O! săracii Români tari,
Zice
lumea că-s tâlhari;
Nu-s
tâlhari de boi, de cai,
Ci-s
tâlhari de fete mari!
Pe
la 1870, într-o epocă în care “ai noștri tineri” își desăvârșeau încă studiile
la Paris, un tânăr român care știa “a vorbi franțuzește, a scrie franțuzește și
a iubi tot franțuzește” se întorcea în România. Aici el și-a redescoperit, cu
surprindere, neamul:
“Am aflat,
ce-au făcut moșii mei; am aflat, cum zice Românul din fluier ca să se mai
ostoiască când pârdalnica cea de dragoste-l muncește amar. Și cum nu l’а munci,
când în țara Românului sunt atâtea doine de cele ce nu-ți dau pace și-ți
încurcă cărările cu desmierdările lor, dar nu fiecăruia, ci numai ale aceluia pe care-l cunosc, adică numai Românului. Aceste
doine ale Românilor au un vers atât de dulce încât de dorul lui tot după ele
te-ai duce. Știu a-ți cânta de dor și de jale, de timp vechi și de cel nou. Știu
a-ți cânta după cum îți poftește inima. De la dânsele am învățat a iubi românește și-am alungat iubirea franțuzească din inima mea. Acuma, după ce v'am spus ce-am
învățat de la poporul român, vă voi arăta și D-vostră, să vedeți iubirea
românească și viersul cântecelor."
“Pe când e Românul cam de doisprezece ani, el și începe a trage cu coada ochiului pe la copile. Și cum n'a trage, dacă-l roade nu știu ce la inimioară și nu-i dă pace. Și nu se astâmpără până ce nu-l face ca fără de voie să se uite și el pe la salbele copilelor. De la salbe îl împinge păcatul de se uită și pe la sprâncene, știți, care-s ca și trase cu condeiul; se mai uită și pe la buze și capătă chef să le sărute. Cheful nu-i dă pace și zice:
Rabdă, rabdă
suflețele
Până’i prinde
iar putere!"
Iar dacă pârdalnica de dragoste nu îi dă pace, el fredonează “cântecul care-i spune din ce se face dragostea”:
“Floricică trei gânace
Dragostea din
ce se face?
- Nici din
mere, nici din pere,
Ci din ochi și
din sprâncene
Și din buze
subțirele
Mânca-ți-a-ș
lele din ele!”
La horă
Odată prinși în
mrejele dragostei, românii încep să aștepte cu tot mai multă nerăbdare Duminica și zilele de sărbătoare. Sunt acele zile “în care pot face joc și petreceri”,
prilejuri pentru a mai stinge din pojarul adunat în inima lor. “Feciorii se
gătesc, dar nici fetele nu stau baltă. Se împodobesc și ele cu flori ca să fie și mai mândre de cum sunt.”
„Toate fetele s'adună
Cu flăcăii
d'impreună,
Joacă, sar de
nebunesc
Când în horă
se'nvârtesc!"
La horă, tânărul nostru românaș căruia
„de abia-i răsare un puf de
mustăcioară”, își caută din priviri aleasa. “Se uită la deal, se uită la vale,
ca și când n'ar afla-o. El o cunoaște prea bine, numai că nu vrea s'o cheme
deodată la joc, ca nu cumva să-l grăiască lumea”. Abia după ce trece puțin timp
își ia inima în dinți și merge la ea. Vorbește cu frumoasa care i-a pus inima
pe jar. Și, după un timp, cei doi se aruncă în vâltoarea horei: “Pe când se
învârtesc așa, numai ce auzim pe tânărul nostru cântând cu o voce după cum i-a
dat-o cel de sus:
„Frunză verde
solzi de pește
Vai de cela ce
iubește!
Nici nu moare,
nici trăiește
Numai cât se
necăjește!"
Nici aleasa lui
nu se lasă mai prejos. Ea îi răspunde:
„Știi tu dragă,
ori nu știi,
Când eram noi
doi copii,
Cum ședeam pe
pajiște
Și vorbeam de
dragoste?”
Primul sărut
“E spre seară. Soarele salută pe muritori și merge la curțile sale să se odihnească de lucrul zilei. Zefirii adie și aduc pe aripile lor parfumul răpit din sânul florilor, împrăștiindu-l pe sânul altor flori, mai mândre, ale căror sărutări le răpesc Feții-Frumoși cu părul de aur. Știți, e cam greu ca unul de pe la orașe să se poată înfrupta cu un sărutat de la o copilă de la sat. Ea nu atinge cu buzele sale de carmin pe ale nimănui dacă nu simte în inima sa acestea:
Zis-a mama către mine,
Să nu dau gură
la nime;
Dar doar dracul
poate face,
Să nu dau la
cine-mi place!
Îndrăgostiții... |
Dar să vedeți
pe flăcău cum se gătește de-a săruta fata! El apucă mâneca cămeșii și se șterge
pe la gură, știți, ca să fie curat, ceea ce înseamnă că sărutarea lui nu e o
profanare pentru copilă. Apoi își răsucește mustața și se păunește mândru pe
lângă ea până ce-i fură o sărutare. (…) Jocul se sparge și fiecare flăcău, luând
pe drăguța sa, o petrece spre casă. Ajungând aici, cei doi mai vorbesc ce vorbesc – aceasta poate o știți și
D-voastră și știți cum sunt cei tineri, care gândesc că câte ciori sboară, toate
se mănâncă - apoi se vorbesc unde au să se întâlnească și pe la ce timp. Și la
urma urmei se despărțesc c'un sărutat.”
„Dragă mi-i
lelița naltă,
Că-mi dă gură
peste poartă;
Iar lelița
mititea
Sare gardul și-o
proptea
Și se fură
De-mi dă
gură!"
Dorul
Primul sărut a
fost furat și urmează, inevitabil, despărțirea: pentru o zi, pentru două, pentru
o săptămână. Dar despărțirea naște inevitabil dorul: “Când dă dorul
peste Românul nostru, el parcă-i bătut cu leuca. Nu-i pasă de nimic, fie ce-a
fi, el habar n'are; cine-i ca dânsul? Dar Doamne mult îi mai strică pârdalnica
cea de dragoste. Iată cum cântă Românul când l’а apucat dorul:
Frunză verde,
solzi de pește
Vai de cela ce
iubește,
Nici nu moare,
nici trăiește,
Numai cât se
necăjește.
Se bate cu
gândurile
Ca apa cu
malurile.
Nu-i lucru
curat când se leagă de unul pârdalnica cea de dragoste. Dar dacă i-a pus odată
căpăstrul, cam greu mai poate scăpa. Și apoi cine-i pune românului "căpăstrul
dorului?” Răspunsul e simplu: “Româncuța cea sprintenă și vioaie, care și pe
străini îi bagă'n boale, darămite pe Români…”.
„Frunză verde,
iarba crește,
Dorul lelii mă
topește;
Frunză verde,
iarba'nspică,
Dorul lelii rău
mă strică;
Vântul suflă,
iarba scoală,
Dorul lelii mă
omoară;
Vântul suflă,
iarba culcă
Dorul lelii mă
usucă."
Sursa:
articolul “Viața poporului român” -
semnat Oreste Dlujanschi – publicat
în revista “Albina Carpaților” - numărul din 15
iunie 1879
Vreau sä completez cu infime fragmente din articolul meu – “Magicul elixir al dragostei amplu reprezentat în folclorul românesc”apärut in revista virtualä a românilor de pretutindeni - AGERO
RăspundețiȘtergereAşa cum spune O.Papadima referindu-se la folclorul românesc: „lirica de dragoste este inima însăşi a cântecului popular”. Mirificul sentiment al dragostei este descris în toate ipostazele sale, de la primii fiori care fac sufletul să vibreze într-o adevărată „Odă a bucuriei”, la neliniştea îndoielilor, chemarea de a păşi împreună în lumea visului, dorinţa dar şi teama sufletului şi trupului de a răspunde freamătului dulce-amar - „cerul şi infernul” dragostei, sublimul împlinirii şi nostalgia şi regretul sfârşitului. Pentru descrierea acestor trăiri intense care-ţi dau aripi de zbor spre cea mai frumoasă lume oferită ca un dar ceresc oamenilor, creatorul popular foloseşte metafore, simboluri, personificări, comparaţii, eufemisme, prin care „dezmiardă prin cuvinte” corpul femeii iubite, calităţile iubitului, trăirile magice etc. ca totul să fie frumos ca însăşi dragostea.
Şi aici e mereu prezentă intrebarea: Cum începe dragostea? De ce un ANUME om stârneşte acel freamăt ca un uragan al sufletului şi al trupului? Pentru psihanalişti un subiect inepuizabil de dizertaţii, despre feromon, oxitocină, vasopresina, dopamină, etc. - în genul întrebării fără răspuns - ce-a fost mai întâi, oul sau găina?Pentru rapsodul popular răspunsul e mai firesc: „Dac-ai ştii, dac-ai pricepe / Dragostea de un’ se-ncepe? De la ochi, de la sprâncene, / De la buze subţirele / Muşca-ar neica din ele / Ca dintr-un fagur de miere. / Dac-ai ştii, dac-ai cunoaşte / Dragostea de und’ se naşte? / De la gâtul cu mărgele / De la sân cu drăgănele / Juca-s-ar neica cu ele / Ca cu două floricele. (cules de D.Theodorescu). Deci, aşa cum se întâmplă cel mai ades, şi în lirica populară „frumosul fizic exercită o mare putere de atracţie în iubire” (O. Papadima). Vorba zicalei: ”ochii văd, inima cere”.
Şi ce este dragostea? „Mult mă-ntreabă inima / Să-i mai spui ce-i dragostea... / E plăcere, e viaţă.Tinereţe şi speranţă / Fericire, mângăiere / Înălţare şi cădere / Suferinţă şi durere / Lacrimi multe şi amare / Şi nu-ţi găseşti alinare / Asta-i dragostea cea mare”.(Volumul Flori Alese din poezia populară)
După cum afirmă A. Gorovei: „în folclorul nostru dragostea este o boală”: „Câte boale sunt pe lume / toate au leacuri şi nume. / Numai boala dorului / N-o ştie nici doctorii. / Că şi doctorii de Dor / Capătă boală şi mor. / Că şi doctorii de drag, / Capătă boală şi zac”. „Dragostea ie lucru mare, / nu-mi dă stare de mâncare, / Nici odihnă la culcare”. „Rele-s Doamne frigurile / Dar mai rele-s dragostile. / Că de friguri zaci în pat / Şi de dor umbli turbat. / De friguri zaci şi te scoli, / De dragoste zaci şi mori”. „Maică, la inima mea, / Ce s-a pus nu se mai ia, / Că s-a pus o boală grea, / Dorul şi cu dragostea. / Nici o boală nu-i mai grea / Ca dorul şi dragostea. - (Antologie de lirică populară românească). Ei, chiar dacă doare, ce boală frumoasă, să tot fii bolnav...
Dar această „boală” este considerată (şi este) „forţa creatoare din Univers”: „Unde şade dragostea, înverzeşte pajiştea”(Antologie...). Iar dacă dragostea este boala Dorului, cel mai bun leac este sărutul: „Dragostea fără sărut / E un clopot ce nu sună / Şi ca noaptea fără lună” (S.Ispas, D. Truţă - Lirica de dragoste). De m-a săruta un pic / Nu mai m-a durea nimic. / De m-a săruta bine, / Ţâpă moartea di la mine”(Amzulescu). „Să ştii bade că mor, / Nu de boală ci de dor / D-astă boală zac amar / Şi cat leacuri în zadar. / Dar nu-i doctor pră pământ / Să mă vindece nici când. / Numai tu cu gura ta / Poţi s-alini durerea mea” (Antologie...)
Articolul este prea lung pentru a-l reda ad integro. Doar concluzia:
Despre femeile căsătorite, nu am găsit exemple... că de ... nu se cade ... or fi... că-i lumea rea.
Multumesc mult pentru completarea la articol. Prezenta d-voastra aici ma onoreaza, d-na Julia Maria Cristea. Va mai astept...
RăspundețiȘtergere