România
anului 1948 era administrată deja de câțiva ani de guvernele comuniste conduse de Petru
Groza. Regele Mihai abdicase și părăsise România în urmă cu aproape un an. Regatul României devenise Republica Populară Română. Economia țării era secătuită de
societățile mixte de tip SovRom prin care se exportau în U.R.S.S., la prețurile impuse de la Moscova, mărfurile produse la noi. În toate ministerele erau plasați consilieri
sovietici, care aveau întreaga putere de decizie. Închisorile erau pline de deținuți
politici. Dar încă se mai se sărbătorea Crăciunul.
"În
Republica Populară Română, Crăciunul din anul acesta se sărbătorește în
împrejurările activității intense depuse de oamenii muncii pentru consolidarea
țării și prin aceasta pentru întărirea frontului păcii care are în frunte
pe marea noastră vecină de la răsărit, Uniunea Sovietică. Întrecerile
socialiste în muncă, producerea de bunuri cât mai multe și de cât mai bună
calitate, lozincă lansată de Partidul Muncitoresc Român, au mobilizat toate
forțele productive ale oamenilor muncii, în marea cursă a îmbunătățirii din
ce în ce a condițiilor de viață din Republica Populară Română.”
Cât
de repede s-a schimbat societatea românească, nu-i așa? Și cât de repede
limbajul de lemn și sloganurile comuniste au pătruns în paginile publicațiilor
românești! În 1948 însă, în Republica Populară Română, încă se mai
sărbătorea Crăciunul. Chiar dacă Moș Crăciun fusese expulzat deja din lumea
copilăriei noastre și se pregătea venirea triumfalistului Moș Gerilă:
Brazi pentru toți... |
“Brazii
stau culcați, acolo în piață, în grămezi înalte, verzi, cu vârfurile
drepte și țepoase, înălțate semeț și închirciurate de brumă groasă, așteptând
lumini și bucurii pentru ochii copiilor. Și’n alți ani stăteau așa. Și limuzine luxoase sau sănii ușoare cu clopoței și
telegari sprinteni îi purtau spre casele oamenilor bogați care își
îngăduiau pentru copiii lor toate bucuriile din lume. Și rămâneau în urmă
ceilalți copii, cei foarte mulți, care înfruntau gerul și asprimea serilor
de iarnă cu ochii măriți, ca în extaz, cu inimile stinse de înfrigurare și
sufletul jinduind după bucurii care nu erau pentru ei. Și brazi și jucării
și lumini și artificii erau pentru acei ce le puteau plăti, cu bani mulți. Ale lor credeau ei că sunt toate
bucuriile din lume. Și fulgii de nea
care pluteau ireal de ușor în văzduh și troienii albi de zăpadă și luciul
gheții bună de patinat și brazii pădurilor. Pentru copii cei mulți și
necăjiți erau doar nevoile, mizeria, lipsurile.
Se scriau povești înduioșătoare
despre mizeria acestor foarte mulți copii sărmani. Povești pe care odraslele
avuților le citeau cu înfrigurare la gura căminului în care focul duduia din
plin. Copilul sărman cu năsucul lipit de geamul vitrinei feeric luminate,
privea cu ochii măriți de dorință în fața bradului care se înălța acolo
strălucitor împodobit: “Crăciunul
copilului sărac.”
O producție mărită și raționalizată a făcut posibil ca piața să fie inundată de dulciuri |
Dar a sosit o zi în care s’au răsturnat stări de fapte care păreau de neînlăturat. A dispărut vitrina care despărțea bradul de Crăciun, luminat și
împodobit, de ochii și mânuțele copiilor. Ale tuturor copiilor care au dreptul
la bucurii. Astăzi bradul e al tuturor. Copiii i-au pipăit crengile
țepoase, acolo sus în munți, în vara care a fost pentru ei o întâlnire cu
sănătatea, cu munții, cu marea. Iar acum îl așteaptă să coboare în mijlocul
lor, în căsuțele frumos zugrăvite.
Ați privit vitrinele cofetăriilor
și dulciuri în acest an? Mirajul de altădată al copilăriei? Stau doldora
piramidele de acadele de toate culorile, de bomboane de toate specialitățile și
gusturile, de fursecuri și prăjituri. O producție mărită și raționalizată a
făcut posibil ca piața să fie inundată de aceste articole în ajunul
sărbătorilor care se apropie. Fabricile de zahăr au lucrat din plin iar cele de produse zaharoase nu mai prididesc cu prelucrările. Ca șuvoaiele curg
siropurile dulci și parfumate, iar cazanele mari, ca într’o poveste minunată, mestecă pasta care va prinde formele cele mai diverse.
În sala sindicatului |
În țesătoria aceasta mare, lucrul
a încetat în sala mașinilor. Războaiele care au țiuit o zi întreagă în ritmul
sacadat s’au oprit, iar țesătoarele au întrerupt câteva ore jocul mâinilor pe
claviatura ițelor. Au coborât jos și s’au oprit în sala sindicatului. S’au așezat liniștite în fața mesei lungi pe care s’au așezat grămezi de sculuri și bobine de lână moale, de toate nuanțele și
culorile. Mâinile au prins andrelele, degetele au început să se joace cu firele
moi și țesătura crește văzând cu ochii. Ciorăpei, jachețele, mănuși, bonete
pentru copii... Pentru toți copiii din fabrică...
(...) Alături, la altă masă,
câteva lucrătoare tinere fac pungile de bomboane. În ochiul lor aceleași
lumini... Iar cântecul muncitoresc care a isvorât de undeva din
mijlocul lor, irumpe toată bucuria oamenilor din fabrici și uzine. În preajma Lipscanilor, forfota
din zilele acestea care preced sărbătorile parcă s’a mai întețit. (...) Și’n alți ani vitrinele
magazinelor gemeau de lucruri strălucitor expuse în preajma sărbătorilor. Dar
câți se puteau apropia de mirajul lor? Câți oameni muncitori din țara aceasta
își puteau îngădui luxul de a păși pragul acestor magazine strălucitoare? Dar de jucăriile care se expuneau
în vitrinele de cristal vă mai amintiți? Pentru micuți “jucării” incitatoare la violență, la ură. Iar pentru fetițe? Păpuși care reprezentau idealurile de atunci ale
femeii... Rimel... fard... ochi mari... expresie de igenuă... rochii
spumoase... mătase... strălucire... Și fetițele deveneau femei, femei robite
luxului și prejudecăților care le încătușau de veacuri.
"Cântec triumfător de muncă și de luptă" |
Astăzi se lucrează altfel de
jucării:
jucării care să formeze un spirit sănătos, constructiv, copilului, cetățeanul
de mâine al unei lumi noi, de muncă, de cinste, de sănătate morală. Cuburi de
construcție, mașini și unelte, traforaje, vapoare și avioane care să-i desvolte
gustul pentru tot ce înseamnă muncă constructivă. (…)
Undeva, în înserarea care s’a lăsat peste
oraș, a răsunat un cântec. Cântec triumfător de muncă și de luptă...
Glasurile de copii se înalță cristaline, dincolo de ferestrele școlii și
pornesc să se împrăștie deasupra orașului care freamătă în ritmul muncii
intense. Cântecul pregătește clipa în care copiii, toți copiii din țara aceasta
vor porni să înalțe, în jurul bradului, sub crengile frumos împodobite, imn
de mulțumire celor care le-au redat copilăria.”
O lume pe care unii dintre noi ne-o mai amintim, nu-i așa?
Dar și un avertisment: societatea capitalistă e departe de a fi una perfectă....
Sursa:
- articolul “Primul Crăciun în Republica Populară Română” - semnat de Ada
Bârseanu – publicat în revista “Realitatea Ilustrată” - numărul din 26 decembrie 1948
Băieţelul meu cel mare
RăspundețiȘtergereA venit cu-o întrebare
-Mamă, nu pricep şi pace
Spune-mi, oare cum se face
Că acas când facem bradul
Aşteptăm să treacă pragul
În cea noapte de ajun
Mult iubitul MOŞ CRĂCIUN
Iar la şcoală ni se spune
Că de-i iarnă peste lume
Un alt Moş e aşteptat
Să vină pe înserat
Responsabil peste ger
Nu cu cele sus... din cer
Deci, numit e Moş Gerilă
După noua pravilă
Ştii atunci ce m-am gândit
Când la tablă am ieşit
Şi când doamna m-a-ntrebat
Cine vine pe-nserat?
Păi... un moş necunoscut
Conbinaţie din trecut
Şi prezent. Acas absent
Moş Crăciun şi Moş Gerilă
Vine. vine... Moş Cră-cilă
Moș Cră-cilă, fiul lui Ded Moroz și al Snegurocikăi... Chiar, cum o suna Moș Crăcilă în rusă?? :)
RăspundețiȘtergerePăi, să-i zicem дедушка Промежность. Adică Bunicul CRACI. Hai la botez neamule
RăspundețiȘtergereDed Moroz, Ded Moroz... Ne dai sau nu ne dai... Basarabia? :)
RăspundețiȘtergereSau daca preferati asa:
RăspundețiȘtergereДобрый вечер Деда Мороза.
Кошелек или дать нам Бессарабию... :)
Uite un colind străvechi, cântat în timpu războiului
RăspundețiȘtergere„Măş Crăciune, Moş Crăciune
Dacă vii şi pe la noi
Să-mi aduci, te rog bătrâne
Pe tăticu înapoi
Mi s-a spart demult păpuşa
Şi n-am alta, n-am nimic
Dar mi-aşa de dor de tata
Că nu-mi pasă nici un pic
Refrenul original -în timpul războiului, era aşa:
Ştiu că e plecat departe
Pază sfântă la hotar
Mi-l păzeşti te rog bătrâne
Să se-ntoarc-acasă iar
Dar copiii timpurilor de care vorbeşti, omiteau acest refren
Taţii lor erau răspândiţi prin PENSIOANELE socialiste: Suceava, Piteşti, Gherla, Târgu Ocna, Târgşor, Braşov, Ocnele Mari, Peninsula. Sighet, Râmnicu Sărat, Galaţi, Aiud, Craiova, Braşov, Oradea, Piteşti. Canalul Dunăre-Marea Neagră, Peninsula, Poarta Alba. Salcia, Periprava, Constanţa, Midia, Capul Midia, Jilava, Văcăreşti: Rahova, Malmaison, Uranus
De foarte multe ori dispăreau fără urmă, purtaţi din închisoare în închisoare, familia nu mai ştia nici dacă mai trăiesc sau nu, sau unde le era mormântul.
Dar copiii SPERAU că Moş Crăciun va face o minune...
Poate că acum ar trebui să cântăm:
Moş Crăciune, Moş Crăciune
Te-aşteptăm să vii la noi
Ne rugăm cu toţi, bătrâne,
Adu SPERANŢA înapoi
Sa fim recunoscatori totusi ca - desi vremurile sunt cum sunt - sunt totusi incomparabil mai bune decat cele de atunci, nu-i asa?
RăspundețiȘtergereCRĂCIUN FERICIT!
RăspundețiȘtergereCraciun fericit si tie, Miron!
RăspundețiȘtergereAu luat tot.
RăspundețiȘtergereChiar și pe Moș Crăciun!
ȘtergereSe urmărea crearea "omului nou", obedient, fără pretenții, supus și dedicat noii orânduiri sociale impuse de Moscova.
RăspundețiȘtergere