Zilele
de Rusalii sunt sărbătorile care încheie ciclul marilor sărbători domnești începute
odată cu Floriile. Sunt trei zile de sărbătoare, fiecare dintre ele cu o altă
semnificație:
- Sâmbăta de dinaintea Duminicii Mari a Rusaliilor – numită Moșii
cei mari, Moșii Rusaliior sau Moșii de vară –
este una dintre cele mai importante momente ale cultului morţilor din
calendarul popular;
- Duminica
de Rusalii, numită și Duminica mare sau Duminica cinzecimii (fiind
sărbătorită la 50 de zile după Paști) este ziua în care comunitatea
creștină sărbătorește Pogorârea Sfântului Duh, fiind considerată și ziua
de naștere a bisericii.
- Lunea
de după Duminica Mare este cea a sărbătorii populare cu origini
precreștine a Rusaliilor, timpul în care ielele sau rusaliile “joacă pe la
puțuri, fântâni, cruci, răspântii, poiene” și “fac răutăți de tot felul pe lume”.
Conform rânduielilor creștine, în
zilele de sâmbătă “se dă
pretutindeni de pomană pentru sufletele morților, care pomană poate consta din
mâncare, băutură, haine de purtat și altele (…). Rugăciuni pentru mântuirea
sufletelor lor de păcate se pot face și în alte zile, dar pomana cea mai bine
primită de Dumnezeu este cea făcută în ziua sâmbetei.”
Dintre toate zilele de sâmbătă de
peste an, există în popor credința că “ziua cea mai
nimerită pentru facerea pomenilor și pomenirilor este Sâmbăta Duminicii
mari, numită și Moșii Duminicii mari, Moșii Rusaliilor, Moșii de Rusalii sau,
mai peste tot locul, Moșii cei mari sau Moșii de vară”. În aproape toate regiunile țării
se păstrează obiceiul de a se da de pomană vase de lut sau din porțelan, căni
sau străchini de lemn împodobite cu flori și umplute cu fructe, lapte, vin sau
apă. “Oalele, ulcelele, cănile și sticlele se dau de obicei pline cu
vin, iar cine n’are le poate umplea și cu apă. Cofele și toate celelalte
vase sunt împodobite pe la gură cu cununi de flori, de trandafiri mai ales,
dacă sunt înfloriți în această vreme. Printre florile înșirate pe ață se pun și
roșcove, smochine, covrigi şi altele cumpărate toate din
târg. Străchinile, talgerile, castroanele şi farfuriile se dau pline cu
bucate. Aceste bucate sunt de obicei felurite soiuri de zamă sau zeamă de pasăre,
purcel sau miel, cu tăieței, orez și altele. Farfuriile late sau întinse sunt
mai ales duse umplute cu meșniță sau orez fiert în lapte. Toate aceste
lucruri care se duc a fi împărțite se numesc moși. O gospodină duce moși
pe la toate neamurile și toți vecinii, și primește iarăși moși de la toți
aceștia. Cu acest prilej, se strâng atât de multe vase, încât rar gospodar care
își mai cumpără altele din târg pentru nevoile casei.” Cel care dădea
de pomană spunea: "Pe lumea asta ție, pe cealaltă, mie!".
Cel care primea răspundea: "Bogdaproste!" sau "Domnul primească!".
Prin
Oltenia, de Moșii de vară, era obiceiul ca femeile să meargă în cimitir și să
își plângă morții, pentru că în această zi “păcătoșii se trimit din nou în
munca iadului”. Prin
Bucovina exista credința “că nu e bine ca cineva să mănânce până ce nu dă mai
întâi de pomană, pentru ca în această zi se împărtășesc cu sfintele taine toți
morții și dacă unul din neamul celor morți mănâncă, atunci cei morți din neamul
lui nu se pot cuminica”.
Prin
zona Câmpulungului (Argeș) era “datina ca nănașii să trimită finilor și mai
ales celor de botez, încă și câte o junincă dimpreună cu toate ce e nevoie la o
vacă de lapte precum doniță, satișcă și strecurătoare”.
Un
alt obicei interesant se întâlnea prin unele părți din Moldova: “cei care în
toamna trecută s’au îngijit și au dat de pomană între altele și o masă
încărcată cu tot soiul de bucate și colaci, acum, la moșii aceștia, ei se duc
să umple acea masă. Această datină se numește umplutul meselor. Gospodina
care a dat de pomană o masă plină cu vase, merge acum cu bucate și umple acele vase,
tot pe masa dată.”
Prin Țara Românească în această perioadă se ținea Târgul Moșilor, “care se
începe luni și durează până sâmbăta înainte de Rusalii, adică o săptămână
întreagă.” Târgul Moșilor, care era un prilej pentru târguieli și pentru
distracții de tot felul, “s’a născut din târgul unde se desfăceau odată
numai cele trebuincioase pentru Moși Rusaliilor”. Cel
mai cunoscut dintre aceste târguri organizate de Moși a fost până în
perioada interbelică cel care se ținea în București. (citește și “Piticul
din Bâlciul Moșilor”)
În celebrul bâlci
organizat în săptămâna Rusaliilor mergeau mai ales mahalagi și
târgoveți – dar și burghezi - pentru a colinda vestitele “țuicării cu
adevărata zeamă de prune adusă de la munte”- numită și „zăpăceală” . Era
locul în care copiii mâncau floricele și “îți sglâmboiau ochi în toate părțile și nu se mai săturau privind la „Vasilache” sau la diferiți
comedianți care se arătau la circuri cu „renume mondiale” și în
special la panorama lui Braun care avea toate minunățiile pământului.”
Citește și: Duminica Mare a Rusaliilor
Sursa
informațiilor și a citatelor: studiul etnografic “Sărbătorile
de vară la români” - semnat de Tudor Pamfile – publicat de Librăriile
Socec&Co. în anul 1910.
Interesant! Si... de ‹‹ Bogdaproste ! ›› stiam, e foarte raspandit, dar de ‹‹ Pe lumea asta ţie, pe cealaltă, mie ! ›› inca nu aflasem; chiar nu am auzit pe nimeni spunand asta. Dar e de retinut!
RăspundețiȘtergereTot referitor la datul de pomană românii mai au o vorbă: "Cine dă, lui îşi dă ! "
RăspundețiȘtergereTe mai astept pe blog, Clara.
Inca un articol, drag sufletului fiecaruia dintre noi!
RăspundețiȘtergereMultumesc si eu!
Inca un articol, drag sufletului fiecaruia dintre noi!
RăspundețiȘtergereMultumesc si eu!
Hai sä completez frumoasa expunere despre Rusalii, cu cele scrise de Gh. Ceauşeanu in cartea sa: “Superstiţile poporului român” (2005)
RăspundețiȘtergere- La Rusalii nu e bine să te sui pe vârfurile dealurilor că te pocesc Ielele
- Din Ciclul de Simbolizări a morţii Soarelui (iarna) şi ale învierii lui (primăvara), face parte şi obiceiul Căluşarilor de a-şi îngropa „Capra” la sfârşitul jocului, şi de a o dezgropa tocmai primăvara, la Rusalii – când încep iarăşi jocul. „Capra” se îngroapă într-o poiană – după ce a fost înfăşurată cu pelin şi usturoi, făcându-i-se pogribanie în toată regula cu plângere şi văicăreli
- În noaptea de Joi Mari la revărsatul zorilor, se duc femeile din Banat la mormint; alţii, acasă în „alvie” – curte, aprind morţilor focurile numite „Focurele”, Luminiciche, ori Luminuşe, făcând pentru tot mortul din familie o luminicică, sau anumind (menind) mai mulţi morţi la o lumină. Cu această ocazie se sacrifică, adică se dau de pomană colaci, copiilor săraci, ce vin spre a se încălzi la „luminiciche”. Colacii aceştia se numesc „sâmbicioare”. Cu colacul se dă şi o lumină (lumânare), împreună cu o olcuţă (ulcică, ulcea) de apă, alţii dau şi vin, menind colacul moşului cutare, spunând şi numele celui mort din familie. Luminicichile se fac numai cu surcele de alun sau de boz uscat, care se frâng nu se taie.
Matroana familiei care tămâiază morţii, îşi face Luminicichile la mormânt. Ea strigă sufletele morţilor pe nume, zicând:
„Sculaţi, sculaţi
Şi acasă haidaţi”
Acestea sunt doar câteva DETALII despre tradiţile (superstiţile) poporului nostru, la Rusalii.
Avem o mitologie foarte bogată, cinste acelora care îşi dedică viaţa întreagă pentru a o consemna în cărţi, pentru a nu intra în uitare. Amintesc un nume contemporan de MARE PRESTIGIU – Prof. Dr. ION GHINOIU, fost secretar al Institutului de Etnografie şi Folclor Constantin Brăiloiu, care, pe lângă o sumedenie de cărţi de etnografie şi folclor, a organizat şi condus realizarea unei culegeri UNICE IN LUME, respectiv ATLASUL ETNOGRAFIC ROMÂN, în care, în 5 volume - ALBUM de dimensiuni impresionante, a făcut o sinteză a zeci de mii de fişe de chestionar, completate de localnicii din toate regiunile României, o bună parte dintre ele culese personal în decenii de viaţă, petrecute umblând prin ţară şi studiind la faţa locului tradiţile poporului nostru. Atlas în care se dezbat pe larg nu numai tradiţile dar şi portul popular, miturile, basmele, şi foarte multe altele, lucrare care este înscrisă în Patrimoniul Culturii Universale.
Cinste lui, pasiunii şi dragostei pentru folclorul nostru românesc căruia i-a dedicat întreaga sa viaţă, pentru a-l consemna, a-l menţine mereu viu, înfruntând timpul şi uitarea !
Ca de obicei complete si interesante comentariile tale, Anonimule! Iti multumesc si te mai astept pe blog. Citeste si:
RăspundețiȘtergerehttp://deieri-deazi.blogspot.ro/2015/05/duminica-mare-rusaliilor.html