Ziua de 24 iunie este cea în care creștinii ortodocși
cinstesc “Nașterea cinstitului, slăvitului Prooroc, Mergătorului înainte și
Botezătorului Ioan”. Tot în această zi, îndeosebi în Moldova, este prăznuit
“Sf. Mucenic Ioan cel Nou”, prilej cu care la Suceava - fosta capitală a
Moldovei - atrage în fiecare an mii de pelerini veniți din toate colțurile țării pentru a se închina la moaștele Sfântului.
Citește și: Pelerinaj
interbelic la Suceava
O sărbătoare a iubirii
Sărbătoarea religioasă se suprapune cu o altă mare sărbătoare din calendarul
popular: Sânzienele sau Drăgaica. O sărbătoare laică a iubirii și a
fertilității, prilej pentru practicarea unor ritualuri de vindecare a bolilor,
de aducere a ursitului și a belșugului în gospodărie. Sânzienele au
probabil la origine sărbătorile romane de adorație a zeiței Diana (Santa Diana
- Sân-Ziana). Alți etnologi susțin însă că sărbătoarea își are originea în
străvechiul cult geto-dacic al Soarelui, sânzienele fiind reprezentate adeseori
de traci înlănțuite într-o horă.
Una dintre primele descrieri ale ritualurilor desfășurate
în ziua de Sânziene i se datorează domnitorului Dimitrie Cantemir și
este inclusă în celebra sa lucrare "Descriptio Moldaviae":
“În
acest timp, când încep a se coace semănăturile, se adună la un loc toate fetele
din mai multe sate și alegând pe cea mai frumoasă și mai robustă, îi dau
numele de Drăgaica. Apoi, cu ea înainte, merg prin semănături și-i fac o cunună
împletită din spice, o mai înfrumusețează cu o mulțime de cârpe, de toate
colorile, și-i dă în mână cheile de le șurele lor. Drăgaica, în acest fel
înfrumusețată, cu brațele întinse și cu cârpele expuse vântului, ca și cum ar
sbura, se întoarce spre casă. Cântând și săltând, și merg prin toate satele
fetelor care au însoțit-o. Acestea, urmând-o în cântece destul de
frumoase, o numesc sora și superioara lor. Toate fetele din Moldova năzuiesc
foarte mult la această cinste, deși cântecul lor zice că această fată, care
reprezenta Drăgaica, nu se poate mărita până după trei ani”.
Ritualul
descris de Dimitrie Cantemir s-a transmis de-a lungul veacurilor, fiind încă
practicat pe la începutul secolului trecut. Câteva obiceiuri din ziua de
Sânziene sunt descrise de etnologul Tudor Pamfile în studiul său publicat
în anul 1910: “Sărbătorile de vară la români”:
De Sânziene - datini, tradiții, superstiții
“În Dobrogea, drăgaice în felul cum le descrie D.
Cantemir, se fac patru fete, din care numai două sunt îmbrăcate femeiește.
Acestea se apucă în cruciș de mână cu celelalte două, apoi pornesc dănțuind pe
la case, fiind însoțite de un fluerar care le cântă felurite melodii.
Dănțuitoarele capătă bacșișuri.”
În Transilvania, în ajunul zilei de Sânziene “sătenii
pleacă pe câmp și livezi și adună florile numite sânziene, pe care le aduc
acasă și din care împletesc cununi. Aceste cununi le așează dânșii pe la ușile
caselor, pe crucile dintre hotare și holde, prin straturi, pe la stupii de
albine. (...) Cununile bărbaților sunt împletite în formă de cruce,
iar cele împletite pentru femei sunt rotunde. Fiecare își aruncă cununa sa, iar
prezenții pe cele ale absenților. Dacă cununa se oprește pe acoperiș, este semn
că acel a cui sau pentru s’a menit, va avea bucurii, îi va merge bine; dacă
dimpotrivă va cădea, este semn vădit pentru acela că-i va merge rău și
poate chiar că va muri.”
Ziua de Sânziene era considerată de asemenea ca fiind „cel mai potrivit timp”
pentru culesul buruienilor de leac, cele culese mai devreme neavând „nici o
înrâurire asupra boalelor și bubelor, din pricină că erau pișcate de Rusalii”. Florile
de sânziene erau culese pentru a tămădui frigurile, guturaiul, bolile rușinoase
sau altele asemenea. Ele se puneau “pe sub țăst, se aprindea o lumânare la
ele și se lăsau acolo până era trebuință de ele.”
TAGHIANILUL
Este interesantă descrierea obiceiurilor practicate
în ziua de Sânziene de românii macedoneni din peninsula balcanică:
“În
ziua de 23 iunie, la românii macedoneni e ziua Taghianilului. În această
zi băieții strâng ban cu ban și-i încredințează unuia dintre dânșii. Apoi merg
la pădure, taie crengi de fag și de pin și culeg verdeață de ferigă. Unul dintre
ei se însărcinează să facă tenda, o colibă din patru pari, îngrădită cu
lemne tăiate; înăuntru aștern ferigă și tot cu ferigă o și acoperă. Fiecare
grup de copii se silește să aibă tenda lui mai frumoasă ca a grupului
vecin. Fetele culeg și ele flori de taghiani, le împletesc în cununi, culeg trandafiri (rose) și cu aceste flori împodobesc galeata (mireasa),
care nu este altceva decât un ibric de aramă. Seara ies însoțite de băieți cu
galeata prin sat, cântând cântecul taghiani:
“- Unde ai pornit, unde mi te-ai gătit?
- Am pornit la cei nouă fraţi,
Nouă fraţi,
Tineri ne’nsuraţi,
Ne’nsuraţi,
Nelogodiţi.”
Cu galeata merg de șase sau nouă ori la fântâni să ia apă,
întocmai cum fac cu mireasa sâmbăta, în ajunul nunții. De la fiecare fântână
iau câte puțină apă, merg apoi mai departe, și cum galeata este mireasa, i se
cântă obișnuitul cântec de nuntă:
„Umple soră, vearsă frate...”
Înainte de a se despărți, fetele aruncă în găleată câte un
obiect de argint: inel, brățară sau cercei, după care îl lasă toată noaptea sub
un trandafir. Băieții, după ce au băut și au mâncat în tenda, rămân și dorm
noaptea acolo. A doua zi băieții și fetele merg la pădure, cântând
cântecele din ajun. Băieții trag cu coada ochilor la fete, iar pe la prânz
pornesc din nou către sat. Fetele desbracă galeata și o împart. Fiecare se udă
pe cap cu apa din ibric, ca să nu aibă durere de cap și să le crească părul.
Își iau odoarele puse în ajun, își împart florile și se despărțesc cântând:
„S’nu’ţi pară arău, galeată sor,
Că multe şopute nu te-alăgam,
Ca diveara ma s’bănam
Ma multe va te alâgam.”
Sursa: Tudor Pamfile - studiul etnografic “Sărbătorile
de vară la români” - 1910
Cred ca era de asteptat ca aceste obiceiuri sa se piarda. Ce-i drept, nu in totalitate sau cel putin nu prea curand. Se mai practica local, in unele zone ale tarii, unde inca nu si-a facut apartitia tehnologia.
RăspundețiȘtergereObiceiurie si traditiile se schimba, "se modernizeaza", odata cu oamenii si cu locurile. Tocmai de aceea cred ca nu trebuie sa lasam sa se piarda amintirile vechilor obiceiuri. Te mai astept pe blog, Sebastian!
RăspundețiȘtergereMultumim ca redescoperi aceste obiceiuri pentru noi toti!
RăspundețiȘtergereAdmir toata munca ta !
Felicitari!
Multumesc si eu pentru vizitele pe blog !
RăspundețiȘtergereFoarte frumos. Obiceiul macedonenilor, este de departe cel mai frumos. Sau poate mi se pare mie. Cât despre cele ale noastre, nu știu dacă se mai păstrează. Deși am auzit și eu despre cununa de sânziene, așezată, de cu seara, pe acoperiș, de gospodarul casei. În zorii zilei de sânziene, se v-a urca pe scară, cu atenție, și v-a coborî cununa. Apoi, cu grijă, o v-a așeza pe masa din camera bună. Se uită, să vadă ce noroc v-a avea în acel an. Dacă v-a găsi fire de păr de la un animal, acela este norocul lui. Dacă este un fulg de până de la o pasăre, tot așa, acela este norocul.
RăspundețiȘtergereDar unii nu găsesc nimic. Se cheamă că în acel an, nu vor avea noroc în gospodărie..
Îți mulțumesc pentru această rememorare, a unor tradiții, frumoase, dar rar practicate.
Foarte frumos. Obiceiul macedonenilor, este de departe cel mai frumos. Sau poate mi se pare mie. Cât despre cele ale noastre, nu știu dacă se mai păstrează. Deși am auzit și eu despre cununa de sânziene, așezată, de cu seara, pe acoperiș, de gospodarul casei. În zorii zilei de sânziene, se v-a urca pe scară, cu atenție, și v-a coborî cununa. Apoi, cu grijă, o v-a așeza pe masa din camera bună. Se uită, să vadă ce noroc v-a avea în acel an. Dacă v-a găsi fire de păr de la un animal, acela este norocul lui. Dacă este un fulg de până de la o pasăre, tot așa, acela este norocul.
RăspundețiȘtergereDar unii nu găsesc nimic. Se cheamă că în acel an, nu vor avea noroc în gospodărie..
Îți mulțumesc pentru această rememorare, a unor tradiții, frumoase, dar rar practicate.
Pe ici pe colo se mai pastreaza in parte aceste obiceiuri. Usor "modernizate" si adaptate vremurilor in care traim.
ȘtergerePăcat că se pierd tradițiile. Multe deja s-au pierdut, nu mai au însemnătate, nu se celebrează, dimpotrivă adoptăm noi tradiții, ușurele și morbide.. Ale noastre dispar, numai bine să regretăm că ne-am născut târziu, am pierdut esența, Ne-am pierdut identitatea... Ar fi fost frumos să trăim acele vremuri când tradiția se ținea cu sfințenie.
RăspundețiȘtergereMare adevar ati spus!!!
Ștergere