Poate că vă amuză credința românilor în puterea farmecelor și a blestemelor. Ea era însă încă prezentă în
conștiința populară în perioada interbelică – tot așa cum ea mai persistă și astăzi. Se rosteau atunci - ca și acum - “incantații” speciale pentru îndepărtarea vrăjilor sau pentru
alungarea spiritelor rele.Folclorul românesc conține multe descântece de deochi,
acesta fiind considerat în popor o boală indusă prin magie de o simplă uitătură
invidioasă. Descântecele se mai fac și pentru aducerea dragostei, pentru sănătate,
pentru aducerea înapoi a bărbatului. Practic, românii credeau că pentru aproape orice situație ivită în
viața există și o soluție în lumea farmecelor sau a descântecelor.
Un articol deosebit de interesant pe aceasta temă a fost publicat de săptămânalul "Realitatea Ilustrată”, în numărul din
14 aprilie 1937: articolul cu titlul “Hai,
mamă, la țața…” a fost scris de Lory Panaitescu-Zătreni. O să
redau în cele ce urmează câteva pasaje interesante:
“S’a
mai spus și toată
lumea ştie că, în ritmul ultratrepidant al
vieţii de azi, iubirea este şi ea mai grăbită, mai superficială, mai puţin
trainică şi mai puţin dureroasă ca înainte vreme. Legăturile se înoadă mai
repede, plăcerile se împletesc mai uşor, dar despărţirea nu întârzie, iar
durerea - atunci când e - se vindecă cu altă sărutare, se uită într'un pahar de
vin spumos, se şterge într'o glumă. Şi între iubire şi aventură, iubirea de azi
e mai mult aventură.(…) În satul meu, când o fată iubeşte un flăcău iar el ţine la alta, mama nu-şi mustră odrasla, ci o mângâie, o încurajează să
câştige inima flăcăului, dacă se poate o găteşte şi o veghează; şi dacă nu se
poate, dacă biata Ioana îşi pierde nopţile plângând şi zilele zăcând, atunci calea
de luat e numai una:
- Hai, mama, la ţaţa...
Cu o pasăre sub braţ, cu o sticlă de ţuică în sân, pe sub
seară, în ascuns, mama şi fiica se strecoară, ca două umbre, abia simţite şi de
câini, la Cocoşoaica în ogradă, să puie
fermece lui Ion. Ce
alta ar putea să facă? Cui să spui, în lumea rea, de focul care mistuie o biată
inimă de fată? Gurile rele ale satului pândesc cu ochi de mâţă rea, din umbră.
Batjocura stă să se reverse în bale...
-
Da, ce o fi având fata dumitale, lele Mariţă, de s’a albit aşa la faţă?...
-
Oare? Nu băgai de seamă, ţaţă Călino... Da nu cred... E săritoare şi
veselă ca de Paşti... Îşi face o cămeşe de toată frumuseaţa...
- Îmi păru bolnavă la horă alantăieri... Parcă se lovia numa’n cotu lui Ion...
-
Care Ion?
-
Ei, Ion al lui Şolomon de la Văleni...
-
Care Ion a lui Şolomon, ţaţă?
- Ei, bată-te, lele Mariţă... Ion, bălanul de-a fost jăndar...
-
Aaa... Păi ce să caute Ioana mea la cotul lui... Îi fată cuminte. Da văzuşi ce pagubă
pe bietu’ llie al Morăresei... Îi muri vaca...
Sărmana
femeie schimbă vorba, dar în sufletul ei numai Dumnezeu ştie ce
se petrece. E nevoie să se grăbească...
-
Hai, mamă, la ţaţa...
Farmece și descântece de dragoste
Ori
descântec să scape fata de pârjol, ori farmece să-l aducă pe flăcău... Se
înţelege deosebirea între aceşti doi termeni. Descântecul este formula însoțită de gesturi alinătoare (o atingere a tâmplelor, o apăsare slabă a
pleoapelor, sau un masaj bun, ori de unele leacuri - din păcate - de înghiţit sau de băut, care diferă de la caz la caz şi care - se presupune - vindecă, înmoaie, îndepărtează răul din trup sau din suflet. Farmecele sunt invocațiuni,
însoţite de un ritual destul de complicat de cele mai multe ori, sunt
imprecaţiuni sau ordine adresate unor duhuri pentru a atrage norocul,
dragostea sau banii, pentru a trimete asupra cuiva nenorocul, boala sau chiar moartea,
pentru ca să stăpâneşti spiritual pe cineva, să-l îngenunchi complet. Să
presupunem că o fată vrea cu orice preț pe
flăcăul alteia... Îi va „pune
fermece", ca să tânjească de dorul ei, să se culce seara bun-sănătos
şi să se trezească a doua zi în zori bolnav de dorul ei, îndrăgostit până peste urechi, orb pentru toate, surd la toate, numai pe ea s’o vadă, numai pe ea s'o
audă.
Indrăgostiți |
În
cazul nostru, luat ca pildă, iată cum va pune Ioana „fermece" lui Ion: După
tocmeala de rigoare şi expunerea cazului în amănunt, femeile - adică mama şi
fiica - lasă bunătăţile în ograda Cocoșoaicei, primind în schimb anumite
instrucţiuni necesare. Farmecele se pun de obicei la Lună nouă,
aşa încât biata Ioana îşi înfrânează dorul şi se mistue la focul inimei până la
data fixată de ritual. În
noaptea sorocită sunt amândouă în deal, la Cocoşoaica. Aceasta din urmă a pus pe
vatră un urcior bine astupat în care fierbe apă neîncepută, bătută cu busuioc pe noapte fără Lună. În apa aceea
fata a scuipat sau a deşertat o lingura de apă de izvor cu care şi-a clătit
gura mai întâi. Nouă beţisoare puse la rând stau lângă vatră: arţar, porumbar, gorun, alun, scaiete,
„ţandără de corlată“, sânger, linte şi mazăre. Apa
începe a bolborosi pe jar. Cocoşoaica se desface de basma, îşi pune la ureche o
floare roşie de muşcata pe care Ioana a păstrat-o între dinţi până acum, muşcă faţa fetei, care sâsâie de durere, îi ia batista şi şi-o aşează pe frunte, pune mâna
pe beţişoare şi cu faţa la Lună, spune :
Floare
„roşă“ de muşcată
Mă
născui acuma iată
Alăptată
Înţărcată
Ionica
botezată...
Luând
apoi busuioc în mână, şopteşte în sâsâitul apei ce fierbe:
“Stea,
steluța mea,
Toate stelele să stea,
Numai tu să nu stai.
Să te faci năpârcă viforîtă,
Din
cer coborâtă,
Cu 44 de ciocuri de oţel,
Cu 44 de aripi de fier.
Să te duci la
ursitoarea mea.
Ursit de la Dumnezeu dat,
Prin sat neumblat.
De câine
nelătrat,
Să te duci fără frică,
La patul lui Ionică,
Cu ciocul să mi-l
ciocneşti,
Cu aripile să mi-l plesneşti.
De-o fi la porci,
De-o fi la vaci,
Să
nu-i dea stare a sta,
Mâncare a mânca,
Somn a dormi,
Până la mine,
La scrisa
mea,
Nu s’o gândi,
N’o veni“.
la betişoarele unul câte unul şi loveşte pântecele urciorului...
„Tu alun, să mi-l aduci ca pe un nebun...
Tu arţar, să mi-l
aduci ca pe un armăsar...“
Urmează
un întreg şir de versuri, ce nu pot fi redate din cauza expresiilor prea tari.
Ele nu constituie însă o pervertire, nu sunt expresia unui viciu sau a unui
moment de isterie, cum s'ar putea crede, ci o urmare fireasca a vieţii de
familie de la tară, a traiului în comun, dus la ultima limita a înţelesului total. Fecioara, adică “fata mare" de la
ţara doarme în aceeaşi odaie cu părinţii, cu o soră măritata şi cu soţul acesteia,
cu un frate şi cu femeia lui, cu ceilalţi copii mari şi mici şi nu arareori cu
animalele. Secrete sexuale - în înţelesul ce l-ar putea avea aceste cuvinte - chiar azi - pentru o fată de la oraş - nu există pentru ea. Măritişul nu e o
poartă spre necunoscut decât în ce priveşte caracterul “omului", ce va fi
al ei: bun sau rău, muncitor sau leneş, beţiv, risipitor sau adunat. Restul îl
află oricare de la o vârstă atât de fragedă încât e jalnic pentru bietele lor vieţi. De aceea
expresiile tari în farmecele de iubire, nu sunt pornografii, ci chemări mai
tari, invocaţiuni de efect, sublinieri ce impresionează...
“Piatră
de cărbune stins,
Să-mi aduci pe Ion învins,
Busuioc cu frunze rare,
Să-l văd sara
pe cărare,
Cum miroasă câineşte,
Şi la poarta mea s’opreşte...“
Urmează
unele versuri imposibil de redat, apoi finalul:
„Să-l
alung şi el să vie,
Numa’n lacrimi şi suspine,
Şi să moară fără mine.”
Femeile
sparg urciorul. Fata capătă o măsură din lichidul vrăjit. Ea, maică-sa, sau
oricare de-ai casei va turna pândind
prilejul să nu fie văzuţi, două-trei picături în mâncarea sau băutura
flăcăului. Cu riscul de a fi surprinşi, cu preţul multor osteneli si viclenii, cu primejdia ruşinii şi a duşmăniei de
veci. Aşa vor face, altfel nu
„iesă" farmecul.
Trebuie
să mărturisesc însă că textul meu nu e complet, nu numai din cauză că n'am
scris expresiile prea tari, ci pentru că nu l-am putut afla în întregul lui în ciuda silinţelor ce
mi-am dat. Femeia care lecuieşte şi „leagă de dragoste" îşi apără secretul
formulelor ei cu o tenacitate demnă de o cauză mai bună şi aproape imposibil de
învîns. Nu numai pentru că ele ar fi pâinea ei, ci mai ales din credinţă că,
odată răspândite, deşirate la lumina zilei, din om în om, trecute din gură în
gură, fără ritualul de rigoare, ele îşi pierd efectul pentru acel ce le-a
destăinut. Ba, există şi o pedeapsă grea, cu boală lungă cu zăcere în chinuri
grele şi, în cele din urmă, cu ispăşirea finală. Ea însăşi a moştenit aceste formule
versificate de la mama, de la gaga (sora mai mare) sau de la o cumătră - căreia
i-a fost ca o fată în cea mai mare
taină - aproape sigur de la o muribundă, ca pe o comoară de preţ. Sau a furat
secretul trăgând cu urechea, în nenumăratele ocazii, când a făcut apel la
puterile „fermecelor". În acest din urmă caz (foarte rar, dar posibil
totuşi) e mai căutată, reputaţia ei
întrece în faimă pe a celorlalte, farmecele ei au mai mult preţ...
- Hai, maică, la țaţa... (cutare) — spune fata, mama, omul sau flăcăul în nevoie.
- Că ştie fermece furate!...
Idilă la fântână |
Deosebirea
între ţaţa Cocoşoaica şi orice altă ghicitoare în cafea sau în cărţi de pe la
periferiile Capitalei stă în faptul că acestea din urmă, profesioniste, dau
clientelei lor o formulă, un talisman sau o deslegare a viitorului în care ele personal nu cred. Sunt vânzătoare de marfă amăgitoare (ce poate alina uneori, desigur)
şi atâta tot; dar marfă bună numai pentru alţii. Ţaţa Cocoşoaica crede însă în descântecul
sau vraja ei. Ea „leagă de dragoste" pentru copiii ei - dacă are, pentru
soţul ei - dacă mai trăieşte. Îi descântă dacă sunt bolnavi şi îşi aplică ei
însăşi acelaşi tratament. Chiar dacă recurge la unele exagerări de mimică sau
dicţiune - când are lume - ca să facă impresie, în sufletul ei ea e convinsă de
puterea magică a farmecelor.
Ce
se întâmplă însă cu Ioana? A „pus
fermece" lui Ion şi acum aşteaptă să se întâmple minunea. Şi uneori este
atât de mare puterea credinţei, atât de puternică nădejdea, că fata se
îndreaptă de la o zi la alta, se îmbujorează, ochii îi capătă un luciu nou, în
toată fiinţa ei e primăvară şi e viaţă. Se găteşte ca de sărbătoare şi - muncind bărbată - cântă cu „viers" ales şi glas de pasăre spre uimirea
leliţelor vecine, care fac ochii mari şi se strâng roată să stea de taină. Cântă
de dor şi de nădejde, cu duioşie şi cu curaj:
Ai
dor, dor, dor.
Uite
ţaţă, mor...
Taci
cu ţaţa că nu mori
Că-ţi dau leacuri şi te scoli
Câte
leacuri sunt pe lume
Toate
sunt în sân la mine...
Sau:
Foaie verde matostat,
Ţi-a
dat, Ioane, cin’ţi-a dat
Două
fete dintr’un sat
Şi-o
femeie cu bărbat.
Ţi-a
dat buruiană amară
De
m’ai uitat dintr'o „sară“
Buruiană
din pădure
Să
nu mai mă vezi pe lume
Buruiană
din livezi
De
n’ai ochi să mă mai vezi...
Şi
uneori se întâmplă şi această minune. Flăcăul o vede, ca şi toţi ceilalţi,
altfel decât înainte. Strălucirea ochilor, bucuria nădejdii, curajul încrederii
de sine, o schimbă, o fac mai aţâţătoare. ÎI atrage fata asta cu tot felul ei nou
de-a fi, îl pătrunde un fior tainic pe care nu şi-l explică - şi nici n'ar putea
să şi-l explice - şi se apropie de ea. Se
întâmplă însă, mai des, ca flăcăul să n'aibă habar, să păşească neşovăitor pe
calea lui, spre altă fată. Atunci îndrăgostita se lasă desnădejdei, slăbeşte şi
se ofileşte, sărăceşte plătind „fermece ", nu poate mânca şi se istoveşte
muncind. Până într-o zi când nu mai poate lăsa culcuşul şi mama nu mai poate
ascunde nimănui că fata ei zace de tânjeală. Şi iar va spune una din ele:
„Hai,
mama, la ţaţa..."
Dar fata nu se urneşte că nu poate şi de aceea
ţaţa Cocoşoaica scoboară dealul s'o descânte (Cum să fi putut „lega" flăcăul dacă era el
fermecat mai dinainte?...), să-i treacă de boală şi de dor, „să rămână curată,
ca din cer picată, de rămnitor neatinsă, de rău nepătrunsă, de deochietor neajunsă,
de moarte uitată, de Dumnezeu iertată“ ...
Să
ferească Dumnezeu să-i mai dea şi ceva leacuri de înghiţit ori de băut. O bagă
în pământ cu zile. Dar se poate ca iubirea neostoită să ia alte aspecte mai
puţin tragice. Sunt fete ce se resemnează, „se iau cu alt om" şi nu se
simt mai rău de asta. Altele sfârşesc prin a uita. Unele, firi răzbunătoare, se
duc să-i puie cuţitul de moarte. Vraje
care costă mult de tot şi se face în mare taină, căci nu e puţin lucru să omori un om!(…)”.
Sursa: revista “Realitatea Ilustrată” – numărul din 14 aprilie 1937 - răsfoită în colecția digitală a
Bibliotecii Centrale Universitare “Lucian Blaga” Cluj-Napoca
Cata imaginatie si patima sufleteasca... Nevoia omului de a fi ajutat de o forta supranaturala a existat dintotdeauna, iar viata satului avea nevoie de povesti mistice.
RăspundețiȘtergereAcum probabil se recurge la chirurgia plastica :D
Daca ar putea aduce iubirea... Din pacate chirurgia estetica are acelasi rezultat ca si un descantec daca iubitul invocat este indragostit de o alta domnita...
RăspundețiȘtergereMi se intampla sa traiesc in ultima vreme printre oameni care se ocupa mult de retrezirea spirituala si zilnic am parte de discutii despre puterea numerelor (printre altele de a schimba proprietatile apei), puterea cuvintelor si a gandului, importanmta visului,calatorie in astral,animalul-totem personal, vibratie pozitiva si negativa, vampirism energetic...toate astea sunt expresii moderne ale Magicului...crescuta la scolile comuniste, am rspins aceste lucruri-mai tarziu am studiat pe cont propriu pentru ca intotdeauna am tinut sa inteleg si sa judec cu capul meu (considerand ca ne este dat frumusete de creier pentru a fi folosit)-trebuie sa admit ca toata acea lume magica avea o mare valoare, ca omul simplu avea idee de alte energii si dimensiuni si ne intoarcem la ele prin stiinta, printr-un lung ocolis,dovada ca spiritualitatea are putin de-a face cu nivelul de educatie-educatia apartine maintii care este un umil slujitor al spiritualitatii si de multe ori slujeste rau,incurcand "caile Domnului"...
RăspundețiȘtergereSunt sigur ca e un domeniu in care "stiinta" nu si-a spus inca ultimul cuvant. Atat de multe axiome ale geniilor din trecut au fost contrazise in timp, nu-i asa?
RăspundețiȘtergereStiinta are o viziune masinist-mecanicista asupra realitatii-din pacate asta invata lumea in scoli, partea mecanica a lucrurilor...dincolo de asta e mult mai mult... :)
RăspundețiȘtergereSi cine ar trebui sa ne dezvaluie partea spirituala intr-o lume in care pana si biserica are de multe ori doar o existenta...materiala?
RăspundețiȘtergerecine are probleme de farmece
RăspundețiȘtergeresa ma contacteze pe email gabryele84@ ya h o o punct it
Sau mai bine, nu... :))
RăspundețiȘtergereUnde sunt babele de altadata?
RăspundețiȘtergereLe mai gasesti pe la tara. Si mahalalele sunt pline dar iti recomand sa ramai la nivel de... lectura :)
RăspundețiȘtergereDaca dragoste nu e , nimic nu e!
RăspundețiȘtergereAtat!
Restul sunt... "povesti" de impresionat !
Cine crede in "povesti", ... clar ca nu stie sa iubeasca ! :)
Multumim Maricel!
D9mnule,nu știam nimic ,din ce ați scri aici!,am mințit când am zis ca sunteți ca o enciclopedie? Nu! Aș da orice să am atâtea cunoștințe! Sunt invidioase azi.Aș fura articolul acesta! Să îl am la mine în bibliotecă,să il recitesc.Va mulțumesc pentru ca vă împărtășiți cunoștințele cu noi.Felicitări!
RăspundețiȘtergereSa multumim in primul rand redactorului interbelic Lory Panaitescu-Zătreni pentru articolul cu titlul “Hai, mamă, la țața…” publicat in revista "Realitatea ilustrata". Multumesc si eu... :)
RăspundețiȘtergereAcest comentariu a fost eliminat de autor.
RăspundețiȘtergereAcest comentariu a fost eliminat de administratorul blogului.
RăspundețiȘtergereeu cred in descintece si farmece sint fff adevarate
RăspundețiȘtergere