Mitologia
poporului român este una plină de culoare și de originalitate. Poveștile și legendele
populare românești sunt populate cu o multitudine de personaje magice, cu
puteri supranaturale. Zmeii și căpcăunii, ursitoarele și ielele, știma apelor
sau cățelul pământului, strigoii sau moroii sunt doar câteva dintre ele. Între
aceste personaje, spiridușii ocupă un loc aparte. Deși astăzi suntem tentați să
îl privim cu simpatie, el era considerat de români ca fiind un
spirit malefic: “Spiridușul sau Spiritușul
este un drăcușor în carne și oase sau întruchiparea acestuia într-o vietate
văzută sau nevăzută, care la casa unde șade aduce
toate nenorocirile din lume, atât cât trăiește omul”. (1)
Românii credeau că spiridușii erau cei care le ajutau pe „vrăjitoare”
sau pe “descântătoare” să își facă farmecele. Conform vechilor
credințe ale românilor vrăjitoarele sunt femei pricepute “care
știu să facă fetelor și nevestelor de dragoste și de ursită, să le aducă
iubiții din ori și ce loc, din ori și ce ţară'ndepărtată,
călări pe-o prăjină sau pe-o mătură. Ele știu să'nchege apa, să lege ploile, să
ghicească sorta oamenilor, să norocească pe unii și să nefericească pe alții”. Românii aveau convingerea că aceste „daruri” erau dobândite în urma unei
înțelegeri cu „Necuratul”:
“pentru a poseda această putere ele și-au
vândut sufletul Necuratului și în schimb au căpătat fiecare câte un
Spirituş, care li se supune întru toate și le împlinește ori ce dorință,
ori ce ordin. Fără de Spirituş vrăjitoarele n'ar putea fi nici-odată
adevărate vrăjitoare”. (2)
Cum se putea intra - conform credințelor populare - în posesia unui Spiriduș
“Chipul
cel dintâi şi cel mai uşor prin care ajung vrăjitoarele în posesia unui
Spirituş, după credinţa poporului, e următorul: iau un оu de găină părăsit
sau un оu de puicuţă neagră care a ouat pentru întâia oră, îl învelesc în
bumbac alb (vată) şi-l poartă subsuoara stângă
nouă zile şi nouă nopţi. După acest timp se zice că din oul clocit
în modul acesta iese un drăcuşor în chip de pui. Acest pui e Spirituşul. La
început Spirituşul e ca un pui de găină foarte mic, însă cu'ncetul creşte
mare şi se preface în tot chipul, precum: mâţă, şoarece, câine, cal, ţap,
muscă, purece, iepure etc. Babele vrăjitoare, scoţându-l din оu, îi dau un
nume, precum: Niсоmilă, Nichipercea, Gavrilă, Sarsailă, Vasiliсă, Mititelul
etc. Apoi îl pun într'un unghiu de casă şi-l ţin ascuns într'un hârb
acoperit cu o oală ca nimeni să nu-l vadă, nimeni să nu ştie de el. Asemenea se'ngrijesc
ele foarte mult ca totdeauna, când cere trebuinţa, să-i dea de mâncare şi
tutun de fumat, să-l hrănească bine şi să-l adape cum se cade. Însă
mâncarea nu trebuie să fie sărată niciodată, pentru că Spirituşul nu suferă
mâncările sărate. Dacă vrăjitorea nu caută de dânsul cum se cuvine și cum
voieşte el, adică nu-l hrănește, nu-i dă tutun să fumeze şi nu-l adapă la
vreme, Spirituşul o maltrateză în tot chipul. O sfarmă, o bate, nu-i dă pace să
doarmă cât e noaptea de mare, în scurt, face cu dânsele ceea ce numai un spirit
necurat ca dânsul e în stare să facă.” (2)
O
altă modalitate de a dobândi un spiriduș era – bineînțeles – cumpărarea acestuia de
la cei care îl dețineau deja: “Cine
voieşte să-l aibă se adresează cătră o vrăjitoare bătrână, care e acuma pe
pragul morţii, sau cum se mai zice „c'un picior în groapă şi cu unul afară",
rugând-o să-i vândă „odorul".
Bătrâna, se'nţelege, dacă i-a mai rămas vreo scânteie de frica lui Dumnezeu şi
n'ar voi să-şi piardă sufletul de tot, caută toate mijlocele cum să se
cureţe de Spirituşul său şi-l vinde acelora care vreau să i-l cumpere.
Alţii spun însă că se poate cumpăra şi dintr'o mulţime de dughene
(bolte). Neguţătorii care se ocupă cu vinderea acestui spirit necurat îl ţin,
după cum se zice, închis într'o pană de gâscă ca şi argintul viu, sau într'un
şipuşor de unde nu poate scăpa până ce nu-i dă drumul cumpărătorul". (2)
O
mare problemă era
însă era aceea de a trezi fericitul posesor al unui astfel de spirit malefic
fără voia ta: “Mulţi
însă ajung în posesia Spiritușului fără de voia lor şi fără să aibă
lipsă de el. Iată cum! Vrăjitoarea care l-a avut mai înainte, voind a scăpa de
dânsul, îl învălește în vreun lucru preţios, îl pune într'un loc anumit pe unde
se'nvârtesc mai tare oamenii, sau îl leagă într'o năframă scumpă şi
mestecându-se printre oameni, mai cu seamă în zile de târg, lasă anume să-i
pice năframa său să i-o fure cineva, şi-şi caută cât mai iute de drum. Spirituşul
se leagă acum de omul care a găsit sau a furat năframa şi nu se lasă de dânsul
odată cu capul. Nenorocitul posesor al obiectului găsit sau furat cunoaşte
îndată din mai multe semne că trebuie să se fi legat de capul lui vreun
Spirituş. Drept aceea, dacă voieşte să-l păstreze şi să se folosească de
dânsul, trebuie să se'ngrijească de susţinerea lui, iar de nu, caută să se
cureţe de dânsul prin aceleaşi mijloace ca şi vrăjitoarea. La dincontră o
păţește urât, căci Spirituşul nu-i dă pace nici un minut, ci zi şi noapte îl
maltratează, atât pe dânsul cât şi pe toată familia sa, şi pe toate vitele câte
le are pe lângă casă. Lucrurile i le strică, i le aruncă în toate părţile, şi ori
ce ar întreprinde nu-l lasă să ducă la capăt.” (2)
Cum îngrijești un spiriduș
După ce a fost dobândit, Spiridușul o ajută pe “femeia pricepută în a face și a desface descântece” în mai toate
îndeletnicirile sale magice. Singura condiție
era să îl hrănească “cu miez de nucă și cu alte lucruri
bune”. Trebuia de asemenea să îl adăpostească,
sticlele și “ulciorașele mici de marmoră sau de pământ alb” fiind cele
mai potrivite pentru un astfel de locatar năzdrăvan. O dată îndeplinite aceste
“mici” condiții nu trebuia decât ca vrăjitoarea să îi ceară
spiridușului personal să “îți
aducă călare pe prăjină ibovnicul de la
drăguța lui”
sau să tămăduiască bolile celor care îi solicitau ajutorul
pentru aceste lucruri să se întâmple.(1) Dar nu numai atât: “Dacă
voieşte vrăjitorea să aducă pe iubitul vreunei fete din depărtare, Spirituşul
cât ai bate în pălmi se duce şi nu se lasă, de-ar fi acela şi la marginile
lumei, până ce nu-l află; atunci îl pune călare pe-o prăjină sau pe-o mătură
sau pe-un alt obiect şi aducându-l prin aer îl sloboade pe horn în casa vrăjitoarei.”(2) “De
asemenea, se zice, că Spirituşul adună toţi banii câţi îi dă stăpânul sau
stăpâna sa când cumpără vreun lucru. Cu ajutorul Spiritusului poate vrăjitoarea
să cumpere de-un galben o mulţime de lucruri preţioase, care fac sute de
galbeni, şi la urma urmelor galbenul său tot îi rămâne în pungă”.(2)
“Spirituşul
e şi atotştiutor. De aici vine că Zodierii şi Vrăjitorii care încă trebuie să-l
aibă, dar mai cu seamă Vrăjitoarele, ştiu să ghicească ce au păţit şi ce au să
mai păţească oamenii. Ştiu să spună curat când a fost cineva bolnav şi când are
să se mai bolnăvească şi din ce le va fi leacul. Ştiu să spună că cutare are
să'ntreprindă vreo călătorie de care nici n'a visat şi pe care într'adevăr, mai
curând ori mai târziu, o şi întreprinde. Spirituşul spune stăpânului sau
stăpânei sale din fir în păr cum are să ghicească şi să profeţească acelora
care vin la dânşii ca să-i consulte într'o privinţă sau într'alta”.(2)
Tentația
de a avea un Spiriduș personal pe lângă casă e mare,
nu-i așa? Nu
trebuie însă să uitați că “în cealaltă lume sufletele acelora care au avut
Spirituş, şi
'nainte de moartea lor nu s-au desbărat de dânsul,
merg de-a dreptul în Iad, unde trebuie să sufere munca cea vecinică, să facă toate
ce le-ar porunci Spirituşul, precum le-a făcut şi el pe lumea aceasta”. (2)
Surse:
(1)
Tudor Pamfile – “Mitologie românească – Dușmani și
prieteni ai omului”
– Editura “Librăriile Socec&Comp.” - 1916
(2)
Simion Florea Marian – articolul “Mitologie daco-română – Spiritușul”
– publicat în revista “Albina Carpaților” – numărul din 15
noiembrie 1878
Foarte interesant. Doar, Vasile Voiculescu și Gala Galaction, s-au mai ocupat cu scrierea și descrierea unor asemenea fantastice întâmplări. Foarte bun articol. Felicitări. Mulțumim pentru că ne aduci fantasticul neaoș.
RăspundețiȘtergereSă nu uităm totuși nici de marii etnografi. Fără Tudor Pamfile, Arthur Gorovei, Grigore Tocilescu, Simion Florea Marian sau Elena Voronca (asta ca să pomenesc doar câțiva) probabil că multe dintre frumoasele legende, cântece, tradiții românești ar fi uitate.
Ștergere