 1933) |
Actrița s-a născut în București, în 27 august 1914. A debutat pe scena Teatrului Majestic, la doar 13 ani, cu un cuplet care începea cam așa:
“Iertați-mă că
îndrăznesc
În fața voastră să pășesc...
Dar vreau ca să mă fac artista...
Eu cred că-s bună de revistă!”
Sunt primele versuri ale unui cuplet scris de F. O. Fosian pentru Lisette Verea, o tânără încântătoare care făcea, timidă, primii pași pe scenă. Imediat după debut, textierul Nicu Kanner i-a propus să joace în piesa de teatru “Colos” și în spectacolul de revistă “Nimic nou pe frontul București”
de Kirițescu.
O fumusețe răpitoare - actrița Lisette Verea |
Lisette Verea menționa într-un
interviu:
“– Visul meu –
îmi spune d-ra Lisette Verea – era visul tuturor fetelor naive: să mă mărit!...
La o carieră
artistică, nu mă gândisem. Dar în ziua primei repetiții unde venisem plină de
speranțe, decepție! M’am pomenit cu doua rolișoare insignifiante... Dintr’odată
visurile mele cele mai frumoase, s’au spulberat... Am refuzat...” (conform “87 artiști bucureșteni din
teatru, operă și revistă” – F.O. Fosian).
Lisette Verea - Directoarea Teatrului Excelsior în "Ilustrațiunea română" - 5 iunie 1935 |
Lisette Verea - o carieră de excepție
Destinul tinerei fete fusese, se pare, deja scris și în
acest destin scena urma să aibă un loc aparte. Același F.O Fosian relatează:
“Desigur că lucrurile s’ar fi oprit aici și visul
Lisettei nu s-ar fi împlinit dacă după câteva săptămâni, d. Camil Petrescu, pe
care-l cunoscuse cu puțin timp înainte, n’ar fi recomandat-o lui Soare Z.
Soare... Acesta, omul de mare intuiție și de repede hotărâre, o sfătuiește să
se înscrie imediat la conservator. (...) În aceste împrejurări a debutat în revista “Jo-Jo” – jucată întâi la Sinaia apoi
în iarnă la Majestic. După acest debut a jucat la Cărăbuș, la Excelsior (cu Iancovescu în “Lohengrin”), la Alhambra – iar în stagiunea anului 1938 a debutat la Teatrul Regina Maria în “Ediția specială”, la Teatrul Comedia, în “Dragoste pe note” și într’o comedie
muzicală la Teatrul Liber (“Voiaj de
nunta”).”
1933 - Tănase și vedetele sale: Lisette Verea, Lulu Savu, Lizica Petrescu și Mia Steriade |
În 1937, Lisette Verea era deja una dintre cele mai apreciate actrițe de
cabaret care jucau pe scenele bucureștene. În acest an, pe scena Teatrului Alhambra, Lisette
Verea, în duet cu Lulu Nicolau, a lansat nemuritorul șlagăr compus de Claude Romano: “Ionel, Ionelule”. Este de menționat faptul că George Sbârcea (alias Claude Romano) a compus acest cântec nemuritor în urma amenințării venite din partea directorilor Teatrului Alhambra că urmează să fie concediat dacă nu compune o melodie de succes.
Lisette Verea - 1938 |
Frumusețea răpitoare și succesul fulminant avut pe
scenele bucureștene i-au asigurat actriței prezența
în două dintre puținele filme românești "turnate" în epocă: peliculele ”Chemarea dragostei” – 1932 și “Trenul fantomă” - 1933 (primul film sonor în limba română, alături de Tony Bulandra și de G.
Storin).
Frumusețea actriței este subiectul principal al cronicii semnate de George Voinescu pentru spectacolul “Mielul Verde” jucat pe scena teatrului “Colos” (“Universul literar” din 12 august 1939): “Domnișoara
Lisette Verea nu este, ceea ce se numește de obicei o “artistă”. Este în schimb
o “vedetă”. E frumoasă - o frumusețe scenică - știe să se miște cu
desinvoltură și să anime un spectacol.”
Lisette Verea - cariera americană
Lisette Verea a părăsit România în
timpul celui de Al Doilea Război Mondial. S-a stabilit în Statele Unite unde
a avut șansa să fie distribuită în pelicula “Night in
Casablanca / O noapte la Casablanca” (1946)
– în compania celebrilor frați Marx.
Din păcate Lisette Verea a renunțat la continuarea carierei cinematografice imediat după căsătoria cu fiul celebrului producător de țigarete Chesterfield. Actrița a murit la New
York , în 27 august 2003.
Surse:
- “87 artiști bucureșteni din teatru, operă și revistă” – F. O. Fosian
- “Revista de altădată” – Nicolae Dinescu - 1973
Fermecator!!!!
RăspundețiȘtergereTe mai astept..pe blog!
RăspundețiȘtergereArticolele dvs. sunt mereu o incantare!
RăspundețiȘtergereMultumesc mult Antoaneta. Te mai astept, cand ai timp si chef...
RăspundețiȘtergereFrumos.
RăspundețiȘtergereFrumos articol! Nu am știut că Lisete Verea a fost colegă de peliculă cu frații Marx. Era într-adevăr frumoasă și cred că talentul ei a propulsat-o pe scenele unde a primit aplauze.
RăspundețiȘtergereMulțumesc mult pentru felul în care ne aduci dinainte, astfel de articole din care aflăm de marile talente de ieri.