În România, bacșișul este mai mult decât o simplă recompensă pentru un serviciu bine prestat. El a funcționat, de-a lungul istoriei, ca o monedă socială, un instrument de rezolvare a problemelor și o oglindă a moravurilor. De la un „cuvânt fermecător” la o practică supusă impozitării, bacșișul a parcurs un drum lung, plin de ironii și de adaptări. Să facem o călătorie în timp, prin ziare vechi și documente de arhivă, pentru a descoperi cum a evoluat acest obicei.
1899: Bacșișul, un "cuvânt fermecător"
Pe la sfârșitul secolului al XIX-lea, jurnalistul Th. I. Bercan scria în ziarul „Foaia Populară” - numărul din 2 iunie 1899 - un articol savuros intitulat „Istoria bacșișului”:
“Cuvânt fermecător care deschide până și... porțile raiului. Nu știu dacă portarul nemuritor al drepților și fericiților în viața de apoi va fi atât de tare încât să reziste la sunetul plin de mister al cuvântului bacșiș și să nu deschiză porțile, chiar unui nevrednic de a sta în Eden. Azi bacșișul e omnipotent și universal. (…) Bacșișul de azi e cel mal periculos, cel fără de care, din nenorocirea moravurilor noastre încă ne-europenizate bine, nu poți face un pas, nu poți scoate un act de la o autoritate, nu poți respira în libertate. De acesta nu vorbim: vremea îl va înlătura.”
1929: Bacșișul își apără "cetățenia"
Trei decenii mai târziu, optimismul lui Th. I. Bercan era pus la
încercare. În primăvara anului 1929, ministrul Ioanițescu a luat o
decizie curajoasă, dar sortită eșecului. Ordinul stabilea că "niciun funcționar
public să nu mai aibă dreptul de a lua bacșiș”. Această hotărâre a stârnit un val de reacții, iar revista „Realitatea Ilustrată” a publicat o poezie satirică, o adevărată „Jalbă a bacșișului”.
Poezia, semnată de... B. Acșiș și de Duduia Grădinărița, personifică bacșișul, transformându-l într-un cetățean umil și muncitor, care se plânge de intenția autorităților de a-l suprima.
Poezia, semnată de... B. Acșiș și de Duduia Grădinărița, personifică bacșișul, transformându-l într-un cetățean umil și muncitor, care se plânge de intenția autorităților de a-l suprima.
Jalba bacșișului
Jurnalele
din Capitală
O
veste tristă
Mi-au
adus:
Că eu,
Bacșiș
atotputernic
Și
cetățean umil,
Supus
al statului,
În
care
Doar
datorii am contractat,
Voi
fi,
Peste
puțină vreme,
Din
ministere
Suprimat.
M'am
încetățenit în țară,
Deși
De-origine
Sunt
turc.
Oricât
ar fi de încurcată
Vreo
chestie
Eu
Ți-o
descurc.
Și
unde specialiști iluștrii,
Și-au
bătut capul
Tot
degeaba,
M'am
strecurat pe nesimțite
Și
gata !
Se
făcuse treaba.
-
Cum de te'nduri,
O,
excelență,
Să
săvârșești cumplita crimă?
Dar
ce's eu?
Pensionar
nevolnic,
Ce
din oficiu
Se
suprimă?
N'am
dovedit întotdeauna
Și
nu prin vorbă
Ci
de fapt,
Că
sunt inteligent,
Destoinic,
Și
că la toate cele-s apt?
Nu's
eu cinstit?
Când
spun un lucru
Nu
mă țiu oare de cuvânt?
Sau
nu's politicos?
Întreabă
Pe
ușieri dacă nu sânt!
|
Sunt
însurat
Și-a
mea nevastă
La
rândul ei
E
funcționară?
Sau
sânt lipsit de conștiință?
Atunci,
De
ce mă dai afară?
Când
eu
La
locul meu,
Cuminte,
Sub
orișice guvern am stat?
Ce-ți
dete'n cap, o excelență,
Cu
lovitura ta de stat?!
Sânt
doar străini în țara asta,
Ce
nu pricep limba româna.
Le-am
arătat,
Să
înțeleagă,
Cu-o
caldă strângere de mână,
C'un
plic inofensiv
În
fine,
Cu
felul meu subtil,
Discret,
Am
reușit întotdeauna,
Să
le servesc
De
interpret.
Eu
n'am venit
Să-mi
fac reclamă
Dar am venit
Ca
să reclam
Și
protestez cu vehemență
Că
mă suprimi
Netam-nesam
lar
dacă totuși
Îmi
tai capul,
Cu-al
legii nemilos satâr
Rămâne
viu,
Invulnerabil,
Un
frate bun:
Domnul
Hatâr!
Autori:
B. Acșiș și p.
conf. Duduia Grădinărița
(revista „Realitatea Ilustrată”
numărul din 2 februarie 1929)
|
Așadar, încercarea de a suprima bacșișul era considerată nu doar o
misiune imposibilă, ci și o acțiune inutilă, atâta timp cât mecanismele
mai profunde ale corupției rămâneau intacte.
2019: Fiscalizarea bacșișului
Profeția din 1899 nu s-a adeverit, iar eforturile din 1929
au fost uitate. În 2019, bacșișul nu mai era o simplă plată "pe sub
mână," ci o parte recunoscută a economiei, destul de mare încât să intre
în atenția Guvernului. Ministrul Finanțelor de la acea vreme, Eugen
Teodorovici, a inițiat un proiect de lege care propunea impozitarea bacșișului.
Scopul era simplu: transparentizarea și fiscalizarea sumelor încasate. Proiectul de lege, detaliat în publicația "Libertatea", definea bacșișul ca „orice sumă de bani oferită în mod voluntar de client” și impunea ca acesta să fie evidențiat pe bonul fiscal.
Această inițiativă a marcat o schimbare majoră de paradigmă: bacșișul nu mai era un obicei tolerat, ci o formă de venit care trebuia reglementată. Însă, spre deosebire de încercările din trecut de a-l elimina, de data aceasta se încerca transformarea sa într-o sursă de venit pentru stat.
Scopul era simplu: transparentizarea și fiscalizarea sumelor încasate. Proiectul de lege, detaliat în publicația "Libertatea", definea bacșișul ca „orice sumă de bani oferită în mod voluntar de client” și impunea ca acesta să fie evidențiat pe bonul fiscal.
Această inițiativă a marcat o schimbare majoră de paradigmă: bacșișul nu mai era un obicei tolerat, ci o formă de venit care trebuia reglementată. Însă, spre deosebire de încercările din trecut de a-l elimina, de data aceasta se încerca transformarea sa într-o sursă de venit pentru stat.
Bacșișul: o povestea merge mai departe
De la un gest neortodox tolerat și chiar apărat, la o formă de venit impozitată, bacșișul a demonstrat o rezistență surprinzătoare în fața schimbărilor sociale. A supraviețuit idealurilor de moralitate din 1899 și încercărilor legislative din 1929, pentru a ajunge în 2019 să fie legalizat și fiscalizat.
Această călătorie ne arată că bacșișul nu este un simplu obicei, ci o parte definitorie a culturii românești, un "arc peste timp" care leagă trecutul de prezent. El reflectă, în mod paradoxal, atât lipsa de încredere în sistem, cât și ingeniozitatea de a găsi soluții în afara regulilor.
Ce urmează? Va fi bacșișul acceptat definitiv ca o parte a vieții noastre de zi cu zi sau va continua să-și schimbe forma și rolul?
Citește și:
- Alegerile din România (de ieri și de azi)
- Alegerile de altă dată: Cum se fraudau alegerile
- Cuplete de altădată: Despre dame cochete în cuplete
Foarte amuzant articol, in speță, poezia. Dar, și într-un fel, jenant, legalizarea bacșișului.
RăspundețiȘtergereUrmasii nostri trebuie sa se amuze si ei, nu-i asa? :)
ȘtergereMi-a placut articolul, big like!
RăspundețiȘtergereMulțumesc. Te mai aștept pe blog, Ioana!
Ștergere