Silly Vasiliu - o răsfățată a publicului de revistă
„Superlativele
nu sunt deloc exagerate în cazul de față: Silly Vasiliu este pe drept
răsfățata publicului de revistă, este și rămâne marea lui vedetă, populară și
iubită deopotrivă de spectatorii din primele rânduri de fotolii, ca și de
cei din ultimele rânduri de balcoane...
-
Bravo Silly !... Bis!...
...
este exclamația obișnuită, de proporții delirante, care răsplătește fiecare „șlagăr”
al lui Silly Vasiliu, fie că e vorba de o arie națională, pe care o „zice” de
foc și de inimă albastră, electrizând sala, fie că e vorba de o romanță
sentimentală sau de tangoul insinuant. Pe soclul revuistic, Silly Vasiliu
– frumoasa Silly Vasiliu – și-a câștigat un loc de frunte pe care multe
l-au disputat dar fără succes.”
Acesta
este portretul făcut „răsfățatei publicului de revistă” bucureștean de altădată - Silly
Vasiliu - de către F. O. Fosian în volumul „87
artiști
bucureșteni din teatru, operă și revistă”. Aș adăuga doar constatarea că
numele acestei iubite artiste din perioada interbelică este și el unul pe
nedrept înscris în lista tristă a artiștilor
de aproape uitați astăzi. Asta deși numele ei este
legat de cel al unui celebru tenor al Operei Române, Nicolae Leonard – a cărei parteneră de scenă a fost - dar și de numele unei celebre scene românești, Teatrul Alhambra, a cărei vedetă incontestabilă a fost alături de alte nume mari ale revistei românești (amintesc doar câteva dintre aceste nume: Marilena Bodescu, Virginica Popescu, Mia Apostolescu, Lulu
Nicolau, Lisette
Verea, Titi
Botez, I. Talianu, H. Nicolaide. Scena Ahambrei a fost împărțită de Silly Vasiliu și cu
artista care a „sfințit scândurile scenei de la Alhambra”, inegalabila Maria
Tănase.
Același
nume - Silly Vasiliu – e unul strâns legat de istoria muzicii ușoare românești.
Foarte multe dintre melodiile lui Ion Vasilescu – amintesc doar „Suflet candriu
de papugiu”, "Te-am înșelat și-mi pare rău" și „Nu-ți pare rău
să vezi că plâng” - au fost lansate de Silly Vasiliu.
Numele actriței este
legat de asemenea de începutul
cinematografiei românești:
a jucat în primul film sonor românesc - „Bing-Bang” – produs de marii
actori Vasile Vasilache și Nicolae Stroe – film proiectat pentru
prima dată la Cinema Arpa din cadrul Cercului Militar Național în 7 februarie 1935. A jucat, câteva decenii mai târziu - în anul 1957 – într-o altă producție de referință a
cinematografiei românești: filmul-spectacol turnat după piesa "Bădăranii"
de Carlo Goldoni pusă în scenă la Teatrul Național din București, în regia lui
Sică Alexandrescu.
“Începuturile
carierei lui Silly Vasiliu? Un sketch de revistă comico-sentimental, cu
lacrimi, muzică, romantism, dans... și aplauze la scenă deschisă:
-
Aveam 14 ani - îmi spune doamna Silly Vasiliu - când părinții mei, la Galați –
de unde sunt originară - au vrut să mă mărite... cu un chior. Se amorezase
chiorul de mine. Știindu-se bogat, iar pe noi săraci, m’a cerut în
căsătorie... Poate că aș fi închis și eu un ochi și aș fi
făcut acest pas hotărâtor, dacă n’aș fi fost amorezată, ca orice fată pe
atunci de vârsta mea, de idolul femeilor din acele vremuri: Leonard!... Dormeam
cu fotografia lui la căpătâi, îl adoram, îl visam. Am renunțat deci la
perspectivele căsătoriei preferând, dacă era vorba, să mă arunc „orbește” în brațele
destinului, să fug de acasă. Am venit la București la o mătușă.
Silly
Vasiliu se înscrie la școala de balet a d-nei Battagi – apoi la
Conservator, urmând clasa de canto un an cu d-ra Anghel și doi ani cu d-na
Assan. În același timp își face ucenicia coregrafică în baletul Operei Române.
-
Într’o zi însă – continuă Silly Vasiliu – d-ra Bălănescu de la Operă, îmi spune
că n’am talent, că sunt băiețoasă și că n’am sex-appeal... Ca să’i
dovedesc contrariul, am sărit de gâtul unui băiat și l’am sărutat cu foc. Rezultatul:
am fost eliminată...”
La 15 ani pe scenă alături de celebrul Leonard
“În
curtea în care locuia Silly Vasiliu, avea de vecin pe tenorul Santarelli. Auzind-o cântând, Santarelli o duce la maestrul Egizio Masini. Acesta o
angajează în corul Operei. Aici, după mult timp, avansează până la a dubla
roluri de comprimară.
-
Un camarad din cor – îmi spune d-na Silly Vasiliu – avea o soră în corul companiei Leonard. Mă recomandă ei... și ea mă duce – închipuiește-ți emoția
mea ! – la cel atât de mult dorit: la Leonard!
-
Am auzit că vă lipsește o primadonă – i-am zis – luați-mă pe mine...
-
Primadonă dintr’odată e greu – mi-a spus Leonard. Dar vei intra în cor. Am
refuzat și am ținut morțiș să-mi dea un rol mare.
Silly Vasiliu pe coperta revistelor interbelice "Realitatea Ilustrată" - 1931 și "Ilustrațiunea Românâ" - 1932 |
-
Uite ce e, mi-a spus în cele din urma Leonard. Dacă vrei să mergi cu noi la
Galați, că avem stagiune acolo, învață rolul din „Bayadera”. Am primit... și
cum eram gălățeancă, am plecat acolo, anunțată astfel pe afiș: „Tenorul Leonard și celebra primadonă Silly Vasiliu, fiica Galațiului”. N’aveam însă ce îmbrăca.
M’am adresat sorei mele – care se mândrea că e soră cu „aia de pe afiș” – și am pus’o să fugă la toți blănarii și pe la toate marile magazine din Galați,
convingându’i să-mi împrumute toalete... sub motiv că bagajul meu nu sosise
încă de la București. În prima seară a spectacolului am apărut într-un lux
orbitor – dar a doua zi, nemaiavând frumusețea de toalete, nu s’a jucat
„Bayadera” ci „Fire de artist”. Silly Vasiliu avea atunci 15 ani!”
"Trupa
revine la București. Presa o relevă în rolul principal din opereta "Orlow", -
după care joacă în reviste la "Teatrul Nou”. Trece din nou la Leonard și joacă "Lampagiul de seară” și "Obraznicul” – după care, jucând pe scena cinematografului "Femina” (pe atunci "Scala" N. A.), în revista "Să nu te
superi că te’njur" obține un succes de neegalat. De atunci a trecut la "Elite" (azi "Savoy") – apoi la "Alhambra" - un scurt intermezzo la Cărăbuș...
iar azi e din nou protagonista Teatrului Alhambra...”
Silly Vasiliu - "la grande vedette de music-hall de
Bucharest"
prezentată publicului francez într-un articol publicat
în numărul din 10 mai 1932 al revistei pariziene
"Comœdia":
Sursa:
F.O.
Fosian – volumul “87
de artiști bucureșteni din teatru, operă și revistă”
Interesant! Multumiri pentru publicare!
RăspundețiȘtergereMultumesc Nelu. Te mai astept pe blog!
RăspundețiȘtergereMultumesc frumos !
RăspundețiȘtergereDa pot spune cu drag ca multumesc pentru acest material ca acest nume i-mi era complet necunoscuta si nu sunt de ieri ci de 65 ani !!!
RăspundețiȘtergereUita Carol ca mai aflam lucuri noi si la... 65 de ani. Informatii despre oameni care au fost candva celebri, dar care sunt azi, in mod nemeritat, aproape uitati.
RăspundețiȘtergereFelicitările mele sincere pentru tot ce postați..!!! Recunosc ...si ma destăinui .."le citesc cu mare nesaț..!!! Cu admirație..va aștept ...mereu..cu cat mai multe poștari...multi ani înainte
RăspundețiȘtergere.!!! Zi cu bine si mărunte binecuvântări...!!! Doamne ajuta..!!!
Multumesc Daniela. Cuvintele voastre ma ajuta sa merg mai departe. Te mai astept pe blog!
ȘtergereMulțumesc!
RăspundețiȘtergereCu drag, Ioana!
ȘtergereEu o să dau o căutare pe YouTube, sper să se fi gândit cineva s-o înregistreze. E un articol superb. O poveste frumoasă unde o Cenușăreasă ajunge prințesă.
RăspundețiȘtergereMinunată restituire, de mare valoare. Ce poate face un talent ! Mulţumiri pentru postările dumnevoastră extrem de interesante, mereu.
RăspundețiȘtergereMulțumesc Elena. Te mai aștept pe blog!
Ștergere