De ieri și de azi: Dragostea și mătrăguna

Recomandări:

Dragostea și mătrăguna

În practicile magice românești de ieri, mătrăguna a ocupat întotdeauna un loc deosebit de important. Se credea despre ea că este o plantă cu virtuți magice – fiind aducătoare de noroc în dragoste și de prosperitate. În popor exista credința că mătrăguna strălucește noaptea ca și o perlă și - poeate tocmai de aceea - mătrăguna era considerată un simbol al feminității și al fertilității 
 
Mătrăguna
 
Mătrăguna (cunoscută și sub numele de Beladonă, Cireașa lupului, Doamna-codrului, Doamna-mare sau Iarba-codrului) crește prin locuri umbroase și înflorește în perioada iunie-iulie. Planta întreagă - dar mai cu seamă fructele ei - sunt deosebit de otrăvitoare, mătrăguna fiind probabil cea mai toxică dintre ierburile care cresc pe la noi, fapt ce a consacrat-o ca fiind o adevărată “iarbă a vieții și a morții”.
 

Mătrăgună, poamă bună, mărită-mă-n astă lună...

 
Mătrăguna a jucat întotdeauna la români un rol important în ritualurile de aducere a dragostei: "când făcea de dragoste se ducea fata la pădure, rupea mătrăguna cântând și o purta cu sine"; "când făcea de urât, o rupea plângând și o dădea flăcăului pe care îl fermeca ca să o poarte fără să știe și astfel bine să nu-i fie”.


Fata care voiește să fie îndrăgită de feciori și să se mărite mai degrabă, se îmbracă într'o zi de sec sau într'o zi de Luni, Miercuri sau Vineri, în hainele cele mai noi și mai curate ce le are, ia o față de masă curată, o jumătate sau chiar și o oca de holercă, un păhărel și o pâine. Cu toate obiectele acestea se duce de dimineață până nu răsare soarele la Mătrăgună, pe care o înconjoară de nouă ori una după alta zicând:

Mătrăgună, poamă bună,
Mărită-mă'n astă lună,
De nu'n asta'n ceialaltă,
Să mă știu că-s măritată.

Beladonna sau "doamna codrului"
 
(…) Apoi fata așterne fața de masă lângă tulpina Mătrăgunei, pune sticla cu holercă și pâinea pe dânsa, umple păhărelul cu rachiu și cinstind planta zice:

Mătrăgună,
Poamă bună !
Eu te cinstesc cu cinste,
Cu dragoste și cu pâine,
Să vie norocul la mine…
Norocul când s’o împărțit
Eram cu plugul la câmp
Puțintel mi s’a venit,
Eu Mătrăgun’am sorocit !

După aceste cuvinte fata bea holerca din pahar și umplându-l din nou stropește cu dânsul Mătrăguna. Tot așa împrăștie și o felie de pâine. Apoi ia pâinea rămasă în fața de masă, pune sticla cu holerca pe cap, iară paharul plin ținându-l în mână se întoarce spre casă tot cântând și chiuind cuvintele, pe care le-a pronunțat când a încunjurat Mătrăguna.”

"Fermecătoarea"

Acest ritual era repetat întocmai în zilele de Miercuri și de Vineri care urmau – fata care își făcea de dragoste având însă grijă să se întoarcă mereu acasă pe un alt drum decât cel de ducere pentru ca farmecul să nu fie făcut în zadar. “Vinerea, după ce face tot ce s'a arătat mai sus, rumpe Mătrăguna sorocită, o pune în fața de masă și o duce acasă. Aici o pune sub căpătâi și o ține până ce înserează, când face baia dintr'ânsa și se scaldă. Sâmbătă de dimineață duce Mătrăguna întrebuințată iarăși înapoi și-o lasă acolo de unde a săpat-o. E de'nsemnat că de astă dată, când se'ntoarce spre casă, nu numai că nu merge pe calea pe unde s'a dus, dar nici nu se uită înapoi. După acestea, crede fata că partea ei, ursitul ei, în scurt timp are s'o ia de nevastă.”



Un vechi ritual magic de aducere a ursitului

 
Acest ritual magic de aducere a ursitului cu ajutorul mătrăgunei precum și cel care urmează au fost descrise de folcloristul Simion Florea Marian în articolul „Mătrăguna și dragostea la Români”, publicat în numărul din 31 ianuarie 1880 al revistei „Albina Carpaților”:
  
“Fata care voiește să-și facă de dragoste, ia puțină făină de grâu, o amestecă cu zahăr și cu miere și frământându-le pe tustrele la un loc, face dintr'ânsele o pâinișoară mică, un fel de turtiță și puind-o ca să se coacă la piept, între țâțe, zice:

Cum se țin țâțele laolaltă,
Așa să se țâie de mine și ursitul meu
Care mi-e dat de la Dumnezeu!

După ce se coace pâinișoara, o ia dimpreună c'o bucățică de sare și c'o jumătate de oca de holercă și într'o Joi sau Sâmbătă de dimineață, până nu răsare soarele sau și mai de noapte, se duce cu două sau trei alte fete sau neveste unde știe că se află vreun corciu de Mătrăgună. Soațele sale trebuie să fie din amicele ei cele mai bune, cu care nu s'a certat niciodată și cu care nici nu se va certa sau nu se va pismui vreodată. Ajungând la destinațiune pun pâinișoară, sarea și sticla cu holercă (rachiu) lângă rădăcina Mătrăgunei și înconjoară planta tustrele de trei ori tot jucând și chiuind:

Mătrăgună,
Doamnă bună !
Eu te sorocesc cu pâine și cu sare,
Tu  să-mi dai cinste și dragoste mare,
Și noroc
Ca să joc,
Și’n norod când mă voi duce
Toți feciorii să m’apuce
La’ntrebat
Și la jucat,
Să fiu jucată
Și’ntrebată,
Căutată
Și sărutată,
Ca mine să nu mai fie altă fată !

După acestea, fata ia sticla cu rachiu și'nchină cu dânsa la altă fată, numind-o de fiecare dată cu numele feciorului pe care și-a pus ea ochiul. Apoi, după ce'nchină și bea fiecare câte-o gură bună de rachiu, încep a se pișca și a se drăgosti, a se veseli, a cânta și-a chiui. Când însă fata care-și face de dragoste pișcă pe vreuna din amicele sale, acesteia nu-i este iertat să zică: "șezi" sau "dă-mi pace"- sau  "du-te'ncolo" căci în cazul acesta farmecul n'are nici un efect.

Vrăjitoarea

Când se cinstesc una pe alta fetele stropesc și Mătrăguna cu câte puțin rachiu. Apoi sapă planta și o iau cu dânsele, lăsând în locu-i pâinea și sarea. Sticla cu holercă însă o duc cu sine și pe când se'ntorc acasă tot cinstesc, joacă și chiuie pe lângă versurile arătate mai sus o mulțime de hore sau chiuituri, îndătinate mai ales la nunți. De cumva le surprinde cineva când înconjoară Mătrăguna sau numai le pândește și după plecarea lor ia pâinea și sarea din urma Mătrăgunei săpate, atunci se zice că fetele cu farmecul ori nebunesc, ori în cazul cel mai bun n'au nici un folos din osteneala lor. Multe fete surprinse la săparea Mătrăgunei, după cum afirmă cele mai multe Românce știutoare, au nebunit și numai după un timp foarte îndelungat și-au venit iarăși în fire. Păstrarea secretului este dară de cea mai mare însemnătate la sorocirea și săparea acestei plante. Făcând astfel, fata crede că are să fie îndrăgită de toți și feciorul pe care și-a pus ea ochiul trebuie s'o ia de nevastă.”



7 comentarii :

  1. In cartea sa „De la Zalmoxis la Genghis-Han”, Mircea Eliade dedică un amplu capitol acestei plante totemice, intitulat „Cultul Mătrăgunei în România”. Este deosebit de interesant. Ea mai este denumită: Doamna-Mare; Doamnă bună; Floarea Codrului; Cireaşa Lupului; Împărăteasa; Lumânarea Dracului
    Şi mai interesant este faptul că nu numai fetele o folosesc pentru vrăji de dragoste, vrăjitoarele pentru magie albă (mătrăguna albă)sau neagră (mătrăguna neagră), dar şi bărbaţii. Iată cum descrie Simon Florea Marian procedeul pe care-l foloseau aceştia: „ Deci feciorul sau bărbatul ce voieşte să fie mai ales şi mai distins între alţi oameni, să ajungă la o stare mai înaltă şi mai însemnată, să fie mai iubit şi cinstit de toţi, ia vin, dulceţ sau zahăr, pâne şi sare, şi într-o zi de frupt, niciodată în una de sec, până nu răsare soarele, se duce unde ştie că se află mătrăguna albă şi, cum ajunge la dânsa o unge cu dulceţ, o stropeşte cu vin, o îmbracă cu cămaşa sa, şi apoi luând o crenguţă rămuroasă de fag, cu frunză cu tot, şi dând rămurelelor dintr-ânsa numele celor dinaintea cărora voieşte să fie preferat, sau să fie iubit, o înconjoară cu crenguţa aceasta de trei ori, după aceea ia o sapă zicând: „ Mătrăgună, Doamnă Bună / Eu te sorocesc cu pâne şi cu sare / Cu dulceţ şi vin / Şi cu cei mai bun în lume / Iar tu să mă faci / mai puternic/ şi mai vrednic / Mai frumos / şi mai voios / De cum sunt acuma / Înaintea tuturora”. După ce a săpat-o, a scos-o din pământ şi a pus în locul ei pâinea şi sarea, o ia aşa îmbrăcată în cămaşa lui, cu pământ cu tot, o pune pe cap şi o duce acasă.

    RăspundețiȘtergere
  2. Multumesc Anonimule. Interesanta descrierea acestei practici mai ales pentru ca ritualurile practicate de barbati sunt mai rare. Farmecele fac de cele mai multe ori parte din arsenalul femeilor, nu-i asa? :)

    RăspundețiȘtergere
  3. Te inseli profund. Bärbatii au ALTFEL de farmece, mult mai periculoase... fereascä Dumnezeu sä le cunosti...Cerul si Infernul... Nu le uiti o viatä intreagä...

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Nu sunt "mult mai periculoase", sunt Altfel. Ambele căi au potențialul să fie la fel de periculoase.

      Ștergere
  4. Atunci asa sa fie. Sa ramana ascunse!!!! :)

    RăspundețiȘtergere
  5. Interesantă istorie!Eu nu am știut niciodată nimic despre asta. Auzisem că se fac vrăji din acestea, însă... eu nu cred în vrăji. Sau nu vreau, se pot întoarce împotriva ta... Mulțumesc pentru că ne amintești, obiceiuri de mult apuse..

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Nici eu nu cred în vrăji și în vrăjitoare. Dar aceste practici mistice făceau parte din universul satului românesc.

      Ștergere