Actori aproape uitați: Agepsina Macri-Eftimiu
PARAGRAFE:
- Agepsina Macri - primii ani
- Agepsina Macri - o carieră excepțională
- Agepsina Macri-Eftimiu - povestea de dragoste
“Dacă
pe regretatul nostru maestru Nottara nu ni-l puteam închipui pe scenă altfel
decât cu haina de hermină pe umeri și coroana pe cap – pe d-na Agepsina
Macri-Eftimiu, această maestră a tragediei antice, nu ne-o puteam de asemenea
închipui altfel decât într’o ținută de o majestuoasă atitudine, eroică,
spunând versul cu tragice accente contopite armonios cu gestul, mimica și cu
întreg jocul, care dovedește perfecta stăpânire a meșteșugului actoricesc.
Priviți-o în “Atrizii”… E Agepsina Macri-Eftimiu?... Nu!... E
“Klytemnestra”, eroina piesei… Ochii într-o ațintire fermă, buzele și
întreg profilul de clasică noblețe este întruchiparea reală a
personajului anticei tragedii.” Ce își poate dori un actor mai mult
decât o astfel de cronică precum cea semnată de F. O. Fosian și publicată în
volumul “87 artiști bucureșteni din teatru, operă și revistă”.
Agepsina Macri - primii ani
Agepsina
Macri, s-a născut în anul 1885 la Pitești, într-o familie bogată de
origine grecească. După ce a terminat studiile gimnaziale la pensionul “Notre
Dame de Sion”, Agepsina s-a stabilit pentru o perioadă la Paris unde a
studiat literele la Universitatea Sorbona.
În capitala Franței, simțindu-se atrasă de
magia scenei, Agepsina
Macri a luat primele lecții de declamație cu “madame Thenard de la
Comedia Franceză”. Tot la Paris a avut și primele apariții pe scenă la teatrele
“Gymnase”, ”Femina” și la „Trocadero”.
Agepsina Macri-Eftimiu |
A
urmat o scurtă perioadă petrecută în țară (1910-1914?), perioadă în care a
colaborat cu Pompiliu Eliade și cu Barbu Ștefănescu-Delavrancea.
În acești ani a debutat pe scena Teatrului Național din București în
piesa "Corbii” de Henry Becque.
Dintre piesele de teatru în care a jucat
în acestă perioadă amintesc "Irinel” de Barbu Ștefănescu-Delavrancea
(alături de Aristizza Romanescu, Iancu Brezeanu, Tony Bulandra), "Goana
torțelor” de Paul Hervieu (în aceiași distribuție cu Aristizza Romanescu,
Lucia Sturdza, Tony Bulandra și Aristide Demetriade) și marele ei succes din
piesa “Cocoșul negru” de Victor Eftimiu (alături de Constantin
Nottara).
Agepsina Macri - o carieră excepțională
Agepsina Macri alături de Iancu Brezeanu în "Irinel" |
Intrarea României în Primul Război Mondial a găsit-o pe actriță
într-o călătorie în străinătate. În această perioadă a jucat pe scena teatrului
parizian "Odeon” și a avut parte de o critică elogioasă în presa franceză
pentru rolul Iphigeniei din tragedia lui Racine.
După terminarea
războiului, Agepsina Macri a revenit în țară și a devenit societară a
Teatrului Național din București. Iată ce spunea actrița despre această
revenire: “Pompiliu Eliade însă, pentru a mă readuce în țară, mă face deodată, printr’o decizie a
comitetelor, societară... Iar Barbu
Delavrancea scrie anume pentru mine rolul „Genunei” din „Luceafărul” și
mi-l trimite, scris de mâna lui la Paris, împreună cu o scrisoare mișcătoare,
prin care mă ruga să vin la București să-i joc rolul. Păstrez și azi, cu
sfințenie, rolul și scrisoarea.” (“87 artiști bucureșteni din teatru, operă și revistă” - F. O.
Fosian).
Agepsina
Macri a interpretat pe scena Teatrului Național din București zeci de roluri de succes dintre
care amintesc doar pe cele din “Electra”, “Thebaida”, “Regina Cristina”, “Ruy-Blas”,
“Nora”, “Dama cu camelii”, “Lady Macbeth” sau “Glafira”. În cariera sa de
excepție, actrița a avut și două scurte apariții pe marele ecran, în peliculele:
"Independența României" (1912) și în "Maiorul Mura"
(1927–1928).
O altă mare actriță a vremii, Agatha Bârsescu o caracteriza
astfel pe Agepsina Macri-Eftimiu în memoriile sale: “Cu fermecătoarea
Agepsina Macri am avut în urmă plăcerea de a juca în Prometeu, valoroasa operă
teatrală a d-lui Victor Eftimiu și păstrez o frumoasă amintire de pe urma
acestor vremuri.”
Notă din "Le Figaro" 14 aprilie 1917 |
Un articol apărut în 12 martie 1931 în revista “Ilustrațiunea
Română” elogiază de asemenea talentul actriței:
“Cine nu apreciază la noi pe cea mai
de seamă interpretă a dramei clasice, pe Agepsina Macri-Eftimiu, cu prestanța
ei maiestuoasă cu care își joacă rolurile? Desigur este o mare deosebire însă
între tragedia pe care o joacă Agepsina Macri și drama modernă cu accente tragice
pe care joacă Maria Filotti, această minunată cunoscătoare a zbuciumului
sufletesc, sau dramele în care joacă Marioara Voiculescu. Dacă Agepsina
Macri este o maiestuoasă Antigona cu accente de orgoliu nobil, dacă Maria
Filotti este femeia ușoară, cochetă, care-și purifică sufletul iubind cu
adevărat și este respinsă de societatea ce nu-i înțelege drepturile la o
existență cinstită, Marioara Voiculescu este femeia căzută în cursa suferinței
de chiar dragostea ei de viață, de însăși împletirea împrejurărilor.”
Alături de Victor Eftimiu - în dreapta |
Agepsina Macri-Eftimiu - povestea de dragoste
Agepsina
Macri a fost una dintre cele mai talentate actrițe ale vremii. Sensibilă,
expresivă, delicată, era adorată de iubitorii scenei. Dar nu numai de ei:
dramaturgul Victor Eftimiu s-a îndrăgostit de ea și a luat-o mai apoi de soție.
O alinta “Gipsi”.
Iată cum s-au cunoscut Agepsina Macri și Victor
Eftimiu (conform notelor din volumul “Portrete și amintiri” publicat de Victor Eftimiu – Editura pentru literatură – 1965): “Pompiliu
Eliade îmi propuse (notă: pentru rolul “Ileana Cosânzeana” din “Mărul
de aur”) o nouă angajată a Teatrului Național, o domnișoară Agepsina Macri
pe care n-o cunoșteam. Cum un prieten din teatru al Eleonorei Mihăilescu mă
ruga insistent să dau rol blondei și frumoasei Eleonora și cum n-o cunoșteam
nici pe ea, l-am dat Eleonorei.”
Agepsina Macri în anul 1931 |
Agepsina Macri nu a primit rolul din piesa lui Victor Eftimiu, dar avea să
primească mai târziu cel mai important rol din viața acestuia. Au locuit mult
timp într-un bloc de lângă parcul Cișmigiu.
C. D Zeletin – în articolul “Amintirea
lui Victor Eftimiu” publicat în revista “Acolada” - numărul iulie–august
2010 - își amintea: “Căsătorindu-se cu admirabila actriță Agepsina
Macri, ființă fermecătoare, fiica bogătașului Panait Macri, care și-a adorat
ginerele, a făcut ceea ce se numea o partidă, suficientă pentru a alimenta
butade ori epigrame excesive, cum este aceea a lui Virgiliu Slăvescu
(pare-mi-se inedită): După cum cred a se ști,/ El e un... și ea e o...;/
Agepsina e Macri,/ Eftimiu e macro...”.
Bustul Agepsinei Macri-Eftimiu sculptat în marmură de Milița Pătrașcu |
Agepsina
Macri-Eftimiu a fost de asemenea o membră marcantă a Marii Loji
Masonice Feminine din România, alături de alte femei influente ale timpului
precum Elena Roza Prager, Bucura Dumbravă sau Smaranda Maltopol. Miliţa
Pătraşcu i-a dedicate actriței trei statui cu alură monumentală din
marmură: reprezentarea actriței în rolul “Sapho” din piesa lui Alphonse Daudet
(pusă în scenă la Teatrul Național din București în anul 1930), o alta în rolul
“Antigonei” de Sofocle precum și un bust în 1934.
Agepsina
Macri-Eftimiu a murit la București în anul 1961. Pe placa de pe mormântul
Agepsinei Macri din Cimitirul Bellu, loc în care a fost înmormântat mai târziu
și Victor Eftimiu, scrie:
Agepsina Macri-Eftimiu în rolul Marei Udrea din piesa "Stele călătoare" - 1936 |
N-aș fi
crezut atâta gol să fie!
E vană orișice
filozofie
Când
zorile și-au stins trandafiriul.
Mi-ai fost
unicul gând și avuție…
De când mi te-a
înfășurat sicriul
Zadarnic mai
încerc să fac pe viul,
Mi-e mult mai
greu pământul decât ție!
Ne-a despărțit
ursita nemiloasă…
A fulgerat
spăimântătoarea coasă
Tăindu-ne-mpletitele
destine.
Și lacrimilor
n-a secat șuvoiul!
Eu sunt în
lumea celor vii strigoiul
Iar cel
adevărat sunt lângă tine…
(Victor
Eftimiu)
Jos pălăria în fața perseverenței tale de a aduce la lumina zilelor noastre fragmente din istoria românilor! :)
RăspundețiȘtergereŞi eu îţi mulţumesc! Citesc fiecare postare, sunt extrem de interesante poveştile şi documentele pe care le scoţi la lumină.
RăspundețiȘtergereMultumesc mult, Gigi. Sa stii ca nu e deloc simplu sa aduci ceva nou...
ȘtergereFoarte interesant tot ce publici...citesc tot cu mare placere si fascinatie. Felicitari!
RăspundețiȘtergereMultumesc mult Maria pentru cuvintele frumoase. Si pentru ca iti place pe aici,sper ca vei reveni.
RăspundețiȘtergereComentariu după... un an...că doar acum am descopert această pagină
RăspundețiȘtergereFrumos material...cu parfum nostalgic de epocă demult apusă
Şi ca să revenim ACUT în realitatea românească, frumoasa poezie de dragoste scrisă de Victor Eftimiu pe piatra de mormânt a deosebitei sale soţii Agepsina Macri, la ora actuală este aproape ilizibilă. Timpul şi nepăsarea şi-au spus cuvântul.
Păcat că nu se ştie prea mult despre cine a realizat frumoasa sculptură reprezentând corpul Aristiţei în rolul Antigonei, pusă pe mormântul ei, respectiv celebra Miliţa Pătraşcu. Ar trebui să ne popularizăm valorile
Uităm prea repede...
Uitam prea repede si prea usor ceea ce ar trebui sa pastram in memoria colectiva. Mai mult chiar - stim atat de bine sa aruncam cu noroi si sa bagatelizam...
ȘtergereDe nu ne mai cunoaștem marii actori? Curând ,vom trage cortina și peste cei care ne-au încântat tinerețea... Abia,de mai știm ceva de Giugaru.Abia ne sună, vag, în memorie vocea lui Vraca...Ce-o fi cu noi,de uităm? Mâine,va fi târziu, și toți vor fi demult, pulbere împrăștiată peste vremuri vechi, ale unei tinereți înmormântare...
RăspundețiȘtergereMacar actorii din perioada de dupa razboi au ramas pe pelicule sau prin arhivele TVR. Multi dintre marii actori din perioada interbelica nu au avut nici macar sansa asta!
Ștergeremultumesc pentru informatii,de maria filotti auzisem,de aceasta actrita nu.am citit in schimb cartile lui victor eftimiu,si unele mi-au ramas la suflet.
RăspundețiȘtergeree bine sa stim cit mai multe despre oamenii importanti de demult
Din pacate anii de dupa Al Doilea Razboi ne-au rapit si aceasta legatura cu trecutul!
ȘtergereBravo!
RăspundețiȘtergere