În articolul anterior ați citit primele interviuri acordate revistei "Realitatea Ilustrată" de trei dintre frumoasele și cultivatele domnișoare, câștigătoare în anul 1929 ale titlurilor de Miss Oltenia, Miss Moldova și Miss Muntenia. Trei personalități care proveneau din clase sociale diferite și care aveau imagini diferite despre locul pe care femeile credeau că ar trebui să îl ocupe în societate. În acest articol puteți să citiți alte patru interviuri. Le transcriu
aici nu doar pentru că „interview-atele” de ieri au fost desemnate Miss Basarabia, Miss Dobrogea, Miss București sau Miss Maramureș, nici pentru a le compara cu vedetele media din zilele de azi, ci
pentru că sunt... interesante:
O plimbare prin parc a reporterului
„Realității Ilustrate” – Tudor Ispravă – împreună cu frumoasa Julia Ceachir a dat naștere unui interviu spumos cu o tânără „suplă, gingașe, superbă ca și această primă
zi de primăvară, întârziată și ea...”:
"- Am auzit că mă cauți. Iartă-mă, că...
- Nu face nimic, răspund politicos. Mai bine
mai târziu decât... prea târziu. Ne vom plimba - vremea e minunată - și vom sta puțin
de vorbă. Sau poate că vrei mai bine să intrăm într’o cofetărie...
- Mulțumesc. Să-ți spun drept, nu-mi plac...
- Prăjiturile?
- Nu. Interview-urile. Ghicesc că vrei să mă
„descoși" pentru "Realitatea Ilustrată". La ce bun - admițând că aș
avea ceva de spus - să-mi transform sentimentele în cerneală și hârtie?
- În cazul acesta scriitorii, poeții
celebri... Dar apropos de literați... Ce roman celebru preferi?
- Nici unul.
- Cum așa?
- Foarte simplu, fiindcă un roman celebru nu este totdeauna și un
roman bun. În genere vorbind, nu sunt o admiratoare prea entuziastă a
romanelor, fiindcă ele nu sunt niciodată expresia fidelă a vieții. Ador muzica. Sunt o admiratoare pasionată a lui Chopin...
- Dar Wagner ?
- În privința acestui compozitor sunt de părerea
lui Nietzche. Wagner a îmbolnăvit muzica...
D-ra Ciachir se opri și mă privi cu privirea ei clară ce nu putea veni
decât dintr’o inimă clară - ca și cum ar fi vrut să spună: „Nu-ți displace
tonul meu atât de grav și de doctoral?
- Ce vrei - continuă cu o ușoară vibrare de
duioșie în glas grațioasa mea însoțitoare - așa sunt eu, cam... filosoafă. De
mică încă mă țin minte înclinată spre contemplație și reverie. În preajma
sătucului meu natal, din regiunea numită
a Codrului, era o pădure bătrână, înaltă și foarte deasă, care foșnea și fremăta necontenit, ziua și noaptea. În
după amiezile lungi de vară ședeam pe prispa casei, priviam sus, spre cerul
înalt pe care lunecau nouri mulți și mari și ascultam la svonul ce venia din
pădure, unde scrâșnia ferăstrăul și bocănea toporul.
- Ce-i sgomotul ista? - întrebam pe tata.
- Se doboară copaci, prostuțo! - îmi răspundea
el.
- Dar de ce-i doboară? - continuam să întreb și tata îmi răspundea blajin:
- Când ai să crești mare, ai să știi...
- Și acuma știi? - o întrebai pe „Miss
Basarabia", oarecum mișcat de această evocare de o tristeță atât de dulce.
- Da, acuma știu - îmi răspunse cu un zâmbet
specific copila cu chip de înger ce pășea
alături de mine, pe stradă, în amurg - și mai știu încă atâtea altele. Îmi
spuneai adineauri: „să ne plimbăm"... Îți spun drept, cuvântul m’a isbit într-un
anumit fel. Acuma nimeni nu se mai
plimbă, acuma se fac... tururi. Suntem cu toții raționali, până la
capriciile cotidiene. Pretindem în permanență un „scop" ți o „țintă". Ne extaziem de pildă în fața unei figuri ca
aceea a lui Casanova, o găsim pe Iulie de Lespinosse extrem de mișcătoare, dar
acestea sunt legende și rarități. Dacă
s’ar ivi, astăzi, un Casanova, ar fi arestat ca excroc... Dacă „Don
Juan" ar ști - ca să sar de la una la alta - ce-i trebuie unei femei ca să
fie într’adevăr fericită, l-ar părăsi numaidecât puterea de a fi un Don Juan.
Numai din neobrăzarea lui stupidă și-a tras forța de a rămâne Don Juan
victorios... în istorie.
- Constat - spusei oarecum uimit de atâta maturitate de gândire la o
fată de 21 de ani - că „Miss Basarabia" are idei cam pesimiste despre
iubire. Gândiți totdeauna în felul acesta?
D-ra Ciachir se gândi puțin, apoi răspunse încet,
măsurându-și parcă vorbele:
- Sistemul nostru nervos nu este nicidecum
responsabil pentru impresiile sale momentane. Fiecare clipă își are
ciudățeniile ei. Acuma e 7; întreabă-mă
la 8, ce fel de ființă am fost cu o oră mai înainte? Poate superioară,
poate mai...
- Am ajuns aproape de casa d-tale d-ră și
peste o clipă mă vei părăsi; spune-mi, te rog, ce crezi despre iubire...
despre iubirea bărbaților îndrăgostiți...?
- Știu și eu...? Cum să-mi formulez mai bine
gândul? Cred că din o sută de
îndrăgostiți, 99 habar n’au din ce este făcută o femeie, zise d-ra Ciachir.
Iubirea adevărată nu aceea din gura fiecăruia, este ceva enorm de rar, un
fenomen tot așa de superb și demn de admirație ca și geniul. În epoca noastră sportivă și mecanică flacăra sacră a iubirii s’a
stins...
- În cazul acesta, ce ne-a mai rămas?
- A
rămas... fumul! - îmi răspunse „Miss Basarabia"
peste umăr, închizând portița.
Am
plecat, fredonând agale, gândindu-mă tot drumul la marea diferență dintre
flacără și fum... “.
MISS TRANSILVANIA: D-RA JEYA MAIOR – O FATĂ CA-N POVEȘTI
„La noi sunt fete ca-n povești/ Cu ochi frumoși
de zâne.” Aceste rime se amestecau cu gândurile reporterului N. Ionescu în drumul său spre Cluj din anul 1929, drum făcut cu scopul de a a întâlni pe „d-ra Jeya Maior, frumoasa frumoaselor din
Transilvania, cea cu ochii negri ca mura, gura... o cireașă, părul... pana corbului.”
O găsește și o "interview-ează" în căminul studențesc sin Cluj în care locuia:
"- Ca să nu pierdem timpul cu întrebări și
răspunsuri inutile îți voi face o mică descriere a vieții mele: Am văzut lumina zilei la Blaj. Copilăria mea nu a fost din cele
mai fericite. Ca români în țară străină, părinții și frații mei aveau mult de
suferit. Aceste suferințe din jurul meu își găseau reflexul și în sufletul meu de copil. Război!
Griji! Lipsă! Erau noțiuni pe care
eu, la vârsta aceea fragedă, nu le pricepeam, dar o tristețe instinctivă mă copleșia. Îmi amintesc de acele zile memorabile din toamna anului 1918 când tot orașul
era în sărbătoare. Venise ceasul desrobirii. Pentru prima oară vedeam un alt tricolor decât cel unguresc fâlfâind
pe toate casele. Era o toamnă frumoasă, scăldată într’un soare întârziat. Și în sufletul meu, până atunci întunecat de griji pe care nu le știam,
pătrunse pentru prima oară o rază de soare. Mă simțeam și eu fericită.
Au
urmat anii de școală care nu mi-au lăsat amintiri mai deosebite de cele ale
altor școlărițe. Am fost, întotdeauna, o elevă bună și de multe ori am luat
premii la sfârșitul anului. Mi-a plăcut să învăț, cu toate că niciodată nu mă
oboseam prea mult. Am terminat liceul și iată-mă la universitate, unde m’am
dedicat Literelor. Probabil că tristeței - care mi-a
copleșit copilăria - îi datoresc faptul că azi nu sunt la fel cu celelalte
fete de vârsta mea. Nu-mi place să
dansez, nu-mi place să flirtez, în schimb cuget, cuget mult... În școală orele de literatură erau pentru mine o recreere. Pot spune că aproape toate cuvintele profesoarelor mele mi-au rămas întipărite
în minte. În orele libere în loc să mă
duc să măsor „corso-ul“ la fel cu toată „jeunesse doree“ a urbei mele natale, consultam clasicii și modernii, pe cât posibil în limba originală. Mai
târziu, am început să citesc pe Kant, Schopenhauer și Nietsche. Multă plăcere mi-a procurat lectura lui „Faust“
de Goethe. O mare parte din preceptele după care mă conduc astăzi în viață le datoresc
acestei opere nemuritoare. Azi, când cea mai mare parte a anului o petrec
în Cluj, îmi împart timpul liber între lectură și cugetare de o parte și artă
de cealaltă. Pictura și muzica îmi plac mult. Culorile vii mă atrag și de aceea
le aplic și la îmbrăcăminte. A doua
patimă a mea, pe lângă literatură, e muzica. Nu jazz-bandul și muzica
ușoară, ci Wagner, Beeţhowen, Mahler, Haydn, Mozart, Grieg. În privința
aceasta consider radio-ul și gramofonul ca două invențiuni cum altele până azi
n’au fost mai bine făcătoare pentru omenire. Cum altfel am putea noi să ascultăm în colțurile
îndepărtate ale țării noastre o orchestră bună, o simfonie sau o arie din
„Lohengrin", „Meistersinger", „Nunta lui Figaro”?
Planurile mele de viitor? Vreau
să ajung profesoară, căci îmi plac copiii. Nicăieri nu mă simt mai bine ca
în mijlocul lor. Aceste mici făpturi naive și nevinovate te mai fac sa uiți
răutatea celor mari, care te înconjoară. De aceea îmi consacru viața educației
generațiilor viitoare și voi avea cel puțin mulțumirea sufletească de a fi făcut tot ce mi-a stat în puteri, pentru a scoate din copiii încredințați mie, alți oameni mai
buni decât cei de azi. Voi reuși oare?....
- Știți domnișoară, că după câte mi-ați spus,
nu pricep cum v’ați decis să vă prezentați la concursul nostru
de frumusețe?
- „Vanitas
Vanitatum!" - fu răspunsul laconic al frumoasei Jeya.
Am plecat încântat de acele puține momente petrecute
cu „Miss Transilvania", dar cu regretul că meseria m’a obligat să-i răpesc
timpul cu atât mai prețios, cu cât se află acum în preajma examenelor. Trenul gonește iarăși peste munți și ape, peste
câmpii și văi și în gând îmi reveniră versurile:
„La
noi sunt fete ca’n povești
Cu
ochi frumoși de zâne ...”
MISS MARAMUREȘ: D-RA MELANIA IUGA – MUNCA-MI ESTE VIAȚA
Drum lung, cu trenul personal, al reporterului „Realității ilustrate” din București până în îndepărtatul Sighet, orașul de obârșie al
Melaniei Iuga – fata cu „părul de culoarea spicelor coapte de grâu”. Reporterul "Realității Ilustrate" o "interview-ează" în grădina casei părinților ei de pe malul Tisei:
"- Iertați-mă, domnișoară, că vă tulbur siesta
atât de necesară, dar deoarece sunteți „Miss”, nu puteți fi o-miss-ă din
rândul celor semiobligate a ne face declarații.
- Și v’ați deplasat dv. tocmai de la București...
- Drumul mi-a făcut plăcere domnișoară. Și pentru c’am venit la Tissa, vreau s’aud
ce-mi spune Miss-a.
- Și eu fac versuri domnule, în orele libere.
Dar, din păcate, am prea puține, pentru a mă putea ocupa de poetică. Am citit toată poezia națională, de la Eminescu
până la Topârceanu, și comparativ cu versurile străine pe care le-am cetit,
versul românesc îmi face impresia - atunci când e bun - a unei muzici duioase
care încântă urechea.
- Ce impresie v’a făcut concursul "REALITĂȚII ILUSTRATE"?
- Minunată, Domnule. Alegerea mea ca „Miss Maramureș“ a fost o
surpriză, chiar pentru mine însumi, care m’am prezentat în urma stăruințelor
familiei. Primirea care mi s’a făcut la București precum și organizarea concursului
central au fost admirabile. Balul celor mai frumoase fete din țară, organizat în cel mai select salon al Bucureștilor, „Cercul
Militar", mi-a făcut cea mai profundă impresie. Iubesc revista dv. și mi-ar lipsi ca un "ce" absolut necesar, dacă n’aș citi-o în fiecare săptămână.
- Ce proiecte aveți pentru viitor ?
- Muncă,
domnule, căci munca-mi este viața. Am părinți săraci, suntem copii mulți și munca mi-a devenit o distracție instinctivă și
necesară totodată. Trebuie să depun câteva examene pentru a putea intra ca
institutoare la școala normală, căci intenția
mea este să împrăștii cât mai multă lumină în
jurul meu. Filosofez realitatea așa cum este și așa
cum o văd eu, și cred că nu greșesc dacă afirm că un popor nu se poate ridica decât prin cultură.
- Ce distracții preferați ?
- V’am mai spus că am timp prea puțin pentru
distracții, dar când se nimerește câte odată, îmi plac sporturile, teatrul și cinematograful.
- Sunt informat domnișoară că vă trageți dintr’o
familie cu vechi rădăcini în istoria neamului nostru.
- Da, dar n’am făcut niciodată caz de
aceasta. Actualul prefect al județului, d-l Gavril Iuga, rudă cu familia
noastră, este în posesiunea unui hrisov scris pe „pchiele de câne" prin
care Regele Ludovic cel Mare al Ungariei întărește în secolul al XlV-lea, pe un
strămoș al meu, cu titlul de „Juga de Seliște ” - o comună pe apa Tisei, în
fundul Maramureșului - contând printre cei mai mari nobili ai vechei Ungarii. „Juga
de Seliște” era un nepot al Voevodului Dragoș-Vodă, ale cărui moșii erau în proprietatea sa. Numele familiei noastre este pomenit și în câteva vechi hrisoave domnești aflate în
arhivele statului la București, iar unul din străbunicii mei a comandat o
legiune de voinici maramureșeni în luptele lui Ștefan cel mare, contra turcilor.
Orele
sunt înaintate. Blonda mea interlocutoare cată melancolică în apele Tisei, care
se rostogolesc tulburi pe la picioarele noastre. O privesc din nou și mă
întreb cum poate sălășlui atâta energie și dor de muncă într’un corp atât
de delicat...
...Și figura ei, cu liniile clasice și părul de culoarea spicelor coapte de grâu, mă
urmărește tot drumul, spre București..."
MISS BUCUREȘTI: D-RA MARIA DANACU – O FATĂ CARE A VRUT DOAR SĂ FIE FERICITĂ
Cea mai frumoasă blondă a Bucureștilor era o domnișoară deosebit de comunicativă și... era deja logodită:
"Atmosfera intimă a camerei în
care sunt introdus este probabil un reflex al comunicativității ce
caracterizează pe frumoasa Bucureștilor.
- Abia peste câteva zile îți voi putea da o
fotografie bună a mea, mă întâmpină dânsa, ghicind scopul vizitei mele.
- Domnișoară, te rog să mă scuzi dacă
te-am sustras de la alte ocupațiuni.
- Nu, domnule, mă scol foarte devreme, așa
că la ora aceasta, dacă nu mă duc să-mi fac obișnuita preumblare pe jos sau cumpărăturile, lucrez perne sau cânt la
pian.
Și într’adevăr, pe divan zăresc munți de perne, de diferite mărimi, care
mai de care mai frumoase.
- Te miri? Sunt toate lucrate de mine! Dar
nu sunt numai acestea, mai am și altele.
Și o preumblare prin celelalte cartiere, mi-a dat o idee de pasiunea
d-rei Danacu. Zăresc, pe pian, notele unui
tango "en vogue“.
- Dacă nu mă’nșel, preferați muzica ușoară.
- Da! Ador
muzica de dans și în special tango-urile, dar tot atât de mult îmi place
să și dansez...
- Până în iarna trecută nu aveam voie să mă duc la
serate şi la ceaiuri, şi acum, după primul carnaval, îmi pare rău că a fost
atât de scurt.
- Dar
teatrul, cinematograful, nu vă atrag?
- Îmi place teatrul bun. Mă duc la toate
spectacolele și mă pot lauda că de câțiva ani încoace nu mi-a scăpat nici o
piesă care să fi meritat să fie văzută. În special mă atrag tragediile și repertoriul clasicilor. Totuși n’aş putea spune că-mi displace să
asist la reprezentarea unei piese originale sau străine, contemporane, într’un
cuvânt, teatru bun să fie! Cu toate
acestea, nu neglijez nici cinematograful. Are atâtea posibilități de a-ți procura
iluzii, de-a te amăgi, încât simpla curiozitate mă mână într'acolo, de câte ori
aud de un film nou. Fastul și luxul văzut pe ecran îți dau o rază de speranță
întru mai bine, trăiești, fără să vrei, scenele din luxoasele palate ale
arhiducilor austrieci, timpurile apuse ale strălucirii rusești sau scenele
scăldate în soarele veșnic cald al Coastei de Azur.
- Dar cinematograful redă tot atât de bine și mizeria! - îndrăznii eu răutăcios, pentru a aduce un contrast la gândurile
interlocutoarei mele.
- E drept. Filmele însă, care ne prezintă
suferințele celor vitregiți de soartă, ar trebui să aibă darul de-a trezi în
noi simțul milei pentru cei nevoiași. Generația noastră nu prea cunoaște acest
sentiment. Și suferințele sunt atât de mari!!...
- V'aţi gândit vreodată să vă dedicați
cinematografului?
- Am
primit foarte multe propuneri de acest fel. Nu am fost însă niciodată curioasă să aflu dacă sunt aptă pentru arta mută. Am refuzat din capul locului
orice propunere și chiar acum în urmă, un regizor de la Teatrul Național a
căutat cu toate mijloacele de convingere să mă decidă să accept rolul principal într'un film românesc, care va fi
realizat undeva în Carpați. A trebuit să renunțe în fața hotărârii mele. Totuși,
nu de rare ori mă gândeam cu un fel de dor în suflet la țărmurile îndepărtate, la
pustiile Saliarei, la orașele arabe din Nordul Africii, la soarele acela care
te moleșește și te îndeamnă la „dolce
farniente” și câteodată curiozitatea mă făcea să mă întreb care ar fi
efectul apariției mele, o blondă, în
mijlocul atâtor oameni negri. Poate că în astfel de momente de slăbiciune aș
fi spus odată "Da". Însă imediat mi-aș fi dat seama că la faima unei Greta Garbo sau Vilma Banky, n’aş putea ajunge niciodată, așa că prefer să-mi
propun un alt ideal.
- Dacă nu sunt prea indiscret?...
- Pentru că am alunecat pe panta aceasta, îți
voi face o destăinuire: de ieri sunt
logodită și prefer să gust din fericirea
căsniciei, decât să duc viața sbuciumată a unui „star".
Aflasem prea mult. Trebuia să merg să împărtășesc tuturor această veste. M’am ridicat să plec,
însă ușa nu mi-a fost deschisă până când n’am promis că în iunie voi reveni,
de data aceasta însă nu cu o zi prea târziu, la nuntă.”
Sursa
interviurilor și a fotografiilor: Revista „Realitatea Ilustrată” – numere din aprilie – iunie 1929 - disponibile în colecția digitală a Bibliotecii Digitale a B.C.U. „Lucian Blaga” Cluj- Napoca
Va trebui sa le citesc si pe celelalte pentru ca sunt placut surprinsa de cultura lor, mai ales ca,in ultimii zeci de ani, a devenit aproape regula ca toate acele corpuri frumoase de prin mass-media au deasupra un capsor frumos dar absolut gol si morala zero...Nu le fac o vina exclusiva,traim intr-o societate stricata,de multe ori inteligenta in plus si verticalitatea morala iti inchid multe usi.. Sunt curioasa ce "s-a ales" de acele femei atat de culte si frumoase...poate intr-o zi vei gasi timp sa vezi si asta...cine stie?
RăspundețiȘtergere