Elvira
Godeanu a fost una dintre cele mai frumoase și mai talentate actrițe de teatru
și de film pe care le-a avut România. Iată cum o caracteriza un contemporan,
F.O. Fosian, în volumul “87 artiști bucureșteni de teatru, operă și revistă”:
“Actriță?...
Mai puțin decât oricare alta, prin oroarea ei de publicitate, de podoabe, de
cancanuri… Dar cu atât mai autentică artistă – prin pasiunea de a-și
împlini un cât mai complet destin de femeie, pe scenă ca și în viață. Nu e veți
întâlni hoinărind prin baruri, în partide de vagabondaj nocturn. Nu o veți
surprinde nici în roluri de personagii anormale, cu pupilele înnoptate de cine
știe ce nebulos extaz... Cu aceiași discreție cu care se derobează de la frivolitățile
moderne, Elvira Godeanu refuză bluff-ul și cabotinajul. Are privilegiul și
osânda de a fi frumoasă – într-o vreme când s’a acreditat legenda că nu pot
avea talent într’adevăr decât slutele sau desfiguratele - și are curajul de
a-și afirma necontenit suveranitatea acestei grații feminine, prin creațiuni
artistice în care se destăinuiesc uimitoare facultăți
de transfigurare.” (1)
Elvira Godeanu - 1930 |
Elvira
Godeanu s-a născut la București, în 13 mai 1904, dar și-a petrecut copilăria și
adolescența la Târgu-Jiu. În anul 1921 s-a stabilit în București.
După ce s-a
pregătit în prealabil cu actorul Romald Bulfinski, în anul 1922, Elvira Godeanu
a fost admisă la Conservator - secția de artă dramatică, în grupa lui
Constantin Nottara. Despre această perioadă și despre debutul din anul 1926 marea
actriță își amintea – într-un articol interviu publicat în anul 1930 de revista
“Realitatea Ilustrată”:
Elvira Godeanu pe coperta revistei "Ilustrațiunea Română" din 26 octombrie 1932 |
“- La 16 ani, de acord cu părinții, m'am hotărât să urmez școala de canto.
Am venit la București, însă o profesoară al cărei nume nu interesează, a avut
bunăvoința să nu lase din prețul exagerat pe care mi-l ceruse ca să mă prepare
pentru examenul de admitere la conservator. Și cum resursele nu-mi permiteau,
m'am dus la dl. Bulfinski, un om cu o inimă de aur, care m'a ajutat. Vezi deci
că doar întâmplarea a făcut să intru în teatru.
-
Debutul?
-
La Eforie. Un rol de subretă în “Magda", cu Agatha Bârsescu și Manolescu.
-
Ați avut trac?
- Da. Era să scap tava din mână, când am intrat în scenă, așa tremuram.” (2)
Elvira Godeanu - 1932 |
Elvira Godeanu - consacrarea
A
urmat consacrarea – datorită unor roluri memorabile jucate pe scena Teatrului
Național din București. Primul triumf al Elvirei Godeanu a fost rolul Ducesei
Tatiana Petrovna din comedia “Tovarăși”
de J. Deval: “temperamentul Elvirei Godeanu găsește cuceritoare accente de
candoare alături de atitudini princiare: ce varietate de nuanțe, câtă
profundă umanitate și ce vastă claviatură de expresie în acest rol de
răsunător triumf!”
Au urmat apariții pe scenă la fel de memorabile: “Frumoasă –
negreșit – așadar interpretă “de drept” ori de câte ori trebuie să răsară la
rampă în tunica ei de lumină blonda Elvira – fie în “Cassadra”, fie în
“Atrizii”… Siluetă de dominatoare prestanță, disputată de regisori
pentru aparițiile senioriale din “Napoleon”, “Regina Victoria”, “Ana Karenina”,
“Evantaiul doamnei Wendermere” sau “Elisabeta, regina Angliei”…”. (1) Un rol
de mare ținută rămas în memoria contemporanilor Elvirei Godeanu a fost și cel
din piesa “Troilus și Cresida”, jucată pe scena Teatrului
Național din București în anul 1936: “d-ra Elvira Godeanu, Cresida de-o răpitoare
frumusețe, a exteriorizat de minune simfonia atât de greu de pătruns a
sufletului strălucitoarei eroine troiene. George Vraca - Elvira Godeanu,
iată un cuplu cu care s'ar mândri orice scenă din Apus.” (3)
Înainte de spectacol - 1936 |
Ușurința
Elvirei Godeanu “de a trece fluid de la gest la grai, de la grai la cânt, la
vers, la dans” era nu doar rezultatul unui mare talent ci și al trudei cu
care își construia rolurile. “Elvira Godeanu muncește stăruitor: știu
aceasta autorii și regizorii care o cer cu insistență ca interpretă. Munca
tenace – iată secretul acestei existențe ferite de fanfarele kermesselor
sau de omagiile saloanelor.” (1) Fiind
convinsă încă din primii ani ai cinematografului că “posibilitățile pe care
le oferă cinematograful sunt infinit mai mari decât teatrul” (2), Elvira
Godeanu s-a lansat entuziastă și în aventura producției primelor filme
românești. A debutat pe marile ecrane în filmul “Maiorul Mura” (1928) –
alături de Victor Antonescu, Gheorghe Timică, Jean Georgescu și Marietta
Sadova. Un an mai târziu a jucat în coproducția româno-austriacă “Povara”,
o melodramă regizată de Jean Mihail și în care îl avea partener pe Valentin
Valentineanu. În anul 1930 Elvira Godeanu a jucat în “Ciuleandra”,
primul film sonor românesc, ecranizare a romanului omonim al lui Liviu
Rebreanu.
Elvira Godeanu în revista "Realitatea Ilustrată"
numărul din 3 octombrie 1939
|
Cel mai important rol însă a fost cel al Zoei Trahanache din
ecranizarea comediei lui I. L. Caragiale “- "O scrisoare pierdută”. Acestui
film clasic românesc - produs în anul 1953 și regizat de Sică Alexandrescu - îi datorează Elvira Godeanu – pe nedrept poate, ținând cont de nenumăratele roluri memorabile jucate pe scenele bucureștene -
imaginea cu care a rămas în memoria iubitorilor de teatru și film: “Distincția pe care o aduce interpretarea Elvirei Godeanu în rolul Zoei este dată
de pecetea de sentimentalism al unei maturități ce face de rușine pasiunea sau
plictisul prin care femeia își justifică legătura sentimentală cu Tipătescu.” (4)
Marea
actriță s-a stins din viață în ziua de 3 septembrie 1991, la vârsta de 87 de
ani. A fost înmormântată inițial în București, dar a fost reînhumată în anul
2015, cu onoruri militare, în cimitirul catolic din municipiul Târgu Jiu. În
memoria ei, în vara anului 1993, a fost înființat Teatrul Dramatic “Elvira
Godeanu” din Târgu Jiu.
Elvira Godeanu pe aripile unui avion la școala de pilotaj de la Băneasa - 1932 |
Surse:
(1)
F. O. Fosian - volumul “87 artiști bucureșteni de teatru, operă și revistă”
(2)
Articolul-interviu “O seară cu Elvira Godeanu” - publicat în revista “Realitatea
Ilustrată” - numărul din 12
iunie 1930
(3)
Ion Golea - “Săptămâna teatrală” – rubrică din revista “Realitatea Ilustrată” – numărul din 14 octombrie 1936
(4)
Elena Saulea – “Caragiale în viziunea autorilor
de film”
Foarte interesant articolul! Mulțumim pentru postare!
RăspundețiȘtergereMultumesc si eu pentru vizita si pentru comentariu. Te mai astept pe blog, Nelu!
ȘtergereRanduri alese cu acuratete despre o artista ce si-a respectat destinul .
RăspundețiȘtergerePentru ca zilele acestea se implinesc 112 ani de la nasterea Elvirei Godeanu. Te mai astept pe aici, Marcel!
ȘtergereCe să zic? Actori mari, de care nu mai știe, aproape, nimeni. Să fiu rea? Ar trebui să nu spun, însă, e greu pentru un actor, în țara noastră, să fie apreciat, la justă valoare. Nici măcar, când sunt în viață, darmite când au trecut la cele veșnice..
RăspundețiȘtergereDin pacate nu se mai filmeaza piese de teatru, iar filmul romanesc cu actori mari in distributie e o raritate.
Ștergeremare actrita,era si frumoasa si talentata.
RăspundețiȘtergeremultumim
Puțină lume mai ține minte memorabilul rol al Zoei - "dama bună" din "O scrisoare pierdută".
Ștergerece seamana in aceasta poza George Vraca cu Stefan Iordache ...doi actori mari
RăspundețiȘtergereDin doua generatii diferite...
ȘtergereN-are Lumea
RăspundețiȘtergerenici o Marile...
cum Elvira!
:)
ȘtergereAm avut ocazia să urmăresc spectacolul ”O scrisoare pierdută) la sala Odeon în septembrie 1957 ! Magnific ! Acea distribuție celebră și a regie magică. Așa ceva rămâne la suflet pe viață!
RăspundețiȘtergereMarele dezavantaj al spectacolelor de teatru: rămân doar în amintirea spectaorilor. Vă mai aștept pe blog, d-le Găgiulescu!
Ștergeremultumesc pentru posibilitate oferita. In 1972, la Oradea, am vazut piesa la internat. nu am inteles mare lucru, insa, mi-a deschis apetitul pentru teatru. Doamna Godeanu er precum o zeita. Ma inclin.
RăspundețiȘtergere