Între
personajelor malefice ce aparțin mitologiei
populare românești, Samca ocupă un loc aparte. Românii descriau în cântecele și
în descântecele lor acest spirit necurat astfel: ”cu chip de femeie în
pielea goală, cu capul despletit și foarte sborșit, cu părul până’n călcâie, cu țâțele până la genunchi, cu ochii ca stelele, cu mâinile de
fier, cu unghii la mâini și la picioare lungi și ascuțite ca andrelele sau
încârligate ca secerile și cu limba de foc.”
Samca se mai arăta însă oamenilor și “în chip de porc
grozav de mare și fioros, apoi în chip de ogar sau de câine cu dinții rânjiți,
în chip de mâță belită cu ochii înholbați și înfocați, în chipul unei chei de
ușa cu ochii boldiți și cu gura căscată și foarte urâtă sau în formă de cioară,
șoarec, muscă sau păianjen.” (1)
Relele
pe care le făcea
Samca - conform credințelor populare - erau înspăimântătoare. Ea chinuia femeile în ceasul nașterii, omorându-le
câteodată: “Samca de multe ori se arată chiar și femeilor ce zac în patul nașterii, pe care le înspăimântă și le
frământă, le torturează și smintesc, până ce și dintr’acestea de cele mai multe ori mor îndată ori rămân pentru totdeauna schimonosite și
neputincioase”.
Tot Samca era responsabilă de moartea copiilor
nenăscuți sau de îmbolnăvirea gravă a pruncilor nou-născuți sau încă mici: “Copiii, pe
care-i înspăimântă sau îi cuprinde acest spirit necurat, se zice
că încep tare să plângă, și atâta plâng până ce leșină și tot corpul lor li se’nvinețește, încât gândești că sunt morți.” Arătarea
Samcei aducea copiilor mici spasme (“unii copii care sunt cuprinși de acest
spirit capătă un fel de cârcei la stomac”) sau crize de epilepsie (“alții
se întind din toate încheieturile, înhoalbă ochii, fac spumă la gură și schimbă
fel de fel de fețe”). (1)
De
relele pe care le putea face un astfel de spirit necurat nu te puteai apăra
decât prin rugăciune: româncele aveau obiceiul de purta în permanență la ele o
rugăciune adresată Sf. Arhanghel Mihail scrisă pe
un petec de hârtie, “de îndată ce purced
însărcinate și până după ce nasc”. Rugăciunea trebuia să fie scrisă de un
bătrân, pentru că acestuia Samca nu putea să îi facă nici un rău. (2)
Tot
pentru a se apăra de Samcă, prin unele locuri, românii aveau obiceiul de a
scrie pe un perete al casei toate cele 19 (sau 25) nume sub care era cunoscută:
“1.Avestița, 2.Nadarca, 3.Salomia, 4.Nacara,
5. Avezuha, 6.Nadariea, 7.Salmona, 8.Paha, 9.Puha, 10.Grapa, 11.Zliha,
12.Nervuza, 13.Hamba, 14.Glipina, 15.Humba, 16.Gara, 17.Glapeca, 18.Tisavia,
19.Pliaștia”. Pentru a evita venirea
acestei “aripi
a Satanei” pe la gospodării, numele ei nu era pomenit niciodată seara în
casele în care erau copii mici. (2)
Scai vânăt |
"Cei trudiți de Samcă"
Românii credeau că bolile căpătate de “cei trudiți de Samcă”
putea fi gonite cu ajutorul descântecelor. De aceea apelau la “femeile pricepute
în a face descântece”. Acestea pregăteau de cele mai multe ori o “scăldătoare din planta Samca sau Samcutia (notă:
scai albastru sau scai vânăt) în care scaldă
apoi pe copii sau pe cei bolnavi”.
Dacă acest leac nu
însănătoșea bolnavul descântătoarea lua “untură și excremente de porc negru, găinaț de cocoș negru, tamâc, dohot (păcură)
și din plante:
usturoi (ai), iarbă mare, leuștean și
samcă și pe toate obiectele acestea le pun la un loc într’o tigaie de lut să se prăjească la foc, iar pe când se prăjesc le mestecă bine. După
ce s’au
prăjit de ajuns, ung cu amestecătura aceasta copilul
bolnav de Samcă, începând de la creștetul capului de către urechea dreaptă, în
jos peste piept până la vârful degetului de la piciorul stâng, apoi din
creștetul capului de către urechea stângă peste piept până în vârful piciorului
drept. Tot în acest chip și pe spate.” La final femeile făceau câte o cruce în fiecare colț al casei. 2)
Acest ritual era însoțit de
rostirea unui “descântec de Samcă”, asemeni celui publicat de Gheorghe Tazlăuanu în anul 1943 în culegerea de folclor “Comoara neamului”
(vol.VIII):
“Plecând
femeia (cutare)
Duminică
la sfânta biserică,
Căci
era zi de sărbătoare,
Cu
pruncul a născătoare.
Și
la mijloc de cale,
La
mijloc de cărare,
S'a
întâlnit cu Satan ăl mare,
Călare
pe un taur,
În
mână cu biciul de balaur.
Cu
biciul a pocnit
Și
trei draci au venit,
Pe
(cutare) au apucat-o,
De
mijioc au luat-o,
Sus
au asvârlit-o,
În
pământ au trântit-o,
În
deșert au izbit-o,
Și
copilul neîmplinit,
Ea
că l-a făcut,
Și
nimeni n'a văzut-o,
Și
nimeni n'a auzit-o,
|
Numai
Maica Domnului,
Din
înaltul cerului,
Care'ndată
a venit
Și
la (cutare) femeie i-a poruncit
Degrabă
la descântătoare să se ducă
Și
carte pe piele i-a făcut
Cu
litru de sânge a iscălit,
Pe
Satan l-a afurisit,
Ca
din copil să iasă,
Și
peste nouă mări să treacă
Acolo
să trăiască,
Acolo
să-și văcuiască,
Iar
copilul va crește,
Ca
voinicul din poveste,
Frumos
ca spuma laptelui,
Nalt
ca bradul muntelui.”
Din
gura descântătoarei Elena lancu, Tescani-Bacău. (3)
|
Citește și:
Surse:
(1)
Simion Florea Marian – articolul “Mitologia daco-romană - Samca”
– publicat în revista “Amiculu Familiei”- numerele din 9/21 martie 1880 și 23 martie/4 aprilie 1880
(2)
Tudor Pamfile – “Mitologie românească - Dușmani și prieteni
ai omului”
– Editura “Librările Soccec&Comp.” - 1916
(3)
Gheorghe I. Tazlăuanu – “Comoara neamului, vol. III – Descântece”
– Imprimeriile “Văcărești” - 1943
Asta e o istorie de care trebuie să ne ferim de a o citi noaptea... (!!!) . Că, doamne ferește, vine bau-bau, și alt popă nu ne mai trebuie..
RăspundețiȘtergereEu , se vede că sunt sucită, știi tu de ce? —nu știi, dar îți spun eu! Că mă umflă râsul!! E drept, credințele populare nu sunt o , o joacă pentru copii proști, trebuie tratate cu ceva respect. Da', dacă eu nu pot? —nu pot și gata. Trebuie să fii educat în privința asta, și eu nu am fost. De aceea te rog, te implor!! —nu te supăra pe mine că am fost sinceră.. Eu citind acest articol, cu foarte mare atenție, am văzut cu ochii minții, baba respectivă (!), împodobită cu toate epitetele, cu toate felurile ei de bau - bau autohton, și mi-a venit să râd!!! Dar, așa ești tu, în articolul de ieri m-ai făcut să plâng, în ăsta de azi, să râd. Compensează. De aceea sunt recunoscătoare pentru prietenia ta, de aceea îți mulțumesc pentru că pot să citesc articolele tale. De aceea mă sperii, când într-o zi nu găsesc nimic, nicăieri, publicat de tine... Mulțumesc, dragul meu prieten. Multă sănătate și inspirație.
Daca vine Bau-Bau e de bine. Se pare ca Samca era muuuuult mai periculoasa! :)
Ștergerevine pe 30 iunie?
ȘtergereHmm, am scris și eu o poveste cu Samca, dar nu am publicat-o încă pe blog. M-am ocupat mai mult de Rusalce, Știme ale apelor și alte bazaconii... Cred că tocmai mi-ai redeschis pofta. Mersi.
RăspundețiȘtergereBafta si spor la munca! :)
Ștergere