Teatrologul Ioan Massoff îl prezenta astfel în anul 1937 cititorilor
revistei “Realitatea Ilustrată” pe marele actor George Vraca: “La Bursa
valorilor teatrale, unde schimbările sunt foarte bruște, George Vraca
este astăzi unul dintre cei mai cotați actori. Își menține faima de ani de zile
și nu numai că n'a început să se obosească și, mai ales, să obosească, dar
aproape în fiecare stagiune face, ceea ce în limbaj “technic” se numește “un
bronz”, adică o creație. (…) Ei bine, Vraca, astăzi unul dintre cei mai munciți
actori ai noștri, unul dintre cei mai “storși”, face o excepție: continuă să-și
mențină cota, ba cu vădite tendințe de urcare, căci, cu fiecare rol - actor de
surprize- arată o altă fațetă a talentului său. Până acum vreo câțiva ani nu
putea fi conceput decât în frac, june și frumos, așa cum scrie la cartea
perfectului amorez de teatru. Se pare că venirea la București a regisorului
Barnowsky a constituit o răscruce în cariera acestui actor cu adevărat
înzestrat: astăzi, Vraca este unul din cei mai valoroși actori de compoziție al
nostru. Și-și mai menține faima printr’o
probitate profesională, din ce în ce mai rară în ultimul timp, ca și printr’o
viață foarte puțin spectaculoasă în afara de scenei. Când oare vor înțelege
actorii și actrițele noastre, că pierd grozav de mult, printr’o prea mare
circulație în afara “careului fermecat”?
George Vraca s'a născut la 25 noiembrie 1896, în
București, într-o familie de aromâni cu originile în Pindul Macedoniei.
Provenit dintr-o familie de agricultori, George Vraca a urmat cursurile Facultății
de Agronomie. După absolvirea acesteia a fost funcționar în Ministerul
Agriculturii, până în anul 1916 când a fost încorporat. Este de menționat că în
această perioadă George Vraca a fost și jucător al echipei naționale de rugby a
României.
“Războiul a fost pentru vlăstarul familiei Vraca un nou prilej de
a-și ilustra numele. A luptat căzând de mai multe ori rănit și decorat pentru
frumoase acte de eroism ca tânăr ofițer în al 2-lea reg. de grăniceri la Oituz,
Cașin, Tg. Ocna, etc.” Anii petrecuți pe front aveau să schimbe destinul
tânărului George Vraca: în această perioadă i-a întâlnit într-un spital de
campanie din Iași pe George Enescu, pe Constantin Nottara și pe Maria Ventura.
Această întâlnire a marcat viitorul tânărului subofițer, care s-a hotărât să
devină actor după terminarea războiului. A absolvit în 1921 Conservatorul din
București în clasa actorului Nicolae Soreanu.
George Vraca - debutul
“În 1919 debutează în
Voievodul Nenoroc din “Cocoșul Negru" a poetului Victor Eftimiu. Critica
timpului subliniază apariția lui Vraca. Și iată se împlinesc în acest an, două
decenii de rodnică muncă în slujba teatrului românesc (notă: textul a fost
scris în anul 1940). Fiindcă George Vraca a muncit foarte mult și cu folos.
A jucat peste 150 de piese, în tragedie, dramă și comedie. De la Shakespeare la
comedia ușoară George Vraca e același. Talent mlădios, joacă cu aceiași
ușurință amorezi - pentru care-l ajută și fizicul lui atât de generos înzestrat
de Dumnezeu, ca și rolurile de cea mai grea compoziție. Numai câteva role (notă:
roluri): Romeo, Faust, Glauco, Prometeu, Rascolnicov, Oswald, Omul și Masca,
Hervey, Enric V., Karamazov, etc. confirmă varietatea genurilor. După 10 ani
serviți Teatrului Național din București, pleacă societar și colaborează ca
prim interpret în Teatrul Ventura, unde joacă cu marea artistă zeci de piese
din repertoriul românesc și străin. După 6 ani revine pentru scurt timp la
Teatrul Național, ca în 1936 să treacă la teatrele Soc. S.C.I.T.A. unde pe
scenele teatrelor Comedia și Regina Maria, creează noi roluri. Azi, George Vraca
este în maturitatea talentului său.” (2)
Un interviu cu actorul George Vraca
În anul 1931 George Vraca – deja o vedetă a scenelor bucureștene – acorda un interviu revistei “Ilustrațiunea Română”. Redau
integral acest interviu pentru că tema centrală a acestuia este încă actuală:
“- Există o criză teatrală?
- Evident. Trăim una din cele mai mari crize teatrale. Motivele? O
mie și unu. Primul și cel mai însemnat, e că astăzi teatrul place mult mai
puțin ca'n trecut. Acesta e un fapt constatat la cassă. Desigur că din
multiplele cauze ce au determinat reducerea publicului teatral, se desprind
trei: criza economică, filmul vorbitor și radio.
- Cum credeți că s'ar putea combate criza?
- Din punct de vedere al crizei economice, au dat alții mai
competenți răspunsul. Publicul amator de cinematograf și radio este un public
pe care’l putem considera pierdut ori... necâștigat pentru teatru. Publicul ce
ne-a mai rămas, rămâne în sarcina noastră să-l păstrăm, cultivându-l cu îngrijire.
Pentru aceasta, toți oamenii de teatru ca: autori, regisori și actori, să
muncească mult și cu înțelegere. În cazul când vrem să ne mărim numărul spectatorilor
recrutați din marea massă, e nevoie să facem cu toții concesiuni pentru a intra
în gustul lui. Nu este un neadevăr că astăzi, o emoțiune fizică e mai gustată
decât o emoțiune artistică. Un nerv flagelat al spectatorului e o rețetă mai
bună și mai sigură decât o emoțiune de pură artă. Spectatorul trebuie sguduit, bruscat,
brutalizat. E influența literaturii demento-sexuale și detective postbelice: să
ne plecăm vremii. Autorii vor trebui să facă concesiuni, renunțând la
idealurile lor de artă, scriind cel puțin pe timpul acestei crize, pe care o dorim
să fie cât mai scurtă, în spiritul vremii, iar actorii să caute în interpretări
să fie cât mai apropiați de eroi ca vârstă, fizic și temperament, căci altfel
publicul nu-i crede.
Viitorul teatrului?
- Deși criza și mecanica cinematografului vor să ne gâtuie,
iar aura Hollywoodului vrea să înăbușe teatrul adevărat, am credința că,
cuvântul înaripat va birui această acută criză și va trăi cu toată vârsta lui
de mii de ani. Îmi iau permisiunea să sugerez conducătorilor de teatre puțină
mercantilizare a întreprinderilor lor: găsesc necesară o ofensivă a reclamei
prin presă. Reclama ce se face astăzi teatrelor este infim de mică față de
aceea a cinematografelor. În acest sens, cred că concursul presei va putea avea
un mare rod. Așa se explică faptul că autori și actori români sunt aproape
necunoscuți de publicul românesc, în timp ce americanii, francezii, germanii s.a.
sunt consacrați față de marele public. Reclama i-a impus.
Ce gen de teatru preferați?
- În primul rând comedia, comedia muzicală, drama polițistă,
senzațională, mai puțin drama realistă și aproape de loc tragedia.
- Ce rol preferați?
- Am jucat sute de roluri până astăzi, însă rolul preferat
nu l-am jucat și poate că nu-l voi juca niciodată.
- Care a fost debutul?
- Rolul voievodului Nenoroc din “Cocoșul Negru” (notă: piesă
de teatru scrisă de Victor Eftimiu).” (3)
George Vraca acordând interviul din anul 1931 |
Au urmat mulți ani petrecuți pe scenă și
multe roluri memorabile: “După 10 ani
serviți Teatrului Național din București, pleacă societar și colaborează ca
prim interpret în Teatrul Ventura, unde joacă cu marea artistă zeci de piese
din repertoriul românesc și străin. După 6 ani revine pentru scurt timp la
Teatrul Național, ca în 1936 să treacă la teatrele Soc. S.C.I.T.A. unde pe
scenele teatrelor Comedia și Regina Maria, creează noi roluri.” (1)
În
anul 1940 George Vraca a revenit pe scena Teatrului Național din București, iar
în anii de după război a condus Teatrul Victoria și mai apoi Teatrul
Armatei (devenit Teatrul Nottara). În lunga lui carieră, marele actor a
avut și importante apariții pe marele ecran al cinematografelor: Datorie și sacrificiu (1926), Lia (1927), Televiziune (1931), Se aprind făcliile (1939), Visul unei nopți de iarnă (1946), Viața învinge (1951), Nepoții gornistului (1953), Răsare soarele (1954), Tudor (1961).
George Vraca pe scenă alături de mari actori: Sylvia Fulda și Leny Caller (stânga) Marietta Rareș, George Timică și Leny Caller (dreapta) |
George Vraca a slujit scena românească
până în anul 1964. Ultimul rol interpretat a fost Richard al III-lea, rol
pe care visase să îl joace încă din primii ani petrecuți pe scenă. După premiera
piesei – nu a apucat să joace decât în 14 reprezentații - George Vraca spunea:
“Ce păcat că mor. Abia acum aș ști să le arăt oamenilor ce înseamnă a muri.
Nu cum am jucat eu până acum.”
Surse:
(1) articolul “Oameni și actori - Vraca” – semnat
Ioan Massoff – publicat în revista “Realitatea Ilustrată” – numărul din
20 ianuarie 1937
(2) F. O. Fosian - “87 artiști bucureșteni din teatru,
operă și revistă” – editura Cultura poporului – 1940
(3) articolul “Artiștii noștri – De vorbă cu Vraca”
– semnat “T.” – publicat în revista “Ilustrațiunea Română” – numărul din
2 decembrie 1931
(articol publicat în: aprilie, 2018; ultima actualizare: noiembrie, 2022)
Câteva „gânduri” ale marelui actor, găsite în articolul „George-Vraca-Viaţa-actorului-frumos-ca-un-zeu” - Ziarul Metropolis (internet)
RăspundețiȘtergere„N-am voit pentru mine decât o scenă pe care să mă pot manifesta; n-am urmărit alte bogăţii decât acelea pe care le poate da visul pe care-l vezi realizându-se…”
● „La teatru se învaţă bunul gust, conversaţia frumoasă, raporturile dintre oameni, costumul, găteala, ţinuta şi mişcarea. Atât ar fi de ajuns. Şcoala teatrului e mult mai vastă…”
● “Etapa cea mai importantă nu-i debutul meu artistic, nici premiera Hamlet, nici evenimentul împlinirii al o sutălea rol sau al două sutălea… Etapa importantă în biografia mea este una singură: ziua când mi-am dat seama şi totodată am simţit marea bucurie că munca mea nu mai reprezintă o ambiţie personală, fie ea cât de nobilă, ci că această muncă e dăruită oamenilor, şi anume acelor oameni care nu mai fuseseră niciodată la teatru.”
● „Odată cu interpretarea lui Faust, lungul monolog al îndoielilor care a însemnat prima confruntare cu publicul mi-a dat sentimentul unei prezenţe străine, masive, puternice care mă supune unei aspre judecăţi. Mi-a părut atunci că numai de comuniunea care se stabileşte între mine şi sală, de intensitatea cu care spectatorii respiră o dată cu mine, depinde reuşita mea.”
● „Marile transformări în artă corespund marilor transformări sociale şi politice.”
● „Rareori regizorul ştie sau poate să urce la febra creatoare a actorului.”
● „Educaţia în artă şi prin artă dă mai mult ca oricând întreaga frumuseţe a adevărului; în acelaşi timp ascute şi mintea.”
● „Poţi juca un Oedip, sau un Hamlet, sau un Faust, într-o vreme când fiinţa ta nu vibrează la o înaltă temperatură de dăruire pentru un ideal şi nu înregistrezi o biruinţă. Dar, în condiţiile dăruirii integrale faţă de un ideal înaintat, fie că joci roluri mari sau interpretezi figuri episodice cu mesaje limitate, nu poţi să nu înregistrezi un real succes.”
Poete e de menționat și faptul că George Vraca și-a pregătit rolul din Hamlet mai mult de un deceniu și că l-a jucat doar atunci când s-a simțit suficient de matur și de pregătit să o facă! Mulțumim, JMC!
RăspundețiȘtergereCe improspatator si imbogatitor este sa descopar, azi, in epoca vitezei si a rarei atentii, profunzimea pe care ne-o lasa ca mostenire Vraca! "Ideal", "daruire" ...! Cuvinte de aur.
RăspundețiȘtergereCu adevărat cuvinte de aur, Anonimule. Te mai aștept pe blog!
Ștergere