Primul Crăciun în Republica Populară Română - țara socialismului victorios

România anului 1948 era deja sub administrația guvernelor comuniste conduse de Petru Groza. Regele Mihai abdicase și părăsise țara cu aproape un an în urmă, iar Regatul României devenise Republica Populară Română (R.P.R.).
 
Craciun 1948, Republica Populara Romana, propaganda comunista, copii 1948
 
În ciuda schimbării de regim, a climatului politic tensionat – cu închisorile pline de deținuți politici și economia secătuită de societățile mixte de tip SovRom, prin care mărfurile erau exportate în U.R.S.S. la prețuri impuse de la Moscova – încă se mai sărbătorea Crăciunul. 


Noua ideologie pătrundea rapid în spațiul public, inclusiv în contextul sărbătorilor. Limbajul de lemn și sloganurile comuniste invadau publicațiile românești, transformând sărbătoarea într-un prilej de propagandă.  
"În Republica Populară Română, Crăciunul din anul acesta se sărbătorește în împrejurările activității intense depuse de oamenii muncii pentru consolidarea țării și prin aceasta pentru întărirea frontului păcii care are în frunte pe marea noastră vecină de la răsărit, Uniunea Sovietică. Întrecerile socialiste în muncă, producerea de bunuri cât mai multe și de cât mai bună calitate, lozincă lansată de Partidul Muncitoresc Român, au mobilizat toate forțele productive ale oamenilor muncii, în marea cursă a îmbunătățirii din ce în ce a condițiilor de viață din Republica Populară Română.” (citat din revista „Realitatea ilustrată” numărul din 26 decembrie 1948)
Această transformare rapidă a societății a inclus și o schimbare simbolică majoră în lumea copiilor: deși Crăciunul încă se mai sărbătorea în 1948, Moș Crăciun fusese deja expulzat, pregătindu-se terenul pentru venirea triumfalistului Moș Gerilă.
 
Craciun 1948, Republica Populara Romana, propaganda comunista, copii 1948
O grupare artistică de copii  la festivalul A.R.L.U.S. 1948

Brazi pentru toți...

 
Propaganda comunistă folosea contrastul dintre opulența capitalismului interbelic și "dreptul la bucurii" al tuturor copiilor sub noul regim pentru a justifica schimbarea socială. 
“Brazii stau culcați, acolo în piață, în grămezi înalte, verzi, cu vârfurile drepte și țepoase, înălțate semeț și închirciurate de brumă groasă, așteptând lumini și bucurii pentru ochii copiilor. Și’n alți ani stăteau așa. Și limuzine luxoase sau sănii ușoare cu clopoței și telegari sprinteni îi purtau spre casele oamenilor bogați care își îngăduiau pentru copiii lor toate bucuriile din lume. 
Craciun 1948, Republica Populara Romana, propaganda comunista, copii 1948
Brazi pentru toți...

Și rămâneau în urmă ceilalți copii, cei foarte mulți, care înfruntau gerul și asprimea serilor de iarnă cu ochii măriți, ca în extaz, cu inimile stinse de înfrigurare și sufletul jinduind după bucurii care nu erau pentru ei. Și brazi și jucării și lumini și artificii erau pentru acei ce le puteau plăti, cu bani mulți. Ale lor credeau ei că sunt toate bucuriile din lume. Și fulgii de nea care pluteau ireal de ușor în văzduh și troienii albi de zăpadă și luciul gheții bună de patinat și brazii pădurilor. Pentru copii cei mulți și necăjiți erau doar nevoile, mizeria, lipsurile. 

Se scriau povești înduioșătoare despre mizeria acestor foarte mulți copii sărmani. Povești pe care odraslele avuților le citeau cu înfrigurare la gura căminului în care focul duduia din plin. Copilul sărman cu năsucul lipit de geamul vitrinei feeric luminate, privea cu ochii măriți de dorință în fața bradului care se înălța acolo strălucitor împodobit: “Crăciunul copilului sărac. (citat din revista „Realitatea ilustrată” - numărul din 26 decembrie 1948)

Ultimii pomi de Crăciun - Primii brazi de Anul Nou

 
Limbajul de lemn al propagandei a fost preluat rapid - poeate mult prea rapid - de noii reporteri ai revistei "Realitatea ilustrată" din iarna anului 1948: 
"Dar a sosit o zi în care s’au răsturnat stări de fapte care păreau de neînlăturat. A dispărut vitrina care despărțea bradul de Crăciun, luminat și împodobit, de ochii și mânuțele copiilor. Ale tuturor copiilor care au dreptul la bucurii. Astăzi bradul e al tuturor. Copiii i-au pipăit crengile țepoase, acolo sus în munți, în vara care a fost pentru ei o întâlnire cu sănătatea, cu munții, cu marea. Iar acum îl așteaptă să coboare în mijlocul lor, în căsuțele frumos zugrăvite."

Producție mărită și raționalizată

 
O altă temă centrală a propagandei era cea a abundenței și a accesului universal la bunuri. Abundența clamată de propagandă era însă... raționalizață.
 

Vitrinele cofetăriilor 

"Ați privit vitrinele cofetăriilor și dulciuri în acest an? Mirajul de altădată al copilăriei? Stau doldora piramidele de acadele de toate culorile, de bomboane de toate specialitățile și gusturile, de fursecuri și prăjituri. O producție mărită și raționalizată a făcut posibil ca piața să fie inundată de aceste articole în ajunul sărbătorilor care se apropie. Fabricile de zahăr au lucrat din plin iar cele de produse zaharoase nu mai prididesc cu prelucrările. Ca șuvoaiele curg siropurile dulci și parfumate, iar cazanele mari, ca întro poveste minunată, mestecă pasta care va prinde formele cele mai diverse."
Craciun 1948, Republica Populara Romana, propaganda comunista, copii 1948
O producție mărită și raționalizată
a făcut posibil ca piața să fie
inundată de dulciuri

Ciorăpei, jachețele, mănuși, bonete și... o activitate sindicală intensă
"În țesătoria aceasta mare, lucrul a încetat în sala mașinilor. Războaiele care au țiuit o zi întreagă în ritmul sacadat s’au oprit, iar țesătoarele au întrerupt câteva ore jocul mâinilor pe claviatura ițelor. Au coborât jos și s’au oprit în sala sindicatului. S’au așezat liniștite în fața mesei lungi pe care s’au așezat grămezi de sculuri și bobine de lână moale, de toate nuanțele și culorile. Mâinile au prins andrelele, degetele au început să se joace cu firele moi și țesătura crește văzând cu ochii. Ciorăpei, jachețele, mănuși, bonete pentru copii... Pentru toți copiii din fabrică. (...) Alături, la altă masă, câteva lucrătoare tinere fac pungile de bomboane. În ochiul lor aceleași lumini... Iar cântecul muncitoresc care a isvorât de undeva din mijlocul lor, irumpe toată bucuria oamenilor din fabrici și uzine."

Craciun 1948, Republica Populara Romana, propaganda comunista, copii 1948
În sala sindicatului

Mirajul Lipscanilor: Un simbol al luxului burghez

 
În noul regim al Republicii Populare Române, critica adusă societății capitaliste se concentra pe discrepanțele sociale și pe luxul inaccesibil maselor muncitoare. Chiar și în zilele premergătoare Crăciunului din 1948, atmosfera străzilor comerciale precum Lipscani reflecta efortul de a reformula înțelesul cumpărăturilor și al cadourilor. Presa vremii folosea forfota din Capitală nu pentru a celebra abundența, ci pentru a scoate în evidență prăpastia dintre opulența vitrinelor de cristal și puterea de cumpărare a oamenilor muncii, condamnând totodată și moralitatea bunurilor de consum din trecut. 
"În preajma Lipscanilor, forfota din zilele acestea care preced sărbătorile parcă s’a mai întețit. (...) Și’n alți ani vitrinele magazinelor gemeau de lucruri strălucitor expuse în preajma sărbătorilor. Dar câți se puteau apropia de mirajul lor? Câți oameni muncitori din țara aceasta își puteau îngădui luxul de a păși pragul acestor magazine strălucitoare? Dar de jucăriile care se expuneau în vitrinele de cristal vă mai amintiți? Pentru micuți jucării” incitatoare la violență, la ură. Iar pentru fetițe? Păpuși care reprezentau idealurile de atunci ale femeii... Rimel... fard... ochi mari... expresie de igenuă... rochii spumoase... mătase... strălucire... Și fetițele deveneau femei, femei robite luxului și prejudecăților care le încătușau de veacuri."

Altfel de jucării...

În contrast cu luxul magazinelor din trecut, noul regim promova un alt tip de jucării, menite să formeze un "cetățean de mâine al unei lumi noi, de muncă, de cinste, de sănătate morală.":
"Astăzi se lucrează altfel de jucării: jucării care să formeze un spirit sănătos, constructiv, copilului, cetățeanul de mâine al unei lumi noi, de muncă, de cinste, de sănătate morală. Cuburi de construcție, mașini și unelte, traforaje, vapoare și avioane care să-i desvolte gustul pentru tot ce înseamnă muncă constructivă."

Colindul înlocuit de un cântec triumfător de muncă și de luptă

"Undeva, în înserarea care s’a lăsat peste oraș, a răsunat un cântec. Cântec triumfător de muncă și de luptă... Glasurile de copii se înalță cristaline, dincolo de ferestrele școlii și pornesc să se împrăștie deasupra orașului care freamătă în ritmul muncii intense. Cântecul pregătește clipa în care copiii, toți copiii din țara aceasta vor porni să înalțe, în jurul bradului, sub crengile frumos împodobite, imn de mulțumire celor care le-au redat copilăria."
Craciun 1948, Republica Populara Romana, propaganda comunista, copii 1948
"Cântec triumfător de muncă și de luptă"

Aceste fragmente din presa anului 1948 oferă o imagine a modului în care noul regim a încercat să reconfigureze o sărbătoare tradițională, transformând-o într-un instrument de propagandă. Este o mărturie despre o lume pe care unii dintre noi ne-o mai amintim și care servește și ca un avertisment: societatea capitalistă este departe de a fi una perfectă.

Sărbători, tradiții și uneori... propagandă

Pentru o înțelegere mai profundă a modului în care s-au transformat Crăciunul și sărbătorile de iarnă sub impactul politic și social, vă invit să explorați și alte perspective. De la înlocuirea lui Moș Crăciun Cu “nostalgie” despre Moș Gerilă, la modul în care arăta masa festivă în perioade dificile – Meniul de Crăciun – în vremuri de război, contrastul dintre cele două lumi este esențial. Descoperiți cum erau sărbătorite aceleași zile în alte contexte internaționale în perioada interbelică: Uniunea Sovietică, Statele Unite ale Americii și Anglia, completând astfel tabloul complex al tradițiilor de iarnă în fața marilor schimbări istorice. 

Sursa:

  • articolul “Primul Crăciun în Republica Populară Română” - semnat de Ada Bârseanu – publicat în revista Realitatea Ilustrată” - numărul din 26 decembrie 1948 



12 comentarii :

  1. Băieţelul meu cel mare
    A venit cu-o întrebare
    -Mamă, nu pricep şi pace
    Spune-mi, oare cum se face
    Că acas când facem bradul
    Aşteptăm să treacă pragul
    În cea noapte de ajun
    Mult iubitul MOŞ CRĂCIUN
    Iar la şcoală ni se spune
    Că de-i iarnă peste lume
    Un alt Moş e aşteptat
    Să vină pe înserat
    Responsabil peste ger
    Nu cu cele sus... din cer
    Deci, numit e Moş Gerilă
    După noua pravilă
    Ştii atunci ce m-am gândit
    Când la tablă am ieşit
    Şi când doamna m-a-ntrebat
    Cine vine pe-nserat?
    Păi... un moş necunoscut
    Conbinaţie din trecut
    Şi prezent. Acas absent
    Moş Crăciun şi Moş Gerilă
    Vine. vine... Moş Cră-cilă

    RăspundețiȘtergere
  2. Moș Cră-cilă, fiul lui Ded Moroz și al Snegurocikăi... Chiar, cum o suna Moș Crăcilă în rusă?? :)

    RăspundețiȘtergere
  3. Păi, să-i zicem дедушка Промежность. Adică Bunicul CRACI. Hai la botez neamule

    RăspundețiȘtergere
  4. Ded Moroz, Ded Moroz... Ne dai sau nu ne dai... Basarabia? :)

    RăspundețiȘtergere
  5. Sau daca preferati asa:

    Добрый вечер Деда Мороза.

    Кошелек или дать нам Бессарабию... :)

    RăspundețiȘtergere
  6. Uite un colind străvechi, cântat în timpu războiului

    „Măş Crăciune, Moş Crăciune
    Dacă vii şi pe la noi
    Să-mi aduci, te rog bătrâne
    Pe tăticu înapoi
    Mi s-a spart demult păpuşa
    Şi n-am alta, n-am nimic
    Dar mi-aşa de dor de tata
    Că nu-mi pasă nici un pic

    Refrenul original -în timpul războiului, era aşa:
    Ştiu că e plecat departe
    Pază sfântă la hotar
    Mi-l păzeşti te rog bătrâne
    Să se-ntoarc-acasă iar

    Dar copiii timpurilor de care vorbeşti, omiteau acest refren
    Taţii lor erau răspândiţi prin PENSIOANELE socialiste: Suceava, Piteşti, Gherla, Târgu Ocna, Târgşor, Braşov, Ocnele Mari, Peninsula. Sighet, Râmnicu Sărat, Galaţi, Aiud, Craiova, Braşov, Oradea, Piteşti. Canalul Dunăre-Marea Neagră, Peninsula, Poarta Alba. Salcia, Periprava, Constanţa, Midia, Capul Midia, Jilava, Văcăreşti: Rahova, Malmaison, Uranus
    De foarte multe ori dispăreau fără urmă, purtaţi din închisoare în închisoare, familia nu mai ştia nici dacă mai trăiesc sau nu, sau unde le era mormântul.
    Dar copiii SPERAU că Moş Crăciun va face o minune...

    Poate că acum ar trebui să cântăm:

    Moş Crăciune, Moş Crăciune
    Te-aşteptăm să vii la noi
    Ne rugăm cu toţi, bătrâne,
    Adu SPERANŢA înapoi

    RăspundețiȘtergere
  7. Sa fim recunoscatori totusi ca - desi vremurile sunt cum sunt - sunt totusi incomparabil mai bune decat cele de atunci, nu-i asa?

    RăspundețiȘtergere
  8. Se urmărea crearea "omului nou", obedient, fără pretenții, supus și dedicat noii orânduiri sociale impuse de Moscova.

    RăspundețiȘtergere