“Lângă
Brașov, la o distanță de cca 1.4 kilometri, se află un sătuleț de sași, numit
Hărman. Înainte cu vreo 800 de ani, cavalerii germani ai cruciadelor, care se
întorceau în patrie, poposeau aici. De atunci locuitorii satului au păstrat
unele tradiții și costume speciale, ce se îmbracă la sărbători”.
Așa
își începea reporterul interbelic fotoreportajul intitulat „Drumul spre
biserică la Hărman”, articol publicat în numărul din 11 martie 1936 al revistei
“Realitatea Ilustrată”. Am căutat informații despre acest monument istoric și
am aflat că Biserica evanghelică fortificată din Hărman a fost construită
în secolul al XIII-lea pe ruinele unei foste bazilici romane, construită
probabil cu un secol mai înainte.
Istoria acestei biserici fortificate este rezumată astfel pe site-ul oficial al monumentului: “Începuturile
localității Hărman sunt legate de stăpânirea Ordinului cavalerilor teutoni
asupra Țării Bârsei din perioada 1211-1225, timp în care au fost întemeiate
așezări și au fost atrași coloniști germani. Fortificaţiile din jurul bisericii au fost extinse
şi întărite masiv în decursul secolelor XV-XVII. Astfel a luat naștere una dintre cele mai mari și mai bine păstrate biserici fortificate din Țara Bârsei. Într-o perioadă de frământări interne de amploare, în timpul
domniei principelui nebun Gabriel Báthory, în jurul anului 1612, Hărman a fost
singura localitate din Țara Bârsei care s-a impus în fața inamicului şi a putut
rămâne fidelă conducerii Brașovului. Preotul evanghelic al Hărmanului a jucat
deseori un rol important în cadrul capitolului Țării Bârsei, confreria regională
a preoțimii săsești.” (cf. http://ro.harmaninfo.com/)
Este
de remarcat faptul că – în comparație cu multe alte monumente istorice cu
valoare de patrimoniu – biserica din Hărman este complet restaurată și poate
fi vizitată de toți iubitorii de frumos și de istorie. Probabil însă că o parte
din parfumul de epocă medieval a acestui loc s-a estompat, în parte datorită
plecării sașilor din Hărman (Herman - în dialectul săsesc sau Honigberg –
“Muntele mierii” - în germană).
O vizită interbelică la biserica din Hărman
Vom putea însă să recompunem atmosfera din perioada interbelică a acestui loc ajutați
de fotoreportajul publicat în numărul din 11 martie 1936 al revistei “Realitatea Ilustrată”:
“Drumul
spre biserică, în fiecare Duminică dimineață, pare o viziune din Evul Mediu. În
străvechea biserică credincioșii se adună cu costumele străbunilor. Chiar
biserica a fost clădită la începutul secolului al 13-lea și până la răsboiul de
30 de ani a fost catolică. De atunci însă a trecut în stăpânirea comunității evanghelice.
Altarul a fost ridicat de Carol al XII-lea, regele Suediei, care în 1712 a
trecut din Turcia, pe acolo. De la pupitrul, de unde altă dată predica preotul
catolic, vorbește astăzi pastorul evanghelic. El vorbește de virtutea
străbunilor care se străduiau totdeauna să trăiască în bună înțelegere cu diferitele
națiuni care-i înconjurau.
Orga
– atât de rară în bisericile evanghelice - răsună, iar corul cântă coruri
bisericești. Bărbații și femeile stau în bănci separate. Serioși și evlavioși,
ei murmură psalmii.
Vechile
costume prind viață, serviciul religios s'a sfârșit. Ca la o expoziție de
costume din secolul al 13-lea se perindă, prin fața ochilor noștri, diferitele
porturi care ne lasă să ghicim starea și rangul social al fiecăruia. O mireasă
și un ginere. Mireasa, cu coada împletită, îmbrăcată în alb, pe umeri cu un
guler negru de catifea. Pe cap poartă o năframă cu ciucuri, căptușită cu o stofă
înflorată. Din păr coboară două panglici lungi, brodate și ele cu flori. Ginerele
pășește mândru, lângă ea. Pe haina sa, împodobită cu catarame de metal, se află
fixată o coroniță de mirt. În mâna stângă mirele poartă o crenguță de rosmarin.
Acesta este semnul mirelui.
Un copil dus la botez |
Tinerele
căsătorite au și ale un costum special: mâneci largi, flori de aur în păr, pe
frunte o panglică colorată, și un văl pe spate; fixate de păr
mai multe panglici colorate.
Mamele tinere își aduc copiii Duminica la botez. Portul
lor este diferit de al celorlalte. Basmalele lor sunt negre, împodobite cu
dantelă în colțuri, panglica înflorată este purtată pe gât, în formă de șal.
Sugaciul este dus spre apa sfințită într’o cuvertură de
catifea, împodobit cu aur.
Citește aici: Frumusețile Trascăului de altădată
Cele
mai în vârstă poartă costumul vechilor patriciene: rochii negre, mantale lungi,
împodobite cu blănuri. Chiar și preotul poartă un anteriu
la fel cum îl purtau strămoșii săi”.
Foarte frumos articol! O singura mentiune: orga nu este deloc rara in bisericile evanghelice. Dimpotriva, nu cunosc nicio biserica evanghelica fara orga si am fost aproape in majoritatea bisericilor sasesti (=evynghelice) din Ardeal. :-). Un sas.
RăspundețiȘtergereMențiunea aparține autorului articolului, publicat în 11 martie 1936. Dacă a greșit, eu zic să îl scuzăm... :)
Ștergere