Am selectat câteva dintre interviurile
deosebit de interesante acordate de frumoasele participante la primul concurs "Miss România", organizat în anul 1929. Aceste interviuri - privite în integralitatea lor - radiografiază societatea românească din perioada interbelică:
Am selectat câteva dintre interviurile
deosebit de interesante acordate de frumoasele participante la primul concurs "Miss România", organizat în anul 1929. Aceste interviuri - privite în integralitatea lor - radiografiază societatea românească din perioada interbelică:
MISS OLTENIA: D-RA TINELLE STAVRACHE – O OLTEANCĂ ROMANTICĂ
Iată
cum o descrie reporterul H. Soreanu al „Realității Ilustrate” pe d-ra Tinelle
Stavrache, "Miss Oltenia" în anul 1929:
„Este și grație dar și
melancolie în îmbinarea trandafirului din piept, cu fața îmbujorată, cu ochii
căprii, adânci ca o apă, umbrită de bucle castanii în veșnic neastâmpăr. E
grația întreagă a tinereții în elanul ei care înalță trupul de
copilă, spre floare.” Urmează interviul:
Și
după o tăcere :
- Și să nădăjduim că nu va fi ultimul!!
Tot ce era copilăresc, deschis și luminos în obraz, pieri. Luă un aer de
adorabilă gravitate, ca un copil care a primit o însărcinare de „om mare":
-
Să nu te miri. Am fost crescută cu o rară severitate. Ai mei, m’au deprins
să evit contactul cu lumea din afară. Când închid ochii, văd numai casa
noastră, cu frații, cu poveștile, cu jucăriile, cu toate bucuriile unei
copilării, zăvorâtă între ziduri. Singurătatea mi-a deschis pianul, mi-a
pus sub ochi partiturile, mi-a pus în mână penelul și culorile. N’am avut
nici o prietenă. Am trăit și trăiesc numai cu lumea din mine. Mama are principii austere. Se trage din străbuni aprigi - nepoată de
vornic - boieri olteni cu braț viteaz, tăcuți, mândri și întunecați, ca și
tablourile lor din salonul nostru: deprinși să priviască prin despicătura
munților o țară care sângera de focuri puse de dușmani bucatelor, bisericilor și așezărilor.
De mică aveam înclinări artistice. Cântam și spuneam versuri toată ziua. Muzica
a produs totdeauna asupra mea o înrâurire puternică. E pasiunea și viața
mea. Când am fost pentru întâia oară la operă - aveam numai șase ani - la
sfârșitul spectacolului am plâns cu hohote de emoție și de plăcere. Mi-a
plăcut și pictura. Ședeam ceasuri întregi în camera mea, cu vopselele și
pensulele și lucram încet, cu visătoare duioșie. N’aveam nici nerăbdare, nici
porunci; lucram mereu cu trudă și cu migală. Iată micile mele lucrări.
În perete atârnau pânze desenate cu grație de cântec popular, îngeri îngenunchiați
cu aripile zgribulite, garoafe roșii în oale de lut și fețe copilăroase,
ademenind, cu mâinile întinse, sălbătăciunile pădurii.
- Treceam totdeauna prima clasele liceului. Așteptam cu înfrigurare viața
studențească. Am plecat la Viena să-mi completez instrucțiunea și să cultiv
muzica, singura mea patimă covârșitoare. Într’o seară, eram la Operă
însoțită de baroneasa Castaldy, directoarea pensionatului. Se cânta
„Lohengrin". În prima pauză zăresc în foyer o cunoscută din țară, o
româncă. M'am repezit cu toată însuflețirea s'o îmbrățișez. I-am vorbit cu glas
cald și vibrant. Dintr'un colț, un domn mic, trăsături energice, ochi de oțel,
purtând în colțul gurii o lulea, mă privea stăruitor. La cealaltă pauză,
întovărășit de un bătrân simpatic, se prezentă baronesei. Era însuși Max
Reinhardt și bătrânul nu era altcineva decât marele profesor Geiringer, de la
conservator, maestrul meu de mai târziu. I-au comunicat directoarei, pe care o
credeau mama mea, că am tot ce-mi trebuie pentru a face o carieră
artistică: statură, fizic, temperament dramatic, voce melodioasă. A doua
zi eram în cabinetul lui Geiringer. După prima partitură m’a îmbrățișat cu
entuziasm. De atunci am rămas eleva lui credincioasă. Peste șase luni am
plecat cu el la Milano, ca să depun un examen. L-am revăzut și pe
Reinhardt. Mi-a propus să iau parte la un concurs de artă dramatică pe care-l
prezida. Nu m’am dus. De altfel toată lumea îmi spune să fac cinema. De ce n’am
făcut? Nu știu. Poate tocmai din pricină că mă îndeamnă fiecare...
- La Viena am luat parte la un concurs de fotogenie. Am reușit. Au voit
să-mi trimiată fotografia la un concurs internațional, printre reprezentantele
Vienei. Am spus că prefer să figurez în calitatea mea de româncă... N’au vrut ei... De aceea, sunt recunoscătoare „Realității Ilustrate",
care mi-a dat prilejul să mă remarc printre frumusețile țării mele.
- În general mă preocupă muzica. Îmi place Chopin, pe care l-am studiat,
sonatele lui Beethoven, îmi place Massenet. Idealul meu e să interpretez pe
„Manon“...
- Da, sigur, citesc și literatură. Ador pe Eminescu.. Te miri cum se
împacă firea mea veselă și sburdalnică cu pesimismul și filosofia rece a
poetului... Sub orice aparență se ascunde un fond. Sunt ascunzișuri sufletești,
tainice, pe cari nici noi nu le cunoaștem bine. Îmi plac poemele lui. Recitesc
cu plăcere versurile lui Alfred de Vigny și Victor Hugo. Poezia lui Hugo "La
mere" mă obsedează... După cum vezi, plutesc în plin romantism.
- Ai vrea să te măriți, duduie?
-
Nu, încă nu! La șaptesprezece ani și jumătate...
-
Între cariera artistică și mariaj, ce-ai prefera?
-
De ce-mi pui întrebări cu două tăișuri? Dacă voi întâlni omul ideal...
-
Omul ideal?! Și cum trebuie să fie omul ideal, duduie? Frumos?
-
E deajuns că sunt eu frumoasă. Poate fi numai simpatic. Însă să aibe virtuți
sufletești. Să fie cealaltă jumătate a sufletului meu. Omul ideal ar fi acela
care m’ar putea înțelege și care m’ar face fericită!".
Am ieșit pe verandă. Se abătu un vânt revărsând în nări și pe obraji
parfumul ud al ploilor de primăvară. Tinelle sta senină în bătaia ploii. Dacă
ar fi întins brațele spre cer, în fața zărilor, în ploaie, ar fi înflorit ca
viorelele și mărgăritarii.” (reporter: H. Soreanu).
MISS MUNTENIA: D-RA ORTANSA TĂNĂSEANU - SFINXUL DIN CÂMPULUNG
Același
reporter, H. Soreanu, o intervieva și pe Miss Muntenia, d-ra Ortansa
Tănăseanu. Atât doar că în cazul acestui interviu nu a fost lăsat singur în intimitatea frumoasei domnișoare: „avea
o gardă credincioasă de apărare. N’avea nici zale, nici scuturi, nici săbii. O
gardă de prietene frumoase și ironice, care mânuiau ironia cu subtilitate de
floretă.”
Miss Muntenia - d-ra Ortansa Tănăseanu |
"- Nu
o să îți spun de „minunata” mea copilărie! Nu țiu să fiu ironică cu mine
însumi! Acolo, în târgul meu, în tăcerea albă a caselor pitite sub brazi, nu e
nimic pitoresc. Lume acră de provincie, hrănită cu intrigă și cleveteală! Știi cum mă numeau la Câmpulung? Regina din Saba! Vroiau
să persifleze rezerva mea mândră și rece! Nu știau că regina din Saba era cu
totul altfel. Cunoști regina din Saba - din Ispitirea Sfântului Antoniu - care știa să spună o mulțime de povești, unele mai încântătoare decât celelalte!
Ce vrei, nimeni nu e profet în.... orașul lui!
Da,
aveam idealul meu naiv. Răsfoind, sub bancă, în orele aride de matematici cărți de literatură, doream cu înflăcărare viața studențească, minunată și liberă. Să nu crezi că-mi făceam iluzii romanțioase. "Heidelbergul de
altădată" a rămas doar o poveste sublimă pentru firile romantice!! Simțeam
în mine, ca o necesitate implacabilă, datoria de a-mi desvolta inteligența,
de a mă duce la Universitate, de a pătrunde tainele unei culturi mai înalte. Eram
o revoltată împotriva inferiorității femeii. Ceream cu convingere ca
fetele să-și formeze cariere independente, să fie înarmate pentru deplina
egalitate cu bărbații. Și azi?! Am în buzunar o licență în litere și... mă
gândesc cu duioșie la poezia calmă și senină a căminului! Sunt - se vede - legi
firești, care nu pot fi înfrânte de sexul slab!
- Citesc cu pasiune! Sunt, firește, îndrăgostită... - nu îndrăgostită de
cărțile mele. Citesc cu pasiune. Ce-mi place? Scurt: literatura bună! Chiar
acum am terminat o carte de Kipling. Îmi plac foarte mult scrierile lui cu
vapoare și marinari cari nu sunt oameni ca ceilalți; nefiind nici
soldați, cutreieră lumea, călătoresc și se duc să se bată orișiunde fără să se
îngrijească de țara unde sunt, nici de dușmani.... Sunt oameni de altă
dată... și altă dată era mai frumos decât acuma!
-
Preferințe?
-
Studiul nu împiedică să-ți placă lumea. Îmi plac balurile, seratele,
petrecerile, toaletele... Și dansez cu multă plăcere.
-
Căminul, cititul, viața modernă, marinarii și mai ce? Vă place totul, fără
deosebire?
-
Trebuie!... Dacă vrei să cugeți puțin, viața nu e tocmai frumoasă. Trebuie s'o
înveselești. Viața este ca o călătorie lungă; trebuie să te ocupi cu o
sumedenie de lucruri ca să treacă mai ușor!
-
Filozofași, d-șoară!
-
Deloc! Mi-e groază de judecățile în care se taie firul în patru și găsesc că este
stupid să îți bați mereu capul cu eternitatea, cu infinitul, fără să ajungi
vreodată la ceva care să aibă un rost. Să nu-ți pară curios că acestea le
spune o intelectuală.
- Și care e idealul d-tale, duduie?
- Idealul
meu? Mi-e frică de el!”
Privesc sfinxul
din fața mea. Ochii negri adânci ca oceanul lucesc cu seninătate în figura
înrămată de șuvițele grele cu răsfrângeri vinete; și este imposibil să sondezi
acești ochi și să descoperi gândul, care veghează în fundul apelor lor
nemișcate.”
MISS MOLDOVA: D-RA MARIOARA CAZABAN – FRUMUSEȚEA BLAJINĂ
„Miss
Moldova" este originară din Fălticeni unde s-a născut la 28 Noiembrie 1909 și face parte din familia Cazaban, înrudită cu familia Șuțu din Iași. Când a
părăsit Fălticenii spre a-și urma studiile la Facultatea de Litere a
Universității ieșene, d-ra Cazaban n’a visat că va avea un succes atât de mare.
Despre concursul de frumusețe „Miss Moldova'’ spune că a fost foarte bine
organizat, întrecând chiar toate așteptările."
Miss Moldova - d-ra Marioara Cazaban |
"-
Cu ocazia acestui concurs am constatat că România are fete frumoase; din toate
părțile țării s'au adunat în Capitală un adevărat colier de perle, care de care
mai frumoase, mai atrăgătoare. Frumusețile fiecărei regiuni au ceva specific:
muntencele au o frumusețe îndrăzneață, aproape rafinată; ardelencele și
bucovinencele posedă o frumusețe vioaie dar rece; basarabencele sunt mai
banale; iar frumusețea moldovenească este blajină, timidă chiar, și
limpede ca o doină... Idealul unei reușite la concursurile de frumusețe este să facă cinematograf. Ei
bine, eu nu găsesc în aceasta un ideal.
-
Idealul meu vi-l voi spune după ce voi termina studiile.
-
Care sunt principalele d-voastră preferințe?
-
Să fac voiajuri în străinătate, însă bine înțeles după ce-mi voi cunoaște țara, care este foarte frumoasă. Îmi plac cinematograful, teatrul, concertele,
sporturile de iarnă, etc. Dar nu sunt amatoare de dans. Scriitori favoriți: în
literatura românească - continuă d-șoara Cazaban - prefer pe Ionel
Teodoreanu, Mihai Sadoveanu, Liviu Rebreanu și pe spiritualul Topârceanu. Din
literatura străină prefer pe Ştefan Zweig, Thomas Hardy și poeziile lui
Baudelaire și Paul Verlaine.
-
Ce artă preferați?
-
Muzica, sună melodios răspunsul domnișoarei Cazaban. Am dat examen la
conservator și am fost primită în anul IV la pian. Armonia dulce a pianului
este o desfătare supremă pentru mine și pentru că-l iubesc mult, poate voi
pleca în străinătate și mă voi devota lui.
-
Preferați muzica modernă sau compozițiile clasice?
-
Între aceste două genuri pe cel clasic, intelectual și celălalt, un vârtej
haotic, evident că-l prefer pe primul.
-
Ce părere aveți despre moda feminină?
-
Moda femeilor este ceva foarte variat și fiecare variație își are charme-ul
lui. Prefer totuși rochiile-soie, pentru că îmi amintesc timpurile nobleței de
la curțile regale franceze. Ce vrei, domnule, sunt o romantica.
- Și pentru a încheia, ceva din viața d-voastră?
- Copilăria mea a fost foarte plăcută și astăzi mi-aduc cu drag aminte de ea .
Pendula
din perete bătu patru lovituri răspicate. Ora 4. Ora când d-șoara Cazaban
trebuia să plece la Conservatorul de muzică pentru o oră de pian.”
Citește aici interviurile acordate de Miss Basarabia, Miss Transilvania, Miss Maramureș și Miss București
Trista poveste a unei Miss România |
Sursa interviurilor și a fotografiilor: revista „Realitatea ilustrată” –
numerele din aprilie – mai 1929 - disponibile în colecția Bibliotecii Digitale a B.C.U. „Lucian
Blaga” Cluj- Napoca.
Da...seriozitate,cultura,valoare...Frumoase si pe dinafara si pe dinauntru... Jos palaria! Felicitari pentru tenacitatea cu care scoti la lumina o intreaga epoca cu toate culorile ei!
RăspundețiȘtergereSi, intamplator sau nu, sunt interviuri cu domnisoare din toate regiunile Romaniei Mari, din toate "clasele sociale" si cu niveluri de studii diferite.Tocmai de aceea am crezut ca publicarea lor e interesanta - nu numai pentru parfumul epocii.
RăspundețiȘtergereEu aș spune, despre domnișoare, că erau cultivate. Și de familie bună. Să nu cumva să crezi că aș considera asta un motiv de laudă. Ce vrei? —se pare că mai am un firicel de gândire proletară (...). Dar unde erau frumusețile neaoșe? Cele care nu și-au făcut studiile la Paris, ori Viana..? Cele frumoase fără fardul culturii? Cred că sunt rea. Eu nu am fost la Paris.Nu am studiat pianul. Da. Cred că sunt rea. Dar nu pot să mă abțin, nu era nici o frumoasă din Bolintin..?! Nu era loc. Trebuiau parale...
RăspundețiȘtergereNu te lua după comentariul meu.. Sunt geloasă, cred!! Articolul este superb. Și, deși am fost rea, trebuie să mărturisesc, erau fete frumoase și cuminți. Și cultivate. Meritau să primească aprecieri. Mulțumesc pentru această urmare. Aștept să citesc și restul interviurilor,(internetul meu nu mă lasă să intru în alte pagini).
Asadar domnisoarele - desi frumoase - avea si cate ceva de spus. O surpriza, nu-i asa? :)
Ștergerecine citeste romanul lui Cezar Petrescu, Miss Romania,intelege despre ce este vorba,si cum era realizate inclusiv aceste "interview-uri".
RăspundețiȘtergere